1. Για τη χορήγηση πιστοποιητικού από τα βιβλία καταβάλλεται στο Δημόσιο από τον αιτούντα πάγιο τέλος εννέα ευρώ και πενήντα λεπτών (9,50 €). Όταν με την ίδια αίτηση χορηγούνται περισσότερα του ενός πιστοποιητικά για τον ίδιο τίτλο, καταβάλλεται πάγιο τέλος έξι ευρώ και πενήντα λεπτών (6,50 €) για κάθε επιπλέον του ενός πιστοποιητικό. Όταν το πιστοποιητικό χορηγείται με την υποβολή αίτησης για εγγραφή πράξης, καταβάλλεται πάγιο τέλος έξι ευρώ και πενήντα λεπτών (6,50 €) για κάθε πιστοποιητικό.
2. Για την χορήγηση αντιγράφου στοιχείου από το αρχείο του Υποθηκοφυλακείου ή του Κτηματολογικού Γραφείου, καταβάλλεται στο Δημόσιο από τον αιτούντα πάγιο τέλος εννέα ευρώ και πενήντα λεπτών (9,50 €). Το τέλος του προηγούμενου εδαφίου προσαυξάνεται κατά τέσσερα ευρώ και πενήντα λεπτά (4,50 €) για κάθε, επιπλέον του ενός, φύλλο του χορηγούμενου αντιγράφου. Το τέλος του πρώτου εδαφίου προσαυξάνεται κατά έξι ευρώ και πενήντα λεπτά (6,50 €) όταν χορηγείται αντίγραφο πράξης από τα βιβλία μεταγραφών.
3. Για την χορήγηση αποσπάσματος κτηματολογικού διαγράμματος και κτηματογραφικού διαγράμματος από τα Κτηματολογικά Γραφεία του ν. 2664/1998, καταβάλλεται στο Δημόσιο από τον αιτούντα πάγιο τέλος δεκαπέντε ευρώ (15 €) ή τριάντα τρία ευρώ (33 €), αντίστοιχα.
4. Για την χορήγηση πιστοποιητικού με το οποίο βεβαιώνεται ο χαρακτήρας της έκτασης σύμφωνα με την παραγράφου 4 του άρθρου 20 του ν. 3889/2010 (Α΄ 182) από τα Κτηματολογικά Γραφεία του ν. 2664/1998, καταβάλλεται στο Δημόσιο από τον αιτούντα τέλος, ανάλογα με το εμβαδόν του ακινήτου, ως εξής:
α) έως και 1.000 τ.μ., σαράντα ευρώ (40€), β) πάνω από 1.000 τ.μ. έως και 5.000 τ.μ., ογδόντα ευρώ (80€), γ) πάνω από 5.000 τ.μ. έως και 20.000 τ.μ., διακόσια πενήντα ευρώ (250€) , δ) πάνω από 20.000 τ.μ. έως και 50.000 τ.μ., τετρακόσια ευρώ (400€), ε) πάνω από 50.000 τ.μ. έως και 100.000 τ.μ., εξακόσια ευρώ (600€), στ) πάνω από 100.000 τ.μ. έως και 300.000 τ.μ., χίλια πεντακόσια ευρώ (1.500€), ζ) πάνω από 300.000 τ.μ., δύο χιλιάδες πεντακόσια ευρώ (2.500€).
Εκτός από τα τέλη για τη χορήγηση αντιγράφων πρέπει ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ να ορίζεται και ΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ να χορηγείται αντίγραφο (επικυρωμένο).
Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο να αυξάνουν τα έσοδα τους, οπότε και τα κέρδη τους, οι υποθηκοφύλακες δια της «υποχρεωτικής» έκδοσης επικυρωμένων αντιγράφων.
Επίσης είναι συχνό το φαινόμενο να προκύπτει διαφορετική συνολική τιμή ανά υποθηκοφυλακείο για τις μεταγραφές γιατί κάποια (κυρίως τα άμισθα !! για ευνόητους λόγους) χρεώνουν περισσότερα λόγω επικυρωμένων αντιγράφων που εκδίδουν.
Χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα υποθηκοφυλακεία τα οποία βρίσκονται σε περιοχές υπό ένταξη στο κτηματολόγιο.
Ο Νόμος ορίζει ότι σε αυτή την περίπτωση, ο υποθηκοφύλακας υποχρεούται να αποστέλλει αντίγραφο της κάθε πράξης που μεταγράφει στο αντίστοιχο κτηματολογικό γραφείο.
Δεν λέει πουθενά ο Νόμος ότι το αντίγραφο αυτό θα πρέπει να είναι επικυρωμένο!!
