Άρθρο 95
Μονάδες και αρμοδιότητες της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες – Τροποποίηση παρ. 2 έως 4 άρθρου 48 ν. 4557/2018
- Στο δεύτερο εδάφιο της περ. β) της παρ. 2 του άρθρου 48 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139), περί της διάρθρωσης της Α΄ Μονάδας Διερεύνησης Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, οι λέξεις «πενήντα (50) θέσεις, από τις οποίες οι είκοσι πέντε (25) τουλάχιστον είναι θέσεις προσωπικού με ειδικές γνώσεις και εμπειρία» αντικαθίστανται από τις λέξεις «οργανικές θέσεις, σύμφωνα με το άρθρο 51», και η περ. β διαμορφώνεται ως εξής:
«β) Η Μονάδα πλαισιώνεται και υποστηρίζεται αυτοτελώς από διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, καθώς και από προσωπικό με ειδικές γνώσεις και εμπειρία στην αντιμετώπιση υποθέσεων νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, χρηματοδότησης της τρομοκρατίας ή αντίστοιχης σοβαρής οικονομικής εγκληματικότητας, κατά προτίμηση δε και με γνώση της αγγλικής γλώσσας. Για τους ανωτέρω σκοπούς, συνιστώνται στην Αρχή οργανικές θέσεις, σύμφωνα με το άρθρο 51. Δύο (2) κατ’ ανώτατο όριο θέσεις επιστημονικού προσωπικού μπορούν να πληρούνται με πρόσωπα εκτός του δημόσιου τομέα, με εξαιρετικά επιστημονικά ή επαγγελματικά προσόντα και τουλάχιστον πενταετή εμπειρία στο αντικείμενο της Μονάδας. Το εν λόγω προσωπικό προσλαμβάνεται κατ’ επιλογή του Προέδρου, κατά παρέκκλιση από κάθε αντίθετη διάταξη, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου που λύεται αυτοδικαίως με την αποχώρηση του Προέδρου. Η παροχή υπηρεσίας στις θέσεις αυτές δεν γεννά οποιοδήποτε δικαίωμα αποζημίωσης ή άλλη αξίωση. Η ιδιότητα του επιστημονικού συνεργάτη της Αρχής δεν είναι ασυμβίβαστη με την επαγγελματική του δραστηριότητα. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ρυθμίζονται, κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη, τα θέματα που αφορούν τις αποδοχές του εν λόγω προσωπικού, σύμφωνα με την περ. ιστ’ της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 4354/2015.».
- Στην παρ. 3 του άρθρου 48 του ν. 4557/2018, περί της διάρθρωσης της Β’ Μονάδας Χρηματοοικονομικών Κυρώσεων της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην υποπερ. αα) της περ. α), οι λέξεις «ή την Υ.Π.Ο.Α.Δ.Η.Ε.» διαγράφονται, β) στην περ. β), το δεύτερο και το τρίτο εδάφια αντικαθίστανται από ένα ενιαίο εδάφιο, γ) στην περ. γ), οι λέξεις «στο άρθρο 187Α» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στα άρθρα 187Α και 187Β», δ) προστίθεται περ. στ), και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:
«3. Β’ Μονάδα Χρηματοοικονομικών Κυρώσεων
α) Η Β’ Μονάδα συγκροτείται από τον Πρόεδρο και δύο (2) μέλη της Αρχής με γνώση της αγγλικής γλώσσας, και ειδικότερα:
αα) ένα στέλεχος από το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, που προτείνεται από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη,
ββ) ένα στέλεχος από το Υπουργείο Εξωτερικών που προτείνεται από τον αρμόδιο Υπουργό.
β) Η Μονάδα πλαισιώνεται και υποστηρίζεται αυτοτελώς από διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, καθώς και από προσωπικό με ειδικές γνώσεις και εμπειρία στην αντιμετώπιση υποθέσεων τρομοκρατίας κατά προτίμηση δε και με γνώση της αγγλικής γλώσσας. Για τους ανωτέρω σκοπούς, συνιστώνται στην Αρχή οργανικές θέσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 51.
γ) Το προσωπικό της Μονάδας συγκεντρώνει και αξιολογεί τις πληροφορίες που διαβιβάζονται στην Αρχή από τις αστυνομικές και εισαγγελικές αρχές ή περιέρχονται σε αυτήν με οποιονδήποτε άλλον τρόπο και αφορούν την τέλεση πράξης από αυτές που περιγράφονται στα άρθρα 187Α και 187Β ΠΚ. Ομοίως, διερευνά και αξιολογεί κάθε τέτοια πληροφορία που διαβιβάζεται στην Αρχή από φορείς της αλλοδαπής, με τους οποίους και συνεργάζεται για την παροχή κάθε δυνατής συνδρομής.
δ) Ο Πρόεδρος και τα μέλη της Μονάδας είναι αρμόδιοι για τις ενέργειες που προβλέπονται στο άρθρο 43 σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου της δέσμευσης περιουσιακών στοιχείων που επιβάλλεται με Αποφάσεις του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και των οργάνων του και με Αποφάσεις και Κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Μονάδα είναι επίσης αρμόδια για τον προσδιορισμό των προσώπων που σχετίζονται με την τρομοκρατία και τη δέσμευση των περιουσιακών τους στοιχείων, σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 47.
ε) Στο τέλος κάθε έτους η Μονάδα συντάσσει έκθεση των πεπραγμένων της, η οποία υποβάλλεται μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου του επόμενου έτους στους Υπουργούς Εξωτερικών, Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη.
