- Η κατανομή των πιστώσεων του ετήσιου προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων γίνεται αυτοδίκαια με ΣΑ ή ΟΣΑ που εκδίδονται από τον αρμόδιο για το ΑΠΔΕ Υπουργό στην αρχή κάθε έτους. Οι ΣΑ εκδίδονται ανά φορέα χρηματοδότησης και πρόγραμμα ή ομάδα προγραμμάτων και περιλαμβάνουν:
α) τη συνολική ετήσια πίστωση κάθε ΣΑ, με ελάχιστο ύψος πιστώσεων τη διαθέσιμη κατανομή όλων των έργων της κατά την τελευταία εργάσιμη ημέρα του έτους (ν-1), και με μέγιστο όριο πιστώσεων του οικείου φορέα,
β) την ένταξη κάθε έργου στο ΑΠΔΕ με ενάριθμο και τίτλο,
γ) τον συνολικό προϋπολογισμό που έχει εγκριθεί για την πραγματοποίηση του έργου,
δ) τον προϋπολογισμό των μακροχρόνιων δεσμεύσεων για την πραγματοποίηση του έργου, εφόσον υφίστανται,
ε) τον υπόλοιπο προς ολοκλήρωση εγκεκριμένο προϋπολογισμό, που επιμερίζεται στα επόμενα έτη, για την αποπεράτωση του έργου,
στ) ειδικές διατάξεις και κάθε άλλο στοιχείο που απαιτείται για την ένταξη του έργου στη ΣΑ και την υλοποίησή του,
ζ) τον δικαιούχο/φορέα υλοποίησης κάθε έργου και τον φορέα λειτουργίας, εφόσον υπάρχει.
- Για το ΑΠΔΕ, ισχύουν τα ακόλουθα:
α) Οι πιστώσεις κατανέμονται με αποφάσεις του αρμόδιου για το ΑΠΔΕ Υπουργού τόσο για το εθνικό όσο και για το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος, εντός των ορίων του προϋπολογισμού του οικείου Υπουργείου.
β) Εντός των ορίων των πιστώσεων της περ. α), οι φορείς χρηματοδότησης:
βα) Προτείνουν την έκδοση ΣΑ, πλην των αρχικών της παρ. 1 του παρόντος, που εγκρίνονται από τον αρμόδιο για το ΑΠΔΕ Υπουργό,
ββ) παρακολουθούν την εκτέλεση των ετήσιων προγραμμάτων δημοσίων επενδύσεων και ανακατανέμουν, εφόσον απαιτείται, με αποφάσεις του οικείου Υπουργού, τις ετήσιες πιστώσεις που έχουν εγκριθεί για τις ΣΑ, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 14,
βγ) προτείνουν οποιεσδήποτε άλλες τροποποιήσεις των ΣΑ, πέραν της υποπερ. ββ) της παρούσας και της παρ. 3 του άρθρου 14, που εγκρίνονται από τον αρμόδιο για το ΑΠΔΕ Υπουργό,
βδ) προτείνουν την κατανομή των χρηματοδοτήσεων από το ΑΠΔΕ στα έργα των ΣΑ, με την επιφύλαξη ειδικότερων ρυθμίσεων, ιδίως σε ό,τι αφορά σε έργα που εντάσσονται στον Άξονα Μακροχρόνιων Δεσμεύσεων ή σε έργα αντιμετώπισης των επιπτώσεων φυσικών καταστροφών.
- Ειδικά για το ΑΠΔΕ Περιφερειακού Επιπέδου:
α) Οι πιστώσεις για το ΑΠΔΕ Περιφερειακού Επιπέδου εγγράφονται στον προϋπολογισμό του αρμόδιου για το ΑΠΔΕ Υπουργείου και κατανέμονται σε κάθε Περιφέρεια με αποφάσεις του αρμόδιου για το ΑΠΔΕ Υπουργού, τόσο για το εθνικό, όσο και για το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος.
β) Εντός των ορίων των πιστώσεων της περ. α), οι Περιφέρειες, με βάση το αναπτυξιακό πρόγραμμα περιφερειακού επιπέδου:
βα) Προτείνουν την έκδοση ΣΑΕΠ πλην των αρχικών της παρ. 1, που εγκρίνονται από τον αρμόδιο για το ΑΠΔΕ Υπουργό.
