Άρθρο 20 – Οχήματα σε κατάσταση οριστικής αδράνειας

1. Οχήματα της υποπερ. αα) της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 19 περιέρχονται αυτοδικαίως σε κατάσταση οριστικής αδράνειας στα κατά περίπτωση μητρώα οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), καθώς και στις σχετικές εφαρμογές της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με μόνη την υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης. Για οχήματα, για τα οποία έχουν αναρτηθεί σχετικά δικαιολογητικά σύμφωνα με την υποπερ. αβ) της περ. α), την υποπερ. ββ) της περ. β) ή την περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 19, διενεργείται κατά περίπτωση έλεγχος από τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφέρειας ή την κατά τόπο αρμόδια αστυνομική αρχή, ο οποίος ολοκληρώνεται εντός τριμήνου από την υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης. Οι αρχές του δεύτερου εδαφίου προβαίνουν σε διόρθωση της εικόνας του οχήματος στα σχετικά Μητρώα, με τη συνδρομή, όταν απαιτείται, λοιπών συναρμόδιων αρχών. Το όχημα είναι δυνατόν να διαγράφεται ή να τίθεται σε αναγκαστική ακινησία από την αρμόδια αρχή, όταν από τον έλεγχο των δικαιολογητικών προκύπτει ότι δεν υφίσταται ή ότι πληροί τις προϋποθέσεις θέσης σε αναγκαστική ακινησία, αντίστοιχα.
Σε κατάσταση οριστικής αδράνειας περιέρχονται αυτοδικαίως οχήματα:
α) παλαιότητας άνω των σαράντα (40) ετών για τα οποία αα) είτε ο ιδιοκτήτης δεν προβαίνει σε ενέργειες επικαιροποίησης εντός τριμήνου από την ειδοποίηση της παρ. 2 του άρθρου 19, αβ) είτε ανήκουν σε θανόντες,
β) τα οποία, για το διάστημα των τελευταίων δεκαπέντε (15) ετών, δεν είναι σωρευτικώς τακτοποιημένα, ως προς την καταβολή των αναλογούντων τελών κυκλοφορίας ή χρήσης ή, όταν προβλέπεται, ως προς την ετήσια αναθεώρηση της άδειας κυκλοφορίας τους, την υποχρέωση ασφάλισης και τη διενέργεια ελέγχου Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων (Κ.Τ.Ε.Ο.). Η αυτοδίκαιη περιέλευση σε κατάσταση οριστικής αδράνειας πραγματοποιείται χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση των ιδιοκτητών, συνιδιοκτητών ή κατόχων, εάν το όχημα δεν εμφανίζεται στις φορολογικές δηλώσεις τους τα προηγούμενα πέντε (5) φορολογικά έτη.
2. Οχήματα, τα οποία εντοπίζονται σε κατάσταση προσωρινής αδράνειας σε περισσότερες από τρεις (3) διαδοχικές ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, περιέρχονται κατά την τέταρτη διασταύρωση αυτοδικαίως σε κατάσταση οριστικής αδράνειας, στα κατά περίπτωση Μητρώα Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών, του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Α.Α.Δ.Ε., καθώς και στις σχετικές εφαρμογές της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
3. Οχήματα θανόντων είναι δυνατόν να τίθενται σε κατάσταση οριστικής αδράνειας ή να διαγράφονται από τους νόμιμους κληρονόμους με απλουστευμένες διαδικασίες.
4. Για τα οχήματα που τίθενται σε κατάσταση οριστικής αδράνειας ή διαγράφονται σύμφωνα με την παρ. 9:
α) δεν επιβάλλονται τέλη κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στη χρονική περίοδο κατά την οποία περιήλθαν σε κατάσταση οριστικής αδράνειας, καθώς και τέλη κυκλοφορίας επόμενων ετών,
β) παρέλκει η υποχρέωση διενέργειας ελέγχου Κ.Τ.Ε.Ο. και ασφάλισης και
γ) δεν επιτρέπεται η κυκλοφορία τους.
5. Εάν καταληφθεί σε κυκλοφορία όχημα που βρίσκεται σε οριστική αδράνεια ή έχει διαγραφεί σύμφωνα με την παρ. 7, επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη ή στον κάτοχό τους διοικητικό πρόστιμο ύψους δέκα χιλιάδων (10.000) ευρώ, καθώς και τα τέλη κυκλοφορίας που αναλογούν στο όχημα για το έτος εντοπισμού. Αρμόδιο όργανο για την επιβολή είναι η Α.Α.Δ.Ε., η οποία βεβαιώνει τα αναλογούντα ποσά στον Α.Φ.Μ. του ιδιοκτήτη ή κατόχου μέσω του συστήματος TAXISnet και κοινοποιεί την πράξη επιβολής του προστίμου ηλεκτρονικά, σύμφωνα με το άρθρο 29 του ν. 4727/2020 (Α΄ 184). Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας, για το πρόστιμο και τα τέλη κυκλοφορίας του παρόντος ευθύνονται αλληλεγγύως και εις ολόκληρον όλοι οι συνιδιοκτήτες.
6. Επαναφορά σε κυκλοφορία οχήματος, το οποίο έχει περιέλθει σε οριστική αδράνεια, είναι δυνατή σε εξαιρετικές περιπτώσεις, με την έκδοση παραβόλου ύψους εκατόν πενήντα (150) ευρώ και κατόπιν τεκμηριωμένης αίτησης προς τη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της οικείας Περιφέρειας ή τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας, οι οποίες παρέχουν τη σχετική έγκριση ή απορρίπτουν την αίτηση. Η επαναφορά συνεπάγεται όλες τις φορολογικές, ασφαλιστικές και λοιπές υποχρεώσεις σε σχέση με το όχημα για το έτος επαναφοράς και εφεξής.
7. Οχήματα σε κατάσταση οριστικής αδράνειας διαγράφονται οριστικά από τα μητρώα οχημάτων των Υπηρεσιών του άρθρου 17, με την παρέλευση επτά (7) ετών από το έτος περιέλευσής τους σε κατάσταση οριστικής αδράνειας.

