1. Η παρ. 2 του άρθρου 38 του ν. 4972/2022 (Α΄ 181), περί πολιτικής αναθέσεων της Ελληνικής
Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π.), αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Το Γενικό Πλαίσιο Κανονισμού Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών και οι κανονισμοί έργων,
προμηθειών και υπηρεσιών για την ανάθεση των συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών των
λοιπών θυγατρικών εταιρειών της Ε.Ε.ΣΥ.Π., άνω και κάτω των ορίων των Οδηγιών 2014/24 του
Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 26ης Φεβρουαρίου 2014 «σχετικά με τις δημόσιες
προμήθειες και την κατάργηση της οδηγίας 2004/18/ΕΚ» (L 94) και 2014/25 του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβούλιου, της 26ης Φεβρουαρίου 2014 «σχετικά με τις προμήθειες φορέων
που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των
ταχυδρομικών υπηρεσιών και την κατάργηση της οδηγίας 2004/17/ΕΚ» (L 94), προβλέπουν τις
διαδικασίες και τους όρους σχετικά με την ανάθεση και εκτέλεση των συμβάσεων τους, κατά
παρέκκλιση από τον ν. 4412/2016 (Α΄ 147), υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας. Το Γενικό
Πλαίσιο Κανονισμού Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών και οι κανονισμοί έργων, προμηθειών και
υπηρεσιών για την ανάθεση των συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών των λοιπών
θυγατρικών εταιρειών της Ε.Ε.ΣΥ.Π. προβλέπουν όργανα και διαδικασίες, ώστε να εκπληρώνονται οι
υποχρεώσεις που προκύπτουν από την Οδηγία 89/665 του Συμβουλίου της 21ης Δεκεμβρίου 1989 «για
το συντονισμό των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων περί της εφαρμογής των
διαδικασιών προσφυγής στον τομέα της σύναψης συμβάσεων κρατικών προμηθειών και δημοσίων
έργων» (L 395). Πριν από την έγκρισή τους αποστέλλονται στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων
(Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ.), η οποία μπορεί να διατυπώσει γνώμη επί των προτεινόμενων κανονισμών εντός εξήντα
(60) ημερών από τη λήψη τους. Οι διαφορές από την εφαρμογή των κανονισμών έργων, προμηθειών
και υπηρεσιών υπάγονται στη δικαιοδοσία των πολιτικών δικαστηρίων.».
2. Στις παρ. 4 και 5 του άρθρου 38 του ν. 4972/2022, περί έγκρισης έργων, προμηθειών και υπηρεσιών
επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 4: αα) η φράση «δημόσιων έργων, προμηθειών
και υπηρεσιών, εφαρμόζουν» αντικαθίσταται από τη φράση «έργων, προμηθειών και υπηρεσιών που
καταρτίζουν, εφαρμόζουν αναλογικά», αβ) προστίθεται τελευταίο εδάφιο, β) στην παρ. 5: βα) στο
πρώτο εδάφιο η φράση «από την έναρξη ισχύος του παρόντος, στην επιτροπή ελέγχου»,
αντικαθίσταται από τη φράση «από την έναρξη ισχύος του κανονισμού έργων, προμηθειών και
υπηρεσιών που εγκρίνεται σύμφωνα με την παρ. 3, στην επιτροπή ελέγχου του άρθρου 10», ββ) μετά
τη φράση «Τα δύο μέλη της παρούσας» του τελευταίου εδαφίου τίθεται η φράση «μπορούν να
συμμετέχουν στις επιτροπές ελέγχου έως τριών (3) λοιπών θυγατρικών,», και οι παρ. 4 και 5
διαμορφώνονται ως εξής:
«4. Μέχρι την έγκριση του κανονισμού έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, σύμφωνα με την παρ. 3, οι
εταιρείες, ως προς τις συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών που καταρτίζουν, εφαρμόζουν
αναλογικά τις διατάξεις του ν. 4412/2016, με την επιφύλαξη α) του τρίτου εδαφίου της παρ. 1 του
άρθρου 48 του ν. 4758/2020 (Α΄ 242), περί της πολιτικής προμηθειών της Ανώνυμης Εταιρείας Ελληνικά
Ταχυδρομεία, και β) της παρ. 18 του άρθρου 12 του ν. 4109/2013 (Α΄ 16), περί συγχώνευσης των
ανωνύμων εταιρειών ΔΕΘ Α.Ε. και HELEXPO A.E. Ειδικά για την εταιρεία «ΔΕΘ – HELEXPO A.E.», η παρ.
