Άρθρο 15
Σύσταση Αυτοτελούς Τμήματος Υλοποίησης Δράσης Δανειακής Στήριξης στην Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης – Τροποποίηση άρθρου 273 ν. 4738/2020
Στο άρθρο 273 του ν. 4738/2020 (Α΄ 207), περί διάρθρωσης της Ειδικής Υπηρεσίας προστίθεται περ. στ), και το άρθρο 273 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 273
Διάρθρωση της Ειδικής Υπηρεσίας
Η Ειδική Υπηρεσία αποτελείται από:
α. τη Διεύθυνση Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων,
β. τη Διεύθυνση Σχεδιασμού Διαδικασιών και Αξιολόγησης Ελέγχων,
γ. τη Διεύθυνση Διοικητικής Υποστήριξης,
δ. τη Διεύθυνση Αναφορών και Δημοσιότητας,
ε. το Αυτοτελές Τμήμα Νομικής Υποστήριξης, και
στ. το Αυτοτελές Τμήμα Υλοποίησης Δράσης Δανειακής Στήριξης.».
Άρθρο 16
Διεύθυνση Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων – Τροποποίηση άρθρου 274 ν. 4738/2020
Στο άρθρο 274 του ν. 4738/2020 (Α΄ 207), περί της Διεύθυνσης Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων: α) στην παρ. 1 αφαιρείται η φράση «, καθώς και η υποστήριξη της υλοποίησης της δράσης δανειακής στήριξης του ΤΑΑ», β) η περ. γ) της παρ. 2 αντικαθίσταται, γ) στα τμήματα της παρ. 3 προστίθεται το «Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων Β’», δ) η παρ. 4 καταργείται, και το άρθρο 274 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 274
Διεύθυνση Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων
1. Αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων είναι η παρακολούθηση της υλοποίησης των δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) στην Ελλάδα και ο συντονισμός των αρμόδιων υπουργείων και λοιπών δημοσίων φορέων.
2. Η Διεύθυνση Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων περιλαμβάνει τα ακόλουθα τμήματα:
α) Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων Α’,
β) Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων Β’, και
γ) Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων Γ΄.
3. Το Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων Α’, το Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων Β’ και το Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης Δράσεων Γ΄ είναι αρμόδια για τον συντονισμό και την παρακολούθηση της υλοποίησης των δράσεων που θα χρηματοδοτηθούν από το ΤΑΑ στην Ελλάδα, καθώς και τον συντονισμό των αρμόδιων υπουργείων και λοιπών δημοσίων φορέων.
4. Καταργείται.».
Άρθρο 17
Διάρθρωση Αυτοτελούς Τμήματος Υλοποίησης Δράσης Δανειακής Στήριξης –
Προσθήκη άρθρου 276Β στον ν. 4738/2020
Στον ν. 4738/2020 (Α’ 207) προστίθεται άρθρο 276Β ως εξής:
«Άρθρο 276B
Αυτοτελές Τμήμα Υλοποίησης Δράσης Δανειακής Στήριξης
Το Αυτοτελές Τμήμα Υλοποίησης Δράσης Δανειακής Στήριξης υπάγεται απευθείας στον Διοικητή και είναι αρμόδιο για την υποστήριξη της υλοποίησης της δράσης δανειακής στήριξης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, σύμφωνα με το άρθρο 196 του ν. 4820/2021 (Α’ 130), καθώς και για την άσκηση κάθε άλλης αρμοδιότητας που δύναται να προκύψει αναφορικά με την υλοποίηση της δράσης δανειακής στήριξης.».
Άρθρο 18
Ζητήματα προσωπικού Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης – Τροποποίηση άρθρου 278 ν. 4738/2020
Η παρ. 1 του άρθρου 278 του ν. 4738/2020 (Α’ 207), περί του προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Στην Ειδική Υπηρεσία συστήνονται εβδομήντα (70) θέσεις προσωπικού, οι οποίες κατανέμονται ως εξής:
α) πενήντα εννέα (59) θέσεις εκπαιδευτικής κατηγορίας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης,
β) έξι (6) θέσεις κατηγορίας Τεχνολογικής Εκπαίδευσης,
γ) δύο (2) θέσεις κατηγορίας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης,
δ) τρεις (3) θέσεις δικηγόρων με έμμισθη εντολή.