στ) Η Μονάδα συμμετέχει σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς, καθώς και σε φορείς ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ αντίστοιχων με αυτήν αρχών, παρακολουθεί τις εργασίες τους και συμμετέχει σε ομάδες εργασίας των εν λόγω φορέων για θέματα αρμοδιότητάς της.».
- Στην παρ. 4 του άρθρου 48 του ν. 4557/2018, περί της διάρθρωσης της Γ’ Μονάδας Ελέγχου Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην υποπερ. δδ) της περ. α), οι λέξεις «με πτυχίο νομικής σχολής νομικού τμήματος» διαγράφονται, β) στην περ. β), το δεύτερο και το τρίτο εδάφιο αντικαθίστανται από ένα ενιαίο εδάφιο, γ) στην περ. γ): γα) στο πρώτο εδάφιο, πριν από τις λέξεις «και προβαίνει κατά την κρίση της» προστίθενται οι λέξεις «όπως έχουν κατανεμηθεί σε αυτήν με απόφαση της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 25 του ίδιου νόμου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 27 του ίδιου νόμου», δ) στο τέταρτο εδάφιο, μετά από τις λέξεις «εφαρμόζεται αναλόγως», προστίθενται οι λέξεις «, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 29 του ίδιου νόμου», ε) στο ένατο εδάφιο, μετά από τις λέξεις «δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης» προστίθενται οι λέξεις «με απόφαση του Προέδρου της Αρχής, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 31 και την παρ. 3 του άρθρου 26 του ν. 5026/2023 (Α΄ 45)» και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων, η παρ. 4 διαμορφώνεται ως εξής:
«4. Γ΄ Μονάδα Ελέγχου Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης
α) Η Γ΄ Μονάδα συγκροτείται από τον Πρόεδρο και τέσσερα (4) μέλη της Αρχής κατά προτίμηση δε και με γνώση της αγγλικής γλώσσας και ειδικότερα:
αα) ένα στέλεχος από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που προτείνεται από τον αρμόδιο Υπουργό,
αβ) ένα στέλεχος από την Τράπεζα της Ελλάδος που προτείνεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο,
αγ) ένα στέλεχος από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς που προτείνεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο,
αδ) ένα στέλεχος από το Υπουργείο Δικαιοσύνης, που προτείνεται από τον αρμόδιο Υπουργό.
β) Η Μονάδα πλαισιώνεται και υποστηρίζεται αυτοτελώς από διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, καθώς και από προσωπικό με ειδικές γνώσεις και εμπειρία στον έλεγχο περιουσιακών στοιχείων και τη διερεύνηση οικονομικών συναλλαγών. Για τους ανωτέρω σκοπούς, συνιστώνται στην Αρχή οργανικές θέσεις σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 51.
γ) Η Μονάδα δέχεται τις δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης των προσώπων που αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 5026/2023 (Α΄ 45), όπως έχουν κατανεμηθεί σε αυτήν με απόφαση της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 25 του ίδιου νόμου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 27 του ίδιου νόμου, και προβαίνει κατά την κρίση της σε δειγματοληπτικό ή στοχευμένο έλεγχο των δηλώσεων αυτών εφαρμόζοντας κριτήρια και τεχνικές ανάλυσης κινδύνου. Στο πλαίσιο αυτό διερευνά και αξιολογεί τις πληροφορίες που διαβιβάζονται ή περιέρχονται στην Αρχή σχετικά με τη μη υποβολή ή με ανακρίβειες των δηλώσεων αυτών. Ο έλεγχος, εκτός από τη διαπίστωση της υποβολής και του αληθούς περιεχομένου της δήλωσης, περιλαμβάνει τη διακρίβωση κατά πόσον η απόκτηση νέων περιουσιακών στοιχείων ή η επαύξηση υφιστάμενων δικαιολογείται από το ύψος των πάσης φύσεως εσόδων των υπόχρεων σε δήλωση προσώπων, σε συνδυασμό με τις δαπάνες διαβίωσής τους. Η παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 5026/2023 εφαρμόζεται αναλόγως, σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 29 του ίδιου νόμου.
Η Μονάδα προβαίνει κατά προτεραιότητα, σύμφωνα με τα ανωτέρω, σε έλεγχο των δηλώσεων:
αα) των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων της Βουλής και της Γενικής Κυβέρνησης,
ββ) των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Συντονιστών Αποκεντρωμένων Διοικήσεων,
γγ) των Προέδρων, των Αντιπροέδρων, των Διοικητών και των διευθυνόντων συμβούλων των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, δημόσιων επιχειρήσεων και δημόσιων οργανισμών,
δδ) έχει καταργηθεί,
εε) των ιδιοκτητών, των εκδοτών, των βασικών μετόχων, των προέδρων, των διευθυνόντων συμβούλων, των διαχειριστών, καθώς και των γενικών διευθυντών και των διευθυντών ειδήσεων και ενημέρωσης κάθε μορφής επιχειρήσεων ή εταιρειών που κατέχουν άδεια λειτουργίας ή εν γένει έχουν την εκμετάλλευση: i) τηλεοπτικών σταθμών, ελεύθερης λήψης ή παροχής κάθε μορφής συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών, ii) επιχειρήσεων ή εταιρειών που εκμεταλλεύονται ή εκδίδουν ημερήσια ή περιοδικά έντυπα πανελλήνιας κυκλοφορίας,
στστ) των Αρχηγών και των Υπαρχηγών της Ελληνικής Αστυνομίας, του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και του Πυροσβεστικού Σώματος.
