Άρθρο 35:Έναρξη ισχύος

Η ισχύς των διατάξεων του παρόντος νόμου αρχίζει από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται στις επιμέρους διατάξεις.
Οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 20 και των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 21 του νόμου αυτού ισχύουν από 1.01.2013.
Η διάταξη της παραγράφου 2 του άρθρου 27 ισχύει από 12.01.2013.

  • 4 Φεβρουαρίου 2013, 19:33 | Σπύρος Αλεξόπουλος

    Σχετικά με την έναρξη ισχύος των προτεινομένων τροποποιήσεων, σκόπιμο είναι να διευκρινισθεί ότι οι αλλαγές στο ελάχιστο ύψος μετοχικού κεφαλαίου των εποπτευομένων από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς εταιρειών (άρθρο 13 του υπό διαβούλευση κειμένου)θα ισχύουν από την 31 Δεκεμβρίου 2012.

  • 4 Φεβρουαρίου 2013, 16:46 | Γιάννης Λάριος

    Δεδομένου ότι όπως αναφέρεται στο προοίμιο, ο Νόμος αποσκοπεί μεταξύ άλλων στην προσαρμογή της εθνικής νομοθεσία σε διατάξεις του δικαίου της Ένωσης, με ενσωμάτωση οδηγιών και προσαρμογή ρυθμίσεων σε αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προτείνεται:

    Προσθήκη Άρθρου που αφορά στην Τροποποίηση διατάξεων του ν. 2362/1995, που υστερούν σε σχέση με το ήδη υφιστάμενο Ευρωπαϊκό και Εθνικό θεσμικό πλαίσιο για της Πληρωμές.

    Πιο συγκεκριμένα:

    Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρ. 11§2 του Ν.2362/ 1995 και του άρθρ. 2 του Ν.Δ. 356/1974 η είσπραξη των δημοσίων εσόδων ενεργείται κατά κανόνα «…από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες, τα Τελωνεία, τα λοιπά όργανα εισπράξεως του Δημοσίου και τους Ειδικούς Ταμίες, στους οποίους έχει ανατεθεί η είσπραξη ειδικών εσόδων…», δύναται όμως να ανατεθεί «…στις τράπεζες ή σε άλλους οργανισμούς κοινής ωφελείας ή πιστωτικούς οργανισμούς ή στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ.) ή και σε άλλες δημόσιες αρχές…» με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών που θα καθορίζει τον τρόπο και την διαδικασία είσπραξης, το έλεγχο των εισπράξεων, καθώς και η καταβολή προμήθειας ή αμοιβής σε αυτούς, η οποία βαρύνει το Δημόσιο.

    Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση του Ν. 2362/1995 περί Δημοσίου Λογιστικού με την ανάθεση της είσπραξης δημοσίων εσόδων σε τρίτους φορείς, όπως οι Τράπεζες και τα πιστωτικά ιδρύματα, επιδιώκεται η διεύρυνση των εισπρακτικών οργάνων πέραν των Δημοσίων Οικονομικών Υπηρεσιών προκειμένου να εξυπηρετούνται καλύτερα οι πολίτες και να παρασχεθεί χρονική άνεση στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες να απασχοληθούν περισσότερο με τη λήψη των νόμιμων μέτρων για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο.

    Η ανάγκη επικέντρωσης των Δημοσίων Οικονομικών Υπηρεσιών στις αρμοδιότητές τους που αφορούν στη λήψη των νομίμων μέτρων για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων χρεών και την πάταξη της φοροδιαφυγής αποτελεί επιτακτική ανάγκη σήμερα περισσότερο από ποτέ, δεδομένων των οικονομικών συνθηκών που επικρατούν στη χώρα. Η ελάφρυνση, και ιδανικά η απαλλαγή, των Δημοσίων Οικονομικών Υπηρεσιών από διαδικαστικές ενέργειες όπως είναι η είσπραξη εσόδων μπορεί να συμβάλει σημαντικά και άμεσα στη διευκόλυνση του έργου τους. Παράλληλα, η διευκόλυνση της πρόσβασης των πολιτών σε συστήματα πληρωμών που δεν απαιτούν την αυτοπρόσωπη/επιτόπια παρουσία και επιτρέπουν την πραγματοποίηση συναλλαγών πέραν του περιορισμένου ωραρίου λειτουργίας των Δημοσίων Οικονομικών Υπηρεσιών μπορεί να συμβάλει αποτελεσματικά στην προσπάθεια εμπρόθεσμης είσπραξης των δημοσίων εσόδων.

