ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΚΙΝΗΤΡΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ (άρθρα 32-43)

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ
Άρθρο 32
Επέκταση κινήτρων για δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας – Τροποποίηση παρ. 1, 2 και περ. δ) παρ. 3, προσθήκη παρ. 4 έως 6 στο άρθρο 22Α Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
1. Στο άρθρο 22Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α΄167), περί δαπανών επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1: αα) το δεύτερο εδάφιο αντικαθίσταται, αβ) στο τρίτο εδάφιο οι λέξεις «του ως άνω ποσοστού,» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των ως άνω ποσοστών, κατά περίπτωση,», β) στην παρ. 2, η παραπομπή στην «παρ. 1» αντικαθίσταται από την παραπομπή στην «παρ. 6», γ) στην περ. δ) της παρ. 3 οι λέξεις «. Ο δειγματοληπτικός αυτός έλεγχος διενεργείται» διαγράφονται, δ) προστίθενται παρ. 4 έως 6, και κατόπιν νομοτεχνικών βελτιώσεων το άρθρο 22Α διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 22Α
1. Οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι αποσβέσεις του εξοπλισμού και των οργάνων, που χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες εκτέλεσης της επιστημονικής και της τεχνολογικής έρευνας, εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων, κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%). Ειδικά οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας που καταβάλλονται για την παροχή έργου ή υπηρεσίας προς επιχειρήσεις που είναι εγγεγραμμένες στο Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων του άρθρου 47 του ν. 4712/2020 (Α΄ 146) ή ερευνητικά κέντρα ή ινστιτούτα ή τεχνολογικούς φορείς του άρθρου 13Α του ν. 4310/2014 (Α΄ 258) ή Πανεπιστημιακά Κέντρα Έρευνας και Καινοτομίας (ΠΑ.Κ.Ε.Κ.) ή Κοινά Ερευνητικά Ινστιτούτα (Κ.Ε.Ι.) των άρθρων 131 και 134 του ν. 4957/2022 (Α΄ 141), εφόσον αυτές δεν είναι συνδεδεμένες με τον λήπτη του έργου ή της υπηρεσίας, καθώς και οι αποσβέσεις του εξοπλισμού και των οργάνων που χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες εκτέλεσης της επιστημονικής και της τεχνολογικής έρευνας, εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων αυτών, κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες κατά ποσοστό εκατόν πενήντα τοις εκατό (150%). Αν προκύψουν ζημίες μετά από την αφαίρεση των ως άνω ποσοστών, κατά περίπτωση, αυτές μεταφέρονται με βάση το άρθρο 27.
2. Συγχρόνως με την υποβολή της φορολογικής της δήλωσης η επιχείρηση υποβάλλει στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας του Υπουργείου Ανάπτυξης τα απαραίτητα δικαιολογητικά για τις δαπάνες έρευνας και τεχνολογίας που πραγματοποίησε. Ο έλεγχος και η πιστοποίηση των δαπανών αυτών διενεργούνται μέσα σε χρονικό διάστημα δέκα (10) μηνών. Σε κάθε περίπτωση, το Υπουργείο Ανάπτυξης ενημερώνει σχετικά το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σύμφωνα με τη διαδικασία που καθορίζεται στην κοινή απόφαση της παρ. 6.
3. α) Για αιτούμενο ύψος δαπανών άνω του ποσού των εξήντα χιλιάδων (60.000) ευρώ, συγχρόνως με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης, η επιχείρηση υποβάλλει στη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, τα απαραίτητα δικαιολογητικά, τα οποία συνοδεύονται υποχρεωτικά από έκθεση ελέγχου όπως αυτή περιγράφεται στο άρθρο 32 του ν. 4449/2017 (Α΄ 7), εφεξής «Έκθεση Διασφάλισης», για την πραγματοποίηση των δαπανών και το ύψος αυτών. Η Έκθεση Διασφάλισης υπογράφεται από ορκωτό ελεγκτή – λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία που είναι εγγεγραμμένος/η στο Δημόσιο Μητρώο με την αντίστοιχη ασφαλιστική κάλυψη, σύμφωνα με όσα ορίζονται στα άρθρα 14 και 37 του ν. 4449/2017, μετά από τη διενέργεια σχετικού ελέγχου, σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (Δ.Χ.Π.Α.) και τη φορολογική νομοθεσία.
Η εν λόγω Έκθεση Διασφάλισης καταρτίζεται εγγράφως, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των σχετικών διεθνών προτύπων και πιο συγκεκριμένα του Διεθνούς Προτύπου Αναθέσεων Διασφάλισης 3000 με τίτλο: «ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΕΛΕΓΧΟΥΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΕΙΣ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ», και αποτελεί εργασία που εντάσσεται στους υποχρεωτικούς ελέγχους.
β) Η Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας προβαίνει σε έλεγχο επί του φυσικού αντικειμένου, ήτοι ελέγχει εάν οι πραγματοποιηθείσες δαπάνες αφορούν σε δραστηριότητες έρευνας και τεχνολογίας. Ο έλεγχος και η πιστοποίηση των δαπανών, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρούσας, διενεργούνται από την αρμόδια Υπηρεσία μέσα σε χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών. Μετά από την άπρακτη παρέλευση της εν λόγω προθεσμίας θεωρείται ότι οι σχετικές δαπάνες έχουν εγκριθεί.
γ) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης καθορίζεται η διαδικασία ελέγχου από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας. Η διενέργεια του ελέγχου των δαπανών επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας από ορκωτούς ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες, όπως ορίζεται στο παρόν, θεωρείται υποχρεωτικός έλεγχος. Οι ορκωτοί ελεγκτές λογιστές ή ελεγκτικές εταιρείες, που διενεργούν τον εν λόγω έλεγχο, εφαρμόζουν αναλογικά τις διατάξεις περί απαγόρευσης παροχής μη ελεγκτικών υπηρεσιών που ισχύουν για τη διενέργεια υποχρεωτικού ελέγχου οντοτήτων δημοσίου συμφέροντος, όπως αυτές ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 537/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 16ης Απριλίου 2014 (L 158) και τον ν. 4449/2017, για τις οντότητες μη δημοσίου συμφέροντος.