18 του άρθρου 12 του ν. 4109/2013 διατηρείται σε ισχύ και μετά την έγκριση του ως άνω Κανονισμού.
5. Με απόφαση της γενικής συνέλευσης, που συγκαλείται εντός τριών (3) μηνών από την έναρξη
ισχύος του κανονισμού έργων, προμηθειών και υπηρεσιών που εγκρίνεται σύμφωνα με την παρ. 3,
στην επιτροπή ελέγχου του άρθρου 10 που λειτουργεί στις λοιπές θυγατρικές της Ε.Ε.ΣΥ.Π.
προστίθενται δύο (2) μέλη, που επιλέγονται από κατάλογο προσώπων με αποδεδειγμένη εμπειρία
στον τομέα των συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών, και είναι ανεξάρτητα από την εταιρεία
κατά την έννοια του άρθρου 9 του ν. 4706/2020 (Α΄ 136) και του άρθρου 99 του ν. 4548/2018 (Α΄ 104).
Η θητεία των μελών είναι τριετής και δύναται να ανανεωθεί μία φορά. Αν πρόκειται για μέλη του
διοικητικού συμβουλίου, η θητεία τους παύει με την καθ΄ οιονδήποτε τρόπον απώλεια της ιδιότητας
του μέλους του διοικητικού συμβουλίου. Τα δύο μέλη της παρούσας μπορούν να συμμετέχουν στις
επιτροπές ελέγχου έως τριών (3) λοιπών θυγατρικών, δεν θεωρούνται τακτικά μέλη της επιτροπής και
συμμετέχουν στις συνεδριάσεις με δικαίωμα ψήφου που αφορά στις αρμοδιότητες της παρ. 6.».
Ποιά ανάγκη οδήγησε στην αλλαγή του τρόπου Προμηθειών κατά Παρέκκλιση του 4412/2016;
Σχόλια :
• Μετά από ένα ικανό διάστημά προσαρμογής των υπηρεσιών των φορέων στο κανονιστικό πλαίσιο του 4412/2016, την εξειδίκευση του προσωπικού, την υλοποίηση πλήθους διαγωνιστικών διαδικασιών, την απόκτηση τεχνογνωσίας και εμπειρίας, όλα τα αλλάζουμε και αρχίζουμε από την αρχή, γιατί άραγε,
• Να ζητηθεί γνώμη για το άρθρο από την ΕΑΔΗΣΥ
• Να παρουσιαστεί η πραγματική ανάγκη αλλαγής του πλαισίου, στηριζόμενη σε εκθέσεις ελέγχου, μελέτες και ανάλυση
• Να ζητηθούν – παρουσιαστούν εάν έχουν γίνει έλεγχοι και πόσοι, από τους Εσωτερικούς Ελεγκτές, τους Ορκωτούς Λογιστές, την ΕΑΔΗΣΥ, το ΓΛΚ, την ΕΕΣΥΠ, άλλο όργανο εσωτερικού ελέγχου και ανεξάρτητο φορέα, ποια τα ευρήματα και οι συστάσεις – προτάσεις, εάν υπήρξαν καταλογισμοί, εάν υπήρξε απώλεια εσόδων
• Η προτεινόμενη αλλαγή πλαισίου προμηθειών επηρεάζει την εφαρμογή της διαδικασίας Δημοσιότητας: στη Διαύγεια, ΚΗΜΔΗΣ, ΕΣΗΔΗΣ,
• Η υφιστάμενη διαδικασία εγκρίσεων διαπραγματεύσεων από ΕΑΔΗΣΥ θα παραμείνει.
