Άρθρο 54 – Εξαιρούμενα ακίνητα – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 5 ν. 5024/2023

Στην παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 5024/2023 (Α΄ 41), περί εξαίρεσης από το δικαίωμα εξαγοράς για λόγους δημοσίου συμφέροντος, προστίθεται τρίτο εδάφιο, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Δεν είναι δυνατή η εξαγορά δημοσίου ακινήτου, ακόμα και αν πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρ. 1 του άρθρου 4, εφόσον συντρέχουν επιτακτικοί λόγοι δημόσιου συμφέροντος, αναγόμενοι σε ζητήματα:
(α) εθνικής άμυνας, ή
(β) δημόσιας ασφάλειας, ή
(γ) δημόσιας υγείας, ή
(δ) χωροταξικού ή πολεοδομικού σχεδιασμού, ή
(ε) άλλης αιτιολογημένης κρατικής ανάγκης.
Εντός προθεσμίας έξι (6) μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος και κατόπιν αιτήματος του φορέα υποδοχής, τα κατά περίπτωση αρμόδια υπουργεία προσδιορίζουν αιτιολογημένα τις περιοχές ή τα ακίνητα ενδιαφέροντός τους, προκειμένου αυτά να εξαιρεθούν της διαδικασίας εξαγοράς, η οποία προβλέπεται με τον παρόντα νόμο και ενημερώνουν σχετικά τον φορέα υποδοχής.
Η κρίση περί της ύπαρξης των επιτακτικών λόγων δημοσίου συμφέροντος δύναται να γίνει και κατά την εξέταση του αιτήματος εξαγοράς από την Επιτροπή Εξαγοράς του άρθρου 10 και το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατά τη λήψη της απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 11.».

  • 23 Μαΐου 2024, 19:34 | Ιωάννης Κυμιωνής

    Ιωάννης Ελ. κυμιωνής
    Δικηγόρος ΔΣΑ-ΔΥΠΑ, LL.M., LL.M., ΥΔ Παντείου Πανεπιστημίου, Νομικός Παραστάτης Διαμεσολαβήσεων, Διαπιστευμένοπς ΔΙαμεσολαβητής Υπουργείου Δικαιοσύνης

    Θα πρέπει να προστεθεί εδάφιο περί αποχρώντων περιβαλλοντικών λόγων.

  • 12 Μαΐου 2024, 13:19 | Γεώργιος Λουκίδης

    Θα ήθελα να κάνω μια αναφορά για την περίπτωση 2(γ) του Ν. 5024/2023.
    Στο εν λόγω εδάφιο αναφέρεται ότι εξαιρούνται της εξαγοράς ακίνητα που εμπίπτουν εντός οριοθετημένου υδατορέµατος, κατά το άρθρο 3 του ν. 4258/2014 (Α΄ 94) ή βρίσκονται εντός ζώνης πενήντα (50) μέτρων από τις όχθες αυτού, εάν δεν έχει γίνει οριοθέτηση του υδατορέµατος.
    Όσον αφορά την δεύτερη περίπτωση και ειδικότερα την εξαίρεση ακινήτων που βρίσκονται εντός ζώνης πενήντα (50) μέτρων από τις όχθες αυτού, εάν δεν έχει γίνει οριοθέτηση του υδατορέµατος θα ήθελα να ζητήσω να αξιολογηθεί εκ νέου η εν λόγω αναφορά. Είχα συμμετάσχει στην διαβούλευση τεκμηριώνοντας σχετικά, αλλά κατά στην έκθεση διαβούλευσης δεν υπήρξε κάποια τεκμηρίωση ή αναφορά σχετικά με την μη υιοθέτηση της πρότασης μου.
    Ειδικότερα θα ήθελα να αναφέρω ότι η εν λόγω διάταξη του Νόμου έχει δημιουργήσει μια κατάφορη αδικία για τους ιδιοκτήτες των οποίων η ιδιοκτησία έχει πρόσβαση σε υδατορέμα ή συνορεύει με αυτό. Συγκεκριμένα υπάρχουν πάρα πολλές ιδιοκτησίες ανά την επικράτεια οι οποίες βρίσκονται εντός ζώνης πενήντα (50) μέτρων από τις όχθες ρεμάτων για τα οποία και δεν έχει γίνει οριοθέτηση τους. Η οριοθέτηση για ένα μεγάλο μέρος των υδατορεμάτων της χώρας αλλά και της Αττικής σχεδιάζεται να γίνει εντός των επόμενων ετών. Συνεπώς θα μπορούσε να υπάρξει μνεία για τους εν λόγω ιδιοκτήτες προκειμένου να δύνανται να ενταχθούν στον νόμο και να εξαγοράσουν την γη εφόσον συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις του νόμου.
    Για διασφάλιση τήρησης της πολεοδομικής νομοθεσίας θα μπορούσε να ζητηθεί από τους εν λόγω ιδιοκτήτες να δηλώσουν εκ των προτέρων ότι παραιτούνται από κάθε είδους δόμηση κτιρίων κλπ που θα αντίκεινται στην κείμενη πολεοδομική νομοθεσία, επί ποινή εκ των υστέρων απένταξης από τον εν λόγω νόμο, χωρίς αναζήτηση των καταβλητέων χρημάτων.
    Σε συνέχεια του παραπάνω, αποτελεί αδικία το γεγονός πως όταν το υδατορέμα οριοθετηθεί και διευθετηθεί (άγνωστος ο ορίζοντας ολοκλήρωσης) οι εν λόγω ιδιοκτήτες θα έχουν χάσει την δυνατότητα εξαγοράς διότι το ρέμα δεν είχε οριοθετηθεί κατά την περίοδο ισχύος και υποβολής αιτήσεων στο πλαίσιο του παρόντος νόμου.
    Σε κάθε περίπτωση ο διαχωρισμός ρεμάτων που δεν έχουν διευθετηθεί είναι εντελώς αυθαίρετος και άδικος και καλό θα ήταν να εκλείψει.
    Τέλος καλό θα ήταν να γίνει ειδική μνεία και στις περιπτώσεις υδατορεμάτων του άρθρου 1070 έως 1073 του Α.Κ. τα οποία ταιριάζουν σε πολλές περιπτώσεις σαν τις προαναφερόμενες.