Άρθρο 30: Απλοποιήσεις και απαλλαγές

Πολύ μικρές οντότητες της παραγράφου 2(γ) του άρθρου 1
1. Οι πολύ μικρές οντότητες της παραγράφου 2.γ του άρθρου 1 που κάνουν, σύμφωνα με το νόμο, χρήση της επιλογής της παραγράφου 8 του άρθρου 16:
α) Δύνανται να μην εφαρμόζουν τις παραγράφους 8 και 9 του άρθρου 3 περί σχεδίου λογαριασμών.
β) Δύνανται να μην εφαρμόζουν τις παραγράφους 6 έως και 8 του άρθρου 4.
γ) Δεν εφαρμόζουν τις παραγράφους 11 και 12 του άρθρου 16 περί απόκλισης από τα υποδείγματα των χρηματοοικονομικών καταστάσεων.
δ) Δύνανται να μην εφαρμόζουν την παράγραφο 6 του άρθρου 17 περί λογιστικής παρακολούθησης και παρουσίασης των συναλλαγών και γεγονότων λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική τους ουσία.
ε) Δύνανται να μην εφαρμόζουν την παράγραφο 9 του άρθρου 17 περί δυνατότητας απόκλισης από τις διατάξεις αυτού του νόμου για την επίτευξη της εύλογης παρουσίασης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων.
στ) Δύνανται να μην εφαρμόζουν την παράγραφο 2(γ) του άρθρου 18 περί προσαύξησης, με έμμεσο κόστος, του κόστους κτήσης ιδιοπαραγόμενων πάγιων στοιχείων.
ζ) Χρησιμοποιούν τις μεθόδους απόσβεσης παγίων στοιχείων της φορολογικής νομοθεσίας και δεν εφαρμόζουν τις σχετικές ρυθμίσεις των παραγράφων 3(α)(1) έως και 3(α)(4) του άρθρου 18.
η) Δεν εφαρμόζουν την παράγραφο 3(α)(6) του άρθρου 18 περί μη απόσβεσης της υπεραξίας και άλλων άυλων στοιχείων με απεριόριστη ωφέλιμη ζωή. Τα εν λόγω στοιχεία, εφόσον υπάρχουν, αποσβένονται με τον τρόπο που ορίζει η φορολογική νομοθεσία.
θ) Δεν εφαρμόζουν την παράγραφο 3(β) του άρθρου 18 περί απομείωσης των ενσώματων και άυλων πάγιων στοιχείων, αλλά ακολουθούν τις εκάστοτε ισχύουσες φορολογικές ρυθμίσεις.
ι) Αντιμετωπίζουν λογιστικά όλες τις συμβάσεις μίσθωσης σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία.
ια) Δεν εφαρμόζουν την παράγραφο 3 του άρθρου 19 περί χρήσης της μεθόδου του πραγματικού επιτοκίου ή της σταθερής μεθόδου κατά την επιμέτρηση χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων στο αποσβέσιμο κόστος.
ιβ) Αναγνωρίζουν ζημιές απομείωσης χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων με βάση τη φορολογική νομοθεσία και δεν εφαρμόζουν τις παραγράφους 4 έως και 8 του άρθρου 19.
ιγ) Δεν εφαρμόζουν τις παραγράφους 3(β) και 5 του άρθρου 20 περί προσαύξησης, με έμμεσο κόστος και τόκους, του κόστους παραγωγής αποθεμάτων.
ιδ) Δεν εφαρμόζουν την παράγραφο 4 του άρθρου 22 περί χρήσης της μεθόδου του πραγματικού επιτοκίου ή της σταθερής μεθόδου κατά την επιμέτρηση χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων στο αποσβέσιμο κόστος.
ιε) Αναγνωρίζουν προβλέψεις σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία και δεν εφαρμόζουν τις παραγράφους 11 έως και 14 του άρθρου 22.
ιστ) Αναγνωρίζουν τις κρατικές επιχορηγήσεις σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία και δεν εφαρμόζουν τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 23.
ιζ) Δεν εφαρμόζουν τις παραγράφους 3 έως και 5 του άρθρου 23 περί δυνατότητας αναγνώρισης αναβαλλόμενης φορολογίας.
ιη) Δεν εφαρμόζουν το άρθρο 24 του παρόντος νόμου περί επιμέτρησης στην εύλογη αξία.
ιθ) Δύνανται να μην εφαρμόζουν τις παραγράφους 1 έως και 3 του άρθρου 28 περί αναδρομικής διόρθωσης των επιπτώσεων από αλλαγές λογιστικών πολιτικών και αναγνώριση λαθών και αναγνωρίζουν τις σχετικές επιπτώσεις στα ποσά των χρηματοοικονομικών καταστάσεων στην περίοδο που η αλλαγή λογιστικής πολιτικής πραγματοποιείται ή το λάθος εντοπίζεται.
2. Οι οντότητες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου παρέχουν τις πληροφορίες μόνο των παραγράφων 3 και 34 του άρθρου 29.
3. Οι οντότητες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου των οποίων ο ετήσιος καθαρός κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει το ποσό των ευρώ 150.000 από πωλήσεις αγαθών, δύνανται να μην διενεργούν απογραφή των αποθεμάτων τους και να αντιμετωπίζουν τις αγορές της περιόδου ως έξοδο.