δ) Οι εκθέσεις ελέγχου της παρ. 3α υπόκεινται σε δειγματοληπτικό έλεγχο που διενεργείται από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Καινοτομίας του Υπουργείου Ανάπτυξης σε ετήσια βάση και αφορά κατ` ελάχιστον στο δεκαπέντε τοις εκατό (15%) των κατατεθειμένων εκθέσεων ελέγχου. Αν κατά τον ως άνω δειγματοληπτικό έλεγχο διαπιστώνονται παραβάσεις των διατάξεων, ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα της έκθεσης από τον ορκωτό ελεγκτή – λογιστή ή/και την ελεγκτική εταιρεία, η υπόθεση διαβιβάζεται στην Ε.Λ.Τ.Ε. για περαιτέρω έλεγχο και την επιβολή κυρώσεων της παρ. 10 του άρθρου 35 του ν. 4449/2017.
4. Δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι αποσβέσεις του εξοπλισμού και των οργάνων που χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες εκτέλεσης της επιστημονικής και της τεχνολογικής έρευνας, οι οποίες πραγματοποιούνται από πολύ μικρές, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, όπως αυτές ορίζονται στο Παράρτημα της Σύστασης της Επιτροπής 2003/361/ΕΚ της 6ης Μαΐου 2003, εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων αυτών κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες κατά ποσοστό διακόσια τοις εκατό (200%) αν οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας αντιστοιχούν σε ποσοστό ανώτερο του είκοσι τοις εκατό (20%) επί του συνόλου των δαπανών που πραγματοποιήθηκαν το ίδιο έτος. Αν πληρούται η προϋπόθεση του πρώτου εδαφίου και, επιπλέον, οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας εντός ενός φορολογικού έτους υπερβαίνουν τον μέσο όρο των αντίστοιχων δαπανών των δύο (2) προηγούμενων ετών, όπως αυτές προκύπτουν από τα λογιστικά αρχεία της επιχείρησης, εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων αυτών, κατά τον χρόνο της πραγματοποίησής τους, προσαυξημένες περαιτέρω κατά ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%). Αν προκύψουν ζημίες μετά από την αφαίρεση του ως άνω ποσοστού, αυτές μεταφέρονται με βάση το άρθρο 27. Οι παρ. 2 και 3 εφαρμόζονται αναλόγως και για τις δαπάνες της παρούσας.
5. Αν συντρέχουν περισσότερες από μία (1) περιπτώσεις έκπτωσης δαπανών μεταξύ των εκπτώσεων του πρώτου εδαφίου της παρ. 1, του δεύτερου εδαφίου της παρ. 1 και της παρ. 4, εφαρμόζεται η ευνοϊκότερη.
6. Τα κριτήρια χαρακτηρισμού των δαπανών των παρ. 1 και 4 καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων.».

Άρθρο 33
Επέκταση κινήτρων για επενδυτικούς αγγέλους – Τροποποίηση άρθρου 70Α Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
1. Στο άρθρο 70Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Κ.Φ.Ε., ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα ποσοστού επί κεφαλαίου που εισφέρουν φυσικά πρόσωπα σε εγγεγραμμένες επιχειρήσεις του Εθνικού Μητρώου Νεοφυών Επιχειρήσεων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στον τίτλο, μετά από τις λέξεις «Νεοφυών Επιχειρήσεων» προστίθενται οι λέξεις «και σε αμοιβαία κεφάλαια επενδυτικών συμμετοχών», β) οι παρ. 1 και 2 αντικαθίστανται, γ) στην παρ. 3: γα) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «αρμόδιας φορολογικής αρχής» αντικαθίστανται από τις λέξεις «της αρμόδιας υπηρεσίας της φορολογικής διοίκησης», γβ) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «το άρθρο 62 του ν. 4174/2013 (Α΄ 170)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «το άρθρο 65 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α΄ 58)», δ) στην παρ. 4: δα) οι λέξεις «σε νεοφυή επιχείρηση ή σε νεοφυείς επιχειρήσεις (startups επιχειρήσεις)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σε επιχειρήσεις ή Α.Κ.Ε.Σ. της παρ. 1», δβ) οι λέξεις «και του Διοικητή της ΑΑΔΕ» αντικαθίστανται από τις λέξεις «που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)», και το άρθρο 70Α διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 70Α
Έκπτωση από το φορολογητέο εισόδημα ποσοστού επί κεφαλαίου που εισφέρουν φυσικά πρόσωπα σε εγγεγραμμένες επιχειρήσεις του Εθνικού Μητρώου Νεοφυών Επιχειρήσεων και σε αμοιβαία κεφάλαια επενδυτικών συμμετοχών
1. Αν ο φορολογούμενος – φυσικό πρόσωπο εισφέρει κεφάλαιο (angel investor) σε:
α) κεφαλαιουχική εταιρεία που είναι εγγεγραμμένη στο Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας του Υπουργείου Ανάπτυξης ή
β) σε αμοιβαίο κεφάλαιο επιχειρηματικών συμμετοχών (Α.Κ.Ε.Σ.) του άρθρου 7 του ν. 2992/2002 (Α΄ 54), το οποίο συστήνεται στην ημεδαπή και η διαχείρισή του ασκείται από ημεδαπή εταιρεία για την πραγματοποίηση επενδύσεων χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 21α του ΕΚ 651/2014,
εκπίπτει από το φορολογητέο εισόδημά του ποσό έως πενήντα τοις εκατό (50%) του ποσού της εισφοράς του, αναλογικά ανά κατηγορία δηλωθέντος εισοδήματος, του φορολογικού έτους εντός του οποίου πραγματοποιήθηκε η εισφορά.
2. Η παρ. 1 εφαρμόζεται για εισφορές κεφαλαίων φυσικού προσώπου – επενδυτή, μέχρι του συνολικού ποσού των εννιακοσίων χιλιάδων (900.000) ευρώ ανά φορολογικό έτος, που εισφέρονται σε έως τρεις (3) διαφορετικές επιχειρήσεις ή Α.Κ.Ε.Σ. της παρ. 1 και μέχρι του ποσού των τριακοσίων χιλιάδων (300.000) ευρώ εισφερόμενου κεφαλαίου ανά επιχείρηση.