  • 19 Μαΐου 2024, 18:59 | Νίκος

    Για τα οχήματα που έχουν δηλωθεί σε ακινησία και οι ιδιοκτήτες τους τα έχουν σε κοινόχρηστο χώρο σταθμευμένα, ενώ έχουν δηλώσει ότι θα τα διατηρούν σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης, το προβλεπόμενο πρόστιμο να επιβάλλεται και από την Ελληνική Αστυνομία, το Λιμενικό και τη Δημοτική Αστυνομία.

  • 16 Μαΐου 2024, 13:25 | Χριστίνα Φλυτζάνη

    καλησπέρα σας,
    Στο άρθρο αναφέρεται οτι, η αυτοδίκαιη περιέλευση σε κατάσταση οριστικής αδράνειας πραγματοποιείται χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση των ιδιοκτητών, συνιδιοκτητών ή κατόχων, εάν το όχημα δεν εμφανίζεται στις φορολογικές δηλώσεις τους τα προηγούμενα πέντε (5) φορολογικά έτη.
    Στην περίπτωση που εμφανίζονται τα οχήματα στις φορολογικές δηλώσεις επειδή υπάρχουν στο αρχείο του Υπουργείου Συγκοινωνιών αλλά στην πραγματικότητα έχουν καταστραφεί και έχουν δοθεί πριν απο το 2000 σε παλιατζή , με τι αποδεικτικό θα διαγράφεται οριστικά αφού ο ιδιοκτήτης δεν έλαβε ποτέ αποδεικτικό έγγραφο παραλαβής απο τον παλιατζή;
    Το ίδιο συμβαίνει με παληά επαγγελματικά αυτοκίνητα των οποίων οι ιδιοκτήτες τα εγκατέλειψαν πριν απο 20 και πλέον χρόνια σε κάποια μάντρα που έχει κλείσει πλέον χωρίς αποδεικτικά έγγραφα. Θα διαγραφούν και αυτά οριστικά με απλή διαδικασία; η μη διαγραφή τους δημιουργεί πρόβλημα στην διακοπή της επαγγελματικής τους δραστηριότητας και στη συνέχεια συνταξιοδότησής τους.
    Στην περίπτωση που Ι.Χ. αυτοκίνητο καταστράφηκε απο πυρκαγιά πριν απο το 2000 αρκεί η βεβαίωση της πυροσβεστικής υπηρεσίας για την οριστική διαγραφή;

  • 16 Μαΐου 2024, 10:46 | Στέλλα Στόικου

    Υπαρχουν οχήματα που βρίσκονται σε εκούσια ακινησία στις ΔΟΥ ήδη από το 1970 κλπ μέχρι και σήμερα και τα οποία δεν υφίστανται ως οχήματα πλέον – δεν υπαρχουν καθολου. Τα περισσότερα δόθηκαν σε καποιο παλιατζή περαστικό για παλιοσίδερα ιδίως πριν το 2010. Αυτα πώς θα διαγραφούν οριστικά; Ή πώς θα μπουν σε αδράνεια εφόσον δεν υφίστανται; Το νομοσχέδιο αναφέρεται μόνο για τα οχήματα που φαίνεται να βρίσκονται σε κίνηση στα συστήμα της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Μεταφορών.
    Αυτα τα οχήματα επιβαρύνουν τους πολίτες και δεν μπορούν να λάβουν διάφορα επιδόματα πχ πετρελαίου κλπ

  • 11 Μαΐου 2024, 08:13 | Vasily Psarommatis

    Επιτέλους