2. Η έκτακτη εισφορά που επιβάλλεται στο συνολικό καθαρό εισόδημα ή στα καθαρά κέρδη της προηγουμένης παραγράφου, υπολογίζεται ως εξής:
α) Από πέντε εκατομμύρια ευρώ (5.000.000) έως και δέκα εκατομμύρια ευρώ (10.000.000), η έκτακτη εισφορά ισούται με το γινόμενο του συνολικού καθαρού εισοδήματος ή των καθαρών κερδών της προηγουμένης παραγράφου, επί συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%).
β) Για τη διαφορά του συνολικού καθαρού εισοδήματος ή των καθαρών κερδών από δέκα εκατομμύρια ένα ευρώ (10.000.001) έως και είκοσι πέντε εκατομμύρια ευρώ (25.000.000), η έκτακτη εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή επτά τοις εκατό (7%) και
γ) Για τη διαφορά του συνολικού καθαρού εισοδήματος ή των καθαρών κερδών από είκοσι πέντε εκατομμύρια ένα ευρώ (25.000.0001) και άνω, η έκτακτη εισφορά υπολογίζεται με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%).
Το ποσό της έκτακτης εισφοράς περιορίζεται αναλόγως, σε κάθε περίπτωση, ώστε το εναπομένον συνολικό καθαρό εισόδημα ή τα καθαρά κέρδη , που απετέλεσαν τη βάση προσδιορισμού της , να μην υπολείπεται του ποσού των πέντε εκατομμυρίων ευρώ (5.000.000).
Α. ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΑΘΜΙΣΗ (Το παράδειγμα της υγιούς ανώνυμης εταιρείας)
Η συζητούμενη έκτακτη εισφορά προκρίνεται ως ιδιαίτερα επαχθές μέτρο, κυρίως για τις ανώνυμες εταιρείες. Λαμβάνοντας υπόψη:
• Τη δυσχερή οικονομική συγκυρία, η οποία είναι σε εξέλιξη δίχως να μπορεί με ασφάλεια να προσδιοριστεί το χρονικό βάθος του φαινομένου,
• Τη συνακόλουθη ανάγκη προάσπισης της προοπτικής κερδοφορίας υγιών επιχειρήσεων, ως ουσιώδη ισορροπιστικό παράγοντα της εν γένει οικονομικής ζωής,
• Την υποχρέωση προσαρμογής της έκτακτης εισφοράς, ως ποσοστιαίο μέγεθος επί των καθαρών κερδών, στο μέτρο της αναλογικότητας, ώστε να μην αποβαίνει δυσανάλογη, εξουθενωτική και άδικη για την υγιή επιχείρηση με τρόπο που να την επιβαρύνει λειτουργικά,
• Την ήδη ευρεία φορολογική επιβάρυνση των ανωνύμων εταιρειών. Ειδικότερα, στο παράδειγμα μιας κερδοφόρας ανώνυμης εταιρείας που διανέμει μερίσματα και με βάση τα καθαρά της κέρδη εντάσσεται στην κατηγορία υπολογισμού έκτακτης εισφοράς με συντελεστή 10%, η συνολική φορολογική της επιβάρυνση ανέρχεται σε ποσοστό 45%, το οποίο προκύπτει ως εξής: α. φορολόγηση ποσοστού 25% επί των καθαρών κερδών, β. φορολόγηση ποσοστού 10% επί των διανεμομένων κερδών, γ. έκτακτη εισφορά ανερχόμενη σε ποσοστό 10% επί των καθαρών κερδών.
Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΕΙΣΦΟΡΑΣ
Ενόψει των ανωτέρω, προτείνεται:
• Η έκτακτη εισφορά να αντιμετωπισθεί ως εκπιπτόμενη δαπάνη πολυετούς απόσβεσης και ειδικότερα, ως εκπιπτόμενη δαπάνη πενταετούς απόσβεσης, (της πενταετούς απόσβεσης προτεινόμενης, ώστε να μην αξιολογηθεί ως πρόταση που αντιστρατεύεται το σκοπό της έκτακτης εισφοράς), ή
• Να συμψηφισθεί η έκτακτη εισφορά με την παρακράτηση φόρου ανερχόμενου σε ποσοστό 10% που αναλογεί στη διανομή μερίσματος το 2009 (οικονομικό έτος 2010), ή, τέλος,
• Η υιοθέτηση γενικής κανονιστικής διάταξης, σύμφωνα με την οποία η συνολική φορολογική επιβάρυνση της ανωνύμου εταιρείας, συνυπολογιζομένης της έκτακτης εισφοράς, να μην δύναται να υπερβαίνει το 30% επί των καθαρών κερδών.
ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΜΕΤΡΑ ΠΟΥ ΕΧΕΤΕ ΠΑΡΕΙ. ΚΑΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΘΕΤΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΝΔ ΠΟΥ ΤΑ ΧΑΡΙΣΕ ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΦΟΡΤΩΣΕ ΣΤΟΥΣ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΟΥΣ.
ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΠΑΡΕΤΕ ΑΚΟΜΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΟΥΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΔΩΣΕΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΤΑ ΕΧΟΥΝ ΑΝΑΓΚΗ.
ΑΠΟΚΤΑ ΕΠΙΣΗΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟ ΜΕΤΡΟ, ΕΠΕΙΔΗ ΔΕΝ ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΙ ΕΠΙΠΡΟΣΘΕΤΩΣ ΤΟΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ, ΕΙΝΑΙ ΔΗΛΑΔΗ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΑ ΟΥΔΕΤΕΡΟ.
ΣΥΝΕΧΙΣΤΕ ΕΤΣΙ.
Το σχέδιο μου φαίνεται θετικό.
Η κοινωνική ευθύνη πρέπει να επιβάλλεται με νόμο, για να σταματήσουμε πια να βλέπουμε και αυτό το θέατρο με τις εταιρίες (και ο ΟΠΑΠ μεταξύ αυτών!) που μας διαφημίζουν συνέχεια την υποτιθέμενη «κοινωνική τους ευθύνη» λες και κάνουν χάρη στην κοινωνία!
Το σχέδιο πρέπει να συνδυαστεί με σωστούς φορολογικούς ελέγχους, ώστε να δηλώνουν οι εταιρίες και οι επαγγελματίες όλα τους τα εισοδήματα.
Νομιζω οτι το μετρο θα ηταν αποτελεσματικοτερο αν αφορουσε τα μη επενδεδυμενα κερδη ουτως ωστε να πιεσει τις επιχειρησεις να επανεπενδυσουν τα κερδη τους στην αγορα με στοχο την δημιουργια θεσεων εργασιας και κατι τετοιο θα βοηθουσε και την πραγματικη οικονομια η οποια εχει πραγματικη αναγκη
Επειδή η κατάσταση έχει δυστυχώς καταστεί τραγική για την ελληνική
οικονομία,με το διπλασιασμό σχεδόν του ύψους του δημοσίου χρέους
μέσα σε 6 χρόνια(από 160 περίπου δις ευρώ το 2003 σε πάνω από 300
δις ευρώ στο τέλος του 2009)και με προοπτική περαιτέρω σημαντικής
αύξησής του στα επόμενα χρόνια,αφού,σύμφωνα με τις προβλέψεις της
ευρωπαϊκής επιτροπής το δημόσιο ελλειμμα κατά τα επόμενα έτη θα εί-
ναι γύρω στο 12%,βρισκόμαστε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και θα
είχαμε ουσιαστικά πτωχεύσει προσφεύγοντας στο Διεθνές Νομισματικό
Ταμείο αν δεν βρισκόμασταν στη ζώνη του ευρώ.Πρέπει επομένως να βο-
ηθήσουμε όλοι να διασωθεί η πατρίδα μας.Καταρχήν,πρέπει να πληρώ-
σουν όσοι μέχρι σήμερα συστηματικά φοροδιαφεύγουν.Προς τούτο είναι
αναγκαίο 1)να γίνει όσο το δυνατό μεγαλύτερη μηχανοργάνωση και σύν-
δεση των επιχειρήσεων με τις ΔΟΥ,2)να γινει πλήρης αναδιοργάνωση του ελεγκτικού μηχανισμού(ΔΟΥ,ΥΕΕ,Τελωνείων),με την ευθύνη ορισμένων επιλεγμένων στελεχών τους ,εγνωσμένης εντιμότητας και αναμφισβήτητων ικανοτήτων,που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα, κατά τα πρότυπα της σύστασης της Υπηρεσίας Εσωτερικών Υποθέσεων της ΕΛΑΣ,3)να γίνονται
αποτελεσματικοί έλεγχοι π.χ των διακινούμενων εμπορευμάτων στους
δρόμους,αιφνιδιαστικά και ταυτόχρονα ενός αριθμού πελατών κάποιου
ελεύθερου επαγγελματία,οπως δικηγόρου ή γιατρού για να ελέγχεται το ποσό της αμοιβής που κατέβαλαν,4)να γίνει ουσιαστικότερη και να προ-
παγανδισθεί καταλλήλως η ρύθμιση που είχε θεσπισθεί επί Αλογοσκούφη
και προέβλεπε την προστασία αυτού που θα αποκάλυπτε προσπάθεια συναλ-
λαγής με τον ίδιο ελεγκτικών οργάνων,5)να θεσπισθούν δρακόντειες κυ-
ρώσεις κατά τα αμερικανικά πρότυπα για όσους φοροδιαφεύγουν προκλητι-
κά και σε μεγάλο ύψος, με ταχείες και αποτελεσματικές διαδικασίες(π.χ)
αυτόφωρη διαδικασία,διοικητική ποινή κλεισίματος του καταστήματος για
ορισμένο χρονικό διάστημα κ.λ.π.6)να προβλέπονται αυστηρότατες ποι-
νές φυλάκισης χωρίς δυνατότητα μετατροπής,αναστολήςκαιανασταλτικού
αποτελέσματος της έφεσης για όποιο ελεγκτικό όργανο καταλαμβάνεται
να δωροδοκείται.
Εξάλλου,σε σχέση με το ζήτημα της συνεισφοράς του καθενός μας ώστε
να βοηθήσουμε την οικονομία της χώρας,θα πρότεινα, από όσους δημόσιους υπαλλήλους είναι υψηλόμισθοι(στους οποίουςσυμπεριλαμβάνομαι και εγώ)να παρακρατηθεί ένα μέρος του δώρου Χριστουγεννων κλιμακωτά αναλόγωςτου ύψους των αποδοχών τους.Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι μόνο με θυσίες όλων υπάρχει πιθανότητα μετά από αρκετά χρόνια να ορθοποδήσειη χώρα μας.Ως προς την έκτακτη εισφορά στις επιχειρήσεις
νομίζω ότι στη ρύθμιση θα έπρεπε να υπαχθεί μεγαλύτερος αριθμός ε-
πιχειρήσεων με μικρότερα κέρδη από τα αναφερόμενα στο σχέδιο νόμου
έτσι ωστε να καταδειχθεί ότι οι θυσίες είναι αναγκαίες από όλους
όσους έχουν έστω και περιορισμένη δυνατότητα συνεισφοράς.
Η χρησιμοποίηση διαφορετικής βάσης επιβολής της έκτακτης εισφοράς όταν τηρούνται βιβλία με βάση τα ΔΛΠ και προκύπτει μεγαλύτερο ποσό σε σύγκριση με το καθαρό εισόδημα με βάση τη φορολογική νομοθεσία ενδεχομένως να προκαλέσει νομική αμφισβήτηση της εισφοράς.
Καταρχήν θεωρώ το μέτρο δίκαιο και επιβεβλημένο μετά την χρόνια αναδιανομή του εισοδήματος υπέρ των οικονομικά ισχυρών. Θα πρέπει όμως να ληφθούν υπ’οψιν στο Νόμο ορισμένα θέματα προκειμένου να μην δημιουργηθούν τριβές με τις υπόχρεες επιχειρήσεις
Οι δραστηριότητες του πρωτογενούς τομέα ( αγροτικές εκμεταλεύσεις-υδατοκαλλιέργειες κ.λ.π) όσες υποχρεούνται να εφαρμόσουν τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα στην κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων αποτιμούν τα αποθέματά τους σε εύλογες αξίες ( τιμές αγοράς)σύμφωνα με το πρώτυπο 41. Από αυτή την αποτίμηση τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται είτε θετικά εάν οι τιμές τις αγοράς είναι ΄μεγαλύτερες από το κόστος παραγωγής είτε αρνητικά εάν είναι μικρότερες . Σε κάθε περίπτωση τα αποτελέσματα των οικονομικών καταστάσεων διαφέρουν από αυτά των φορολογικών βιβλίων. Για λόγους ισονομίας προς όλες τις επιχειρήσεις η έκτακτη εισφορά πρέπει να επιβληθεί στα αποτελέσματα που δηλώνονται στις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. και όχι στις οικονομικές καταστάσεις.
Σας ευχαριστώ
Παπανικολάου Δημήτριος
Καλησπέρα κύριε Υπουργέ, τα μέτρα τα βλέπω πολύ θετικά και πιστεύω ότι το έκτατο επίδομα θα έπρεπε να επεκταθεί και σε άλλα κοινωνικά στρώματα- σε ανέργους – με συμβάσεις μέχρι των 500 ευρώ και πολλούς άλλους ,αλλά είναι μια πολύ καλή αρχή στην τωρινή κατάσταση της οικονομίας μας, καθώς και την εκτακτη εισφορά ,αλλά να άρχιζε από τα 3 εκατομμύρια ,ίσως θα ήταν μια καλή σκέψη
αρκεί να μην φορολογήσετε τα μεσαία εισοδήματα μέχρι 50000 χιλ, θα ήταν η μεγαλύτερη αδικία,
Οσο για την απόσυρση ,αν τα χρήματα πάνε στην Παιδεία και απο του χρόνου δεν πληρώνουμε φροντιστήρια,τότε πραγματικά θα έχει γίνει το πιο σωστό βήμα εκ μέρους της κυβέρνησης
Συνεχίστε έτσι και σύντομα θα πάρει ανάσα και ο Ελληνας
Πρέπει κατά τη γνώμη μου να υπάχθούν στην προτεινόμενη έκταξτη φορολόγηση μόνο τα οργανικά κέρδη των επιχειρήσεων (operating income) καθώς και πιθανά μη οργανικά και έκτακτα αποτελέσματα τα οποία όμως εμφανίζονται συχνά στα αποτελέσματα των εταιρειών, ενώ αντιθέτων να εξαιρεθούν έκτακτα κέρδη τα οποία προέκυψαν το 2008 και τα οποία αφενός δεν είναι οργανικά (άρα δεν προέρχονται απο την παραγωγική δραστηριότητα της εταιρείας) ή οφείλονται σε έκτακτους παράγοντες (π.χ.ύπεραξία κατά ΔΛΠ απο αναπροσαρμογή αξίας ακινήτων).
Η εξαίρεσή τους θα λειτουργήσει στη κατεύθυνση της επιβολής της εισφοράς στα πραγματικά παραγωγικά κέρδη των επιχειρήσεων, άρα την κατανομή βάσει πραγματικής κερδοφορίας αυτών και όχι σε έκτακτα που ως εκ της φύσεώς τους είτε παρουσιάζουν μοναδιαία ή σραιή εμφάνιση είτε επιβάλονται απο διατάξεις νόμου.
Ευχαριστώ
ΠΑΝ. ΚΑΖΑΝΤΖΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΣ-ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΟΣ
Λάβετε υπόψη σας ότι υπάρχουν εισηγμένες εταιρίες οι οποίες έχουν συμπεριλάβει μη λειτουργικά και μη επαναλαμβανόμενα κέρδη λογιστικής μορφής, όπως η αναπροσαρμογή σε εύλογη αξία των ακινήτων τους (αυτό αφορά κυρίως στις κατασκευαστικές εταιρίες και τις ΑΕΕΑΠ και άλλες με μεγάλη ακίνητη περιουσία)και που δεν είναι διανεμητέα κέρδη αφού είναι μόνο λογιστικά. Θα φορολογηθούν κι’αυτά;
Επίσης αρκετές εισηγμένες έχουν συμπεριλάβει έσοδα από τόκους καταθέσεων που έχουν ήδη φορολογηθεί αυτοτελώς στην πηγή με 10%, όπως οι καταθέσεις και των φυσικών προσώπων. Θα ξαναφορολογηθούν κι αυτές;
Αν ναι υπάρχει νομικό ζήτημα γιατί στην πρώτη περίπτωησ φορολογείται στην ουσία «αέρας» ανύπαρκτο δηλαδή κέρδος που εμφανίζεται μόνο λογιστικά και στη δεύτερη περίπτωση υπάρχει διπλή φορολόγηση πέραν της θεσπισμένης αυτοτελούς φορολόγησης που ισχύει για όλους τους Έλληνες πολίτες.