3. Η εισφορά κεφαλαίου της παρ. 1 εκτελείται υποχρεωτικά μέσω τραπεζικής καταθέσεως. Εφόσον αποδειχθεί, μετά από σχετικό έλεγχο της αρμόδιας υπηρεσίας της φορολογικής διοίκησης, ότι η εισφορά του κεφαλαίου έχει γίνει με σκοπό την απόκτηση φορολογικού πλεονεκτήματος, που ματαιώνει τον σκοπό της παρούσας, επιβάλλεται πρόστιμο στο φυσικό πρόσωπο ίσο με το ύψος του οφέλους που επιδίωξε. Για την επιβολή του προστίμου της παρούσας παραγράφου εφαρμόζεται αναλόγως το άρθρο 65 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 5104/2024, Α΄ 58).
4. Οι όροι και οι προϋποθέσεις που συντρέχουν για τον χαρακτηρισμό του φορολογουμένου – φυσικού προσώπου ως επενδυτή κατά την έννοια του παρόντος σε επιχειρήσεις ή Α.Κ.Ε.Σ. της παρ. 1, ο τρόπος, ο χρόνος και τα χαρακτηριστικά της εισφοράς του κεφαλαίου, η διαδικασία έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα των φυσικών προσώπων της παρ. 1, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα, καθορίζονται με κοινή απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του αρμοδίου για την έρευνα και την τεχνολογία Υπουργού που εκδίδεται μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).».

Άρθρο 34
Επέκταση κινήτρων για κίνητρα ευρεσιτεχνίας -Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 71Α Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος
1. Στην παρ. 1 του άρθρου 71Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167), περί κινήτρων ευρεσιτεχνίας, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «τρεις (3) συνεχόμενες χρήσεις, αρχής γενομένης από τη χρήση μέσα στην οποία» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τρία (3) συνεχόμενα φορολογικά έτη, αρχής γενομένης από το έτος μέσα στο οποίο», β) προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Τα κέρδη της επιχείρησης από την εκμετάλλευση ευρεσιτεχνίας διεθνώς αναγνωρισμένης στο όνομά της, που αναπτύχθηκε από την ίδια, απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος για έως τρία (3) συνεχόμενα φορολογικά έτη, αρχής γενομένης από τη έτος μέσα στο οποίο πραγματοποιήθηκαν για πρώτη φορά τα κέρδη αυτά. Για τα επτά (7) επόμενα συνεχόμενα έτη παρέχεται το κίνητρο της απαλλαγής από τον καταβαλλόμενο φόρο εισοδήματος των κερδών της επιχείρησης από την εκμετάλλευση της ευρεσιτεχνίας του πρώτου εδαφίου, κατά ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%). Η απαλλαγή χορηγείται με την προϋπόθεση ότι υπάρχει σύνδεση με τις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης που πραγματοποιήθηκαν από την επιχείρηση για την ανάπτυξη της ευρεσιτεχνίας.».

Άρθρο 35
Φορολόγηση Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών Κλειστού Τύπου – Αντικατάσταση παρ. 21 άρθρου 7 ν. 2992/2002
1. Η παρ. 21 του άρθρου 7 του ν. 2992/2002 (Α΄ 54), περί Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών κλειστού τύπου, αντικαθίσταται ως εξής:
«21. Για τη φορολόγηση των Α.Κ.Ε.Σ. και των μεριδιούχων αυτών εφαρμόζονται τα ακόλουθα:
α) Η εταιρεία διαχείρισης του Α.Κ.Ε.Σ. υποχρεούται, στο όνομα και για λογαριασμό του αμοιβαίου κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών που διαχειρίζεται, στην υποβολή δήλωσης και την απόδοση φόρου που υπολογίζεται σε ετήσια βάση επί της διαφοράς μεταξύ της αξίας των εταιρικών συμμετοχών του κεφαλαίου την 31η Δεκεμβρίου κάθε φορολογικού έτους και του κόστους απόκτησης των εταιρικών συμμετοχών, προσαυξημένου κατά τις σωρευτικές δαπάνες λειτουργίας του κεφαλαίου. Με την καταβολή του φόρου της παρούσας εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση του αμοιβαίου κεφαλαίου επιχειρηματικών συμμετοχών και των μεριδιούχων του για φόρο εισοδήματος κατά το χρονικό διάστημα διακράτησης των μεριδίων. Τα κέρδη με τη μορφή μερισμάτων ή άλλων ωφελημάτων εκ των μεριδίων δεν υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου και προκειμένου περί Α.Κ.Ε.Σ. δεν εφαρμόζονται τα άρθρα 62 και 64 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013, Α΄ 167). Ο συντελεστής του φόρου ορίζεται σε δέκα τοις εκατό (10%) επί του εκάστοτε ισχύοντος επιτοκίου πράξεων κύριας αναχρηματοδότησης του Ευρωσυστήματος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (εφεξής Επιτόκιο Αναφοράς). Ο φόρος αποδίδεται στην αρμόδια υπηρεσία της φορολογικής διοίκησης μετά από δήλωση που υποβάλλεται μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του μηνός Σεπτεμβρίου που έπεται της διαχειριστικής χρήσης στην οποία αφορά. Σε περίπτωση μεταβολής του Επιτοκίου Αναφοράς εντός του ίδιου φορολογικού έτους, η προκύπτουσα νέα βάση υπολογισμού του φόρου ισχύει από την πρώτη ημέρα του επόμενου της μεταβολής μήνα.
β) Με την καταβολή φόρου της περ. α) εξαντλείται η υποχρέωση του Α.Κ.Ε.Σ και των μεριδιούχων του λόγω της ιδιότητας αυτής και στο πρόσωπό τους, από πλευράς φορολογίας εισοδήματος. Η απαλλαγή καταλαμβάνει και το εισόδημα των μεριδιούχων που αντιστοιχεί στην τυχόν θετική διαφορά μεταξύ του ποσού που κατέβαλαν για τη συμμετοχή τους και του συνόλου των ποσών που τους καταβλήθηκαν από το Α.Κ.Ε.Σ. κατά τον χρόνο λειτουργίας του ή με τη λύση του.