Με προεδρικό διάταγμα μετά από πρόταση του αρμόδιου για την Ειδική Υπηρεσία Υπουργού, ύστερα από εισήγηση του Διοικητή της, οι θέσεις των ανωτέρω εκπαιδευτικών κατηγοριών κατανέμονται σε κλάδους και ειδικότητες του π.δ. 85/2022 (Α΄ 232).».
Άρθρο 19
Ρυθμίσεις για την άσκηση καθηκόντων επίβλεψης από Ιδιωτικό Φορέα κατά την κατασκευή δημοσίων έργων και συμβάσεων μελετών του Υπουργείου Υγείας που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
1. Η επίβλεψη των δημοσίων έργων, σύμφωνα με τα άρθρα 136 του ν. 4412/2016 (Α’ 147), περί της διοίκησης, παρακολούθησης και επίβλεψης έργου, και 136Α του ίδιου νόμου, περί της διοίκησης, παρακολούθησης και επίβλεψης έργων κάτω των ορίων, καθώς και των συμβάσεων μελετών, σύμφωνα με τα άρθρα 183 του ίδιου νόμου, περί της διοίκησης σύμβασης μελέτης, και 183Α του ίδιου νόμου, περί του μητρώου επιβλεπόντων ελεγκτών μηχανικών, αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας, που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, των οποίων η διαδικασία ανάθεσης ή η ωρίμανση έχουν ανατεθεί στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε. (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.), κατ’ εφαρμογή του άρθρου 130 του ν. 4799/2021 (Α’ 78), περί της διαδικασίας ανάθεσης εκτέλεσης συμβάσεων στο Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. ως φορέα ωρίμανσης, και του άρθρου 5Β του ν. 3986/2011 (Α’ 152), περί της ωρίμανσης συμβάσεων στρατηγικής σημασίας, δύναται να ανατίθεται, με απόφαση του Υπουργού Υγείας, κατόπιν σχετικού αιτήματος της αρμόδιας Διευθύνουσας Υπηρεσίας, από το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων, τα οποία πληρούν κατ’ ελάχιστον τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής, που προβλέπονται στα έγγραφα των σχετικών δημοσίων συμβάσεων.
2. Οι αναθέσεις της παρ. 1 πραγματοποιούνται από το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., σύμφωνα με τις παρ. 4 και 6 του άρθρου 8 του ν. 3986/2011, περί του κανονισμού του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. με τον οποίο καθορίζονται, ιδίως, οι όροι και οι διαδικασίες ανάθεσης μελετών, υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων και εργασιών, και ο οποίος εφαρμόζεται και στις διαδικασίες ανάθεσης συμβάσεων μελετών και υπηρεσιών για τους σκοπούς ωρίμανσης των έργων της παρ. 1 του άρθρου 5Β του ν. 3986/2011.
3. Οι κανονιστικές πράξεις που εκδίδονται, αντίστοιχα, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 136 και την παρ. 3 του άρθρου 183 του ν. 4412/2016, ισχύουν αναλογικά για την εφαρμογή του παρόντος, ιδίως για θέματα που αφορούν στην ευθύνη και τις υποχρεώσεις του Ιδιωτικού Φορέα Επίβλεψης έναντι του Κυρίου του Έργου.
4. Η ανάθεση της παρ. 1 μπορεί να διενεργείται έως τις 31.12.2025.
5. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Υγείας, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών δύναται να καθορίζονται ειδικότερα θέματα και λεπτομέρειες για την εφαρμογή του παρόντος.
Αυτή τη στιγμή τρέχουν στον τομέα της Υγείας τα Έργα
1.«Ενεργειακή και Λειτουργική Αναβάθμισης Υποδομών ΠΦΥ – Ανάπτυξη Ιατρείων Διαχείρησης Χρόνιων Νοσημάτων για τα Κέντρα Υγείας» για 156 Κέντρα Υγείας σε όλη την Ελλάδα
2. «Ανακαινίσεις και Εκσυγχρονισμός Νοσοκομείων σε ολόκληρη την Ελλάδα», με στόχο την συντήρηση, την ανακαίνιση, την επέκταση των κτιριακών υποδομών και τον εκσυγχρονισμό 90 Νοσοκομείων.
