1. Στο Υπουργείο Οικονομικών / Γενικό Λογιστήριο του Κράτους καταρτίζονται και τηρούνται Μητρώο Δημοσιονομικών Ελεγκτών και Ελεγκτών της ΕΔΕΛ και Μητρώο Εμπειρογνωμόνων σε Δημοσιονομικούς Ελέγχους και Ελέγχους της ΕΔΕΛ για τις ανάγκες των ασκούμενων δημοσιονομικών ελέγχων της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων και της Γενικής Διεύθυνσης Διοίκησης και Ελέγχου Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
2. Στο Μητρώο Δημοσιονομικών Ελεγκτών και Ελεγκτών της ΕΔΕΛ δύνανται να εντάσσονται υπάλληλοι του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους όλων των κλάδων ΠΕ και ΤΕ κατηγορίας. Η ένταξή τους γίνεται μετά από ανοικτή πρόσκληση και διαδικασίες αξιολόγησης, όπως αυτές ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Δεν υφίσταται υποχρέωση εγγραφής στο Μητρώο των ΝΠΙΔ που ασκούν ελεγκτικό έργο.
3.α. Στο Μητρώο Εμπειρογνωμόνων σε Δημοσιονομικούς Ελέγχους και Ελέγχους της ΕΔΕΛ δύνανται να εγγραφούν δημόσιοι υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ, καθώς και ιδιώτες μετά από δημόσια πρόσκληση και διαδικασίες αξιολόγησης, όπως αυτές ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Δεν υφίσταται υποχρέωση εγγραφής στο Μητρώο των ΝΠΙΔ που ασκούν ελεγκτικό έργο.
β. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και μόνο κατόπιν αιτιολογημένης και διαπιστωμένης αδυναμίας της αρμόδιας Υπηρεσίας να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις συγκεκριμένου ελέγχου λόγω του εξειδικευμένου αντικειμένου του, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδεται μετά από εισήγηση της αρμόδιας ΕΔΕΛ ή ΕΣΕΛ κατά περίπτωση, δύναται να ορίζονται, σύμφωνα με το εθνικό και ευρωπαϊκό δίκαιο, ως εμπειρογνώμονες, φυσικά ή νομικά πρόσωπα εκτός του Μητρώου Εμπειρογνωμόνων σε Δημοσιονομικούς Ελέγχους και Ελέγχους της ΕΔΕΛ, τα οποία ασκούν ελεγκτικό έργο και δεν σχετίζονται με οποιονδήποτε τρόπο με τη διαχείριση των προγραμμάτων, την υλοποίηση των έργων και την πιστοποίηση των δαπανών. Ως εκ τούτου, η παρ. 12 του άρθρου 16 του ν. 3614/2007 (ΦΕΚ 267 Α’) αντικαθίσταται ως εξής:
«12. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και μόνο κατόπιν αιτιολογημένης και διαπιστωμένης αδυναμίας της ΕΔΕΛ να ανταποκριθεί λόγω του εξειδικευμένου αντικειμένου τους στις απαιτήσεις ελέγχου πράξεων της παρ. 2 περ. β’ του άρθρου 15 του ν. 3614/2007, η ΕΔΕΛ, μετά από εισήγηση του αρμόδιου προϊσταμένου Διεύθυνσης Προγραμματισμού και Ελέγχου, εισηγείται σχετικά στον Υπουργό Οικονομικών».
4. Οι οργανικές θέσεις των Διευθύνσεων της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων και των Διευθύνσεων της Γενικής Διεύθυνσης Διοίκησης και Ελέγχου Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση που ασκούν ελέγχους καλύπτονται κατά προτεραιότητα από υπαλλήλους του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Δημοσιονομικών Ελεγκτών και Ελεγκτών ΕΔΕΛ.
5. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζονται: i) τα προσόντα των Δημοσιονομικών Ελεγκτών και Ελεγκτών της ΕΔΕΛ και των Εμπειρογνωμόνων σε Δημοσιονομικούς Ελέγχους και Ελέγχους της ΕΔΕΛ που εγγράφονται στα οικεία Μητρώα, ii) τα κριτήρια κατάταξης των Δημοσιονομικών Ελεγκτών και Ελεγκτών της ΕΔΕΛ και των Εμπειρογνωμόνων σε Δημοσιονομικούς Ελέγχους και Ελέγχους της ΕΔΕΛ σε κατηγορία, iii) η διαδικασία και τα αρμόδια για την αξιολόγηση και επιλογή των υποψηφίων όργανα, iv) ο τρόπος κατάρτισης και τήρησης των Μητρώων και η αρμόδια προς τούτο Υπηρεσία, v) η διαδικασία και το αρμόδιο όργανο για τον ορισμό των Δημοσιονομικών Ελεγκτών και Ελεγκτών της ΕΔΕΛ και των Εμπειρογνωμόνων σε Δημοσιονομικούς Ελέγχους και Ελέγχους της ΕΔΕΛ στους συγκεκριμένους ελέγχους και για την επιλογή αυτών προκειμένου να συμμετάσχουν σε ελέγχους, vi) η διάρκεια και η φύση της θητείας vii) ο τρόπος αποβολής από τα Μητρώα και ρυθμίζεται κάθε άλλη αναγκαία σχετική λεπτομέρεια.
6. α. Μέχρι την κατάρτιση του Μητρώου Δημοσιονομικών Ελεγκτών και Ελεγκτών της ΕΔΕΛ του παρόντος, οι έλεγχοι της παρ. 1 του άρθρου αυτού διενεργούνται από τους υπαλλήλους που υπηρετούν στη Γενική Διεύθυνση Διοίκησης και Ελέγχου Συγχρηματοδοτούμενων Προγραμμάτων από την Ευρωπαϊκή Ένωση και στη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
β. Σε περίπτωση που το προσωπικό την ανωτέρου παραγράφου δεν επαρκεί για τη διενέργεια των ελέγχων της παρ. 1 του άρθρου αυτού, δύναται, μέχρι την κατάρτιση του Μητρώου Δημοσιονομικών Ελεγκτών και Ελεγκτών της ΕΔΕΛ, ως Δημοσιονομικοί Ελεγκτές και Ελεγκτές της ΕΔΕΛ να ορίζονται υπάλληλοι του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που διαθέτουν σχετικές με το διενεργούμενο εκάστοτε έλεγχο ειδικές γνώσεις και εμπειρία. Μετά την κατάρτιση του Μητρώου Δημοσιονομικών Ελεγκτών και Ελεγκτών της ΕΔΕΛ η επιλογή υπαλλήλων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους που θα διενεργούν ελέγχους της παρ. 1 του άρθρου αυτού θα γίνεται αποκλειστικά από το ανωτέρω Μητρώο.
7. Μέχρι την κατάρτιση του Μητρώου Εμπειρογνωμόνων σε Δημοσιονομικούς Ελέγχους και Ελέγχους της ΕΔΕΛ ως Εμπειρογνώμονες ορίζονται υπάλληλοι του Δημοσίου ή του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, καθώς και ιδιώτες, που διαθέτουν σχετικές με το διενεργούμενο εκάστοτε έλεγχο ειδικές γνώσεις και εμπειρία, με την επιφύλαξη των οριζομένων στις διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 16 του ν. 3614/2007 και της παρ. 3 του άρθρου 14 του ν. 3492/2006. Μετά την κατάρτιση του Μητρώου Εμπειρογνωμόνων σε Δημοσιονομικούς Ελέγχους και Ελέγχους της ΕΔΕΛ και τη σχετική διαπιστωτική πράξη του Υπουργού Οικονομικών το προβλεπόμενα Μητρώα της παρ. 9 του άρθρου 16 του ν. 3614/2007 και της παρ. 3 του άρθρου 14 του ν. 3492/2006 αντικαθίστανται από το προαναφερθέν Μητρώο και καταργούνται οι προβλεπόμενες στην παρ. 9 του άρθρου 16 του ν. 3614/2007 και στην παρ. 3 του άρθρου 14 του ν. 3492/2006 διατάξεις, ενώ η επιλογή των Εμπειρογνωμόνων γίνεται αποκλειστικά από το ανωτέρω Μητρώο.
8. Κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της διάταξης αυτής και κάθε συναφές διαδικαστικό θέμα ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών καθορίζεται η αποζημίωση των ιδιωτών Εμπειρογνωμόνων για τη συμμετοχή τους στους διενεργούμενους ελέγχους, με τους περιορισμούς του δεύτερου εδαφίου άρθρου 21 παρ. 1 του ν. 4024/2011 (ΦΕΚ 226 Α’).
Αρ. 15 παρ. 2. Δεν είναι σαφές υπάλληλος του ΓΛΚ που δεν ανήκει οργανικά στις 2 Γεν. Δ/νσεις και που εντάσσεται στο Μητρώο και συμμετέχει επί σειρά ετών σε ελέγχους αν μπορεί να μετακινηθεί σ’ αυτές και για πόσα έτη.