γ) Από τον φόρο που αποδίδεται με τη δήλωση της περ. α) εκπίπτει ο φόρος που αποδεδειγμένα καταβλήθηκε στην αλλοδαπή. Αν ο φόρος που καταβλήθηκε στην αλλοδαπή υπερβαίνει τον φόρο της περ. α), η σχετική διαφορά λογίζεται ως πιστωτικό υπόλοιπο που μεταφέρεται για έκπτωση από τον αντίστοιχο φόρο της περ. α) που θα αποδοθεί με τις οικείες δηλώσεις των επόμενων φορολογικών ετών.
δ) Η υπεραξία που προκύπτει από τη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης μεριδίων Α.Κ.Ε.Σ. και της τιμής μεταβίβασής τους από επαχθή αιτία ή από την επιστροφή των μεριδίων αυτών και την ακύρωση τους απαλλάσσεται από κάθε φόρο, εισφορά, δικαίωμα ή οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση υπέρ του δημοσίου, νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και οποιουδήποτε τρίτου. Αν από τη μεταβίβαση προκύψει ζημία, αυτή δεν αναγνωρίζεται φορολογικά προς έκπτωση.
ε) Η απόκτηση μεριδίων συμμετοχής σε Α.Κ.Ε.Σ. δεν συνεπάγεται αφ’ εαυτής την απόκτηση από τον μεριδιούχο της ιδιότητας κατοίκου Ελλάδας ή μονίμως εγκατεστημένης στην Ελλάδα αλλοδαπής επιχείρησης ή οργανισμού για την εφαρμογή φορολογικών διατάξεων.».
2. Στο Παράρτημα Α’ του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 5104/2024, Α’ 58), προστίθεται περ. 55 ως εξής:
«55. Φόρος επί Αμοιβαίων Κεφαλαίων Επιχειρηματικών Συμμετοχών της παρ. 21 του άρθρου 7 του ν. 2992/2002 (Α’ 54).».

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΝΕΟΦΥΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ – ΑΔΕΙΑ ΔΙΑΜΟΝΗΣ ΤΥΠΟΥ Β.6
Άρθρο 36
Άδεια διαμονής για πραγματοποίηση επένδυσης σε νεοφυή επιχείρηση – Προσθήκη υποπερ. δστ) στην περ. δ) άρθρου 9 Κώδικα Μετανάστευσης
Στην περ. δ) του άρθρου 9 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α΄ 81), περί κατηγοριών αδειών διαμονής, προστίθεται υποπερ. δστ., ως εξής:
«δστ. άδεια διαμονής για πραγματοποίηση επένδυσης σε νεοφυή επιχείρηση (άδεια διαμονής τύπου «Β.6»),».
Άρθρο 37
Διαδικασία επίδοσης σε πολίτη τρίτης χώρας που έχει αιτηθεί άδεια διαμονής τύπου «Β.6» – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 17 Κώδικα Μετανάστευσης
Στο τρίτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 17 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α΄ 81), περί διαδικασίας επιδόσεων, οι λέξεις «ή 100 (μόνιμη άδεια διαμονής επενδυτή τύπου «Β.5»)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «100 (μόνιμη άδεια διαμονής επενδυτή τύπου «Β.5») ή 100Α (άδεια διαμονής τύπου «Β.6»)», και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Η άδεια διαμονής επιδίδεται στον αιτούντα από την αρμόδια για την έκδοσή της υπηρεσία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ή από την αρμόδια διεύθυνση του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου με αποδεικτικό επίδοσης και αντίγραφο της σχετικής απόφασης. Κατά την παραλαβή της άδειας, είτε αυτή διενεργείται αυτοπρόσωπα είτε μέσω πληρεξουσίου, ο παραλαμβάνων οφείλει να φέρει διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο του ενδιαφερόμενου πολίτη τρίτης χώρας, με εξαίρεση όσους έχουν διαπιστωμένα αντικειμενική αδυναμία προσκόμισης διαβατηρίου. Από την ανωτέρω υποχρέωση εξαιρείται η επίδοση των αδειών διαμονής σε πληρεξουσίους, στην περίπτωση πολιτών που έχουν αιτηθεί άδεια διαμονής ως επενδυτές, σύμφωνα με τα άρθρα 97 (άδεια διαμονής τύπου «Β.2»), 98 (άδεια διαμονής τύπου «Β.3»), 100 (μόνιμη άδεια διαμονής επενδυτή τύπου «Β.5») ή 100Α (άδεια διαμονής τύπου «Β.6»), για τους οποίους γίνεται δεκτή η προσκόμιση επικυρωμένου αντιγράφου του διαβατηρίου. Προϋπόθεση για την επίδοση της απόφασης αποδοχής αιτήματος χορήγησης άδειας διαμονής είναι η επίδειξη από τον ενδιαφερόμενο της βεβαίωσης κατάθεσης.».

Άρθρο 38
Εξαίρεση κατόχων αδειών διαμονής τύπου «Β.6» από την ενιαία άδεια διαμονής για εργασία – Τροποποίηση περ. θ) παρ. 2 άρθρου 81 Κώδικα Μετανάστευσης
Στην περ. θ) της παρ. 2 του άρθρου 81 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α΄ 81), περί πεδίου εφαρμογής, οι λέξεις «σύμφωνα με τα άρθρα 96 έως 100» αντικαθίστανται από τις λέξεις «σύμφωνα με τα άρθρα 96 έως 100Α», και η περ. θ) διαμορφώνεται ως εξής:
«θ) σε πρόσωπα που έχουν υποβάλει αίτηση για εισδοχή ή έχουν γίνει δεκτοί στην ελληνική επικράτεια ως αυτοαπασχολούμενοι εργαζόμενοι ή είναι κάτοχοι αδειών διαμονής για επενδυτικούς σκοπούς, σύμφωνα με τα άρθρα 96 έως 100Α,».

