1. Το άρθρο 10 του ν. 3492/2006 (ΦΕΚ Α΄210) αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 10
Σύσταση Επιτροπής Συντονισμού Ελέγχων (Ε.Σ.ΕΛ.)
1. Συνιστάται στη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων (Γ.Δ.Δ.Ε.) Επιτροπή Συντονισμού Ελέγχων (Ε.Σ.ΕΛ.) η οποία συγκροτείται από τον Προϊστάμενο της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων ως Πρόεδρο, τους Προϊσταμένους των τριών (3) Διευθύνσεων της Γ.Δ.Δ.Ε. (άρθρο 6 παρ. 1 του παρόντος νόμου), τον Προϊστάμενο της 26ης Δ/νσης Συντονισμού και Ελέγχου Εφαρμογής των Δημοσιονομικών Διατάξεων και δύο (2) εμπειρογνώμονες από το δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα, που διαθέτουν αποδεδειγμένη εμπειρία σε θέματα ελέγχου δαπανών και συστημάτων διαχείρισης, ως και δύο (2) αναπληρωματικούς αυτών ιδίων ιδιοτήτων και προσόντων.
Όταν η Επιτροπή ασκεί τις αρμοδιότητες των περιπτώσεων β και γ της επομένης παραγράφου, τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης, της οποίας η έκθεση προσβάλλεται ή αμφισβητείται, αναπληρώνει ένας εκ των αναπληρωματικών εμπειρογνωμόνων του εδαφίου α’ της παραγράφου αυτής.
2. Η Ε.Σ.ΕΛ. έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) Πρόταση για έγκριση του Κανονισμού Λειτουργίας των Δ/νσεων του άρθρου 6 παρ. 1 του παρόντος νόμου της Γ.Δ.Δ.Ε., του Κανονισμού Διενέργειας των Eλέγχων και Ερευνών και του Κώδικα Δεοντολογίας των Δημοσιονομικών Ελεγκτών, οι οποίοι εγκρίνονται και τίθενται σε ισχύ με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.
β) Εξέταση αντιρρήσεων, που υποβάλλονται από τους ελεγχόμενους φορείς ή τα αναφερόμενα στην παρ.2 του άρθρου 16 του παρόντος νόμου πρόσωπα κατά της έκθεσης ελέγχου.
γ) Επίλυση διαφωνίας του αρμόδιου οργάνου της Γ.Δ.Δ.Ε. που εκδίδει την κατά την παρ. 2 του άρθρου 17 του παρόντος απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης ή την πράξη καταλογισμού με τα συμπεράσματα της έκθεσης ελέγχου.
δ) Παρακολούθηση της προόδου των ελέγχων.
ε) Αξιολόγηση του ελεγκτικού έργου.
στ) Έγκριση του ετήσιου προγράμματος ελέγχων που διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
ζ) Έγκριση της προβλεπόμενης από την παρ.1 του άρθρου 22 του παρόντος νόμου έκθεσης
η) Εισήγηση για τη λήψη πρόσθετων μέτρων, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης των φορέων στις συστάσεις που περιλαμβάνει η έκθεση ελέγχου.
θ) Εισήγηση στον Υπουργό Οικονομικών και τον καθ΄ ύλην αρμόδιο Υπουργό για τη λήψη μέτρων που αποσκοπούν στη βελτίωση των συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου.
ι) Μέριμνα για την εξασφάλιση της ανεξαρτησίας των ελεγκτικών οργάνων.
ια) Παρακολούθηση και αξιολόγηση των ερευνών για την καταπολέμηση της απάτης και των λοιπών παράνομων δραστηριοτήτων που είναι επιζήμιες για τα οικονομικά συμφέροντα των φορέων και εισήγηση μέτρων για την αποτελεσματικότερη άσκηση αυτών.