Εξάλλου είναι εσωτερική αλληλογραφία μεταξύ δημοσίων υπηρεσιών, οπότε δεν έχει νόημα καμία επικύρωση.
Όμως μερικά υποθηκοφυλακεία (τα ποία είναι όλως τυχαίως τα άμισθα!!) χρεώνουν αυτό το αντίγραφο ως επικυρωμένο και βάζουν τον πολίτη να το πληρώσει!!
Εκτός από παράνομο είναι και άνισο για τους πολίτες, γιατί άλλοι το πληρώνουν και άλλοι όχι, ανάλογα με το αν στην περιοχή τους υπάρχει άμισθο ή έμμισθο υποθηκοφυλακείο!!
Αλλά έτσι όπως είναι το σύστημα χρεώνει ο καθένας ότι θέλει.
Θα πρέπει επιτέλους να ορισθεί συγκεκριμένος και γενικός τρόπος προσδιορισμού των υπηρεσιών και των τελών μεταξύ υποθηκοφυλακείων.
Επίσης θα πρέπει να σταματήσει να χρεώνεται ο πολίτης για την όποια εσωτερική αλληλογραφία/ενημέρωση γίνεται μεταξύ δημοσίων υπηρεσιών.
Το ίδιο θα έπρεπε να γίνεται και μεταξύ συμβολαιογράφων και υποθηκοφυλάκων στις μεταγραφές.
Θα έπρεπε να είναι υπεύθυνος ο συμβολαιογράφος για την αποστολή του συμβολαίου στον υποθηκοφύλακα προς μεταγραφή. Επίσης θα έπρεπε τα αντίγραφα συμβολαίων που θα στέλνει υποχρεωτικά ο συμβολαιογράφος προς τον υποθηκοφύλακας αλλά και προς τη ΔΟΥ να μην είναι επικυρωμένα, ούτε να τα χρεώνεται και να τα πληρώνει ο πολίτης, γιατί αποτελούν αλληλογραφία/ενημέρωση μεταξύ δημοσίων υπηρεσιών.
Τα τέλη είναι γενικά υψηλά. Αλλά ειδικότερα στην παράγραφο 2 είναι υπερβολικά.
Είναι πάρα πολύ υψηλό το 4,5 € ανά φύλλο.
Η παράγραφος 4 του άρθρου ορίζει απολύτως εξωπραγματικά τέλη.
Είναι απαράδεκτό να μην σχετίζεται το τέλος με την αξία του ακινήτου (έστω τη φουσκωμένη εξωπραγματική αντικειμενική τιμή).
Να φέρω ένα παράδειγμα: Βοσκότοπος εκτός σχεδίου εκτάσεως 20 στρεμμάτων με αντικειμενική αξία 5000€ και εμπορική 2000€ θα πρέπει να πληρώσει 400€ !!!
Νομίζω δεν χρειάζεται περαιτέρω ανάλυση !
Θα παρακαλούσα να εξετάσετε και τροποιήσετε το τέλος της παρ. 4, το οποίο είναι εξωφρενικό ιδίως στις περιπτώσεις συνιδιοκτησίας. Π.χ. ο μεταβιβάζων ποσοστό 5% από αγρό εκτάσεως 25.000 τ.μ. (δηλ. 1250/25000) πρέπει να καταβάλει τέλος 400 ευρώ !!! Πόσο λογικό είναι αυτό το τέλος όταν ο φόρος μεταβίβασης π.χ. για ένα τέτοιο ακίνητο στο Μόδι Δήμου Βόλβης είναι 11,60 ευρώ, τα καθαρά δικαιώματα συμβολαιογράφου 90 ευρώ, τα τέλη μεταγραφής μεικτά 23 ευρώ, ήτοι σύνολο (φόρος, συμ/φικά, υποθ/κείο) 125 ευρώ. Συγγνώμη ξέχασα και την αμοιβή μηχανικού για βεβαίωση ν. 4178/2013. Το χαράτσι κι ο ΕΝΦΙΑ είναι μηδανινά σε σχέση μ αυτό το τέλος. Επίσης το οριζόντιο, του τέλους χωρίς συσχέτιση με την αξία του ακινήτου, το καθιστά το λιγότερο μη αναλογικό. ΠΡΟΤΑΣΗ (τουλάχιστον για τα εξ αδιαιρέτου) : το τέλος να υπολογίζεται όχι σύμφωνα με την έκταση του όλου ακινήτου π.χ. 25.000 τ.μ. – 400 €, αλλά σύμφωνα με την έκταση που αντιστοιχεί στο ποσοστό ήτοι π.χ. 1250/25000 ή 5% – 40 €).