Σε εξαιρετικά σύνθετες περιπτώσεις ελέγχου δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης, με απόφαση του Προέδρου της Αρχής, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 31 και την παρ. 3 του άρθρου 26 του ν. 5026/2023, η Μονάδα μπορεί να αναθέτει τη διενέργεια λογιστικής ή οικονομικής πραγματογνωμοσύνης ή άλλων ελεγκτικών πράξεων σε ορκωτούς ελεγκτές εγγεγραμμένους στο μητρώο που τηρείται στην Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων, καθώς και σε ειδικούς επιστήμονες, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, οι οποίοι εξετάζουν λεπτομερώς τα στοιχεία των δηλώσεων και των αντίστοιχων δικαιολογητικών και συντάσσουν αναλυτική έκθεση που υποβάλλεται στη Μονάδα για την υποβοήθηση του έργου της. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ρυθμίζονται η διαδικασία, ο προϋπολογισμός και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρούσας. Η Μονάδα παρέχει κατευθυντήριες οδηγίες στα υπόχρεα προς δήλωση περιουσιακής κατάστασης πρόσωπα και στους αρμόδιους φορείς για τη σύνταξη καταλόγων υπόχρεων προσώπων, καθώς και για οποιαδήποτε λεπτομέρεια εμπίπτει στην αρμοδιότητά της. Μπορεί δε να καλεί τους ελεγχόμενους για να δώσουν διευκρινίσεις ή να προσκομίσουν συμπληρωματικά παραστατικά στοιχεία ή να προβούν σε οποιαδήποτε περαιτέρω ενέργεια που σχετίζεται με τον έλεγχο, μέσα στην προθεσμία που αναφέρεται στην παρ. 1 του άρθρου 30 του ν. 5026/2023.
δ) Μετά το πέρας ενός ελέγχου, η Μονάδα αποφασίζει αν πρέπει να τεθεί η υπόθεση στο αρχείο ή να παραπεμφθεί με αιτιολογημένο πόρισμά της στον αρμόδιο, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 31 του ν. 5026/2023, Εισαγγελέα, εφόσον τα συλλεγέντα στοιχεία κρίνονται επαρκή για μια τέτοια παραπομπή. Αν συντρέχει περίπτωση καταλογισμού, σύμφωνα με το άρθρο 43 του ν. 5026/2023, το πόρισμα αποστέλλεται και στον Γενικό Επίτροπο της Επικρατείας στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Αν διαπιστωθεί ανάγκη διερεύνησης θεμάτων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα φορολογικής ή άλλης αρχής, το πόρισμα αποστέλλεται και στην αρχή αυτή. Υπόθεση που έχει αρχειοθετηθεί μπορεί οποτεδήποτε να ανασυρθεί για να συνεχισθεί ο έλεγχος ή να συσχετισθεί με οποιαδήποτε άλλη έρευνα της Αρχής.
ε) Η Μονάδα συμμετέχει σε ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς, καθώς και σε φορείς ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ αντίστοιχων με αυτήν αρχών, παρακολουθεί τις εργασίες τους και συμμετέχει σε ομάδες εργασίας των εν λόγω φορέων για θέματα αρμοδιότητάς της.
στ) Στο τέλος κάθε έτους η Μονάδα συντάσσει έκθεση των πεπραγμένων της, η οποία υποβάλλεται μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου του επόμενου έτους στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, καθώς και στους Υπουργούς Δικαιοσύνης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.».
Άρθρο 96
Προσωπικό και λειτουργία της Αρχής – Αντικατάσταση άρθρου 51 ν. 4557/2018
Το άρθρο 51 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139), περί προσωπικού και λειτουργίας της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 51
Προσωπικό και λειτουργία της Αρχής
- Οι θέσεις του προσωπικού των Μονάδων της Αρχής και του Αυτοτελούς Γραφείου Διοικητικής Υποστήριξης πληρούνται με διορισμό, μετάταξη και απόσπαση.
- Συστήνονται στην Αρχή ενενήντα πέντε (95) θέσεις.
- Η Αρχή στελεχώνεται από μόνιμους δημοσίους υπαλλήλους και υπαλλήλους με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίοι καταλαμβάνουν αντίστοιχες οργανικές θέσεις. Η πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων γίνεται με διορισμό μέσω του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού, μετά από εισήγηση του Προέδρου της Αρχής, σύμφωνα με τον ν. 4765/2021 (Α’ 6). Για την πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού εφαρμόζονται, κατ’ αναλογία, τα οριζόμενα στο άρθρο 57 του ν. 5043/2023 (Α΄ 91), περί πρόσληψης προσωπικού. Κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων της Αρχής γίνεται και με μετάταξη ή απόσπαση προσωπικού που υπηρετεί στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός οριοθετείται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143).
- Οι αποσπάσεις διενεργούνται με απόφαση του Προέδρου της Αρχής, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου φορέα προέλευσης κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης περί αποσπάσεων. Η χρονική διάρκεια της απόσπασης ορίζεται στα τρία (3) έτη με δυνατότητα ισόχρονης ανανέωσης για μία (1) φορά. Η απόσπαση συντελείται με την εμφάνιση και την ανάληψη υπηρεσίας του αποσπασμένου στην Αρχή.
Στην Αρχή δύνανται να αποσπώνται, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, πέραν του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετεί σε φορείς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, και:
α) ένστολοι από την Ελληνική Αστυνομία,
β) δικαστικοί υπάλληλοι των δικαστηρίων και των εισαγγελιών, η απόσπαση των οποίων διενεργείται, ύστερα από πρόταση του Προέδρου της Αρχής, σύμφωνα με τον Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων (ν. 4798/2021, Α΄ 68) και
γ) στελέχη της Τράπεζας της Ελλάδος, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχου.
