Στον ν. 4972/2022 (Α΄ 181) προστίθεται άρθρο 34A ως εξής:
«Άρθρο 34Α
Αποδοχές προσωπικού
1. Μετά από εισήγηση της επιτροπής προσλήψεων και αμοιβών του άρθρου 29Α εγκρίνονται από το
διοικητικό συμβούλιο οι αποδοχές των γενικών διευθυντών και διευθυντών. Με την ίδια ή όμοια
απόφαση εγκρίνονται και οι στόχοι, των οποίων η επίτευξη ή υπέρβαση μπορεί να συνδεθεί με μέρος
της αμοιβής.
2. Οι αμοιβές του υπόλοιπου προσωπικού που απασχολείται στις λοιπές θυγατρικές της Ελληνικής
Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (Ε.Ε.ΣΥ.Π.) που αποτελούν φορείς γενικής κυβέρνησης
ρυθμίζονται από τα άρθρα 7 έως 35 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176). Στις αμοιβές αυτές μπορεί να
προστίθεται και η αμοιβή για την επίτευξη στόχων που τίθενται σύμφωνα με την παρ. 3.
3. Με απόφαση της γενικής συνέλευσης κάθε μιας από τις λοιπές θυγατρικές, η οποία λαμβάνεται μετά
από εισήγηση του διοικητικού συμβουλίου τους, συνοδευόμενη από σχετική οικονομοτεχνική μελέτη,
δύναται να καθορίζεται κίνητρο επίτευξης στόχων, καθώς και εξειδικευμένη στοχοθεσία, για
συγκεκριμένες κατηγορίες προσωπικού, εξαιρουμένων των γενικών διευθυντών και διευθυντών. Το
κίνητρο επίτευξης στόχων καταβάλλεται ετησίως, εφόσον επιτευχθούν οι στόχοι που περιλαμβάνονται
στο επιχειρησιακό σχέδιο της παρ. 1 του άρθρου 36, αν τα απολογιστικά κέρδη προ φόρων και
αποσβέσεων, όπως προκύπτουν από τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις κάθε έτους, είναι ίσα
ή μεγαλύτερα αυτών που περιλαμβάνονταν στο επιχειρησιακό σχέδιο για το εν λόγω έτος. Το κίνητρο
επίτευξης στόχων υπολογίζεται επί του βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης, δεν
δύναται να υπερβαίνει ανά έτος το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του αθροίσματος του ετήσιου βασικού
μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης και υπόκειται στις ασφαλιστικές εισφορές και λοιπές
κρατήσεις των πρόσθετων αποδοχών.
4. Για τις εταιρείες που αποτελούν φορείς γενικής κυβέρνησης, οι μη μισθολογικές παροχές διέπονται
από το άρθρο 43 του ν. 4484/2017 (Α΄ 110).
5. Οι αμοιβές του υπόλοιπου προσωπικού, πλην γενικών διευθυντών και διευθυντών, των λοιπών
θυγατρικών που δεν αποτελούν φορείς γενικής κυβέρνησης ορίζονται από την πολιτική αμοιβών της
αντίστοιχης εταιρείας. Εφόσον το Δημόσιο ή η Ε.Ε.ΣΥ.Π. κατέχουν την πλειοψηφία των μετοχών αυτών,
καταβάλλονται δώδεκα (12) μισθοί ετησίως.
6. Οι αποδοχές και πρόσθετες μεταβλητές αμοιβές, απολαβές και αποζημιώσεις των γενικών
διευθυντών των «Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.», «ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε.» και «Ο.ΣΥ. Α.Ε.» εγκρίνονται σύμφωνα με την παρ. 1 και
δεν υπερβαίνουν το όριο της περ. α) της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015.
7. Οι αποδοχές των διευθυντών των «Ο.Α.Σ.Α. Α.Ε.», «ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε.» και «Ο.ΣΥ. Α.Ε.» εγκρίνονται
σύμφωνα με την παρ. 1 και δεν υπερβαίνουν το όριο της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015.