ββ) παρακολουθούν την εκτέλεση των ετήσιων Αναπτυξιακών Προγραμμάτων Δημοσίων Επενδύσεων Περιφερειακού Επιπέδου και ανακατανέμουν, εφόσον απαιτείται, με αποφάσεις του Περιφερειάρχη, τις ετήσιες πιστώσεις που έχουν εγκριθεί για τις ΣΑ, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 14,
βγ) προτείνουν οποιεσδήποτε άλλες τροποποιήσεις των ΣΑΕΠ, πέραν της υποπερ. ββ) της παρούσας και της παρ. 3 του άρθρου 14, που εγκρίνονται από τον αρμόδιο για το ΑΠΔΕ Υπουργό.
γ) Οι εκτιμήσεις πιστώσεων των έργων των ΣΑΕΠ εγγράφονται στους ετήσιους προϋπολογισμούς των οικείων φορέων.
Δεν είναι ξεκάθαρος ο τρόπος υπολογισμού και αποτύπωσης των ετήσιων πιστώσεων ανά έργο που είναι σημαντικό να γνωρίζουν από την αρχή του έτους οι Φορείς υλοποίησης για την ενσωμάτωση τους στον ετήσιο προϋπολογισμό τους. Αν ένα έργο δεν έχει πιστώσεις στον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του Φορέα, για να προχωρήσει η οποιαδήποτε πληρωμή θα πρέπει να προχωρήσει σε αναμόρφωση προϋπολογισμού το οποίο θα επιφέρει μεγάλες καθυστερήσεις. Επίσης είναι σημαντική η έγκριση των ετήσιων πιστώσεων ανα έργο να γίνεται τις πρώτες μέρες του έτους ή αν είναι δυνατόν κατά τη λήξη του προηγούμενου έτους και να διευκολύνεται η ανακατανομή δαπανών εντός του έτους με στόχο τη μέγιστη απορρόφηση πιστώσεων.
Εκτιμούμε ότι θα πρέπει να προβλεφθεί διακριτά και με σαφή τρόπο η διαδικασία κατανομής συγκεκριμένου ποσού από τον ετήσιο προϋπολογισμό δημοσίων επενδύσεων, το οποίο θα κατευθύνεται απ΄ ευθείας στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, μέσω ΣΑ του ΥΠ.ΕΣ. Με τον τρόπο αυτό θα δημιουργηθεί οι αναγκαίες συνθήκες ασφάλειας στους Ο.Τ.Α., περί του ύψους του προϋπολογισμού που κατευθύνεται ειδικά σε αυτούς και θα καταστεί δυνατός ο προγραμματισμός δράσεων. Επίσης, κατ΄ αυτό τον τρόπο θα μειωθεί σημαντικά ο βαθμός εξάρτησης της πρωτοβάθμιας Τ.Α. από το ΠΔΕ των Περιφερειών και των Υπουργείων.
Άρθρο 12 Κατανομή ετήσιου προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων
Στην παρ. 1 στην περίπτωση «γ) τον συνολικό προϋπολογισμό που έχει εγκριθεί για την πραγματοποίηση του έργου,», για τις περιπτώσεις όπου ένα έργο χρηματοδοτείται/θηκε με πάνω από έναν ενάρθμο, είναι εξαιρετικά χρήσιμο να προστεθεί και ο προϋπολογισμός των εναρίθμων αυτών προκειμένου να υπάρχει και στη ΣΑ ο συνολικός π/υ του έργου.
Στην παρ. 2 στην περίπτωση «ββ) παρακολουθούν την εκτέλεση των ετήσιων προγραμμάτων δημοσίων επενδύσεων και ανακατανέμουν, εφόσον απαιτείται, με αποφάσεις του οικείου Υπουργού, τις ετήσιες πιστώσεις που έχουν εγκριθεί για τις ΣΑ, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 14,» μετά το «με αποφάσεις του οικείου Υπουργού» να προστεθεί «ή άλλου εξουσιοδοτημένου οργάνου».