4. Οι οντότητες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου που επιλέγουν να διενεργήσουν απογραφή για τον προσδιορισμό των αποτελεσμάτων μιας περιόδου, ενώ δε διενεργούσαν, υποχρεούνται σε διενέργεια απογραφής για τις τρεις τουλάχιστον επόμενες ετήσιες περιόδους.
5. Όταν οι οντότητες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου επιλέγουν να διενεργήσουν φυσική απογραφή στο τέλος της περιόδου, ενώ δε διενεργούσαν, για τον υπολογισμό του κόστους πωληθέντων της ίδιας περιόδου το απόθεμα έναρξης θεωρείται μηδέν.
6. Όταν οι οντότητες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου επιλέγουν σε μια περίοδο να παύσουν να διενεργούν φυσική απογραφή, ενώ διενεργούσαν, το απόθεμα τέλους της τελευταίας περιόδου δεν λαμβάνεται υπόψη στον υπολογισμό των αποτελεσμάτων της πρώτης περιόδου στην οποία δε διενεργείται απογραφή.
Πολύ μικρές οντότητες της παραγράφου 2(α) και 2(β) του άρθρου 1
7. Οι πολύ μικρές οντότητες των παραγράφων 2(α) και 2(β) του άρθρου 1 που κάνουν χρήση της επιλογής της παραγράφου 7 του άρθρου 16:
α) Δεν εφαρμόζουν την παράγραφο 9 του άρθρου 17 περί δυνατότητας απόκλισης από τις διατάξεις αυτού του νόμου για την επίτευξη της εύλογης παρουσίασης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων.
β) Δεν εφαρμόζουν το άρθρο 24 του παρόντος νόμου περί επιμέτρησης στην εύλογη αξία.
γ) Δύνανται να μην εφαρμόζουν τις παραγράφους 1 έως και 3 του άρθρου 28 περί αναδρομικής διόρθωσης των επιπτώσεων από αλλαγές λογιστικών πολιτικών και αναγνώριση λαθών, και αναγνωρίζουν τις σχετικές επιπτώσεις στα ποσά των χρηματοοικονομικών καταστάσεων στην περίοδο που η αλλαγή λογιστικής πολιτικής πραγματοποιείται ή το λάθος εντοπίζεται.
8. Οι οντότητες της παραγράφου 7 του παρόντος άρθρου παρέχουν τις πληροφορίες μόνο των παραγράφων 3, 16, 25 και 34 του άρθρου 29. Δύνανται να μην παρέχουν τις λοιπές πληροφορίες του άρθρου 29.
Μικρές οντότητες
9. Οι μικρές οντότητες παρέχουν τις πληροφορίες μόνο των παραγράφων 3 έως και 8, 10, 13, 14, 16 έως και 18, 23(α) και 25 του άρθρου 29. Δύνανται να μην παρέχουν τις λοιπές πληροφορίες του άρθρου 29.
Μεσαίες οντότητες
10. Οι μεσαίες οντότητες δύνανται να μην παρέχουν τις πληροφορίες των παραγράφων 24, 32 και 33 του άρθρου 29.
Ειδικές απλοποιήσεις και απαλλαγές
11. Η οντότητα της περίπτωσης (γ) της παραγράφου 2 του άρθρου 1 η οποία έχει ως αντικείμενο δραστηριότητας την εμπορία υγρών καυσίμων του νόμου 3054/2002 εντάσσεται στην κατηγορία των πολύ μικρών οντοτήτων της παραγράφου 2 του άρθρου 2 με μόνη προϋπόθεση ότι ο κύκλος εργασιών της δεν υπερβαίνει το όριο του κύκλου εργασιών της παραγράφου 4 του άρθρου 2.
12. Όταν η οντότητα της παραγράφου 11 του παρόντος άρθρου υπερβαίνει ή παύει να υπερβαίνει το όριο της ίδιας παραγράφου για δύο διαδοχικές περιόδους, η παρεχόμενη δυνατότητα στη σύνταξη των χρηματοοικονομικών καταστάσεων ενεργοποιείται ή αίρεται αντίστοιχα από την περίοδο που έπεται των δύο εν λόγω διαδοχικών περιόδων.
13. Οι παρακάτω οντότητες της παραγράφου 2.γ του άρθρου 1 έχουν τη δυνατότητα σύνταξης μόνο συνοπτικής κατάστασης αποτελεσμάτων σύμφωνα με το υπόδειγμα Β.6 και παρέχουν τις πληροφορίες της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου.
α) Οι αλλοδαπές επιχειρήσεις που εγκαθίστανται στην Ελλάδα με βάση τους νόμους 89/1967 και 378/1968.
β) Τα υποκαταστήματα των αλλοδαπών αεροπορικών επιχειρήσεων που λειτουργούν στην Ελλάδα και απαλλάσσονται φόρου εισοδήματος με τον όρο της αμοιβαιότητας.
γ) Ο εκμεταλλευτής πλοίου δεύτερης κατηγορίας του άρθρου 3 του ν. 27/1975.
14. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων δύναται να καθορίζονται ειδικές απλουστεύσεις και απαλλαγές σε ότι αφορά στην τήρηση λογιστικών αρχείων (βιβλίων) και την έκδοση λογιστικών στοιχείων (παραστατικών) για κατηγορίες οντοτήτων με κριτήρια το μέγεθος ή το είδος της δραστηριότητας ή τον τρόπο ή τον τόπο άσκησης αυτής, και εφόσον διασφαλίζεται ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης.

  • 30 Οκτωβρίου 2014, 10:45 | Σωκράτης

    Πρέπει να απαλλαγούν όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τζίρο μέχρι 1.500.000 € άσχετα με την μορφή της εταιρείας, και την κατηγορία των βιβλίων. Επίσης θα πρέπει να είναι εθελοντική η τήρηση των Ελληνικών λογιστικών προτύπων από όλες τις εταιρείες μέχρι το όριο του υποχρεωτικού ελέγχου από ορκωτό ελεγκτή. Θεωρώ εξαιρετικά δύσκολη την εφαρμογή τους από 01/01/2015, θεωρώ επίσης ότι εφαρμογή με τον συνυπολογισμό όλων των ανωτέρω από 01/01/2016 είναι περισσότερο ρεαλιστική.

  • 30 Οκτωβρίου 2014, 09:29 | ΔΗΜΗΤΡΗΣ

    Συμπλήρωση στο άρθρο 3: Διατήρηση της ΠΟΛ.1134/2004.

  • 29 Οκτωβρίου 2014, 19:52 | ΣΤΑΥΡΟΣ

    «Πρέπει να απαλλαγούν όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τζίρο μέχρι 1.500.000 € άσχετα με την μορφή της εταιρείας, και την κατηγορία των βιβλίων. Επίσης θα πρέπει να είναι εθελοντική η τήρηση των Ελληνικών λογιστικών προτύπων από όλες τις εταιρείες μέχρι το όριο του υποχρεωτικού ελέγχου από ορκωτό ελεγκτή. Θεωρώ εξαιρετικά δύσκολη την εφαρμογή τους από 01/01/2015, θεωρώ επίσης ότι εφαρμογή με τον συνυπολογισμό όλων των ανωτέρω από 01/01/2016 είναι περισσότερο ρεαλιστική. «

  • 29 Οκτωβρίου 2014, 17:50 | BASO

    Πρέπει να απαλλαγούν όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τζίρο μέχρι 1.500.000 € άσχετα με την μορφή της εταιρείας, και την κατηγορία των βιβλίων. Επίσης θα πρέπει να είναι εθελοντική η τήρηση των Ελληνικών λογιστικών προτύπων από όλες τις εταιρείες μέχρι το όριο του υποχρεωτικού ελέγχου από ορκωτό ελεγκτή. Θεωρώ εξαιρετικά δύσκολη την εφαρμογή τους από 01/01/2015

  • 29 Οκτωβρίου 2014, 17:48 | Τζαννης

    θα πρεπει να μπει ενα οριο σε ολα αυτα βασει τζιρου δεν ειναι δυνατον να επωμισθουν ενα τετοιο κοστος μια επιχειρηση πχ οικογενειακη με εναν μικρο τζιρο.Ουτε τα λογιστικα γραφεια.Καταλαβαινω την αναγκη για τα ΔΛΠ και ΕΛΠ αλλα οχι για τις πολυ μικρες και μικρες επιχειρησεις
    μπορει να μπει ενα οριο των 1,500,000 και επιπλεον να υπαρχει απαλλαγη απογραφης σε ορισμενες δραστηριοτητες που ειναι πραγματικα ανεφικτο να κανουν απογραφη

  • 29 Οκτωβρίου 2014, 16:47 | Λαλιώτης Γεώργιος

    Πρέπει να απαλλαγούν όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τζίρο μέχρι 1.500.000 € άσχετα με την μορφή της εταιρείας, και την κατηγορία των βιβλίων. Επίσης θα πρέπει να είναι εθελοντική η τήρηση των Ελληνικών λογιστικών προτύπων από όλες τις εταιρείες μέχρι το όριο του υποχρεωτικού ελέγχου από ορκωτό ελεγκτή. Θεωρώ εξαιρετικά δύσκολη την εφαρμογή τους από 01/01/2015, θεωρώ επίσης ότι εφαρμογή με τον συνυπολογισμό όλων των ανωτέρω από 01/01/2016 είναι περισσότερο ρεαλιστική.

  • 29 Οκτωβρίου 2014, 16:18 | Σπύρος

    Πρέπει να απαλλαγούν όλες οι επιχειρήσεις που έχουν τζίρο μέχρι 1.500.000 € άσχετα με την μορφή της εταιρείας, και την κατηγορία των βιβλίων. Επίσης θα πρέπει να είναι εθελοντική η τήρηση των Ελληνικών λογιστικών προτύπων από όλες τις εταιρείες μέχρι το όριο του υποχρεωτικού ελέγχου από ορκωτό ελεγκτή. Θεωρώ εξαιρετικά δύσκολη την εφαρμογή τους από 01/01/2015, θεωρώ ότι εφαρμογή με τον συνυπολογισμό όλων των ανωτέρω από 01/01/2016 είναι περισσότερο ρεαλιστικό.

  • 29 Οκτωβρίου 2014, 10:42 | ΕΝΩΣΕΙΣ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ

    Άρθρο 30: Απλοποιήσεις και απαλλαγές
    1. Οι πολύ μικρές οντότητες της παραγράφου 2.γ του άρθρου 1 που κάνουν, σύμφωνα με το νόμο, χρήση της επιλογής της παραγράφου 8 του άρθρου 16:
    ………………………………………………………………………………………………
    ΠΡΟΣΘΗΚΗ: Οι οντότητες της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου των οποίων ο ετήσιος καθαρός κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει το ποσό των ευρώ 150.000 από πωλήσεις αγαθών, δύνανται να μην διενεργούν απογραφή των αποθεμάτων τους και να αντιμετωπίζουν τις αγορές της περιόδου ως έξοδο.
    Εξακολουθεί και έχει και μετά την 1/1/2015 εφαρμογή η ΠΟΛ.1134/14-12-2004, όπως τροποποιήθηκε με την ΠΟΛ.1198/27.12.2010 και συνεχίζει να ισχύει μέχρι σήμερα.

  • 27 Οκτωβρίου 2014, 20:49 | Κρίτων

    Πρέπει να υπάρξει η δυνατότητα απαλλαγής από την απογραφή για τις επιχειρήσεις, με τζίρο μέχρι 1.500.000€, που προέβλεπε η ΠΟΛ.1134/2004.
    Είναι εξαιρετικά δύσκολο και δαπανηρό να πραγματοποιηθεί ακριβής απογραφή σε μια επιχείρηση που εμπορεύεται πολύ μεγάλο αριθμό ειδών.
    Για παράδειγμα ένα βιβλιοχαρτοπωλείο έχει πάνω από 100.000 ενεργούς κωδικούς ειδών. Έπειτα, πέρα από την καταμέτρηση, η αποτίμηση όλων αυτών των ειδών είναι κυριολεκτικά αδύνατο να προσδιοριστεί επακριβώς παρά μόνο προσεγγιστικά.

  • 21 Οκτωβρίου 2014, 21:42 | Γιάννης

    Να καταργηθεί. Οι απαλλαγές δημιουργούν στρευλώσεις. Όλοι να εφαρμόζουν τα ίδια