Το άρθρο 32 του ν. 4972/2022 (Α΄ 181), περί πλήρωσης θέσεων Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών,
αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 32
Πλήρωση θέσεων γενικών διευθυντών και διευθυντών στις λοιπές θυγατρικές της Ελληνικής Εταιρείας
Συμμετοχών και Περιουσίας
1. Η πλήρωση θέσεων γενικών διευθυντών και διευθυντών γίνεται κατόπιν δημόσιας προκήρυξης με
απόφαση του διευθύνοντος συμβούλου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας. Οι
γενικοί διευθυντές και οι διευθυντές προσλαμβάνονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου διάρκειας έως
τεσσάρων (4) ετών, οι οποίες μπορούν να ανανεώνονται για ίσο χρονικό διάστημα με απόφαση του
διευθύνοντος συμβούλου, κατόπιν της διαδικασίας της απόφασης της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου
29Α. Ο διευθύνων σύμβουλος μπορεί να αποφασίσει την πλήρωση των ανωτέρω θέσεων και με
τοποθέτηση διευθυντή και γενικού διευθυντή, οι οποίοι έχουν αναλάβει την οργανική τους θέση
κατόπιν της δημόσιας προκήρυξης του πρώτου εδαφίου, χωρίς να ακολουθηθεί εκ νέου διαγωνιστική
διαδικασία.
2. Στη διαδικασία επιλογής, κατόπιν δημόσιας προκήρυξης, επιτρέπεται να συμμετέχουν υπάλληλοι
που ανήκουν στο προσωπικό της εταιρείας, καθώς και πρόσωπα που δεν έχουν σύμβαση εργασίας με
αυτήν. Αν υπάλληλος της εταιρείας επιλεγεί για θέση γενικού διευθυντή ή διευθυντή, λαμβάνει τις
αντίστοιχες αποδοχές για όσο διαρκεί η θητεία του. Μετά τη λήξη της θητείας του ως γενικού
διευθυντή ή διευθυντή επανέρχεται στην προηγούμενη θέση του και λαμβάνει τις αποδοχές που
αντιστοιχούν στη θέση αυτή.
3. Πρόσωπο που έχει ολοκληρώσει πλήρη θητεία γενικού διευθυντή ή διευθυντή επιτρέπεται να
συμμετάσχει στο μέλλον σε διαδικασία για την πλήρωση της ίδιας θέσης.».
Όσον αφορά στις θυγατρικές της ΕΕΣΥΠ, η πλήρωση των διευθυντικών θέσεων από στελέχη της αγοράς σε συνδυασμό με την έλλειψη της δυνατότητας για συμμετοχή στη Κινητικότητα γίνεται τροχοπέδη στην όποια επαγγελματική ανέλιξη των εργαζομένων σε διευθυντικές θέσεις.
Η ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ στο απόγειό της! Κατάργηση διαφανών διαδικασιών πρόσληψης, στελέχη από τον ιδιωτικό τομέα με ατομικές συμφωνίες, κανένα όριο στα συμφωνηθέντα ιδίως στις αποδοχές. Η νέα γενιά των golden boys στις πρώην ΔΕΚΟ, προ των πυλών! Κατά τα λοιπά, για το υπόλοιπο προσωπικό διατηρείται το Ενιαίο χωρίς δυνατότητα βελτιώσεων με ΣΣΕ, η τιμωρητική μετακίνηση μεταξύ θυγατρικών, ο ΑΣΕΠ κλπ. Πλήρης εφαρμογή νεοφιλελεύθερου μοντέλου που μόνο δεινά προοιωνίζει για την πορεία των εταιρειών και, ιδίως, για την εργασιακή σταθερότητα και ασφάλεια.
Επειδή τα οργανογράμματα των εταιρειών πληρώνονται για 3 έτη σύμφωνα με όσα ισχύουν μέχρι στιγμής, κρίνεται άστοχο οι γενικοί διευθυντές και οι διευθυντές να προσλαμβάνονται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ως 4 ετών. Θα πρέπει να ακολουθούν την γραμμή των εταιρειών.
Στην διαδικασία επιλογής για θέση γενικού διευθυντή ή διευθυντή μπορούν να επιλεγούν και υπάλληλοι των εταιρειών και μάλιστα μετά την λήξη της θητείας τους να επανέλθουν στην προηγούμενη θέση τους και να λάβουν τις αποδοχές που αντιστοιχούν σε αυτή. Αυτό σημαίνει ότι οι θέσεις, κατά πάσα πιθανότητα ευθύνης χαμηλότερης βαθμίδας (π.χ. τμηματάρχες) θα πρέπει να είναι κενές για να διατεθούν όταν θα επιτρέψουν οι γενικοί διευθυντές ή διευθυντές στην προηγούμενη θέση τους. Αυτό θέτει σε κίνδυνο την λειτουργία των εταιρειών και την ομαλή ροή της, αλλά στερεί και την ευκαιρία στους υπαλλήλους να αναλάβουν καθήκοντα.
Υπάρχει αστοχία στη διατύπωση του 1ου εδαφίου της 1ης παραγράφου, το οποίο αναφέρει το εξής «1. Η πλήρωση θέσεων γενικών διευθυντών και διευθυντών γίνεται κατόπιν δημόσιας προκήρυξης με απόφαση του διευθύνοντος συμβούλου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας».