Άρθρο 39
Προϋποθέσεις αιτούντων – Τροποποίηση άρθρου 94 Κώδικα Μετανάστευσης
Στο άρθρο 94 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α΄ 81), περί προϋποθέσεων αιτούντων, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1, οι λέξεις «στα άρθρα 96 έως 100» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στα άρθρα 96 έως 100Α», β) στην παρ. 2 οι λέξεις «στα άρθρα 96 έως 99» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στα άρθρα 96 έως 99 και 100Α», γ) στην παρ. 3: γα) στο πρώτο εδάφιο: i) οι λέξεις «διακράτησης επένδυσης του άρθρου 99» αντικαθίστανται από τις λέξεις «διακράτησης επένδυσης των άρθρων 99 και 100Α», ii) οι λέξεις «στις αποφάσεις των παρ. 46 και 47 του άρθρου 176» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στις αποφάσεις των παρ. 46, 47 και 47Α του άρθρου 176»,
γβ) στο δεύτερο εδάφιο μετά από τις λέξεις «όπως προβλέπεται στην παρ. 4 του άρθρου 99» προστίθενται οι λέξεις «και στην παρ. 5 του άρθρου 100Α», δ) στην παρ. 4, οι λέξεις «των άρθρων 94 έως 100» αντικαθίστανται από τις λέξεις «των άρθρων 94 έως 100Α», ε) στην παρ. 5: εα) στο πρώτο εδάφιο: i) οι λέξεις «διακράτησης επένδυσης του άρθρου 99» αντικαθίστανται από τις λέξεις «διακράτησης επένδυσης των άρθρων 99 και 100Α», ii) οι λέξεις «στις αποφάσεις των παρ. 46 και 47 του άρθρου 176,» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στις αποφάσεις των παρ. 46, 47 και 47Α του άρθρου 176,», εβ) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «και την παρ. 3 του άρθρου 99» αντικαθίστανται από τις λέξεις «την παρ. 3 του άρθρου 99 και την παρ. 5 του άρθρου 100Α», στ) στην παρ. 6: στα) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «με τα άρθρα 96 έως 99» αντικαθίστανται από τις λέξεις «τα άρθρα 96 έως 99 και 100Α», στβ) στο δεύτερο εδάφιο, οι λέξεις «των άρθρων 96, 97, 98 και 99» αντικαθίστανται από τις λέξεις «98, 99 και 100Α», και το άρθρο 94 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 94
Προϋποθέσεις αιτούντων
1. Πολίτες τρίτων χωρών, που έχουν εισέλθει νόμιμα στη χώρα με οποιαδήποτε θεώρηση εισόδου ή διαμένουν νόμιμα στη χώρα, μπορούν να υποβάλουν αίτηση για έκδοση ή ανανέωση άδειας διαμονής για επενδυτικούς λόγους (άδεια διαμονής τύπου «Β») που συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά που ορίζονται, κατά περίπτωση στα άρθρα 96 έως 100Α και στην απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 176.
2. Αρμόδια υπηρεσία για την επεξεργασία των αιτήσεων και την έκδοση των σχετικών αποφάσεων ορίζεται η Διεύθυνση Αδειών Διαμονής του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, κατόπιν εισήγησης των αρμοδίων κατά περίπτωση υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης, όπως προβλέπεται στα άρθρα 96 έως 99 και 100Α.
3. Πολίτης τρίτης χώρας, ο οποίος ευρίσκεται εκτός της ελληνικής επικράτειας, μπορεί πριν την είσοδό του στη χώρα να υποβάλει στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου μέσω νόμιμου αντιπροσώπου, δυνάμει σχετικού πληρεξουσίου που έχει συνταχθεί ενώπιον προξενικής αρχής ή ενώπιον αρμόδιου συμβολαιογράφου και φέρει επικύρωση της Σύμβασης της Χάγης (apostille), αίτηση για χαρακτηρισμό επένδυσης του άρθρου 97 ή πιστοποίηση πραγματοποίησης και διακράτησης επένδυσης των άρθρων 99 και 100Α, που συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά που ορίζονται στις αποφάσεις των παρ. 46, 47 και 47Α του άρθρου 176. Η αίτηση διαβιβάζεται στην αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου να εισηγηθεί, για τον χαρακτηρισμό της επένδυσης και τη σκοπιμότητα χορήγησης άδειας διαμονής όπως προβλέπεται στην παρ. 2 του άρθρου 97 ή την πραγματοποίηση και τη διακράτηση της επένδυσης, όπως προβλέπεται στην παρ. 4 του άρθρου 99 και στην παρ. 5 του άρθρου 100Α.
4. Πολίτες τρίτων χωρών, που έχουν εισέλθει νόμιμα στη χώρα με οποιαδήποτε θεώρηση εισόδου ή διαμένουν νόμιμα στη χώρα, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις των άρθρων 94 έως 100Α για επενδυτικούς λόγους (άδεια διαμονής τύπου «Β»), δεν υποχρεούνται να εγκαταλείψουν την ελληνική επικράτεια, προκειμένου να υποβάλουν αίτηση για άδεια διαμονής για τους σκοπούς των άρθρων αυτών.
5. Πολίτες τρίτων χωρών, που έχουν εισέλθει νόμιμα στη χώρα με οποιαδήποτε θεώρηση εισόδου ή διαμένουν νόμιμα στη χώρα, μπορούν να υποβάλουν στη Διεύθυνση Αδειών Διαμονής του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου αίτηση για τον χαρακτηρισμό της επένδυσης του άρθρου 97 ή για την υλοποίηση της επένδυσης και τη σκοπιμότητα χορήγησης άδειας διαμονής του άρθρου 98 ή για την πιστοποίηση της πραγματοποίησης και της διακράτησης επένδυσης των άρθρων 99 και 100Α, που συνοδεύεται από τα δικαιολογητικά που ορίζονται στις κοινές υπουργικές αποφάσεις των παρ. 45, 46, 47 και 47Α του άρθρου 176, αντίστοιχα. Η αίτηση διαβιβάζεται στην αρμόδια υπηρεσία, προκειμένου να εισηγηθεί, κατά περίπτωση, για τον χαρακτηρισμό ή την υλοποίηση της επένδυσης και τη σκοπιμότητα χορήγησης άδειας διαμονής ή την πραγματοποίηση και τη διακράτηση της επένδυσης, όπως προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 97, την παρ. 1 του άρθρου 98, την παρ. 3 του άρθρου 99 και την παρ. 5 του άρθρου 100Α, αντίστοιχα.