Η σύνταξη των Τεχνικών Προδιαγραφών και η κατάρτηση των Προϋπολογισμών όλων αυτών των πολύ σημαντικών έργων, έτρεξαν από ομάδες εργασίας των Τεχνικών Υπηρεσιών των ΥΠΕ, αποτελούμενες από έμπειρα στελέχη με την συμμετοχή και Μηχανικών των ΥΠΕ από το επικουρικό προσωπικό, οι οποίοι συμμετέχουν και στην επίβλεψη των έργων.
Οι εγκρίσεις των υποβαλλόμενων μελετών ΟΛΩΝ των παραπάνω έργων, καθώς και η παρακολούθηση, ο έλεγχος και η συνολική διοίκηση των έργων θα περάσουν από τις Διευθύνσεις των Τεχνικών Υπηρεσιών των ΥΠΕ.
Η χρήση ιδιωτών μηχανικών σε δημόσια έργα εγκυμονεί κινδύνους, πολύ περισσότερο όταν δεν έχουν την ευθύνη της τελικής υπογραφής.
Θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα για παράταση των συμβάσεων των επικουρικών των Τεχνικών Υπηρεσιών των ΥΠΕ που καλύπτουν αυτές τις θέσεις τουλάχιστον μέχρι τις 31/12/25 και φυσικά σοβαρή στελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών σε βάθος χρόνου.
Τα έργα αναβάθμισης Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας της χώρας, που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και είναι σε εξέλιξη, υποστηρίζονται σε σημαντικό βαθμό από τις υποστελεχωμένες Τεχνικές Υπηρεσίες των Υ.ΠΕ. και τους επικουρικούς (και μη) ΠΕ-ΤΕ Μηχανικούς που τις στελεχώνουν, οι οποίοι καλύπτουν συν τοις άλλοις πάγιες ανάγκες. Δεδομένου του όγκου των έργων αλλά και του εύρους των επεμβάσεων, είναι προφανής η σημασία απορρόφησης των κονδυλίων αυτών, έγκαιρης υλοποίησης των έργων αλλά και υποστήριξής τους σε βάθος χρόνου για την εξασφάλιση της καλής λειτουργίας των επεμβάσεων που περιλαμβάνουν. Για τους λόγους αυτούς, θα ήταν σκόπιμο να ληφθεί μέριμνα για παράταση συμβάσεων των επικουρικών μηχανικών σε Υγειονομικές Περιφέρειες και Νοσοκομεία τουλάχιστον έως την ολοκλήρωση των έργων.
1.- Δεδομένου ότι σημαντικός αριθμός έργων έχουν συμβασιοποιηθεί προς εκτέλεση ή η διακήρυξη τους έχει αναρτηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ, είναι απαραίτητη η πρόβλεψη της αναδρομικότητα εφαρμογής της διάταξης. Προς το παρόν δεν προκύπτει αυτή η πρόβλεψη, ειδικά η αναφορά «…τα οποία πληρούν κατ’ ελάχιστον τα κριτήρια ποιοτικής επιλογής, που προβλέπονται στα έγγραφα των σχετικών δημοσίων συμβάσεων…», ενδεχομένως αποκλείει αυτό το ενδεχόμενο, αφού οι τρέχουσες συμβάσεις ή διακηρύξεις και λοιπά τεύχη δημοπράτησης δεν περιέχουν αναφορές σε θέματα κριτηρίων επιλογής ιδιωτικού φορέα επίβλεψης.
2.- Δεν υπάρχει πρόβλεψη για την προέλευση της χρηματοδότησης (προϋπολογισμού) (δεν θεωρούμε ότι η παράγραφος 2 καλύπτει αυτή την απαίτηση)
3.- Τα θέματα ευθύνης, με βάση την ερμηνεία του Ν.4412/2016, παραμένουν στην Διευθύνουσα Υπηρεσία, ενώ ο Ιδιωτικός φορέας επωμίζεται ελάχιστο βαθμό ευθύνης.