Η διαδικασία της απόσπασης ολοκληρώνεται μέσα σε προθεσμία ενός (1) μηνός από τη διαβίβαση της απόφασης του Προέδρου της Αρχής, με την επιφύλαξη των αποσπάσεων των υπαλλήλων της περ. β).
Η απόσπαση διαρκεί τρία (3) έτη με δυνατότητα ισόχρονης ανανέωσης για μία (1) φορά, με απόφαση του Προέδρου της Αρχής, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου φορέα προέλευσης κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης περί αποσπάσεων.
Ο χρόνος απόσπασης λογίζεται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στη θέση που ο αποσπώμενος υπάλληλος κατέχει οργανικά. Ο Πρόεδρος με απόφασή του τοποθετεί ή μετακινεί τους υπαλλήλους στις επιμέρους μονάδες της Αρχής.
Η απόσπαση ανανεώνεται, με την ίδια διαδικασία δύο (2) μήνες πριν από τη λήξη της και λήγει οποτεδήποτε για λόγους αναγόμενους αποκλειστικά στην άσκηση των καθηκόντων του αποσπώμενου προσωπικού, ύστερα από απόφαση του Προέδρου της.
- Υπάλληλος που διορίζεται ή μετατάσσεται στην Αρχή, σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2 δεν μπορεί να μεταταχθεί ή αποσπαστεί πριν παρέλθει διάστημα έξι (6) ετών από την πράξη διορισμού ή μετάταξης. Το προηγούμενο εδάφιο δεν εφαρμόζεται για τις αποσπάσεις στην Ευρωπαϊκή Αρχή για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (AMLA), που έχει συσταθεί δυνάμει του Κανονισμού (ΕΕ) 2024/1620 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 31ης Μαΐου 2024, σχετικά με τη σύσταση της Αρχής για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και την τροποποίηση των Κανονισμών (ΕΕ) 1093/2010, (ΕΕ) 1094/2010 και (ΕΕ) 1095/2010 (Σειρά L/19.6.2024).
- Τα προσόντα που απαιτούνται για την κάλυψη των ανωτέρω θέσεων ορίζονται στο π.δ. 85/2022 (Α΄ 237), με την επιφύλαξη όσων προβλέπονται στον Οργανισμό της Αρχής. Το προσωπικό της Αρχής διαθέτει την απαιτούμενη επιστημονική κατάρτιση, ακεραιότητα, υπηρεσιακή εμπειρία και ικανότητα για την ανάληψη θέσης σε Μονάδα της Αρχής, καθώς και άριστο υπηρεσιακό μητρώο, κατά προτίμηση δε και γνώση της αγγλικής γλώσσας και διέπεται από τα κωλύματα του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26). Κάλυψη των θέσεων ευθύνης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία, γίνεται μόνο από υπαλλήλους που κατέχουν οργανική θέση στην Αρχή.
- Για τις αποδοχές του προσωπικού της Αρχής, εφαρμόζεται το άρθρο 51Α.
- Ο Πρόεδρος της Αρχής αποφασίζει για την κατανομή των υποθέσεων, καθώς και τις περιπτώσεις στις οποίες είναι αναγκαία η εμπλοκή δύο (2) ή και όλων των Μονάδων στην έρευνα της ίδιας υπόθεσης. Για τη διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη του έργου της Αρχής, συνιστάται Αυτοτελές Γραφείο Διοικητικής Υποστήριξης έως δέκα (10) θέσεων που υπάγεται απευθείας στον Πρόεδρο και στελεχώνεται, σύμφωνα με το παρόν άρθρο.
- Ο Πρόεδρος και τα μέλη της κάθε Μονάδας μεριμνούν για τη βελτίωση της εκπαίδευσης και τη συνεχή κατάρτιση του προσωπικού της, συντονίζουν, επιβλέπουν και αξιολογούν το έργο του και λαμβάνουν μέτρα για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Μονάδας. Στο τέλος κάθε έτους ο Πρόεδρος συντάσσει έκθεση για την απόδοση και τη συμπεριφορά κάθε υπαλλήλου της Αρχής, την οποία, για τους αποσπασμένους υπαλλήλους, αποστέλλει στον φορέα από τον οποίο προέρχεται ο υπάλληλος. Η αξιολόγηση του προσωπικού και των προϊσταμένων διενεργείται κατ’ ανάλογη εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ., σε συνδυασμό με την παρ. 7 του άρθρου 7 του ν. 4940/2022 (Α΄ 112), και επέχει θέση αξιολόγησης που εφαρμόζεται στον Δημόσιο τομέα.
- Κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, ο Πρόεδρος, τα μέλη και το προσωπικό της Αρχής τηρούν τις αρχές της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας και απέχουν από την εξέταση υποθέσεων για τις οποίες υπάρχει πιθανότητα σύγκρουσης συμφερόντων. Επιπλέον, τηρούν εχεμύθεια για πληροφορίες των οποίων λαμβάνουν γνώση κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Η υποχρέωση αυτή διατηρείται και μετά την εκούσια ή ακούσια αποχώρησή τους από την Αρχή. Η παράβαση του καθήκοντος εχεμύθειας τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών (3) μηνών.
