1. Όπου γίνεται αναφορά σε «τέλος χαρτοσήμου», νοείται εφεξής το «Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής».
2. Ψηφιακό τέλος συναλλαγών επιβάλλεται σε πράξεις, συμβάσεις και συναλλαγές που καταρτίζονται ή διενεργούνται από την 1η Ιανουαρίου 2025. Συναλλαγές που καταρτίζονται μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2025 επιβαρύνονται με τέλος χαρτοσήμου και η βεβαίωση μπορεί να γίνει και μετά την 1η Ιανουαρίου 2025, με επιφύλαξη των διατάξεων περί παραγραφής.
3. Όπου η επιβολή ή η καταβολή Ψηφιακού Τέλους Χαρτοσήμου εξαρτάται από την καταβολή Ψηφιακού Τέλους Χαρτοσήμου σε προγενέστερο στάδιο, η προϋπόθεση της καταβολής καλύπτεται, αν έχει καταβληθεί για την αντίστοιχη συναλλαγή τέλος χαρτοσήμου.
4. Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής επιβάλλεται επίσης:
α) σε ανανεώσεις αρχικών συμβάσεων που έχουν συναφθεί πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, εφόσον συντρέχει περίπτωση αύξησης της χρηματικής παροχής που αποτέλεσε αντικείμενο της αρχικής σύμβασης και αυτή είχε υπαχθεί στο οικείο τέλος χαρτοσήμου,
β) σε ανανεώσεις αρχικών συμβάσεων, για τις οποίες οφείλεται το τέλος του π.δ. της 28ης Ιουλίου 1931, περί τελών χαρτοσήμου (Α΄ 239), με καταληκτική ημερομηνία δήλωσης απόδοσης μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος,
γ) σε παρεπόμενες συμβάσεις, για τις οποίες οφείλεται το τέλος του π.δ. της 28ης Ιουλίου 1931, περί τελών χαρτοσήμου, με καταληκτική ημερομηνία δήλωσης και απόδοσης μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος,
δ) αποδεικτικά που εκδίδονται από δικαστικές αρχές σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 29, εφόσον δεν έχουν υπαχθεί σε τέλος χαρτοσήμου.
ε) σε συμβάσεις που συνήφθησαν πριν από την 1η Ιανουαρίου 2025 και η φορολογική υποχρέωση γεννάται από την έναρξη ισχύος του παρόντος,
στ) σε συμβάσεις που συνάπτονται στην αλλοδαπή μετά τη δημοσίευση του παρόντος, αντιστοιχούν σε συμβάσεις ή συναλλαγές που προβλέπονται στο παρόν και εκτελούνται υλικά μετά την έναρξη ισχύος του.
5. Απαλλακτικές ρυθμίσεις επιβολής τελών χαρτοσήμου, διατηρούνται σε ισχύ και νοούνται εφεξής ως απαλλαγές από το Ψηφιακό Τέλος Συναλλαγής, ακόμα και εάν δεν προβλέπονται στο παρόν.
Για λόγους ισότητας, σαφήνειας και διαφάνειας αλλά και για την ταυτότητα του νομικού λόγου θα πρέπει μετά την παράγραφο 4 του άρθρου 32 να προστεθεί παράγραφος η οποία αντιστοίχως θα προβλέπει ότι δεν επιβάλλεται ψηφιακό τέλος συναλλαγής σε περιπτώσεις ανανεώσεων ή επιμήκυνσης αρχικών συμβάσεων των οποίων οι αρχικές συμβάσεις είχαν απαλλαγεί του τέλους χαρτοσήμου (π.χ. λόγω χωρικότητας εφαρμογής του τέλους χαρτοσήμου).
Η παράγραφος 5 χρήζει διευκρίνισης
Για λόγους ισότητας, σαφήνειας και διαφάνειας αλλά και για την ταυτότητα του νομικού λόγου θα πρέπει μετά την παράγραφο 4 του άρθρου 32 να προστεθεί παράγραφος η οποία αντιστοίχως θα προβλέπει ότι δεν επιβάλλεται ψηφιακό τέλος συναλλαγής σε περιπτώσεις ανανεώσεων ή επιμήκυνσης αρχικών συμβάσεων των οποίων οι αρχικές συμβάσεις είχαν απαλλαγεί του τέλους χαρτοσήμου (π.χ. λόγω χωρικότητας εφαρμογής του τέλους χαρτοσήμου).
Η παράγραφος 5 χρήζει διευκρίνισης
Από την διατύπωση του άρθρου δεν είναι σαφές εάν συμβάσεις που έχουν καταρτιστεί πριν την ημερομηνία ισχύος του νέου νόμου και απαλλαγεί από το τέλος χαρτοσήμου εξακολουθούν να απαλλάσσονται από το ψηφιακό τέλος συναλλαγής, ιδίως εάν π.χ. παραχωρηθούν πρόσθετες εξασφαλίσεις ή παραταθούν, κλπ. Συναφώς, στην παρ. 3 η αναφορά σε «ψηφιακό τέλος χαρτοσήμου» πρέπει να αλλάξει σε «ψηφιακό τέλος συναλλαγής» και να καλύψει όχι μόνο τις περιπτώσεις που καταβλήθηκε χαρτόσημο αλλά και υπήρξε απαλλαγή από την καταβολή χαρτοσήμου. Η παρ. 5 φαίνεται να διατηρεί τις απαλλαγές από το χαρτόσημο και ως απαλλαγές από το ψηφιακό τέλος συναλλαγής. Ποια θα είναι η τύχη του άρθρου 10 του ν. 3156 περί απαλλαγής από τα τέλη χαρτοσήμου των ομολογιακών δανείων, όταν με άλλες διατάξεις του νέου νόμου τα ομολογιακά δάνεια φορολογούνται ρητά ενώ παράλληλα παραβιάζουν διατάξεις ευρωπαϊκού δικαίου, όπως αναλύεται στα σχετικά άρθρα; Σε γενικές γραμμές, το άρθρο 32 χρειάζεται καλύτερη νομοτεχνική επεξεργασία.
Δικηγορική εταιρεία Ποταμίτης – Βεκρής