6. Η υπηρεσία που εισηγείται για την επένδυση, σύμφωνα με τα άρθρα 96 έως 99 και 100Α, είναι αρμόδια για την παρακολούθησή της μετά τη χορήγηση της άδειας διαμονής και ενημερώνει το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου για κάθε μεταβολή. Για τον σκοπό αυτόν, οι επενδυτές των άρθρων 96, 97, 98, 99 και 100Α υποχρεούνται να υποβάλουν, κατά την αίτηση ανανέωσης της άδειας διαμονής και όποτε τους ζητηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες, τα δικαιολογητικά που ορίζονται, κατά περίπτωση στα ως άνω άρθρα, καθώς και στην απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 176.».

Άρθρο 40
Χορήγηση άδειας διαμονής για οικογενειακή επανένωση σε μέλη οικογενειών κατόχων άδειας διαμονής τύπου «Β.6» – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 95 Κώδικα Μετανάστευσης
Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 95 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α΄ 81), περί διάρκειας ισχύος αδειών διαμονής για επενδυτικούς λόγους, η παραπομπή στο άρθρο «100» αντικαθίσταται από την παραπομπή στο άρθρο «100Α», και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Οι πολίτες τρίτων χωρών – κάτοχοι άδειας διαμονής των άρθρων 96 έως 100Α μπορούν, κατά παρέκκλιση της παρ. 1 του άρθρου 84, να συνοδεύονται και από τα μέλη της οικογένειάς τους στα οποία χορηγείται, ύστερα από αίτησή τους, άδεια διαμονής για οικογενειακή επανένωση, η οποία λήγει ταυτόχρονα με την άδεια διαμονής του συντηρούντος.
Ως μέλη της οικογένειας νοούνται:
α) ο έτερος των συζύγων ή των συμβίων, με τον/την οποίο/α ο πολίτης τρίτης χώρας έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης,
β) τα άγαμα κοινά τέκνα των συζύγων ή των συμβίων κάτω των είκοσι ενός (21) ετών,
γ) τα άγαμα τέκνα του συντηρούντος ή του ετέρου των συζύγων ή συμβίων, εφόσον η επιμέλεια έχει νομίμως ανατεθεί για μεν τα τέκνα του/της συντηρούντος σε αυτόν/αυτήν για δε τα τέκνα του/της ετέρου των συζύγων ή συμβίων σε αυτόν/αυτήν κάτω των είκοσι ενός (21) ετών,
δ) οι απευθείας ανιόντες των συζύγων ή συμβίων.
Στα τέκνα των περ. β) και γ) που συμπληρώνουν το εικοστό πρώτο (21ο) έτος της ηλικίας τους, χορηγείται αυτοτελής άδεια διαμονής για τρία (3) έτη, κατ’ αναλογική εφαρμογή των οριζόμενων στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 5 του άρθρου 90, με μόνη υποχρέωση την προσκόμιση της προηγούμενης άδειας διαμονής για οικογενειακή επανένωση.».

Άρθρο 41
Επενδύσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις – Προσθήκη άρθρου 100Α στον Κώδικα Μετανάστευσης
Στον Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α΄ 81) προστίθεται άρθρο 100Α ως εξής:
«Άρθρο 100 Α
Επενδύσεις σε νεοφυείς επιχειρήσεις (άδεια διαμονής τύπου «Β.6»)
1. Με απόφαση του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, η οποία εκδίδεται μετά από πιστοποίηση της Διεύθυνσης Άμεσων Ξένων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με την πραγματοποίηση της επένδυσης που προβλέπεται στον παρόντα, χορηγείται άδεια διαμονής στην Ελλάδα σε πολίτες τρίτων χωρών που εισφέρουν τουλάχιστον διακόσιες πενήντα χιλιάδες (250.000) ευρώ στο κεφάλαιο επιχείρησης που είναι εγγεγραμμένη στο Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων της εταιρείας «Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων Α.Ε.» για την απόκτηση μετοχών σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ή ομολόγων κατά την έκδοση ομολογιακού δανείου.
2. Για τη χορήγηση και ανανέωση της άδειας της παρ. 1, πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Οι αποκτώμενες μετοχές, μερίδια ή συμμετοχές να μην υπερβαίνουν κατά ποσοστό του κεφαλαίου της επιχείρησης ή των δικαιωμάτων ψήφου το τριάντα τρία τοις εκατό (33%),
β) η επιχείρηση να δημιουργεί, εντός του πρώτου έτους από την πραγματοποίηση της επένδυσης, τουλάχιστον δύο (2) νέες θέσεις εργασίας και
γ) η επιχείρηση να διατηρεί, επί τουλάχιστον πέντε (5) έτη από την πραγματοποίηση της επένδυσης, τον ίδιο συνολικό αριθμό των θέσεων εργασίας προσαυξημένο κατά τις θέσεις της περ. β).
3. Αν η επένδυση της παρ. 1 πραγματοποιείται από νομικό πρόσωπο, χορηγείται άδεια διαμονής στην Ελλάδα σε πολίτες τρίτων χωρών ως εξής:
α) Για επένδυση που πραγματοποιείται από ημεδαπό νομικό πρόσωπο, δύναται να χορηγηθεί άδεια διαμονής στην Ελλάδα σε πολίτη τρίτης χώρας, εφόσον κατέχει το σύνολο των εταιρικών του μεριδίων,
β) για επένδυση που πραγματοποιείται από αλλοδαπό νομικό πρόσωπο, δύναται να χορηγηθεί άδεια διαμονής στην Ελλάδα σε μέχρι τρεις (3), αναλόγως του ύψους της επένδυσης, πολίτες τρίτων χωρών, οι οποίοι κατέχουν ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τρία τοις εκατό (33%) του κεφαλαίου του αλλοδαπού νομικού προσώπου.