- Με απόφαση του Προέδρου της Αρχής:
α) δύναται να κατανέμονται και να ανακατανέμονται οι θέσεις της παρ. 2 ανά κατηγορία εκπαίδευσης, ανά εργασιακή σχέση, κλάδο και ειδικότητα, προς κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών της Αρχής και
β) που εκδίδεται έως την 20ή Δεκεμβρίου κάθε έτους, καθορίζονται και κατανέμονται στις οργανικές μονάδες της Αρχής οι προτεραιότητες και οι στόχοι για το επόμενο έτος αναφοράς και
γ) ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα που αφορούν τη λειτουργία της Αρχής και των επιμέρους μονάδων της, το οργανόγραμμα, τον κανονισμό λειτουργίας, τη διαδικασία αξιολόγησης του προσωπικού και επιλογής προϊσταμένων, την πειθαρχική ευθύνη και δίωξη, τις ειδικότερες αρμοδιότητες του Προέδρου, των μελών και του προσωπικού τους, τον τρόπο διαχείρισης των υποθέσεων και τη συνεργασία της Αρχής και των επιμέρους Μονάδων με τις εθνικές και τις αλλοδαπές αρχές και κάθε άλλο θέμα αναγκαίο για την εύρυθμη λειτουργία της Αρχής.».
Άρθρο 97
Μισθολογικό καθεστώς Αρχής – Προσθήκη άρθρου 51Α στον ν. 4557/2018
Στον ν. 4557/2018 (Α’ 139), προστίθεται άρθρο 51Α, ως εξής:
«Άρθρο 51Α
Μισθολογικό καθεστώς Αρχής
- Στον Πρόεδρο και τα μέλη της Αρχής καταβάλλεται αποζημίωση. Στο προσωπικό που υπηρετεί στην Αρχή καταβάλλεται, εκτός από τις αποδοχές της θέσης τους, πρόσθετη αμοιβή, που δεν υπόκειται σε κρατήσεις.
- Στους υπαλλήλους που υπηρετούν στην Αρχή εξακολουθεί να καταβάλλεται:
α) η προσωπική διαφορά του άρθρου 27 του ν. 4354/2015 (A΄ 176), περί διασφάλισης αποδοχών, στο ύψος που αυτή έχει προσδιοριστεί κατά την ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας στην Αρχή και
β) η οικογενειακή παροχή του άρθρου 15 του ν. 4354/2015.
Τα ποσά του προηγούμενου εδαφίου στρογγυλοποιούνται στην πλησιέστερη μονάδα του ευρώ. Στους προϊστάμενους των οργανικών μονάδων της Αρχής καταβάλλεται, για όσο χρόνο ασκούν τα συγκεκριμένα καθήκοντα, το μηνιαίο επίδομα θέσης, όπως αυτό ορίζεται με τις ισχύουσες διατάξεις.
- Οι υπάλληλοι που υπηρετούν με απόσπαση στην Αρχή λαμβάνουν το σύνολο των αποδοχών και επιδομάτων της οργανικής τους θέσης. Οι αποδοχές του αποσπασθέντος προσωπικού συνεχίζουν να καταβάλλονται από την υπηρεσία προέλευσής του, κατ’ εξαίρεση της παρ. 2 του άρθρου 23 του ν. 4354/2015, περί αποδοχών αποσπασμένων ή μετακινούμενων υπαλλήλων.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, η αποζημίωση του Προέδρου και των μελών της Αρχής, καθώς και η πρόσθετη αμοιβή της παρ. 1.
- Με απόφαση του Προέδρου, υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 20 του ν. 4354/2015, περί αποζημίωσης για εργασία καθ΄ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου και αποζημίωσης για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου, το προσωπικό της Αρχής λαμβάνει αποζημίωση για υπερωριακή εργασία και εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες ή κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες, σύμφωνα με τον ν. 4270/2014 (Α΄ 143) και το π.δ. 54/2018 (Α΄ 103).».
Άρθρο 98
Πειθαρχικά συμβούλια – Προσθήκη άρθρου 51Β στον ν. 4557/2018
Στον ν. 4557/2018 (Α’ 139), προστίθεται άρθρο 51Β, ως εξής:
«Άρθρο 51Β
Πειθαρχικά συμβούλια
- Ο Πρόεδρος και τα μέλη κάθε Μονάδας, που παραβαίνουν υπαίτια τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις τους, υπέχουν, ανεξάρτητα από την ποινική, και πειθαρχική ευθύνη. Η πειθαρχική διαδικασία που ακολουθείται, έχει ως εξής:
α) Για τους υπαλλήλους που υπηρετούν με οργανική θέση στην Αρχή, εφαρμόζονται τα άρθρα 103 έως 151 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26), με την επιφύλαξη της περ. γ) της παρούσας,
β) για τους αποσπασμένους υπαλλήλους, η πειθαρχική δίωξη ασκείται και η υπόθεση εκδικάζεται από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα των φορέων από τους οποίους προέρχονται, ύστερα από αναφορά του Προέδρου της Αρχής προς αυτά,
γ) για τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης της Α΄ Μονάδας και τους Προϊσταμένους των Β’ και Γ΄ Μονάδων, την πειθαρχική δίωξη ασκεί ο Πρόεδρος της Αρχής,
δ) για τα μέλη των Μονάδων, η πειθαρχική δίωξη ασκείται, κατά περίπτωση, από τον εποπτεύοντα Υπουργό ή Διοικητή ή Πρόεδρο του φορέα προέλευσης, ύστερα από αναφορά του Προέδρου της Αρχής προς τα πειθαρχικά συμβούλια των φορέων προέλευσης και η υπόθεση εκδικάζεται από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα των φορέων αυτών,
ε) για τον Πρόεδρο, η πειθαρχική δίωξη ασκείται και η υπόθεση εκδικάζεται από τα όργανα που προβλέπονται στο Σύνταγμα και τον Κώδικα Δικαστικών Λειτουργών (ν. 4938/2022, Α΄ 109).