8. Ειδικά, το μισθολογικό καθεστώς ρυθμίζεται για: α) τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, από το άρθρο 41 του
ν. 4758/2020 (Α΄ 242) και την περ. β) της παρ. 6 του άρθρου 31 του ν. 4141/2013 (Α΄ 81) και β) τη «ΔΕΘ
HELEXPO», από την παρ. 18 του άρθρου 12 του ν. 4109/2013 (Α΄ 16).».
Το άρθρο 24 παράγραφος 5 αναφέρει ότι οι αποδοχές όλων των εργαζομένων, εκτός από τους Διευθυντές & Γενικούς Διευθυντές, θα παραμείνουν στους 12 μισθούς ετησίως.
Αυτή η προκλητική και απαράδεκτη ρύθμιση, δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερο οικονομικό χάσμα (που υπάρχει ήδη) μεταξύ των εργαζομένων χωρίς θέση ευθύνης και των στελεχών. Απαξιώνει ακόμα περισσότερο τον μισθό στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και καθιστά το δημόσιο μια καθόλου ελκυστική επιλογή για εργασία.
Για την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου, που αφορά το κίνητρο επίτευξης στόχων, διατηρούμε επιφυλάξεις ότι θα δοθεί αξιοκρατικά, άλλωστε μιλάμε για ένα πολύ μικρό ποσό που σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καλύψει την απώλεια 40% και πλέον στους μισθούς και την περικοπή των δώρων.
Τα όποια κίνητρα παραγωγικότητας πρέπει να αφορούν στο σύνολο των εργαζομένων στις θυγατρικές εταιρείες. Η επίτευξη των σημαντικών στόχων είναι αποτέλεσμα ομαδικής εργασίας και όχι μόνο των υψηλών στελεχών. Το μπόνους θα πρέπει να δοθεί σε όλους τους εργαζόμενους χωρίς αστερίσκους, σαν μια ελάχιστη αναγνώριση της δουλείας τους όλα αυτά τα χρόνια.
Δεν είναι αποδεκτό οι μισθοί των διευθυντικών στελεχών να αυξάνουν με τέτοιους ρυθμούς και σε τέτοιο ποσοστό αλλά και σε τέτοια απόλυτα νούμερα και οι μισθοί των απλών εργαζομένων, που στηρίζουν καθημερινά με την εργασία τους τις εταιρείες, να παραμένουν τόσο χαμηλά.
Σχόλια :
• Στο Άρθρο εξειδικεύονται τρεις κατηγορίες αμοιβών των γενικών διευθυντών, των διευθυντών και του υπολοίπου προσωπικού, εδώ περιλαμβάνει και όλους τους ορισμένου χρόνου και των 2 κατηγοριών (ειδικού σκοπού και εποχικών αναγκών)
• Ξεκάθαρη η διάκριση και η βούληση για την εδραίωση διαφορετικών ταχυτήτων εργαζομένων
• Στοχοθεσία, σημαίνει αποκλεισμό μερίδας εργαζομένων από επιπλέον αμοιβές
Ερωτήματα;
• Και οι συλλογικές διαπραγματεύσεις που είναι;
Πρόταση;
Άμεση υπογραφή ΕΣΣΕ