4. Η επένδυση πραγματοποιείται με κεφάλαια, τα οποία εμβάζονται από το εξωτερικό στην Ελλάδα για τους σκοπούς της επένδυσης από πολίτη τρίτης χώρας. Εντολείς του εμβάσματος δύνανται να είναι ο σύζυγος ή το άλλο μέρος του συμφώνου συμβίωσης ή συγγενείς εξ αίματος ή εξ αγχιστείας μέχρι β΄ βαθμού του επενδυτή.
5. Αν δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 94, η αίτηση εισόδου στην Ελλάδα και τα δικαιολογητικά που καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 47Α του άρθρου 176 υποβάλλονται στην αρμόδια ελληνική προξενική αρχή του τόπου διαμονής του επενδυτή, μέσα στο επόμενο από την πραγματοποίηση της επένδυσης έτος. Η προξενική αρχή, μέσα σε έναν (1) μήνα από την παραλαβή τους, τα διαβιβάζει στη Διεύθυνση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης που ορίζεται ως αρμόδια υπηρεσία για την πιστοποίηση της πραγματοποίησης και της διακράτησης της επένδυσης. Η ανωτέρω υπηρεσία εξετάζει τα δικαιολογητικά και διαβιβάζει στην προξενική αρχή τη σχετική πιστοποίηση μέσα σε δύο (2) μήνες από την παραλαβή τους, προκειμένου να χορηγηθεί η εθνική θεώρηση εισόδου για «επενδυτική δραστηριότητα σε νεοφυείς επιχειρήσεις».
6. Αν οι αποκτώμενοι τίτλοι είναι ονομαστικοί, η πραγματοποίηση και η διακράτηση της επένδυσης πιστοποιούνται, με σχετική βεβαίωση της επιχείρησης στην οποία εισφέρεται το κεφάλαιο, αρμοδίως υπογεγραμμένη και επικυρωμένη. Αν οι αποκτώμενες μετοχές αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε ρυθμιζόμενες αγορές ή πολυμερείς μηχανισμούς διαπραγμάτευσης που λειτουργούν στην Ελλάδα, η πραγματοποίηση της επένδυσης γίνεται με διαμεσολαβητή επιχείρηση επενδύσεων του άρθρου 4 του ν. 4514/2018 (Α΄ 14), η οποία παρέχει την επενδυτική υπηρεσία της περ. 4 του Παραρτήματος I του Τμήματος Α΄ του ίδιου νόμου, ή πιστωτικό ίδρυμα, με έδρα ή υποκατάστημα στην Ελλάδα, με τη δημιουργία προσωπικής μερίδας του επενδυτή στο Σύστημα Άυλων Τίτλων (Σ.Α.Τ.) της «Ελληνικό Κεντρικό Αποθετήριο Τίτλων Α.Ε.». Η πραγματοποίηση της επένδυσης πιστοποιείται με βεβαίωση, η οποία εκδίδεται από τον διαμεσολαβητή του δευτέρου εδαφίου και η διακράτησή της με βεβαίωση που εκδίδεται από την επιχείρηση επενδύσεων, ή το πιστωτικό ίδρυμα του δευτέρου εδαφίου, με έδρα ή υποκατάστημα στην Ελλάδα, που τηρεί τον σχετικό λογαριασμό χειριστή.
7. Στον πολίτη τρίτης χώρας που έχει λάβει εθνική θεώρηση εισόδου ως επενδυτής της παρ. 1, εφόσον προσκομίσει πρόσφατη πιστοποίηση της αρμόδιας υπηρεσίας για τη διακράτηση της επένδυσης και τα λοιπά απαιτούμενα δικαιολογητικά της απόφασης της παρ. 1 του άρθρου 176, χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, άδεια διαμονής, διάρκειας ενός (1) έτους, η οποία ανανεώνεται για διάστημα δύο (2) ετών κάθε φορά, για όσο πιστοποιείται η διακράτηση της συγκεκριμένης επένδυσης και πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις χορήγησης της άδειας. Εξαιρετικά, η άδεια ανανεώνεται και στις περιπτώσεις που έχει παρέλθει ο μέγιστος χρόνος λειτουργίας που τίθεται ως προϋπόθεση για την εγγραφή ή διατήρηση της επιχείρησης, ακόμα και αν, εκ του λόγου αυτού, η επιχείρηση έχει διαγραφεί από το Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων της «Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων Α.Ε.», εφόσον πληρούνται οι λοιπές προϋποθέσεις χορήγησής της. Διαστήματα απουσίας από τη χώρα δεν συνιστούν λόγο που κωλύει την ανανέωση της άδειας διαμονής. Αρμόδια για την εξέταση της αίτησης και την έκδοση απόφασης χορήγησης ή ανανέωσης της άδειας διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών, που έχουν πραγματοποιήσει επένδυση του παρόντος άρθρου, είναι η Διεύθυνση Αδειών Διαμονής του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου.
8. Στην άδεια διαμονής των πολιτών τρίτων χωρών της παρ. 1 αναγράφεται «Β.6 Άδεια διαμονής για πραγματοποίηση επένδυσης σε νεοφυή επιχείρηση».
9. Οι άδειες διαμονής που χορηγούνται σύμφωνα με το παρόν δεν καθιερώνουν δικαίωμα πρόσβασης σε οποιαδήποτε μορφή εργασίας.