• Μέσω ποιας πλατφόρμας θα διενεργούνται οι διαγωνισμοί
• Που θα εκδικάζονται προσφυγές και ενστάσεις, θα εξαιρείται πλέον η ΕΑΔΗΣΥ και το ΣΤΕ
• Για άνω του 1 εκατομμυρίου θα απαιτείται η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου
• Τι θα ισχύει με το πόθεν έσχες των επιτροπών και στελεχών προμηθειών
• Τι θα ισχύει με τη δέσμευση πιστώσεων του προϋπολογισμού, την απόφαση ανάληψης υποχρέωσης , το διατάκτη, το τηρούμενο μητρώο δεσμεύσεων, κλπ
• Ποια τα όρια που θα ισχύουν για τους διαγωνισμούς και τις απευθείας αναθέσεις
• Υπάρχει ανάλογη πρακτική στο εξωτερικό
• Που έχουν εντοπιστεί παθογένειες και καθυστερησεις υπάρχει σχετική μελέτη
• Ποια η εξοικονόμηση πόρων και η εκτίμηση επίτευξης στόχων που θα επιφέρει
• Πόσος είναι ο εκτιμώμενος χρόνος προσαρμογής στην νέα κατάσταση
• Η προτεινόμενη αλλαγή θα εξυπηρέτηση την αγορά και τους μικρομεσαίους οικονομικούς φορείς
• Θα ενίσχυση τις βασικές αρχές της διαφάνειας , ίσης μεταχείρισης, λογοδοσίας, δημοσιότητας, συμμετοχής και τόνωσης του ανταγωνισμού , θα περιορίσει της προσφυγές.
• Θα πρέπει να ζητηθεί να παρουσιαστούν όλα τα στοιχεία για τις λοιπές θυγατρικές
• Για όλα τα παραπάνω προτείνουμε να κατατεθεί τώρα ως παράρτημα το νέο κανονιστικό πλαίσιο με γνώμη από την ΕΑΔΗΣΥ
Διαβάζοντας την «Ανάλυση-Συνεπειών-Ρύθμισης» απλός διαπιστώνει ότι δεν υπεισέρχεται στην ουσία και στοχευμένα αποκρύπτεται ένα επόμενο βήμα όπου θα καταρτιστούν «νέοι κανονισμοί» χωρίς καμία διαβούλευση. Για ένα τόσο σοβαρό θέμα η ανάλυση είναι απλός στο επίπεδο της υποχρέωσης να γράψουμε κάτι χωρίς να προσθετή καμία επιπλέον πληροφορία, ενημέρωση , και ανάλυση.
29 Προσδιορίζονται οι διαδικασίες και οι όροι σχετικά με την ανάθεση και εκτέλεση των δημόσιων συμβάσεων των θυγατρικών της Ε.Ε.ΣΥ.Π. (Γενικό Πλαίσιο Κανονισμού Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών και κανονισμοί έργων, προμηθειών και υπηρεσιών των λοιπών θυγατρικών εταιρειών της Ε.Ε.ΣΥ.Π.), κατά παρέκκλιση από τον ν. 4412/2016 και υπό την επιφύλαξη της ενωσιακής νομοθεσίας. Παράλληλα, εξασφαλίζεται η συνδρομή της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, πριν από την οποιαδήποτε έγκριση, η οποία μπορεί να διατυπώσει γνώμη επί των προτεινόμενων κανονισμών, εντός εξήντα (60) ημερών από την αποστολή τους σε αυτήν. Παράλληλα, διευκρινίζεται προς ενίσχυση της ασφάλειας δικαίου, ότι οι διαφορές από την εφαρμογή των κανονισμών έργων, προμηθειών και υπηρεσιών υπάγονται στη δικαιοδοσία των πολιτικών δικαστηρίων.
Η πρόταση είναι να διατηρηθεί ο 4412/2016 σε ισχύ, και να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες που παρέχει.
⦁ Υποστηρίζουμε σε κάθε περίπτωση τις βασικές αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της λογοδοσίας. Θεωρούμε ότι αυτές είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την βιώσιμη λειτουργία των εταιρειών της ΕΕΣΥΠ και την ανεπηρέαστη απασχόληση των εργαζομένων.
⦁ Από την πλευρά μας και από την εμπειρία που έχουμε από τους οργανισμούς, αδυνατούμε να αντιληφθούμε την αναγκαιότητα που ωθεί το υπουργείο στην εξαίρεση όλων αυτών των εταιρειών από το ν. 4412/2016, ο οποίος λειτουργεί προς το δημόσιο συμφέρον.
Σκ.11 απόφασης 1029/2024 ΣτΕ
Επειδή, ακολούθως, το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., στο οποίο μεταβιβάσθηκαν, το έτος 2012, με απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων, οι μετοχές της Ο.Λ.Β. Α.Ε., προκειμένου να διατεθούν σε επενδυτές για την άντληση δημοσίων εσόδων, αποφάσισε την κίνηση της επίμαχης διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση μετοχών της Ο.Λ.Β. Α.Ε. που αντιστοιχούν σε ποσοστό τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας. Από τους όρους των σχετικών Προσκλήσεων της Α΄ και της Β΄ Φάσης του διαγωνισμού (από 2.11.2022 Πρόσκληση Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος και από 24.4.2023 Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών) προκύπτει ότι η προκηρυχθείσα διαγωνιστική διαδικασία αφορά τη μεταβίβαση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Ο.Λ.Β. Α.Ε. ως παραχωρησιούχου, δηλαδή, ως αντισυμβαλλομένου του Ελληνικού Δημοσίου στην υφιστάμενη από το έτος 2002 Σύμβαση Παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης των εγκαταστάσεων του Λιμένα Βόλου, αποβλέπει δε όχι μόνο στη «μεγιστοποίηση του οικονομικού ανταλλάγματος που θα καταβληθεί στο Ταμείο μέσω της Συναλλαγής», αλλά και στη διασφάλιση «υψηλής ποιότητας λειτουργίας, συντήρησης και αξιοποίησης του Λιμένα προς όφελος της ελληνικής οικονομίας» (βλ. την ανωτέρω παρατεθείσα παρ. 1.8 της Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος). Με τους όρους των Προσκλήσεων της Α΄ και Β΄ Φάσης του διαγωνισμού, παράλληλα με την οργάνωση της διαγωνιστικής διαδικασίας, η οποία κατατείνει στην ανάδειξη του Προτιμητέου Επενδυτή για τη σύναψη της σύμβασης αγοραπωλησίας μετοχών και της συμφωνίας μετόχων για την εταιρεία, ρυθμίζονται και τα σχετικά με την αναδιαπραγμάτευση και τροποποίηση της από 19.11.2002 Σύμβασης Παραχώρησης, προκειμένου οι όροι της να ανταποκρίνονται στη νέα φύση της Ο.Λ.Β. Α.Ε., όπως θα προκύψει μετά την ολοκλήρωση της Συναλλαγής (δηλαδή, της αγοραπωλησίας των μετοχών), ως ανώνυμης εταιρείας με ιδιωτικό και επιχειρηματικό πλέον χαρακτήρα, χάριν της διασφάλισης της απρόσκοπτης συνέχισης της παροχής λιμενικών υπηρεσιών στον Λιμένα Βόλου. Οι δύο ανωτέρω διαδικασίες, δηλαδή, η πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών της Ο.Λ.Β. Α.