1. Πέραν της διαχρονικής διαφωνίας μας για την ευθεία παρέμβαση στη συνδικαλιστική ελευθερία, διά του περιορισμού του πεδίου ισχύος των συλλογικών συμβάσεων σε θέματα μη μισθολογικά, όπως η παρέμβαση αυτή εισάγεται με την υποχρεωτική εφαρμογή του Ενιαίου Μισθολογίου, πρέπει να επισημάνουμε την εξής αντίφαση, η οποία φάνηκε ιδιαίτερα στις πρόσφατες προσλήψεις προσωπικού στην ΟΣΥ Α.Ε. Αναφερόμαστε στο γεγονός της μη αναγνώρισης της προϋπηρεσίας των προσληφθέντων συναδέλφων μας για τη μισθολογική τους κατάταξη, παρά το γεγονός ότι στην προκήρυξη 1/2020 (ΑΔΑ:9137465ΧΘΞ-ΥΓ0), η εμπειρία για τους τεχνίτες αναφερόταν ως προσόν κατάταξης, αποδεικνυόμενη με την αντίστοιχη άδεια άσκησης επαγγέλματος όπως Άδεια άσκησης επαγγέλματος Μηχανοτεχνίτη Αυτοκινήτων, Ηλεκτροτεχνίτη Αυτοκινήτων, Τεχνίτη Αμαξωμάτων (φανοποιού), Τεχνίτη Βαφής (Αυτοκινήτων), Ηλεκτροσυγκολλητή και Οξυγονοκολλητή Β΄ ή Α΄ τάξης κλπ. σε συνδυασμό με τη βεβαίωση του οικείου ασφαλιστικού φορέα για τη διάρκεια της απασχόλησης και της ασφάλισης, δηλ. της εργασίας και στον ιδιωτικό τομέα. Η εξιδιασμένη εμπειρία άλλωστε αποτελεί και αναγκαίο προσόν για την άψογη εκτέλεση υπηρεσιών σε έναν φορέα όπου απαιτείται υψηλή εξειδίκευση και γνώση της αντιμετώπισης αναρίθμητων τεχνικών ζητημάτων, προς όφελος του επιβατικού κοινού. Πλην όμως, με το άρθρ. 11 παρ. 4 Ν. 4354/2015, στον οποίο παραπέμπει το παρόν ΣχΝ, η εμπειρία και η προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα ΔΕΝ υπολογίζεται για την εξέλιξη των υπαλλήλων στα μισθολογικά κλιμάκια! Δηλαδή από τη μια η εταιρεία ζητά έμπειρους τεχνίτες, οδηγούς κλπ. αλλά από την άλλη τους αμείβει ως ανειδίκευτους, αν δεν έχουν προϋπηρεσία στο δημόσιο (γεγονός πολύ πολύ σπάνιο!). Αυτό προκύπτει από το γεγονός ότι στην ίδια ως άνω προκήρυξη, ως βαθμολογούμενη εμπειρία (7 μονάδες ανά μήνα και έως 84 μήνες) λαμβάνεται υπόψη η απασχόληση με σχέση εργασίας ή σύμβαση έργου στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα ή άσκηση επαγγέλματος σε καθήκοντα ή έργα συναφή με το αντικείμενο των προς πλήρωση θέσεων, για τις οποίες η εμπειρία δεν αποτελεί τυπικό προσόν διορισμού ή του είδους της εμπειρίας που ορίζεται στην προκήρυξη ως τυπικό προσόν διορισμού. Επειδή είναι προφανής η αδικία, η οποία μάλιστα εν προκειμένω γέννησε εργαζομένους δύο ταχυτήτων στην ΟΣΥ, για το λόγο αυτό προτείνουμε να προβλεφθεί ότι, όπου στην προκήρυξη για πρόσληψη προσωπικού (οδηγοί, τεχνίτες, διοικητικοί κλπ.), η εμπειρία των υποψηφίων βαθμολογείται (ανεξαρτήτως αν αποτελεί τυπικό προσόν διορισμού ή όχι), τότε η σχετική προϋπηρεσία που διανύθηκε στον ιδιωτικό τομέα να υπολογίζεται για την κατάταξη των εργαζομένων στα μισθολογικά κλιμάκια, κατ’ εξαίρεση του άρθρ. 11 παρ.4 του Ν. 4354/2015.