Αρ. 15 παρ. 5. v) παρατήρηση: πρώτα γίνεται η επιλογή των ελεγκτών προκειμένου να συμμετάσχουν στους ελέγχους και έπειτα ο ορισμός στους συγκεκριμένους ελέγχους.
Αρ. 15 παρ. 6β ….την ανωτέρω παραγράφου (σωστό …της…)…
Αρ. 15 παρ. 7. …το προβλεπόμενα Μητρώα (σωστό …το…)…
Σε συνέχεια της πρότασης του συναδέλφου κ. Χ. ΔΑΒΗ προτείνεται να συμπεριληφθούν στο μητρώο Δημοσιονομικών Ελεγκτών, μετά από αίτησή τους υπάλληλοι από τις ΥΔΕ στους νομούς που επιθυμούν να διενεργούν τους σχετικούς ελέγχους του αρθ. 15.
Η διασπορά των ελεγκτών πανελλαδικά είναι:
α. οικονομικότερη (Θα περιοριστούν οι δαπάνες εκτός έδρας μετακινήσεων)
β. αξιόπιστη (η συμμετοχή στα κλιμάκια ελέγχου ελεγκτών με εμπειρία στον δημοσιονομικό έλεγχο ΟΤΑ και ΝΠΔΔ και καλή γνώση των τοπικών θεμάτων διασφαλίζει σε ένα μεγάλο την αποτελεσματικότητα του ελέγχου)
γ. εφικτή καθώς το Γ.Λ.Κ. είναι μια τεχνολογικά προηγμένη υπηρεσία που έχει την δυνατότητα να γεφυρώσει με την συμβολή της ΓΓΠΣ την φυσική απόσταση μεταξύ των ελεγκτών (Η σκέψη του κ. Παπαδούλη είναι στην λογική αυτή)
Dear Sirs,
The below is food for thought only and not a suggestion.
Thirty years ago I worked at the Federal Reserve Bank of Minneapolis. There we had a section with auditors who audited the District’s member banks.
We, in Information Technology, developed a specific database to support their audit effort.
Despite the fact that the technology was not at today’s level, we were able to provide the following support:
1. Collection of all required information, including the results of previous audits, prior to the audit for their review.
2. Load all pertinent information on the then «portable» computers (about 10 kilos) that the auditors took with them.
3. Upon the return from the audit, the auditor(s) loaded the findings on their main computer so the entire department can have access to them. A summary of the audit data was loaded on the Executive Information System for the senior management.
Let me know if you want additional information.
Ο έλεγχος των δαπανών των Περιφερειών και των Αποκεντρωμένων διοικήσεων ασκείται προληπτικά από τις ΥΔΕ (και έχει ως αποτέλεσμα μεγάλες περικοπές δαπανών οι οποίες δημοσιεύονται κάθε χρόνο από το Υπ. Οικονομικών) και λειτουργεί κυρίως προληπτικά με τη μη πραγματοποίηση ορισμένων δαπανών από τους Φορείς, γεγονός που υποδηλώνει και καταδεικνύει την εμπειρία των ΥΔΕ σε θέματα ελέγχου δημοσίων δαπανών. Ο έλεγχος αυτός αποτελεί «αποκλειστικότητα» των υπαλλήλων των ΥΔΕ σε κρατικό επίπεδο καθώς είναι οι υπάλληλοι που γνωρίζουν άριστα από έλεγχο δημοσίων δαπανών. Δεν υπάρχουν ιδιωτικές εταιρείες που να γνωρίζουν αυτό τον έλεγχο. Η συμμετοχή της ΥΔΕ άλλωστε στους ελέγχους των κοινοτικών προγραμμάτων (ΕΔΕΛ) με άριστα αποτελέσματα, αποδεικνύει ότι οι ΥΔΕ αποτελούν την πιο αξιόπιστη και αποτελεσματική Υπηρεσία ελέγχου των δημοσίων δαπανών λόγω της τεράστιας ελεγκτικής εμπειρίας τους.
Ενόψει της δημιουργίας νέων Διευθύνσεων προτείνεται η αναβάθμιση της ΥΔΕ Θεσσαλονίκης ως παράρτημα της ΕΣΕΛ και με δεδομένη τη θέση της Θεσσαλονίκης ως μητροπολιτικής πρωτεύουσας και της κομβικής γεωγραφικής της θέσης, θα μειώσει σημαντικά το κόστος των μετακινήσεων και θα υπάρχει καλύτερη εποπτεία των ελέγχων της ΕΣΕΛ.