    Οι διατάξεις του άρθρου 11 του Ν. 2362/1995 προβλέποντας τη δυνατότητα επέκτασης της ανάθεση είσπραξης δημοσίων εσόδων σε «…τράπεζες ή σε άλλους οργανισμούς κοινής ωφελείας ή πιστωτικούς οργανισμούς ή στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ.) ή και σε άλλες δημόσιες αρχές…» διευκόλυνε την προώθηση της επίτευξης του ανωτέρω σκοπού κατά το χρόνο θέσπισής της.

    Ωστόσο:

    Η παραπάνω αποτελεί μια διατύπωση που ίσχυε με βάση τα δεδομένα του νόμου του 1995 που ωστόσο έχουν αλλάξει δραστικά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, σε ό,τι αφορά το πλαίσιο πληρωμών βάσει της κοινοτικής οδηγίας περί πληρωμών (PSD – Payment Services Directive).

    Πιο συγκεκριμένα, όπως είναι γνωστό με βάση την Κοινοτική Οδηγία 2007/64/ΕΚ (PSD) η οποία ενσωματώθηκε στο εθνικό θεσμικό πλαίσιο με τον ν.3862/2010 υφίσταται πλέον αναφορά όχι απλώς σε «πιστωτικούς οργανισμούς» αλλά σε «παρόχους υπηρεσιών πληρωμών» και μάλιστα στο άρθρο 1 του ν. 3862/2010 αναφέρεται ρητά ότι «Πάροχος Υπηρεσιών Πληρωμών εκτός από τα πιστωτικά Ιδρύματα είναι επίσης και τα Ιδρύματα Πληρωμών».

    Δεδομένων των εξελίξεων στον ευρωπαϊκό χρηματοπιστωτικό χώρο, οι δυνατότητες που παρέχει ο ν. 2362/1995 θα πρέπει να επικαιροποιηθούν ώστε να ενσωματώνουν στους φορείς που μπορεί να ανατεθεί η είσπραξη δημοσίων εσόδων και τους νομίμως αδειοδοτημένους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών. Με αυτό τον τρόπο αφ΄ ενός προωθείται ο σκοπός του άρθρου 11 του Ν. 2362/1995, ως αυτός προβλέπεται στην σχετική εισηγητική έκθεση και αφ΄ ετέρου προωθείται και ο σκοπός των διατάξεων περί ηλεκτρονικής διακυβέρνησης (Ν. 3979/2011) στον δημόσιο τομέα που επιτάσσουν την έμπρακτη αναγνώριση του δικαιώματος των φυσικών προσώπων και των νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου να επικοινωνούν και να συναλλάσσονται με τους φορείς του δημόσιου τομέα με χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών.

    Επιπλέον δε, εξασφαλίζεται η ίση μεταχείριση των νομίμως αδειοδοτημένων Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών με τις τράπεζες στο πλαίσιο της δραστηριοποίησής τους για την παροχή υπηρεσιών πληρωμών. Διότι παρόλο που σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3862/2010 περί υπηρεσιών πληρωμών οι νομίμως αδειοδοτημένοι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών δικαιούνται να εκτελούν πράξεις πληρωμής, στον ορισμό των οποίων εμπίπτει εννοιολογικά και η είσπραξη δημοσίων εσόδων, δυνάμει των ανωτέρω διατάξεων του ν.2362/1995 περί είσπραξης δημοσίων εσόδων αποκλείονται από την δραστηριότητα αυτή εντελώς αδικαιολόγητα. Σημειώνεται δε ότι τα Ιδρύματα Πληρωμών και οι Πάροχοι Υπηρεσιών Πληρωμών εν γένει, υπάγονται σε προληπτική εποπτεία και τηρούν διαδικασίες εσωτερικού ελέγχου, διαχείρισης κινδύνου και συμμόρφωσης αντίστοιχες με αυτές των τραπεζών.

    Βάσει των παραπάνω και λαμβάνοντας υπόψη το αντικείμενο του Νόμου που αφορά στην επικαιροποίηση της εθνικής νομοθεσίας με βάση τις πλέον πρόσφατες Ευρωπαϊκές και εθνικές νομοθετικές ρυθμίσεις, προτείνεται να προστεθεί νέο Άρθρο (35) ως εξής:

    ———–

    Άρθρο 35:Τροποποίηση διατάξεων του ν. 2362/1995

    Το άρθρο 11§2 του ν.2362/1995 περί Δημόσιου Λογιστικού, στο σημείο που καταλήγει: «…στις τράπεζες ή σε άλλους οργανισμούς κοινής ωφελείας ή πιστωτικούς οργανισμούς ή στα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛ.ΤΑ.) ή και σε άλλες δημόσιες αρχές» προστίθεται η φράση «καθώς και σε νομίμως αδειοδοτημένους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών όπως ορίζονται στον ν.3862/2010 και οι οποίοι εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος».