Στον ν. 4972/2022 (Α΄ 181) προστίθεται άρθρο 34Γ ως εξής:
«Άρθρο 34Γ
Πειθαρχικά συμβούλια
Ο πειθαρχικός έλεγχος του προσωπικού κάθε εταιρείας ασκείται από το πειθαρχικό της συμβούλιο. Σ΄
αυτό συμμετέχει ο Διευθυντής Εσωτερικού Ελέγχου ή Κανονιστικής Συμμόρφωσης ή Ανθρώπινου
Δυναμικού της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π.) ως πρόεδρος, ένα (1)
ανεξάρτητο μη εκτελεστικό μέλος του διοικητικού συμβουλίου της αντίστοιχης εταιρείας, ως μέλος, και
ένα (1) πρόσωπο εγνωσμένου κύρους ως μέλος. Ο πρόεδρος του πειθαρχικού συμβουλίου ορίζεται από
το διοικητικό συμβούλιο της Ε.Ε.ΣΥ.Π. και τα δύο (2) μέλη από το διοικητικό συμβούλιο της αντίστοιχης
εταιρείας.».
Γιατί στα πειθαρχικά συμβούλια (ΠΣ) συμμετέχουν αιρετοί (μέλος διοικητικού συμβουλίου) ή εξωτερικά πρόσωπα των εταιρειών (Διευθυντής ΕΕ της ΕΕΣΥΠ) και όχι πρόσωπα από τις ίδιες εταιρείες; Με ποια διαδικασία ορίζεται το «πρόσωπο εγνωσμένου κύρους» που θα συμμετέχει στο Π.Σ. και από ποιόν φορέα;
Επίσης είναι απαράδεκτο σε πειθαρχικό όργανο να καταργείται η συμμετοχή εκπροσώπου των εργαζομένων. Η απουσία εκπροσώπου των εργαζομένων αποδυναμώνει τη διαφάνεια και τη δημοκρατία στο ζήτημα της διερεύνησης τυχόν πειθαρχικών αδικημάτων και ενισχύει την ανασφάλεια των συναδέλφων. Το να στερούνται οι εργαζόμενοι υπεράσπιση από το σωματείο τους είναι πραγματικά πρωτόγνωρο.
Πρόταση: Aπόσυρση του άρθρου
Σχόλια :
• Με ένα άρθρο λοιπών καταργείται η εκπροσώπηση του εργαζόμενου
• Απαξιώνεται ο θεσμικός ρόλος των επιχειρησιακών σωματείων ως προς την στήριξη και προστασία του εργαζόμενου
• Τροποποιείται το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο κάθε οργανισμού
• Αυτό θα βελτιώσει την κατάσταση ή προσπαθεί να εξαφανίσει την όποια αντίδραση και αντίσταση των εργαζομένων μέσω των επιχειρησιακών σωματείων
• Στην παρουσίαση των παρεμβάσεων του νομοσχέδιου αναφέρει «Κατάργηση της συμμετοχής συνδικαλιστών στα πειθαρχικά συμβούλια», και το ερώτημα που προκύπτει είναι: εκπροσώπηση ο εργαζόμενος επιτρέπεται να έχει
Διαβάζοντας την «Ανάλυση-Συνεπειών-Ρύθμισης» εντύπωση και προβληματισμό προκαλεί η φράση «ενίσχυση της αποτρεπτικότητας επί των σχετικών παραβάσεων»
26 Προβλέπεται ότι ο πειθαρχικός έλεγχος ασκείται από το πειθαρχικό συμβούλιο, στο οποίο υπάγεται το προσωπικό των λοιπών θυγατρικών της Ε.Ε.ΣΥ.Π., στο πλαίσιο ενίσχυσης της αποτρεπτικότητας επί των σχετικών παραβάσεων.