ιβ) Αξιολόγηση της αναγκαιότητας διενέργειας των έκτακτων ελέγχων της παρ.1, του άρθρου 13 του παρόντος νόμου, πλην αυτών που διενεργούνται κατόπιν αιτήματος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή παραγγελίας του αρμόδιου Εισαγγελέα. Οι υποθέσεις που αφορούν τους εν λόγω έκτακτους ελέγχους δύνανται να τίθενται στο αρχείο κατά την ανέλεγκτη κρίση της Ε.Σ.Ε.Λ. Ανασύρονται δε και εξετάζονται μόνο μετά από εντολή του Υπουργού Οικονομικών.
3. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών ορίζονται ο Πρόεδρος, τα μέλη και οι γραμματείς της Επιτροπής με τους αναπληρωτές τους και η διαδικασία αναπλήρωσης και ρυθμίζονται θέματα γραμματειακής υποστήριξης και λειτουργίας της. Η συμμετοχή στην Επιτροπή του Προέδρου, των μελών, των εισηγητών και των γραμματέων είναι υποχρεωτική και χωρίς αποζημίωση.
4. Η Επιτροπή μπορεί να καλεί πρόσωπα από την Ελλάδα ή την αλλοδαπή για την εξέταση εξειδικευμένων θεμάτων σχετικών με το αντικείμενο της Γ.Δ.Δ.Ε. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών δύνανται να καθορίζονται η αποζημίωση και τα έξοδα μετακίνησης των ανωτέρων προσώπων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης».
2. Όπου στον ν. 3492/2006 αναφέρεται η Επιτροπή Αντιρρήσεων (ΕΠ.ΑΝ.) και Επιτροπή Εποπτείας (ΕΠ.ΕΠ.), νοείται εφ’ εξής η Επιτροπή Συντονισμού Ελέγχων (Ε.Σ.ΕΛ.).
3. Το άρθρο 11 του ν. 3492/2006 καταργείται.
4. Το άρθρο 12 του ν. 3492/2006 αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 12
Σύσταση μονάδων εσωτερικού ελέγχου
1. Με αποφάσεις του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών και του καθ΄ ύλην αρμόδιου Υπουργού συνιστώνται μονάδες εσωτερικού ελέγχου σε όλα τα Υπουργεία και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της Χώρας και καθορίζονται οι αρμοδιότητες αυτών στο πλαίσιο προστασίας των οικονομικών τους συμφερόντων.
2. Με όμοιες αποφάσεις δύναται να συνιστώνται μονάδες εσωτερικού ελέγχου στους φορείς, οι οποίοι εποπτεύονται από τα Υπουργεία ή τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της Χώρας που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος νόμου και έχουν προϋπολογισμό άνω των τριών εκατομμυρίων (3.000.000.) ευρώ και καθορίζονται οι αρμοδιότητες αυτών στο πλαίσιο προστασίας των οικονομικών τους συμφερόντων, με την επιφύλαξη των περί εσωτερικού ελέγχου διατάξεων του ν. 3429/2005.
3. Το ανωτέρω ποσό δύναται να αναπροσαρμόζεται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Στους φορείς, που δεν συνιστάται μονάδα εσωτερικού ελέγχου, τις αρμοδιότητες αυτής ασκεί η μονάδα εσωτερικού ελέγχου του εποπτεύοντος φορέα.
4. Οι μονάδες εσωτερικού ελέγχου των παρ. 1 και 2 στελεχώνονται από το προσωπικό που υπηρετεί, χωρίς αύξηση των οργανικών θέσεων και νέες προσλήψεις.