Σχόλια :
• Τελειώνει οριστικά με τα υπηρεσιακά συμβούλια, τις κρίσεις και αξιολογήσεις και εδραιώνει πλήρως και κατά προτεραιότητα το ανέλεγκτο Διευθυντικό Δικαίωμα
• Διενεργείται μια διαδικασία χωρίς διαφάνεια και ίσες ευκαιρίες , μονομερής και ανέλεγκτη από δημοσιά αρχή, πχ δεν περιγράφεται καμία διαδικασία ένστασης
• Αποφασίζει ένας Διευθύνων Σύμβουλος για την στελέχωση τόσων επιχειρήσεων
Ερωτήματα :
Διάρκεια πρόσληψης 4+4 έτη , ηλικιακά κριτήρια θα μπουν ;
Πρόταση:
Διενέργεια διαγωνισμού από τον ΑΣΕΠ λόγω των εξειδικευμένων κριτήριων και ειδικών προσόντων, απορρόφηση των στελεχών που πέτυχαν στον τελευταίο διαγωνισμό του Υπουργείου .
⦁ Το άρθρο εδραιώνει ένα ανεξέλεγτο Διευθυντικό δικαίωμα, το οποίο μάλιστα συγκεντρώνεται στο πρόσωπο του Διευθύνοντα Συμβούλου της ΕΕΣΥΠ και καλύπτει όλες τις θυγατρικές.
⦁ Επί της ουσίας καταργούνται τα υπηρεσιακά συμβούλια, τα οποία προβλέπονταν από τους εσωτερικούς κανονισμούς προσωπικού των εταιρειών και περιέγραφαν συγκεκριμένες διαδικασίες αξιολόγησης.
⦁ Επεκτείνει τη χρονική διάρκεια των συμβάσεων των Γενικών Διευθυντών και Διευθυντών, χωρίς τεκμηρίωση της αναγκαιότητας.
⦁ Η διαδικασία προσλήψεων δεν περιγράφεται επαρκώς ως προς τα κριτήρια αξιολόγησης και αφήνει περιθώρια για έλλειψη διαφάνειας και απουσία ίσων ευκαιριών. Δεν προβλέπεται επίσης κάποια διαδιασία ενστάσεων ή κάποιος έλεγχος από δημόσια αρχή.
⦁ Είναι ζητήματα εξόχως προβληματικά αν ληφθεί υπόψη η μέχρι τώρα πρακτική αρκετών εταιρειών της ΕΕΣΥΠ, όπου παρατηρείται κατάχρηση του διευθυντικού δικαιώματος και επιλογή διευθυντών χωρίς διαδικασίες αξιολόγησης.
Υπάρχει αστοχία στη διατύπωση του 1ου εδαφίου της 1ης παραγράφου, το οποίο αναφέρει το εξής «1. Η πλήρωση θέσεων γενικών διευθυντών και διευθυντών γίνεται κατόπιν δημόσιας προκήρυξης με
απόφαση του διευθύνοντος συμβούλου της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας».
Εκ της γραμματικής διατύπωσης δεν προκύπτει αν το κείμενο της προκήρυξης γίνεται με απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΕΣΥΠ, ή αν η λήψη της σχετικής απόφασης/ ήτοι η επιλογή του υποψηφίου γίνεται με απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΕΣΥΠ.
Ωστόσο οτιδήποτε εκ των προαναφερομένων είναι εξεχόντως προβληματικό καθώς όλες οι εταιρίες έχουν δικό τους Διοικητικό Συμβούλιο και Διευθύνοντα Σύμβουλο και ασκούν διοίκηση κατά τα οριζόμενα στον ν. 4548/2018
Πώς δικαιολογείται σε επίπεδο εταιρικής διακυβέρνησης να παρεμβαίνει σε τέτοιου είδους αποφάσεις ο Δ/νων Σύμβουλος της ΕΕΣΥΠ;
Ορθότερο είναι τόσο η πλήρωση όσο και η προκήρυξη να γίνονται με απόφαση διευθύνοντος συμβούλου εκάστης εταιρείας.
Εφόσον οι Γενικοί Διευθυντές και οι Διευθυντές θα μπορούν να προέρχονται από την ελεύθερη αγορά, θα πρέπει να προβλεφθεί αυστηρή απαγόρευση της ατομικής ή/και της εταιρικής τους δραστηριότητας (προϋπόθεση ασυμβίβαστου) μετά από την έναρξη και κατά την διάρκεια της τετραετούς θητείας τους και τυχόν παράτασης αυτής, προκειμένου να αποφευχθούν φαινόμενα που παρατηρούνται ήδη σε ανάλογες θέσεις των άμεσα θυγατρικών.
Τα golden boys μας έφεραν στην κριση και τώρα μας τους ξαναφερνεται;;;;
Δυστυχώς από την εμπειρία μου στην ΟΣΥ το μέτρο των εξωτερικών στελεχών δεν αποδίδει επουδενί. Το μόνο που προσφέρει είναι αύξηση των ελλειμμάτων. Μιλώ για μια κοινωνική ΔΕΚΟ που εξυπηρετεί εκατομμύρια επιβατών, συνήθως με μισθούς έως 1000€. Η λύση βρίσκεται εντός, από υπαλλήλους που γνωρίζουν, θέλουν αλλά δεν εξυπηρετούν άλλους σκοπούς. Απλώς η κάθε κυβέρνηση θα πρέπει να έχει καθαρό λόγο και απόψεις. Σήμερα στα ΜΜΕ υπάρχουν δημόσια λεωφορεία, leasing, ιδιωτικά ΚΤΕΛ και στο μέλλον μπορεί να υπάρξει και κάτι άλλο. Άλλωστε όλα τα χρόνια οι διοικήσεις των ΔΕΚΟ προέρχονταν από τον ιδιωτικό τομέα αλλά δεν κρίθηκαν ποτέ. Επομένως το πρόβλημα δεν είναι η πρόσληψη ιδιωτών σε εταιρείες που αποσκοπούν σε κοινωνικό έργο.