Χρειάζεται επομένως κατά τη γνώμη μου εξειδίκευση στην ποιότητα και το είδος των κερδών που πρέπει να προέρχονται από εξόζως λειτουργικές δραστηριότητες και να μην είναι είτε απλά λογιστικά κέρδη ή φορολογημένα ήδη αυτοτελώς είτε ακόμη και μη επαναλαμβανόμενα, προερχόμενα από μια μοναδική εκποίηση κάποιου περιουσιακού στοιχείου της εταιρίας, που δεν αποκλείεται να έγινε και για την χρηματοοικονομική βελτίωση της εταιρίας.
Οι φόροι στις επιχειρήσεις πρεπει να αυξηθούν αρκετα πιο πάνω απο το σημερινο όριο.Επίσης,το σύστημα φορολόγησης να γίνει περισσότερο προοδευτικό και τα υψηλά και πολύ υψηλά εισοδήματα να πληρώσουν πολυ μεγαλύτερο μερίδιο απο το σημερινό.
Το γεγονός οτι η ελλαδα δεν δεχεται επενδυσεις δεν οφείλεται στην υψηλη φορολογια αλλα στη τεραστια γραφειοκρατία που υπάρχει και οδηγει σε μεγαλές καθυστερήσεις και χρονοβόρες ασκοπες διαδικασίες για την εκδοση αδειων για τη δημιουργια νεων επιχειρήσεων.
Περα απο ολα αυτα,η ελληνικη οικονομία ειναι υπο διαλυση και οι προοπτικες της ειναι πολυ μικρες.Οι περισσοτερες ελληνικες επιχειρησεις ειναι πολυ μικρου μεγεθους τοσο απο αποψη μεγεθους οσο και απο αποψης κερδων.Η δομη της οικονομιας δεν εχει αλλαξει και πολυ απο τις μικρες βιοτεχνιες που κυριαρχουσαν τις δεκαετίες του 50′ και 60′.
Η μεγαλη αναπτυξη της περιοδου 1950-1975 βασιστηκε στις εξης συγκυριες:1)τα εμβασματα των χιλιαδων μεταναστων απο ΗΠΑ,ΓΕΡΜΑΝΙΑ,ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ κλπ.,
2)τη ναυτιλια,3)το τουρισμο,4)την οικοδομη
Δηλαδη,αυτη η αναπτυξη δεν δημιουργησε μια οικονομια με στερεες βασεις με αποτελεσμα στο σημερινο διεθνοποιημενο οικονομικο περιβαλλον να ειμαστε σε δυσκολη θεση.
Επιπλεον,οι μεσοι και κατωτατοι μισθοι ειναι αρκετα χαμηλοι και στασιμοι ενω αντιθετα οι τιμες εχουν εκτοξευθει τα τελευταια 10 χρονια.Ετσι,η αγοραστικη δυναμη των πολιτων εχει μειωθει σημαντικα.
Χρειαζεται να επενδυθουν μεγαλα ποσα σε τομεις οπως η παιδεια,η ερευνα και η αναπτυξη και οι νεες τεχνολογιες που ειμαστε τελευταιοι στην ΕΕ.
Aς γινει το πρωτο βημα με μια ταυτοχρονη σημαντικη μειωση των στρατιωτικων δαπανων.
Το θεμα ειναι εαν μπορει η κυβερνηση να συγκρουστει με τα συμφεροντα των διαφορων βιομηχανιων οπλων
Στα μικτά κέρδη ή στον τζίρο, είναι πιό δικαιο και να είναι πιο κάτω το όριο…!!