2. Λόγω των καθυστερήσεων στην συνυπογραφή από τον Υπουργό Οικονομικών και των υπηρεσιών του ΥΠΟΙΚ των ΣΣΕ της ΟΣΥ ΑΕ, πρέπει να προβλεφθεί ότι η έγκριση από της ΣΣΕ και της μελέτης της παρ.2 άρθρ. 43 Ν. 4484/2017 από τον Γενικό Διευθυντή Οικονομικών Υπηρεσιών του εποπτεύοντος Υπουργείου αρκεί για την θέση σε ισχύ της σύμβασης, η δε έγκριση πρέπει να δίνεται εντός 10 ημερών από την υποβολή της ΣΣΕ και της σχετικής μελέτης στην Υπηρεσία, ειδάλλως θα θεωρείται σιωπηρά εγκριθείσα .
⦁ Το άρθρο παγιώνει διαφορετικές ταχύτητες εργαζομένων στους όρους αμοιβών. Υπάρχουν οι υψηλές αμοιβές για την διοικητική ελίτ (Γενικοί Διευθυντές-Διευθυντές) που μάλιστα καθορίζονται από τη διοίκηση της κάθε εταιρείας και οι ανεπαρκείς αμοιβές για το υπόλοιπο προσωπικό που καθορίζονται από τον ν. 4354/15. Μάλιστα εκεί υπάρχει άλλη μια ανισότητα, καθώς οι νεοπροσλαμβανόμενοι δεν εντάσσονται στα μισθολογικά κλιμάκια με βάση το σύνολο της προϋπηρεσίας τους.
⦁ Είναι ασαφές το πλαίσιο για τη στοχοθεσία και τα κριτήρια χορήγησης.
⦁ Ζητάμε ίσες αμοιβές για την παροχή ίδιας εργασίας.
⦁ Ζητάμε επαρκείς αμοιβές για όλους, χωρίς διακρίσεις.
⦁ Ζητάμε ενίσχυση και ουσιαστική εφαρμογή των συλλογικών διαπραγματεύσεων για μισθολογικά και μη μισθολογικά θέματα.
To κίνητρο επίτευξης στόχων δημιουργεί ανισότητες, καθώς ορισμένη μερίδα εργαζόμενων δύναται να συμμετάσχει, εξαιρώντας εργαζόμενους που μπορεί να προσφέρουν στην εύρυθμη κι αποδοτική λειτουργία της εταιρείας.
Λόγω του ότι έχει παρατηρηθεί μεροληψία των διευθυντών, όσον αφορά στα τμήματα ή ακόμη και άτομα που προκρίνονται για την λήψη bonus παραγωγικότητας, κρίνεται σκόπιμο να δημιουργηθεί ένα φίλτρο διαφάνειας .
Επ’ ουδενί δεν μπορεί να σταθεί μια επιχείρηση όπως τα Ελληνικά Ταχυδρομεία με υπαλλήλους 5 μισθολογικών ταχυτήτων για το ίδιο έργο και τις ίδιες ευθύνες. Αντίκειται στις βασικές αρχές Διοίκησης Επιχειρήσεων, αλλά και στην λογική. Ιδίως όταν η τελευταία ταχύτητα είναι οι πτυχιούχοι προσληφθέντες αντικειμενικά μέσω ΑΣΕΠ.
Ως εκ τούτου πρέπει να συμπεριληφθεί σε αυτό το νομοσχέδιο πρόβλεψη για κινητικότητα/μετατάξεις σε άλλους φορείς του Δημοσίου. Μετατάξεις για το τακτικό προσωπικό που έχει προσληφθεί με Κανονικές διαδικασίες ΑΣΕΠ. Με τον τρόπο αυτό θα μειωθεί με δίκαιο τρόπο και το μισθολογικό κόστος εταιρειών εντάσεως εργασίας, όπως τα ΕΛΤΑ, που αντιμετωπίζουν προβλήματα κερδοφορίας & ρευστότητας.