Πρόταση:
Άμεση απόσυρση του άρθρου
Καταργούνται σιωπηρά οι διατάξεις εσωτερικών κανονισμών εργασίας που διέπουν το πειθαρχικό δίκαιο της εκμετάλλευσης και που προβλέπουν διαφορετική σύνθεση πειθαρχικών συμβουλίων στην εταιρεία. Δεν υπάρχει καν πρόβλεψη για δευτεροβάθμιο όργανο. Επομένως, η μόνη ορθή λύση είναι να εφαρμόζεται η όποια ρύθμιση μόνο στην περίπτωση που δεν προβλέπεται διαφορετικά στους εσωτερικούς κανονισμούς εργασίας. Επίσης είναι απαράδεκτο σε πειθαρχικό όργανο να μην έχει συμμετοχή εκπρόσωπος των εργαζομένων, όπως ισχύει σε πληθώρα κλάδων (εκπαίδευση, δημόσια διοίκηση κλπ.). Η απουσία εκπροσώπου των εργαζομένων αποδυναμώνει τη διαφάνεια και τη δημοκρατία στο ζήτημα της διερεύνησης τυχόν πειθαρχικών αδικημάτων και ενισχύει την ανασφάλεια των συναδέλφων. Επιτακτική ανάγκη το άρθρο αυτό να εφαρμόζεται μόνο στην πιο πάνω περίπτωση.
⦁ Καταργείται η συμμετοχή των εκπροσώπων των εργαζομένων στη λειτουργία των πειθαρχικών συμβουλίων.
⦁ Η ρύθμιση αυτή αποτελεί και πάλι κατάργηση των κανονισμών προσωπικού των εταιρειών.
⦁ Αφαιρεί τη δυνατότητα εκπροσώπησης του εργαζομένου και άρα αφαιρεί άλλη μια προστατευτική εργατική διάταξη.
⦁ Αντιθέτως προβλέπει τη συμμετοχή ενός ατόμου «εγνωσμένου κύρους» χωρίς κριτήρια και χωρίς διαφάνεια.
⦁ Θα πρέπει να διασαφηνιστεί τι εννοεί η φράση: «ενίσχυση της αποτρεπτικότητας επί των σχετικών παρεμβάσεων», η οποία περιλαμβάνεται στην Ανάλυση συνεπειών ρύθμισης.
⦁ Τα επιχειρησιακά σωματεία και τα συνδικάτα βρίσκονται σε συνεργασία και αλληλεπίδραση με κοινωνικούς φορείς και οργανώσεις μεριμνώντας για τη στήριξη -οικονομική και κοινωνική- των εργαζομένων. Η κατάργηση του θεσμικού τους ρόλου, όπως η συμμετοχή στις πειθαρχικές διαδικασίες προκαλεί αλγεινή εντύπωση, στερείται τεκμηρίωσης και θα πρέπει να αποσυρθεί.
το να στερείτε την υπεράσπιση του εργαζόμενου από το σωματείο του είναι πραγματικά πρωτόγονο
Η συμμετοχή του Διευθυντή Εσωτερικού Ελέγχου στο πειθαρχικό συμβούλιο με δικαίωμα ψήφου, εμπεριέχει σημαντικό κίνδυνο καθώς τον εμφανίζει να αποκτά διοικητικές και εκτελεστικές αρμοδιότητες, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τον ελεγκτικό του ρόλο.
Ο Εσωτερικός Έλεγχος ορίζεται ως μια ανεξάρτητη, αντικειμενική, διαβεβαιωτική και συμβουλευτική δραστηριότητα, σχεδιασμένη να προσθέτει αξία και να βελτιώνει τις λειτουργίες ενός οργανισμού. Βοηθά ένα οργανισμό να πετύχει τους στόχους του, χρησιμοποιώντας μια συστηματική μεθοδική προσέγγιση για την αξιολόγηση και βελτίωση της αποτελεσματικότητας της διακυβέρνησης, της διαχείρισης κινδύνων και των διαδικασιών ελέγχου.
Η συμμετοχή του Εσωτερικού Ελεγκτή στο Πειθαρχικό Συμβούλιο με δικαίωμα ψήφου, πέραν του ότι ξεφεύγει του ορισμού αλλά και του σκοπού του, μετατρέπει τον ελεγκτή σε διοίκηση και μάλιστα εκτελεστικό όργανο αυτής, καθώς καλείται να εκδώσει διοικητική απόφαση γεγονός που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το ρόλο του, όπως αυτός καθορίζεται από τα Διεθνή πρότυπα εσωτερικού ελέγχου, που οφείλει να τηρεί.