Νομιζω οτι θα επρεπε να ξεκινησει η εκτακτη εισφορα απο τα 3 εκατομμυρια € κερδη με μια κλιμακωση, οπως της φορολογικης κλιμακας. Εχετε υπολογισει αυτο το σεναριο? Μηπως ειναι πιο δικαιο και πιο αποδοτικο?
Σας κάνω αρχικά μια συγκεκριμένη πρόταση για αλλαγή στον Αναπτυξιακό και έπειτα ένα σχόλιο για την έκτακτη εισφορά, αν έχει κάποιος την διάθεση να τα διαβάσει από το Υπουργείο ειλικρινά θα θεωρήσω ότι δεν πήγε χαμένος ο χρόνος μου και αν πάρω και ένα e-mail μη τυποποιημένο αλλά για συζήτηση τότε θα το θεωρήσω επιτυχία για εσάς.
1) Μέσω του Αναπτυξιακού νόμου 3299/2004, όπου επιδοτούνται εταιρείες για να κάνουν επενδύσεις κάνοντας ως επί το πλείστον επενδύσεις σε εξοπλισμό και μηχανήματα που έρχονται από το εξωτερικό, κάνετε μια στατιστική ανάλυση και θα δείτε ότι ουσιαστικά έχει επιδοτηθεί η αγορά και η βιομηχανία του εξωτερικού. Αντίθετα, κατά την δική μου γνώμη μοναδικό κριτήριο για την έγκριση προς επιδότηση μιας νέας επένδυσης πρέπει να είναι οι θέσεις εργασίας κατά την κατασκευαστική περίοδο (να αποδεικνύονται από εισφορές σε ΙΚΑ κλπ…) και οι μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την λειτουργία των μονάδων.Χωρίς άλλους ελέγχους – πολυετής καθυστερήσεις – «επιτροπές» κλπ…
2) Η έκτακτη εισφορά καλή είναι αλλά, έχει κάποια μεγάλα για εμένα μειονεκτήματα: α) Υπάρχει όπως πολύ καλά γνωρίζετε η δυνατότητα σε μια εταιρεία να δείχνει κέρδη λογιστικά, ενώ ταμειακά να μην έχει την άνεση γι αυτή την έκτακτη εισφορά – οπότε να οδηγηθεί σε μείωση ρευστότητας, κι αυτό γιατί στην Ελλάδα έχουμε την πολυτέλεια να είναι άλλο το λογιστικό από το ταμειακό – πραγματικό. β) Αποδεικνύεται για άλλη μια φορά ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει κάποιο σταθερό νομικό πλαίσιο ώστε να προγραμματίσουν μεγάλοι επενδυτές τις επενδύσεις τους με ασφάλεια και σαφήνεια… την ώρα που άλλες επιχειρήσεις μέσω φοροαπαλλαγών ή φοροδιαφυγής δεν δείχνουν καθόλου κέρδη και δεν θα φορολογηθούν καθόλου και οι μέτοχοι ως άλλα golden boys θα πάρουν τα μερίσματά τους ουσιαστικά αφορολόγητα ως αμοιβές….Αυτό δεν είναι και πολύ δίκαιο πιστεύω….Θα σας πω και ένα παράδειγμα αν συμφωνείτε:
Μια επιχείρηση Α έχει ακαθάριστα έσοδα 100 εκ. €, έξοδα λειτουργικά κλπ… 50 εκ. € , αποσβέσεις 30 εκ.€ και τόκους άλλα 20 εκ. € σύνολο 100 εκ. €. (εντός των λειτουργικών συμπεριλαμβάνω τις αμοιβές των μελών Δ.Σ. – 10 μέτοχοι που είναι συνολικά π.χ. 5 εκ.€). Έτσι οι μέτοχοι έχουν πάρει πίσω το 5% που ήθελαν από τον τζίρο, χωρίς να δώσουν μερίσματα, άρα χωρίς να δώσουν έκτακτη εισφορά….αλλά και χωρίς να φορολογηθεί η εταιρεία γι αυτά τα χρήματα, αφού τα εμφανίζει ως έξοδα….