Αναφορικά με το μισθολογικό καθεστώς για την ΕΛΤΑ στην περ.α της παρ. 8, γίνεται αναφορά σε δύο νόμους:Αφενός το άρθρο 41 του Ν.4758/2020 ουδεμία αναφορά υπάρχει για μισθολογικό καθεστώς καθώς αφορά «προσλήψεις προσωπικού αορίστου χρόνου».Αφετέρου στην περ.β) της παρ. 6 του άρθρου 31 του Ν.4141/2013(Α’ 81), όπου αναφέρεται επι λέξει:
»
Στο τέλος της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του ν. 3986/2011, προστίθεται, από τότε που ίσχυσε ο ν. 3986/2011, εδάφιο ως εξής:«Ως προς το βαθμολογικό και μισθολογικό καθεστώς του πάσης φύσεως προσωπικού των εταιριών αυτών εφαρμόζονται, για όσο χρόνο οι μετοχές ή τα δικαιώματα ψήφου επ’ αυτών ανήκουν στο Ταμείο, οι διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά για το προσωπικό των Ν.Π.Ι.Δ. που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α’ ή Β’ του ν. 3429/2005, εφόσον οι εταιρίες αυτές, πριν τη μεταβίβαση των μετοχών ή των δικαιωμάτων ψήφου από αυτές στο Ταμείο, υπάγονταν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α’ ή Β’ του ν. 3429/2005, κατά περίπτωση.»
»
Είναι απορίας άξιον οτι στο παρόν άρθρο του Σ/Ν που αφορά την συγκεκριμένη θυγατρική της ΕΕΣΥΠ, δηλ την ΕΛΤΑ, γίνεται παραπομπή σε νόμο προ 13 ετών και μάλιστα χωρίς να διευκρινίζει εαν η ΕΛΤΑ υπάγεται στο κεφάλαιο Α’ ή Β’ του ν. 3429/2005, ενω επ αυτού η γνωμοδότηση 297/2017 από την Ολομέλεια του ΝΣΚ, για την οποία εκκρεμεί αποδοχή και όλα αυτά τη στιγμή που η παρ. 2 του άρθρου 46 του ν. 4972/2022 αναφέρει ότι για τις εταιρίες που υπάγονται στην παρ. 3 όπως άλλωστε και η ΕΛΤΑ Α.Ε. δεν ισχύει το κεφ. Α του ν. 3429/2005.
Να αναγνωρίσετε την προϋπηρεσία του ιδιωτικού τομέα , αυτό που κάνετε ειναι αδικία και ξεχωρίζετε τους εργαζόμενους !!! Τι πάει να πει έχει προϋπηρεσία δημοσίου και προσμετράτε μισθολογικά ενώ του ιδιωτικού τομέα όχι !!! Ρυθμίστε την αδικία τώρα !!!
Αναφορικά με το μισθολογικό καθεστώς για την ΕΛΤΑ στην περ.α της παρ. 8, γίνεται αναφορά σε δύο νόμους:
Αφενός το άρθρο 41 του Ν.4758/2020 ουδεμία αναφορά υπάρχει για μισθολογικό καθεστώς καθώς αφορά «προσλήψεις προσωπικού αορίστου χρόνου».
Αφετέρου στην περ.β) της παρ. 6 του άρθρου 31 του Ν.4141/2013(Α’ 81), όπου αναφέρεται επι λέξει:
»
Στο τέλος της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του ν. 3986/2011, προστίθεται, από τότε που ίσχυσε ο ν. 3986/2011, εδάφιο ως εξής:«Ως προς το βαθμολογικό και μισθολογικό καθεστώς του πάσης φύσεως προσωπικού των εταιριών αυτών εφαρμόζονται, για όσο χρόνο οι μετοχές ή τα δικαιώματα ψήφου επ’ αυτών ανήκουν στο Ταμείο, οι διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά για το προσωπικό των Ν.Π.Ι.Δ. που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α’ ή Β’ του ν. 3429/2005, εφόσον οι εταιρίες αυτές, πριν τη μεταβίβαση των μετοχών ή των δικαιωμάτων ψήφου από αυτές στο Ταμείο, υπάγονταν στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α’ ή Β’ του ν. 3429/2005, κατά περίπτωση.»