Προφανώς το σκεπτικό του νομοθέτη είναι να ενισχύσει την αντικειμενικότητα και ανεξαρτησία του Πειθαρχικού Συμβουλίου με τη συμμετοχή του Εσωτερικού Ελεγκτή που, εκ της θέσεως του, είναι ανεξάρτητος.
Όμως, μια τέτοια συμμετοχή με δικαίωμα ψήφου, δηλαδή συμμετοχή σε διοικητική απόφαση, δύναται να προκαλέσει το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα, καταλύοντας αυτόματα οποιαδήποτε ανεξαρτησία και αντικειμενικότητα οφείλει να έχει και να επιδεικνύει, κατά την άσκηση του ελεγκτικού του έργου.
Πως θα μπορούσε να ασκήσει τα καθήκοντά του αμερόληπτα και αντικειμενικά όταν προηγουμένως, ως μέλος του πειθαρχικού έχει εκδώσει οποιαδήποτε απόφαση εις βάρος προϊσταμένου ή μέλους της οργανωτικής μονάδας που καλείται να ελέγξει;
Πως θα μπορούσε να ασκήσει τα καθήκοντά του αμερόληπτα και αντικειμενικά όταν άτομα που πιθανόν θίγονται από αποφάσεις του πειθαρχικού οργάνου, έχουν στραφεί νομικά κατά της απόφασής του και συνεπώς, κατά των μελών του, συμπεριλαμβανομένου και του Εσωτερικού Ελεγκτή;
Και αν κριθεί λανθασμένη η απόφαση του πειθαρχικού συμβουλίου από δικαστήριο, ποια η εντύπωση για τον εσωτερικό ελεγκτή που συμμετείχε στο πειθαρχικό συμβούλιο ως προς τον επαγγελματικό σκεπτικισμό, την αντικειμενικότητά του και κατ’ επέκταση, την επάρκειά του;
Η ενίσχυση του κύρους, της ανεξαρτησίας και της αντικειμενικότητας της σύνθεσης του Πειθαρχικού Συμβουλίου, θα μπορούσε να επιτευχθεί στο μέγιστο βαθμό, με τη συμμετοχή του Προέδρου ή κάποιου μέλους της Επιτροπής Ελέγχου οι οποίοι έχουν την ιδιότητα του ανεξάρτητου μη εκτελεστικού μέλους του ΔΣ. Τα άτομα αυτά, θα μπορούσαν να αποτελέσουν τον πρόεδρο του Πειθαρχικού Συμβουλίου, συνεπικουρούμενα, χωρίς όμως με δικαίωμα ψήφου αλλά με ρόλο «ειδικού συμβούλου», από τον Διευθυντή Εσωτερικού Ελέγχου ή Κανονιστικής Συμμόρφωσης ή Ανθρώπινου Δυναμικού.
Προτείνω λοιπόν τη διαμόρφωση του συγκεκριμένου άρθρου ως εξής:
«Ο πειθαρχικός έλεγχος του προσωπικού κάθε εταιρείας ασκείται από το πειθαρχικό της συμβούλιο. Σ΄αυτό συμμετέχει ο Πρόεδρος ή μέλος της Επιτροπής Ελέγχου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π.) ως πρόεδρος, συνεπικουρούμενος, σε ρόλο συμβούλου χωρίς δικαίωμα ψήφου, από τον Διευθυντή Εσωτερικού Ελέγχου ή Κανονιστικής Συμμόρφωσης ή Ανθρώπινου Δυναμικού της Ε.Ε.ΣΥ.Π., ένα (1) ανεξάρτητο μη εκτελεστικό μέλος του διοικητικού συμβουλίου της αντίστοιχης εταιρείας, ως μέλος, και ένα (1) πρόσωπο εγνωσμένου κύρους ως μέλος.
Ο πρόεδρος του πειθαρχικού συμβουλίου ορίζεται από το διοικητικό συμβούλιο της Ε.Ε.ΣΥ.Π. και τα δύο (2) μέλη από το διοικητικό συμβούλιο της αντίστοιχης εταιρείας».