- Με απόφαση του Προέδρου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, συστήνεται και συγκροτείται το Πειθαρχικό Συμβούλιο της Αρχής, στη σύνθεση του οποίου μετέχουν με διετή θητεία:
α) ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης της Α΄ Μονάδας της Αρχής με τον αναπληρωτή του που ορίζεται με απόφαση του Προέδρου της Αρχής,
β) δύο (2) Πάρεδροι του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, με τους αναπληρωτές τους, οι οποίοι ορίζονται από τον Πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Το Πειθαρχικό Συμβούλιο της Αρχής έχει αποκλειστική αρμοδιότητα για την άσκηση της πειθαρχικής εξουσίας στους υπαλλήλους που υπηρετούν με οργανική θέση στην Αρχή, εκτός του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης της Α΄ Μονάδας και των Προϊστάμενων των Β’ και Γ΄ Μονάδων της Αρχής για τους οποίους το αρμόδιο πειθαρχικό όργανο σε πρώτο και τελευταίο βαθμό είναι το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο του άρθρου 146Α του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. Για την αρμοδιότητα του Πειθαρχικού Συμβουλίου της Αρχής εφαρμόζεται αναλόγως το άρθρο 120 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. Ο Πρόεδρος, τα μέλη, τακτικά και αναπληρωματικά και ο γραμματέας του Πειθαρχικού Συμβουλίου ορίζονται και αντικαθίστανται, υπό τις προϋποθέσεις των κείμενων διατάξεων, με απόφαση του Προέδρου της Αρχής.
- Αρμόδιο πειθαρχικό όργανο για να κρίνει σε δεύτερο βαθμό το λοιπό προσωπικό της Αρχής που υπάγεται στην αρμοδιότητα του Πειθαρχικού Συμβουλίου αυτής είναι το Δευτεροβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο του άρθρου 146Α του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ.. Αν κρίνονται υπάλληλοι της Αρχής, στο ως άνω Πειθαρχικό Συμβούλιο συμμετέχει, αντί του μέλους που προβλέπεται στην περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 146Α, ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης της Α’ Μονάδας της Αρχής, ο οποίος ορίζεται, με αναπληρωτή Προϊστάμενο άλλης Μονάδας της Αρχής, με απόφαση του Προέδρου της Αρχής, πριν από την έναρξη λειτουργίας του Συμβουλίου.
- Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών καθορίζονται ο ειδικότερος τρόπος λειτουργίας του Πειθαρχικού Συμβουλίου της Αρχής, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρ. 1.».
Άρθρο 99
Υπηρεσιακό συμβούλιο – Προσθήκη άρθρου 51Γ στον ν. 4557/2018
Στον ν. 4557/2018 (Α’ 139), προστίθεται άρθρο 51Γ, ως εξής:
«Άρθρο 51Γ
Υπηρεσιακό συμβούλιο
Συστήνεται πενταμελές υπηρεσιακό συμβούλιο για το πάσης φύσεως προσωπικό που υπηρετεί στην Αρχή. Στη σύνθεση του υπηρεσιακού συμβουλίου μετέχουν με θητεία δύο (2) ετών:
α) Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης της Α΄ Μονάδας της Αρχής, με τον αναπληρωτή του που ορίζεται με απόφαση του Προέδρου της Αρχής και εκτελεί καθήκοντα Προέδρου του Υπηρεσιακού Συμβουλίου,
β) ο Επικεφαλής του Τμήματος Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης της Α΄ Μονάδας της Αρχής με το νόμιμο αναπληρωτή του, που ορίζεται με απόφαση του Προέδρου,
γ) ο Προϊστάμενος άλλης Μονάδας που ορίζεται μαζί με τον αναπληρωτή του, με κλήρωση και
δ) δύο (2) αιρετοί εκπρόσωποι του πάσης φύσεως προσωπικού της Αρχής με τους αναπληρωτές τους κατά τη σειρά εκλογής τους. Μέχρι τη διενέργεια εκλογών ανάδειξης αιρετών εκπροσώπων, το Υπηρεσιακό Συμβούλιο του παρόντος λειτουργεί νόμιμα με τα τρία (3) τακτικά μέλη.».
Άρθρο 100
Παράταση αποσπάσεων στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών – Τροποποίηση άρθρου 55 ν. 5092/2024
Στο πρώτο εδάφιο του άρθρου 55 του ν. 5092/2024 (Α΄ 33), περί παράτασης αποσπάσεων στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, οι λέξεις «30ή Σεπτεμβρίου 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «15η Φεβρουαρίου 2025», και το άρθρο 55 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 55
Παράταση αποσπάσεων στο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Η διάρκεια των αποσπάσεων των υπαλλήλων που έχουν αποσπασθεί σε υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Φορολογικής Πολιτικής, καθώς και σε υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, με βάση την υπ’ αρ. 99603/9.9.2020 πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για αποσπάσεις ογδόντα (80) υπαλλήλων στη Γενική Γραμματεία Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας», παρατείνεται από τη λήξη τους μέχρι την 15η Φεβρουαρίου 2025 κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης. Ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων υπαλλήλων λογίζεται, για κάθε συνέπεια, ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στην οργανική τους θέση.».
Άρθρο 101
Μετάταξη υπαλλήλων στην Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 34 ν. 5000/2022
Στην παρ. 1 του άρθρου 34 του ν. 5000/2022 (Α΄ 226), περί μεταβατικών διατάξεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) Στο πρώτο εδάφιο αα) οι λέξεις «Με απόφαση» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Με μόνη απόφαση», αβ) οι λέξεις «του ν. 4440/2016 (Α΄ 224)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης», β) μετά το τρίτο εδάφιο προστίθεται νέο τέταρτο εδάφιο, γ) στο τελευταίο εδάφιο, οι λέξεις «και πάντως μέχρι χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών» διαγράφονται, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Με μόνη απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μετά από σύμφωνη γνώμη του Προϊσταμένου της ΚεΜΚΕ, αποσπασμένοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην ΚεΜΚΕ έως τη δημοσίευση του παρόντος και προέρχονται από φορείς του δημοσίου τομέα, όπως ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), μετατάσσονται στην ΚεΜΚΕ κατά τη λήξη της απόσπασης, εφόσον υποβάλλουν σχετική αίτηση, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης. Οι υπάλληλοι μετατάσσονται σε κενή οργανική θέση του ιδίου κλάδου, με τον βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο που κατέχουν, την ίδια σχέση εργασίας και με διατήρηση τυχόν προσωπικής διαφοράς στις αποδοχές. Υπάλληλοι που προέρχονται από φορέα στον οποίο εφαρμόζεται διαφορετικό βαθμολογικό ή μισθολογικό καθεστώς, κατατάσσονται βάσει των αντίστοιχων διατάξεων που ισχύουν για το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών. Αν δεν υφίσταται κενή οργανική θέση στην ΚεΜΚΕ, είναι δυνατή η μετάταξη των αποσπασμένων υπαλλήλων σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις, με παράλληλη δέσμευση κενών οργανικών θέσεων, για όσο χρόνο υφίστανται οι προσωποπαγείς θέσεις. Εάν η απόσπαση λήξει πριν από τη δημοσίευση της πράξης μετάταξης, παρατείνεται αυτοδικαίως μέχρι την έκδοση της πράξης μετάταξης. Οι υπάλληλοι που δεν υποβάλλουν αίτηση ή δεν μετατάσσονται επιστρέφουν στην υπηρεσία στην οποία ανήκει η οργανική τους θέση μετά τη λήξη της απόσπασης.».
Άρθρο 102
Μεταβατικές διατάξεις Μέρους Η’
- Οι υπάλληλοι που υπηρετούν στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος και επιθυμούν τη μετάταξή τους σε αυτήν υποβάλλουν σχετική αίτηση στην Αρχή εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Ο Πρόεδρος της Αρχής αξιολογεί τις αιτήσεις και εισηγείται στο αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τη μετάταξη αυτών. Κατόπιν απόφασης του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, οι εν λόγω υπάλληλοι μετατάσσονται στους κλάδους και με το μισθολογικό κλιμάκιο που κατέχουν.
- Κατ’ εξαίρεση, για τους α) ένστολους των σωμάτων ασφαλείας και β) δικαστικούς υπαλλήλους των δικαστηρίων και των εισαγγελιών που υπηρετούν στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος, συστήνονται μόνιμες προσωποπαγείς θέσεις, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, με ταυτόχρονη δέσμευση κενής οργανικής θέσης μόνιμου προσωπικού, για όσο χρόνο υφίστανται οι προσωποπαγείς θέσεις. Οι οργανικές θέσεις του προηγούμενου εδαφίου αποδεσμεύονται με την, με οποιονδήποτε τρόπο, αποχώρηση των υπαλλήλων από την Αρχή. Η πλήρωση των προσωποπαγών θέσεων γίνεται εφόσον οι ενδιαφερόμενοι υπάλληλοι υποβάλλουν σχετική αίτηση στην Αρχή εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός (1) μηνός από την έναρξη ισχύος του παρόντος. Ο Πρόεδρος της Αρχής αξιολογεί τις αιτήσεις των υπαλλήλων και εισηγείται στο αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών σχετικά με την πλήρωση των θέσεων αυτών. Κατόπιν απόφασης του αρμόδιου οργάνου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών οι εν λόγω υπάλληλοι εντάσσονται στο προσωπικό της Αρχής. Οι υπάλληλοι διατηρούν όλα τα μισθολογικά, συνταξιοδοτικά και ασφαλιστικά τους δικαιώματα και κατατάσσονται σε κλάδο και κατηγορία με πράξη του Υπηρεσιακού Γραμματέα του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σύμφωνα με τα άρθρα 36 και 37 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133), χωρίς να απαιτείται εκ νέου δοκιμαστική περίοδος για τη μονιμοποίησή τους. Οι πιστώσεις που αφορούν στη μισθοδοσία των ανωτέρω υπαλλήλων μεταφέρονται από τον φορέα προέλευσής τους στις αντίστοιχες πιστώσεις μισθοδοσίας του προϋπολογισμού της Αρχής.
- Οι υπάλληλοι που υπηρετούν στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και δεν υποβάλλουν αίτηση, καθώς και όσοι δεν περιλαμβάνονται στην εισήγηση του Προέδρου της Αρχής που εκδίδεται σύμφωνα με τις παρ. 1 και 2, παραμένουν στην Αρχή έως τη λήξη της απόσπασής τους με την επιφύλαξη της ανανέωσής αυτής υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της παρ. 4 του άρθρου 51 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139).
- Για τις εκκρεμείς σε οποιοδήποτε στάδιο διαδικασίες ανανέωσης απόσπασης υπαλλήλων ισχύουν οι παρ. 1 και 2.