5. Στις μονάδες εσωτερικού ελέγχου των φορέων περιέρχονται επιπλέον οι εξής αρμοδιότητες:
α) τακτικού ελέγχου των παγίων προκαταβολών που έχουν συσταθεί στον φορέα,
β) οικονομικού και διαχειριστικού ελέγχου των δημοσίων υπολόγων και δημοσίων διαχειρίσεων που υπάγονται στο φορέα,
γ) διενέργειας ένορκης διοικητικής εξέτασης σε περίπτωση απώλειας δικαιολογητικών πληρωμής δημόσιας δαπάνης, πριν την έκδοση τίτλου πληρωμής, προκειμένου να διαπιστωθεί αν η απώλεια αυτή έχει λάβει χώρα στην αρμόδια υπηρεσία ή στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 34 του ν. 2362/1995( Α΄247 ),
δ) έρευνας της ύπαρξης αντικειμενικής αδυναμίας απόδοσης λογαριασμού χρηματικού εντάλματος προπληρωμής, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 41 του ν. 2362/1995, όπως τροποποιήθηκε με το ν.3871/2010 (Α΄ 141),
6. Μέχρι τη σύσταση των μονάδων εσωτερικού ελέγχου της παρ. 1, οι αρμοδιότητες της προηγουμένης παραγράφου εξακολουθούν να ασκούνται από την Οικονομική Επιθεώρηση του Υπουργείου Οικονομικών ή τη Γ.Δ.Δ.Ε., μετά τη μεταφορά των εν λόγω αρμοδιοτήτων σε αυτή.
7. Η Γ.Δ.Δ.Ε. διαμορφώνει πρότυπα και μεθοδολογίες συστημάτων διαχείρισης και εσωτερικού ελέγχου των Υπουργείων, Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και λοιπών φορέων. Οι μονάδες εσωτερικού ελέγχου οφείλουν να υλοποιούν πλήρως τις προδιαγραφές που ορίζονται από τα ανωτέρω πρότυπα και να ενημερώνουν τη Γ.Δ.Δ.Ε .σχετικά με τα ευρήματα των ελέγχων τους. Οι Διευθύνσεις του άρθρου 6 παρ. 1 του παρόντος νόμου, εφ’ όσον διαπιστώσουν ότι απαιτούνται βελτιώσεις των συστημάτων διαχείρισης και ελέγχου των φορέων της αρμοδιότητάς τους, προτείνουν στην Ε.Σ.ΕΛ. τη λήψη σχετικών μέτρων.»
5. Στο τέλος της παρ. 1 του άρθρου 13 του ν. 3492/2006 προστίθεται η φράση:
«με την επιφύλαξη της περ. ιβ) της παρ. 2 του άρθρου 10 του παρόντος νόμου».
6. α. Ο τίτλος του άρθρου 17 αντικαθίσταται ως εξής: «Αντιρρήσεις φορέων».
β. Οι παρ. 1 και 2 του ίδιου άρθρου καταργούνται και οι παρ. 3 έως 9 αναριθμούνται αναλόγως.
7. Στο τέλος της παρ.4 του άρθρου 24 του ν. 3492/2006 προστίθεται εδάφιο ως ακολούθως:
«Το ίδιο ισχύει και για τις αποφάσεις ελέγχου που έχουν εκδοθεί ή πρόκειται να εκδοθούν από την Οικονομική Επιθεώρηση του Υπουργείου Οικονομικών κατά το χρονικό διάστημα από τη δημοσίευση του παρόντος μέχρι την έναρξη λειτουργίας των υπηρεσιακών μονάδων της Γ.Δ.Δ.Ε.».
8. Στη Γ.Δ.Δ.Ε. συνιστάται αυτοτελές Γραφείο Νομικού Συμβούλου, το οποίο αποτελεί υπηρεσιακή μονάδα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και λειτουργεί σύμφωνα με τις ισχύουσες γι’ αυτό διατάξεις. Το γραφείο στελεχώνεται από Νομικό Σύμβουλο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που υπηρετεί στο Γραφείο Νομικού Συμβούλου του Γ.Λ.Κ., με παράλληλα καθήκοντα, χωρίς αύξηση των οργανικών θέσεων αυτού και έχει τις αρμοδιότητες της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 3086/2002. Ο Νομικός Σύμβουλος συμμετέχει στην Ε.Σ.ΕΛ. με συμβουλευτική γνώμη επί των θεμάτων αρμοδιότητάς της.