10. Πολίτης τρίτης χώρας, κάτοχος άδειας διαμονής σε ισχύ που χορηγήθηκε σύμφωνα με το παρόν, διακρατεί τις μετοχές της παρ. 1 για πέντε (5) έτη από την απόκτησή τους. Μετά την παρέλευση του ελάχιστου διαστήματος διακράτησης, ο πολίτης τρίτης χώρας διατηρεί την άδεια διαμονής του αν εκποιήσει τις μετοχές, εφόσον αποκτήσει νέες μετοχές της παρ. 1 και υπό τους όρους του παρόντος άρθρου εντός δύο (2) μηνών ή προχωρήσει σε επένδυση των άρθρων 96 έως 100 εντός δύο (2) μηνών. Στις περιπτώσεις πτώχευσης ή εταιρικού μετασχηματισμού της εταιρείας, ακόμη και πριν από την πάροδο του ελάχιστου διαστήματος διακράτησης, η άδεια διαμονής δεν ανακαλείται αν ο πολίτης τρίτης χώρας αποκτήσει, εντός δύο (2) μηνών, μετοχές της παρ. 1 και υπό τους όρους του παρόντος άρθρου σε άλλη επιχείρηση ή προχωρήσει σε επένδυση των άρθρων 96 έως 100 εντός δύο (2) μηνών, ακόμη και αν η αγορά μετοχών ή η επένδυση πραγματοποιηθεί με χρήματα που προέκυψαν από τη ρευστοποίηση της αρχικής επένδυσης. Σε όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις μεταβολής της επένδυσης, ο πολίτης τρίτης χώρας, κάτοχος άδειας διαμονής σε ισχύ δυνάμει του παρόντος, και τα μέλη της οικογένειάς του διατηρούν την ήδη χορηγηθείσα άδεια διαμονής έως την ολοκλήρωση των διαδικασιών πιστοποίησης της νέας συνολικής επένδυσης και χορήγησης της άδειας διαμονής δυνάμει αυτής.
11. Οι πολίτες τρίτων χωρών ενημερώνουν τη Διεύθυνση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης για τη ρευστοποίηση μέρους ή του συνόλου της επένδυσης, καθώς και για την πτώχευση ή τον εταιρικό μετασχηματισμό της εταιρείας, της οποίας απέκτησαν μετοχές, εντός προθεσμίας ενός (1) μηνός. Η παραπάνω Υπηρεσία ενημερώνει τη Διεύθυνση Αδειών Διαμονής του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου για τη διακοπή της διακράτησης της επένδυσης.
12. Η άδεια διαμονής ανακαλείται και, με την επιφύλαξη των περιπτώσεων μεταβολής ή παύσης λειτουργίας του φορέα της επένδυσης, επιβάλλεται, με κοινή απόφαση των αρμόδιων οργάνων των Υπουργείων Ανάπτυξης και Μετανάστευσης και Ασύλου, διοικητικό πρόστιμο ύψους πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ:
α) στην επιχείρηση και στον πολίτη τρίτης χώρας, αν διαπιστώνεται παράβαση των όρων της παρ. 2, και
β) στον πολίτη τρίτης χώρας, αν δεν τήρησε την υποχρέωση διακράτησης της παρ. 10 ή δεν προέβη ή προέβη εκπρόθεσμα στην ενημέρωση του πρώτου εδαφίου της παρ. 11.».

Άρθρο 42
Παράβολο για τη χορήγηση και ανανέωση αδειών διαμονής τύπου «Β.6» – Τροποποίηση περ. γ΄ παρ. 1 άρθρου 171 Κώδικα Μετανάστευσης
Στην περ. γ΄ της παρ. 1 του άρθρου 171 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α΄ 81), περί παραβόλων – προστίμων, προστίθεται δεύτερο εδάφιο, και η περ. γ΄ διαμορφώνεται ως εξής:
«γ. για τις άδειες διαμονής που περιλαμβάνονται στην κατηγορία «Β» του Μέρους Ε΄ και στους τύπους αδειών διαμονής «Β.1», «Β.2», «Β.3», «Β.4» και «Β.5» του Κεφαλαίου Β΄, σε δύο χιλιάδες (2000) ευρώ. Ειδικά για τις άδειες διαμονής τύπου «Β.6», η αίτηση για τη χορήγηση και την ανανέωσή τους συνοδεύεται και από αποδεικτικό καταβολής ηλεκτρονικού παραβόλου ύψους δύο χιλιάδων πεντακοσίων (2.500€) ευρώ, το οποίο εισπράττεται ως τέλος υπέρ της «Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων Α.Ε.» και δεν επιστρέφεται, ανεξαρτήτως της κατάληξης του αιτήματος.».

Άρθρο 43
Εξουσιοδοτικές διατάξεις – Προσθήκη παρ. 47Α στο άρθρο 176 Κώδικα Μετανάστευσης
Στο άρθρο 176 του Κώδικα Μετανάστευσης (ν. 5038/2023, Α΄ 81), περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, προστίθεται παρ. 47Α ως εξής:
«47Α. α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης, Εξωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου δύναται να αναπροσαρμόζεται το απαιτούμενο ελάχιστο ύψος επένδυσης και τα λοιπά χαρακτηριστικά της επένδυσης του άρθρου 100Α, να καθορίζεται ο αριθμός των πολιτών τρίτων χωρών της περ. β) της παρ. 3 του άρθρου 100Α σε συνάρτηση με το ύψος της επένδυσης, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο από το διπλάσιο του ελάχιστου ποσού που ορίζεται κατά περίπτωση στην παρ. 1 του ιδίου άρθρου, το περιεχόμενο της αίτησης εισόδου και τα δικαιολογητικά της παρ. 5 του ιδίου άρθρου και να ρυθμίζεται κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 100Α.
β) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Μετανάστευσης και Ασύλου δύναται να καθορίζονται η διαδικασία και η προθεσμία υποβολής αίτησης για τη νέα άδεια διαμονής του επενδυτή και των μελών της οικογένειάς του, τα δικαιολογητικά και ο τρόπος παρακολούθησης της τήρησης των όρων και των προϋποθέσεων αναφορικά με τη νέα επένδυση, καθώς και κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρ. 10 του άρθρου 100Α.
γ) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Μετανάστευσης και Ασύλου, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης, κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ορίζονται η διαδικασία και τα όργανα διενέργειας του ελέγχου για την εφαρμογή του άρθρου 100Α, καθορίζεται η διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης των προστίμων της παρ. 12 του ιδίου άρθρου, καθώς και κάθε άλλο ζήτημα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 100Α.».

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».