Στο άρθρο 8 του ν. 5024/2023 (Α΄ 41), περί τιμήματος εξαγοράς σε ειδικές περιπτώσεις αμφισβήτησης της κυριότητας του Δημοσίου: α) αντικαθίστανται οι παρ. 1 και 2, β) η παρ. 5 τροποποιείται, ώστε ως κρίσιμη ημερομηνία για την εφαρμογή της να τεθεί το έτος «1964», αντί του έτους «1950», γ) η παρ. 6 καταργείται και το άρθρο 8 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 8
Τίμημα εξαγοράς σε ειδικές περιπτώσεις αμφισβήτησης της κυριότητας του δημοσίου ακινήτου
1. Για αιτούντα που έχει αναγνωρισθεί δυνάμει απόφασης πρωτοβάθμιου δικαστηρίου ως κύριος του δημοσίου ακινήτου έναντι του Δημοσίου, το τίμημα εξαγοράς του άρθρου 6 αντιστοιχεί σε ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και εφαρμόζονται επ’ αυτού οι εκπτώσεις του άρθρου 7.
2. Για αιτούντα που ο ίδιος ή ο δικαιοπάροχός του έχει αναγραφεί ως κύριος του δημοσίου ακινήτου στις πρώτες κτηματολογικές εγγραφές και έχει ασκηθεί αγωγή από το Δημόσιο ή δεν έχει παρέλθει η προθεσμία άσκησης αγωγής, κατά την παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 2664/1998 (Α΄ 275), η αίτηση εξαγοράς υποβάλλεται χωρίς τις προϋποθέσεις της παρ. 1 του άρθρου 4 και το τίμημα εξαγοράς του άρθρου 6 αντιστοιχεί σε ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και εφαρμόζονται επ’ αυτού οι εκπτώσεις του άρθρου 7.
3. Αν ο αιτών, μέχρι την 31η.12.2022, έχει ασκήσει ένδικο μέσο κατά δικαστικής απόφασης σε δίκη που αφορά στην αναγνώριση της κυριότητας του προς εξαγορά δημοσίου ακινήτου, δικαιούται να υποβάλει αίτηση εξαγοράς, με τίμημα εξαγοράς που αντιστοιχεί, κατά παρέκκλιση του άρθρου 6, σε ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%) της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.
4. Σε περίπτωση εξαγοράς δημοσίου ακινήτου, κατά την παρ. 3, ο αιτών, εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός από την κοινοποίηση προς αυτόν του πιστοποιητικού αποδοχής, υποβάλλει στο αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αντίγραφο της παραίτησής του από τα ένδικα μέσα κατά της δικαστικής απόφασης σε δίκη που αφορά στην αναγνώριση της κυριότητας του προς εξαγορά δημοσίου ακινήτου. Αν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία του πρώτου εδαφίου, δεν εκδίδεται απόφαση εξαγοράς.
5. Σε περίπτωση που ο αιτών κατέχει δημόσιο ακίνητο, το οποίο καλύπτει τις στεγαστικές ανάγκες του ιδίου ή του αρχικού δικαιοπαρόχου του κατά την έναρξη της κατοχής του ακινήτου, ως αποτέλεσμα μαζικής εγκατάστασης πληθυσμιακών ομάδων που έλαβαν χώρα πριν το έτος 1964, καθ’ υπόδειξη των δημόσιων αρχών, όπως αυτή προκύπτει από μεταγενέστερα έγγραφα δημόσιων αρχών, δικαιούται να υποβάλει αίτηση εξαγοράς, με τίμημα εξαγοράς που αντιστοιχεί, κατά παρέκκλιση του άρθρου 6, σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.
6. (Καταργείται).».
Ιωάννης Ελ. κυμιωνής,
Δικηγόρος ΔΣΑ-ΔΥΠΑ, LL.M., LL.M., ΥΔ Παντείου Πανεπιστημίου, Νομικός Παραστάτης Διαμεσολαβήσεων, Διαπιστευμένος Διαμεσολαβητής Υπουργείου Δικαιοσύνης
Θα πρέπει να συνυπολογισθεί στην τελική απόφαση εξαγοράς το σε ποίο στάδιο και φάση ευρίσκεται (εάν δεν έχει ήδη περατωθεί) η διαδικασία κτηματογράφησης και κτηματολογικής εγγραφής (άρ. 11 Ν.2308/1995), εάν πρόκειται περί διόρθωσης αρχικών εγγγραφών με την ένδειξη «αγνώστου ιδιοκτήτη» κατ’άρ. 13 Ν.4821/2021 (διότι τότε συνομολογείται η διάσπαση της σειράς ετων κατοχής διανοία κυρίου), να ληφθούν υπ’όψιν οι κατά περίπτωση ενός εκάστου προς εξαγορά ακινήτου Αποφάσεις των Επιτροπών Επίλυσης Αμφισβητήσεων κατ’άρ. 36 Ν. 4512/2018, όπως τροποποιήθηκε διά του άρ. 21 Ν.4821/2021.
Για το σύνολο αυτής της κατηγορίας των εκκρεμοτήτων ακινήτων προς εξαγορά πρέπει να προβλεφθεί η υποχρεωτική Κτηματολογική Διαμεσολάβηση εντός τρίμηνης αποκλειστικής προθεσμίας κατ’άρ. 8 Ν.4821/2021 (Α’ 134/31.07.2021).