»
Είναι απορίας άξιον οτι στο παρόν άρθρο του Σ/Ν που αφορά την συγκεκριμένη θυγατρική της ΕΕΣΥΠ, δηλ την ΕΛΤΑ, γίνεται επίκληση σε νόμο προ 13 ετών και μάλιστα χωρίς να διευκρινίζει εαν η ΕΛΤΑ υπάγεται στο Α’ ή Β’ του ν. 3429/2005, ενω επ αυτού υπάρχει σε πλήρη ολομέλεια η γνωμοδότηση 297/2017 του ΝΣΚ, για την οποία εκκρεμεί αποδοχή.
Πρέπει να μπει εδώ και τώρα τέλος στην αδικία.
Η κατάφωρη αδικία εις βάρος των νεοπροσληφθέντων οδηγών της Ο.ΣΥ. Α.Ε. – Οδικές Συγκοινωνίες Ανώνυμη Εταιρεία, με τη μη μισθολογική αναγνώριση της προϋπηρεσίας τους στο ιδιωτικού τομέα, παρότι αναγνωρίσθηκε ως προσόν διορισμού και μοριοδοτήθηκε, έχει σαν αποτέλεσμα ένα μεγάλο ποσοστό από αυτούς να αναγκαστούν να παραιτηθούν, μιας και η αμοιβή που λαμβάνουν, δεν μπορεί επ’ ουδενί να καλύψει τις βασικές τους ανάγκες, αλλά και όσοι αποφάσισαν να παραμείνουν στην υπηρεσία τους, αναγκάζονται εκ των πραγμάτων να δουλεύουν τα περισσότερα ρεπό, για να αυξήσουν λίγο περισσότερο τον μισθό τους, με αποτέλεσμα να μην αναπαύονται επαρκώς, κάτι που μακροπρόθεσμα θα επιφέρει με μαθηματική ακρίβεια βλάβη στην υγεία τους, με ότι συνεπάγετε αυτό για την ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας και κατ’ επέκταση την ασφάλεια του επιβατικού κοινού. Τέλος ένα ικανό ποσοστό, βλέποντας τις συνθήκες εργασίας, σε σχέση με την μισθολογική εξέλιξη, δεν αποδέχεται τον διορισμό, πράγμα που σημαίνει αδυναμία της εταιρίας να καλύψει τις θέσεις εργασίας που απαιτούνται, προκειμένου να παραχθεί ένα στοιχειώδες συγκοινωνιακό έργο.
Απαιτούμαι να αποκατασταθεί άμεσα με την διόρθωση του άδικου νόμου το απαράδεκτο μισθολογικό χάος, που παραβιάζει ξεκάθαρα την αρχή της ίσης αμοιβή για όμοια εργασία ή για εργασία ίσης αξίας. Άλλωστε το Άρθρο 11 του Συντάγματος, ρητά ορίζει ότι δεν χωρεί διάκριση στην αμοιβή για παρεχόμενη εργασία ίσης αξίας.
Ούτε τριετείς ούτε τίποτα πώς αμοίβεται το προσωπικό με υποσχέσεις
Τι θα γίνει με την προϋπηρεσία του ιδιωτικού τομέα;Ποτέ θα καταλάβει αυτήν την αδικία ο εκάστοτε υπουργός μεταφορών και Οικονόμων ώστε να αναγνωρίσει την προϋπηρεσία σε ιδιωτικό τομέα μισθολογικά.Δεν μπορεί να ζητάς εξειδικευμένο προσωπικό γιατί στην ουσία ο οδηγός είναι και να μην του πληρώνεις την προϋπηρεσία έξω … Αν δεν λυθεί αυτό το πρόβλημα πολύ φοβάμαι ότι κάποια στιγμή θα τα οδηγάτε μόνοι σας τα οχήματα κύριοι