4.- Η μη δυνατότητα άμεσης εφαρμογής της διάταξης και η αναγκαιότητα έκδοσης ΚΥΑ ενδεχομένως θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες καθυστερήσεις. Για αυτό το διάστημα δηλ. μέχρι η διάταξη να τεθεί σε εφαρμογή, είναι απαραίτητη η παροχή υποστήριξης από το ΤΑΙΠΕΔ προς τις αιτούμενες – ενδιαφερόμενες ΔΥΠΕ.
5.- Στην επίβλεψη των έργων συμμετέχουν υποχρεωτικά και Μηχανικοί από το επικουρικό προσωπικό, για τούς οποίους έχει επεκταθεί η θητεία κατά 6 μήνες, ενώ τα έργα διαρκούν 1 – 2 έτη. Προτείνεται να προστεθεί παράγραφος, η οποία να επιλαμβάνεται του σημαντικού προβλήματος.
Έργα αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας, τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας , θα αναβαθμίσουν τις κτιριακές υποδομές Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας και είναι πολύ σημαντικά . Οι Τεχνικές Υπηρεσίες των Υ.ΠΕ. έχουν συνεισφέρει σημαντικά στην πραγματοποίηση αυτού του στόχου. Σημαντική βέβαια θα είναι και η διατήρηση σε καλή κατάσταση αυτών των κτιρίων σε βάθος χρόνου καθώς θα δαπανηθούν σεβαστά ποσά για την ανακαίνιση – αναβάθμιση τους. Θεωρώ πως θα πρέπει να αναρωτηθούμε ποιοι θα μείνουν πίσω να παρακολουθούν και να συντηρούν αυτά τα έργα. Οι ΠΕ-ΤΕ μηχανικοί (Υ.ΠΕ. και Νοσοκομείων) καθώς και τεχνικοί είναι απαραίτητοι και ως εκ τούτου πρέπει να υπάρξει μέριμνα για παράταση συμβάσεων στους επικουρικούς που καλύπτουν αυτές τις θέσεις τουλάχιστον μέχρι τις 31/12/25 και σοβαρή στελέχωση των Τεχνικών Υπηρεσιών σε βάθος χρόνου.
Λαμβάνοντας υπόψιν το σύνολο των έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη στον τομέα της Υγείας (πέραν της σημασίας αυτών) και χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, καθώς και το γεγονός ότι αυτά τα έργα όλα έχουν τρέξει από τις Τεχνικές Υπηρεσίες των ΥΠΕ (με την υποστήριξη προφανώς του ΤΑΙΠΕΔ) και τους (ελάχιστους) μηχανικούς αυτών μεταξύ των οποίων και επικουρικοί (λοιπό επικουρικό προσωπικό), θα ήταν λογικό και προφανές αναφορικά με αυτούς (ΠΕ-ΤΕ μηχανικοί) να υπάρξει παράταση συμβάσεων μέχρι τις 31/12/25 επίσης, στα πλαίσια του σκεπτικού του παρόντος.
Καθίσταται σαφές, πως η χρήση συναδέλφων από τον ιδιωτικό τομέα σε δημόσια έργα εγκυμονεί πολυεπίπεδους κινδύνους, με την ιδιαιτερότητα της τελικής υπογραφής και αμοιβαίας εμπιστοσύνης να είναι τα σημαντικότερα εξ’ αυτών. Εκτιμώ πως με τα κονδύλια του ΤΑ να είναι αν μη τι άλλο σωτήρια για την χώρα, η εξασφάλιση εργασίας για τους ελάχιστους αυτούς μηχανικούς (ΠΕ/ΤΕ των Κεντρικών υπηρεσιών των ΥΠΕ) για την επόμενη διετία, θα αποτελέσει ένα αξιόλογο αντίβαρο στο μέγεθος των ευθυνών και της βαρύτητας υπογραφής τους, και κατ΄ επέκταση στην έγκαιρη υλοποίηση των έργων.
Congratulations