Αντίθετα, η εταιρεία Β με ακαθάριστα έσοδα 100 εκ. €, λειτουργικά έξοδα κλπ… 45 εκ.€, αποσβέσεις 30 εκ. € και τόκους άλλα 20 εκ. € εμφανίζει κέρδη 5 εκ. € (αυτά τα 5 που η Α δίνει ως αμοιβές στα μέλη Δ.Σ.). Οπότε πρέπει να φορολογηθεί για αυτά τα 5 και να δώσει και έκτακτη εισφορά….
Άρα υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να την πληρώσουνε για άλλη μια φορά οι τίμιοι σε αυτή την χώρα….
Σας ευχαριστώ.
Καλησπέρα,
Θεωρώ πως η έκτακτη εισφορά είναι ένα θετικό μέτρο για τις οικονομικά ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες.
Θα πρέπει, όμως, να ξεπεραστούν όλα τα εμπόδια είσπραξης των εισφορών που θα επιβληθούν βάσει συντελεστή φόρου σε μεγάλες επιχερήσεις, όπως αναφέρεται περιληπτικά στον Νόμο αυτό.
Λόγω της γραφειοκρατίας και της τεράστιας ευκολίας του να ελίσσεται κανείς στο φορολογικό δίκαιο και ειδικότερα από επιχειρήσεις που αξιοποιούν παράγοντες που γνωρίζουν το δίκαιο αυτό καλά, θα πρέπει να υπάρξουν αυστηρές κυρώσεις σε περίπτωση μη καταβολής της εισφοράς και να μην υπάρξουν διακρίσεις σε καμία περίπτωση.
Χαιρετσιμούς.
Το μέτρο της έκτακτης εισφοράς δεν πρόκειται να βρει αντιδράσεις από το μεγαλύτερο μέρος των πολιτών. Όμως είναι σίγουρο ότι στο μέτρο αυτό θα αντιδράσουν έντονα μεγάλες επιχειρήσεις, βιομηχανίες και τράπεζες. Το κακό είναι ότι έχουν την δύναμη να πιέσουν την κυβέρνηση (μέσω της απειλής των απολύσεων)ή έχουν την εναλλακτική των offhore εταιρειών.
Η θετική αντίδραση του ΣΕΒ είναι γενικά καλό σημάδι, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι θα γίνει αποδεκτή και από το σύνολο των βιομηχάνων ή επιχειρηματιών.
Ωστόσο, η κυβέρνηση θα μπορούσε να δώσει μία εναλλακτική λύση στις επιχειρήσεις. Με κάποια κλίμακα ανάλογα τα κέρδη, θα μπορούσε να «υποχρεώσει» κάποιες επιχειρήσεις να χρησιμοποιήσουν διαφορετικά τα χρήματα που αντιστοιχούν στην έκτακτη εισφορά. Π.χ. μπορεί να ζητήσει να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας (ειδικά σε περιοχές με έντονο πρόβλημα), ή μπορεί να θέσει εναλλακτικές επενδύσεις σε ΑΠΕ/διαχείρηση αποβλήτων κλπ. Τέλος, μία ιδιαίτερα σημαντική εναλλακτική θα ήταν να ζητήσει από τις επιχειρήσεις να επενδύσουν αυτά τα χρήματα, ώστε να ενισχυθούν και να ενισχυθούν οι εξαγωγές (άρα η εισαγωγή χρημάτων), τομέας που η Ελλάδα χρειάζεται να λάβει μέτρα και που είναι απαραίτητος για την ανάκαμψη της οικονομίας μας.
Βέβαια οι εναλλακτικές επενδύσεις αυτών των κεφαλαίων δεν πρόκειται να φέρουν χρήματα στα ταμεία του κράτους άμεσα. Κάποια μέτρα όμως θα βοηθήσουν -μακροπρόθεσμα- στην ενίσχυση της οικονομίας και σίγουρα θα φέρουν πιο μόνιμα έσοδα στο κράτος.
Ίσως ένας συνδυασμός ανάμεσα σε έκτακτη εισφορά και επενδύσεις (υποχρεωτικές) θα ήταν ένας καλός συνδυασμός.