Ε. αφ’ ενός και η τροποποίηση κατόπιν αναδιαπραγμάτευσης της από 19.11.2002 Σύμβασης Παραχώρησης αφ’ ετέρου, εξελίσσονται παράλληλα, με την προσθήκη αμοιβαίων αναβλητικών αιρέσεων όσον αφορά την έναρξη της ισχύος της Σύμβασης Αγοραπωλησίας Μετοχών και της (νέας) Σύμβασης Παραχώρησης. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι κατά τη Β´ Φάση του διαγωνισμού, οι Προεπιλεγέντες Επενδυτές μπορούν να υποβάλουν – μη δεσμευτικά – σχόλια επί του σχεδίου της Τροποποιημένης Σύμβασης Παραχώρησης, το οποίο οριστικοποιείται και διατίθεται στους Προεπιλεγέντες Επενδυτές πριν από την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών, η δε Τροποποιημένη Σύμβαση Παραχώρησης τίθεται σε ισχύ ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση της Συναλλαγής, μετά την πλήρωση όλων των σχετικών αιρέσεων. Και ναι μεν η Τροποποιημένη Σύμβαση Παραχώρησης πρόκειται να υπογραφεί από την Ο.Λ.Β. Α.Ε. και όχι από τον οικονομικό φορέα που θα αναδειχθεί ως Προτιμητέος Επενδυτής στο πλαίσιο της διαγωνιστικής διαδικασίας. Προκύπτει, όμως, από τα ανωτέρω ότι η τελική διαμόρφωση του σχεδίου της Τροποποιημένης Σύμβασης Παραχώρησης αποτελεί ουσιώδες στοιχείο για την προσέλκυση ενδιαφερομένων επενδυτών και την εκ μέρους τους υποβολή συμφερουσών οικονομικών προσφορών, το δε παραχωρηθέν στην Ο.Λ.Β. Α.Ε. δικαίωμα αποτελεί το βασικό περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας. Εξ άλλου, για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό οι οικονομικοί φορείς πρέπει να αποδείξουν ότι πληρούν το καθοριζόμενο στην παράγραφο 4.2.4 κριτήριο τεχνικής ικανότητας, ότι διαθέτουν, δηλαδή, προηγούμενη εμπειρία στην παροχή υπηρεσιών συναφών με το αντικείμενο των υπηρεσιών της σύμβασης παραχώρησης. Από το σύνολο των προεκτεθέντων συνάγεται ότι το Ελληνικό Δημόσιο επέλεξε τη διενέργεια μιας ενιαίας και αδιαίρετης διαδικασίας για την ιδιωτικοποίηση της παραχωρησιούχου εταιρείας Ο.Λ.Β. Α.Ε. και την τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης (πρβλ. ΣτΕ 1076, 1080, 1081/2019 Ολομ.), στο πλαίσιο της οποίας ελέγχεται όχι μόνον η χρηματοοικονομική ικανότητα των ενδιαφερομένων επενδυτών, αλλά και η τεχνική ικανότητά τους, προκειμένου να διασφαλισθεί η, υπό κατάλληλους όρους, απρόσκοπτη συνέχιση της παροχής λιμενικών υπηρεσιών από την παραχωρησιούχο εταιρεία υπό τη νέα μετοχική σύνθεσή της, όπως θα διαμορφωθεί κατόπιν της Συναλλαγής, η οποία θα έχει ως συνέπεια την ουσιώδη μεταβολή της φύσης της, τη μετατροπή της, δηλαδή, από δημόσια επιχείρηση σε εταιρεία του ιδιωτικού δικαίου. Ως εκ τούτου, οι ανωτέρω επιμέρους συναλλαγές που ρυθμίζονται με τους όρους των Προσκλήσεων Α´ και Β´ Φάσης πρέπει να εξετασθούν ως ενιαίο σύνολο, το δε νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την ένδικη διαγωνιστική διαδικασία καθορίζεται βάσει των κανόνων που διέπουν την πτυχή που συνιστά το κυρίαρχο στοιχείο της διαδικασίας, όπως έχει κριθεί στη νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις περιπτώσεις συμβάσεων με περισσότερα σκέλη, τα οποία συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους και σχηματίζουν μία αδιαίρετη ενότητα (βλ. Δ.Ε.Ε., απόφαση της 6.5.2010, C-145/08 και 149/08, Κλαμπ Οτέλ Λουτράκι, σκ. 48, απόφαση της 1.8.2022, C-332/20, Roma Multiservizi, σκ. 54-59). Από τις ως άνω επιμέρους συναλλαγές, η πώληση μετοχών στο πλαίσιο της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης δημόσιας επιχείρησης, αυτοτελώς ορώμενη, δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4412/2016 περί δημοσίων συμβάσεων ούτε του ν. 4413/2016 περί συμβάσεων παραχώρησης (ούτε στο πεδίο εφαρμογής των αντιστοίχων οδηγιών 2014/24/ΕΕ, 2014/25/ΕΕ και 2014/23/ΕΕ) [βλ. Δ.Ε.Ε. προναφερθείσα απόφαση Κλαμπ Οτέλ Λουτράκι, σκ. 59 και ΣτΕ 1076, 1080, 1081/2019 Ολομ.]. Εν προκειμένω, όμως, η μεταβίβαση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της Ο.Λ.Β. Α.Ε. συνδέεται αρρήκτως με την τροποποίηση της από 19.11.2002 Σύμβασης Παραχώρησης, η οποία αποτελεί, όπως έχει ήδη εκτεθεί, το βασικό περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας. Ειδικότερα, η μεταβολή της φύσεως της παραχωρησιούχου εταιρείας, η οποία επέρχεται με τη μεταβίβαση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών αυτής σε ιδιώτη, συνιστά – και κατά τους όρους της ίδιας της από 19.11.2002 Σύμβασης Παραχώρησης – ουσιώδη τροποποίηση της εν λόγω σύμβασης, δεδομένου ότι με τον τρόπο αυτό επιτρέπεται η είσοδος ιδιωτών στο κεφάλαιο της παραχωρησιούχου εταιρείας. Σε περίπτωση δε τέτοιας ουσιώδους τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης απαιτείται η τήρηση νέας διαδικασίας αναθέσεως για την τροποποιημένη σύμβαση (βλ. Δ.Ε.Κ. απόφαση της 10.9.2009, C-573/07, Sea, σκ.53), η οποία διέπεται από τις διατάξεις του ενωσιακού και του εθνικού δικαίου που ισχύουν κατά τον χρόνο της τροποποίησης, ακόμη και αν η αρχική σύμβαση συνήφθη προ της θεσπίσεως των διατάξεων αυτών (βλ. Δ.Ε.Ε. απόφαση της 18.9.2019, C-526/17, Επιτροπή κατά Ιταλίας, σκ. 60 και ΣτΕ 1785-6/2021). Συνεπώς, εν προκειμένω, για την κατά τα ως άνω τροποποίηση της από 19.11.2002 Σύμβασης Παραχώρησης απαιτείται η διεξαγωγή διαγωνιστικής διαδικασίας διεπομένης από τις διατάξεις του ν. 4413/2016 (βλ. και τις αναφερόμενες στη σκέψη 7 διατάξεις του άρθρου 51 του ως άνω νόμου, οι οποίες μνημονεύουν τις προϋποθέσεις, υπό τις οποίες είναι δυνατή η τροποποίηση σύμβασης παραχώρησης χωρίς νέο διαγωνισμό και οι οποίες δεν συντρέχουν στην κρινόμενη περίπτωση). Την απαίτηση δε αυτή καλύπτει η ένδικη διαγωνιστική διαδικασία με τους όρους, υπό τους οποίους κατά τα ανωτέρω προκηρύσσεται (βλ. Δ.Ε.Ε. προαναφερθείσα απόφαση Roma Multiservizi, σκ. 83, Δ.Ε.Κ. απόφαση της 15.10.2009, C-196/08, Acoset, σκ. 58-61). Υπό τα δεδομένα αυτά, κυρίαρχο στοιχείο της υπό εξέταση διαδικασίας, με τις επί μέρους συναλλαγές που περιλαμβάνει, αποτελεί η τροποποίηση της υφιστάμενης Σύμβασης Παραχώρησης, προκειμένου να εισέλθει στο μετοχικό κεφάλαιο της παραχωρησιούχου εταιρείας ιδιώτης, ο οποίος θα έχει επιλεγεί κατόπιν διαγωνιστικής διαδικασίας ανταποκρινομένης στις απαιτήσεις του ν. 4413/2016. Σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, η επίμαχη διαγωνιστική διαδικασία κατατείνει, κατά το προέχον στοιχείο αυτής, στην επιλογή ιδιώτη οικονομικού φορέα, ο οποίος θα αποκτήσει το πλειοψηφικό μερίδιο συμμετοχής στο μετοχικό κεφάλαιο της Ο.Λ.Β. Α.Ε., στην οποία έχει παραχωρηθεί το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των χώρων και εγκαταστάσεων του Λιμένα Βόλου και η οποία θα συνεχίσει να ασκεί το παραχωρηθέν δικαίωμα, αφού υπογράψει την Τροποποιημένη Σύμβαση Παραχώρησης με το Ελληνικό Δημόσιο. Συνεπώς, η διαγωνιστική διαδικασία διέπεται από τις διατάξεις του ν. 4413/2016 σχετικά με τη διαδικασία ανάθεσης ή τροποποίησης συμβάσεων παραχώρησης, όπως, άλλωστε, ρητώς ορίζεται και στις παραγράφους 3.1 της Πρόσκλησης Υποβολής Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος και 1.2 της Πρόσκλησης Υποβολής Δεσμευτικών Προσφορών. Δεν ασκεί δε επιρροή, από της απόψεως αυτής, το γεγονός ότι η διαγωνιστική διαδικασία προκηρύχθηκε από το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. και όχι από το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο είναι το συμβαλλόμενο μέρος στη Σύμβαση Παραχώρησης. Τούτο διότι στην εν λόγω ανώνυμη εταιρεία (Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ.), το μετοχικό κεφάλαιο της οποίας ανήκει εμμέσως (μέσω της Ε.Ε.ΣΥ.Π.) εξ ολοκλήρου στο Δημόσιο, μεταβιβάσθηκαν οι μετοχές της Ο.Λ.Β. Α.Ε. προκειμένου να διατεθούν σε ιδιώτες επενδυτές κατά τις διατάξεις της νομοθεσίας που διέπει την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου (ν. 3986/2011), ώστε το προϊόν της εκποιήσεως να αξιοποιηθεί για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους. Η διάθεση των μετοχών της Ο.Λ.Β. Α.Ε. μέσω του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ., προκειμένου τα έσοδα που θα αντληθούν να αξιοποιηθούν για τον ανωτέρω σκοπό, δεν επηρεάζει την κρίση σχετικά με την κυρίαρχη πτυχή της ένδικης διαγωνιστικής διαδικασίας, καθ’ όσον, σύμφωνα με τα προαναφερθέντα, μέσω της διαδικασίας ιδιωτικοποιήσεως της Ο.Λ.Β. Α.Ε επιδιώκεται η ανάδειξη του ιδιώτη επενδυτή, ο οποίος με την κατοχή της πλειοψηφίας του μετοχικού κεφαλαίου της εν λόγω εταιρείας θα αναλάβει την εκμετάλλευση των υπηρεσιών, τις οποίες αφορά η επίμαχη Σύμβαση Παραχώρησης. Συνεπώς, υπό τις εκτεθείσες περιστάσεις, το γεγονός ότι τα συμβαλλόμενα μέρη στη Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών δεν ταυτίζονται με εκείνα της Σύμβασης Παραχώρησης δεν εμποδίζει να θεωρηθούν οι δύο αυτές συναλλαγές (αγοραπωλησία μετοχών και τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης) ως ενιαία διαδικασία υπαγομένη στις διατάξεις που διέπουν τη διαδικασία ανάθεσης και τροποποίησης των συμβάσεων παραχώρησης.
Εάν αλλάξει ο υπάρχων κανονισμός προμηθειών ποια είναι η αρχή που εξετάζει πρόσφυγες ενστάσεις?