Άρθρο 103
Καταργούμενες διατάξεις Μέρους Η’
Από την έναρξη ισχύος του παρόντος καταργείται η παρ. 7 του άρθρου 49 του ν. 4557/2018 (Α΄ 139), περί εξουσιών των Μονάδων της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες.
Σχετικά με την πρόβλεψη της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 4 του τροποποιημένου άρθρου 51 του ν.4557/2018, ότι: «Στην Αρχή δύνανται να αποσπώνται, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, πέραν του μόνιμου προσωπικού και του προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετεί σε φορείς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, και:
α) ένστολοι από την Ελληνική Αστυνομία…»,
προτείνεται όπως αντικατασταθεί η υπόψη περίπτωση με: «α) ένστολο προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.»
Με την πρόβλεψη αυτή διευρύνται η δεξαμενή άντλησης προσωπικού, καλύπτοντας τις απαιτήσεις υψηλού βαθμού κατάρτισης και εξειδίκευσης σε αντικείμενα συναφή με την καταπολέμηση της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.
Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος & κλειστά επαγγελματα.
Η κυβέρνηση αυτή απο το 2019 παρόλες τις προεκλογικές της δεσμέυσεις για διόρθωση των στρεβλώσεων στο επιχειρείν οχι μόνο δεν προχώρησε σε κατάργηση των κλειστών επαγγελμάτων αλλά τα ενίσχυσε
Αυτην την στιγμή εχουμε τα περισσότερα κλειστά επαγγέλματα σε ολη την Ευρωπαική ενωση
Με το άρθρο 5 παρ.1 του Συντάγματος κατοχυρώνεται η προσωπική και οικονομική ελευθερία ως ατομικό δικαίωμα.
Ειδικότερη εκδήλωση αυτής της ελευθερίας αποτελεί η επαγγελματική ελευθερία, δηλαδή η ελευθερία επιλογής και άσκησης ορισμένου επαγγέλματος, ως αναγκαίου στοιχείου της προσωπικότητας του ατόμου. Στην ελευθερία αυτή μπορεί ο νόμος να επιβάλλει περιορισμούς. Οι τασσόμενοι όμως από το νόμο όροι και προϋποθέσεις επιλογής και ασκήσεως του επαγγέλματος είναι συνταγματικά επιτρεπτοί, εφόσον ορίζονται κατά τρόπο αντικειμενικό και δικαιολογούνται από αποχρώντες λόγους δημοσίου ή κοινωνικού συμφέροντος.
Η νομοθετική ρύθμιση που περιορίζει την ελευθερία αυτή, δεν μπορεί να έχει ως μοναδικό σκοπό την προστασία του οικονομικού συμφέροντος των ήδη ασκούντων συγκεκριμένη επαγγελματική δραστηριότητα προς βλάβη εκείνων που ενδιαφέρονται να επιλέξουν ορισμένο επάγγελμα. (ΣτΕ 3665/2005)Εδώ αντίθετα έχουμε όχι μία διάταξη υπέρ του Δημοσίου Συμφέροντος, αλλά μία προφανή προσπάθεια άσκησης πολιτικής κολακείας συγκεκριμένης ομάδας επαγγελματιών, γνωρίζοντας μάλιστα ότι η ρύθμιση αυτή είναι αντισυνταγματική και δεν πρόκειται να σταθεί ούτε μία μέρα αν κάποιος προσφύγει και ζητήσει την ακύρωσή της.
Το ζήτημα των κλειστών επαγγελμάτων και της απελευθέρωσης των υπηρεσιών είναι καταρχήν οικονομικό.
Από οικονομική άποψη, έχει αδιαμφισβήτητα τεκμηριωθεί με μελέτες έγκριτων οργανισμών, ότι το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων θα προσφέρει στην ελληνική οικονομία αύξηση του Α.Ε.Π κατά τουλάχιστον 2 μονάδες.
Δικαίωμα Ισότητας Το ζήτημα όμως των κλειστών επαγγελμάτων και της απελευθέρωσης των υπηρεσιών είναι και βαθύτατα πολιτικό.Είναι ζήτημα Δημοκρατίας και σεβασμού της ελευθερίας άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας.Οι Έλληνες πολίτες έχουν συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην ισότητα της ευκαιρίας.
Αυτό όμως το δικαίωμα πρέπει να μπορούν να το ασκήσουν και στην πράξη.Η Ελλάδα θα «απογειωθεί» μόνο αν μπορέσει να υλοποιήσουμε την πολιτική και κοινωνική βούληση ανοίγματος όλων των κλειστών επαγγελμάτων.Η Νέα Δημοκρατία καλείται να κάνει τώρα, υπό δυσμενέστερες συνθήκες, αυτά που όφειλε να είχε κάνει το άτολμο και αναποτελεσματικό ΠΑΣΟΚ συγχρόνως με την είσοδο μας στην Ο.Ν.Ε.
Η Κυβέρνηση καλείται τώρα να αγνοήσει το δήθεν πολιτικό κόστος που αφορα μειοψηφίες, να καταλύσει με τρόπο απόλυτο όλα τα τείχη που προστατεύουν τα μικρά και ιδιοτελή συμφέροντα, και να ανοίξει την οικονομία στην κοινωνία και στους πολίτες αυτού του τόπου.
Από την επιτυχία αυτής της προσπάθειας θα κριθεί η πορεία του κυβερνητικού έργου και η πολιτική υστεροφημία όλων όσοι μετέχουμε και στηρίζουμε το πολιτικό εγχείρημα της Νέας Διακυβέρνησης.
Ωραία θα ήταν καλό και τεχνητή νοημοσύνη