1. Για κάθε πώληση αγαθών ή υπηρεσιών σε ιδιώτες καταναλωτές, αντί έκδοσης τιμολογίου του άρθρου 8, μπορεί να εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης (απόδειξη λιανικής πώλησης ή απόδειξη παροχής υπηρεσιών) και αντίτυπο αυτού του εγγράφου παραδίδεται στον πελάτη.
2. Το στοιχείο λιανικής πώλησης φέρει υποχρεωτικά τις ακόλουθες ενδείξεις:
α) Την ημερομηνία έκδοσης.
β) Τον αύξοντα αριθμό, για μία ή περισσότερες σειρές στοιχείων λιανικής πώλησης, ο οποίος χαρακτηρίζει το στοιχείο αυτό με μοναδικό τρόπο.
γ) Τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.), με βάση τον οποίο ο πωλητής πραγματοποίησε την παράδοση των αγαθών ή την παροχή των υπηρεσιών.
δ) Το πλήρες όνομα και την πλήρη διεύθυνση του πωλητή των αγαθών ή υπηρεσιών.
ε) Το συντελεστή Φ.Π.Α. που εφαρμόζεται και την μικτή αξία πώλησης που αυτός αφορά.
3. Για σκοπούς ευχερούς ταυτοποίησης των σχετικών συναλλαγών, δύναται να καθίσταται υποχρεωτική η αναγραφή πρόσθετων στοιχείων στα εκδιδόμενα στοιχεία λιανικής πώλησης ορισμένων κατηγοριών υπηρεσιών ή αγαθών, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος.
4. Στην περίπτωση εκπτώσεων ή επιστροφών εκδίδεται πιστωτικό στοιχείο λιανικής πώλησης. Για κάθε εκδιδόμενο πιστωτικό στοιχείο λιανικής πώλησης άνω των 50 ευρώ τηρείται από τον πωλητή αρχείο με το ονοματεπώνυμο και τη διεύθυνση του πελάτη.
5. Με στοιχείο λιανικής πώλησης εξομοιώνεται κάθε άλλο έγγραφο που περιλαμβάνει τα δεδομένα του στοιχείου λιανικής πώλησης και αντίτυπο αυτού παραδίδεται στον πελάτη.
6. Το στοιχείο λιανικής πώλησης μπορεί να φέρει ανάλογη ονομασία, σύμφωνα με τις επικρατούσες συναλλακτικές πρακτικές ή τις απαιτήσεις άλλης νομοθεσίας.
7. Η οντότητα που πωλεί αγαθά ή υπηρεσίες σε ιδιώτες καταναλωτές έχει την ευθύνη να διασφαλίζει ότι εκδίδεται στοιχείο λιανικής πώλησης για κάθε σχετική πώληση. Η οντότητα αυτή εκδίδει το παραστατικό πώλησης. Εναλλακτικά, η οντότητα μπορεί με προηγούμενη συμφωνία να διασφαλίσει την έκδοση παραστατικού από τρίτο πρόσωπο εξ’ ονόματος και για λογαριασμό της. Η συμφωνία για έκδοση παραστατικού πώλησης από άλλο τρίτο πρόσωπο δεν απαλλάσσει την οντότητα από τη νόμιμη υποχρέωση να διασφαλίσει ότι θα εκδοθεί σχετικό παραστατικό καθώς και από κάθε σχετική ευθύνη σύμφωνα με αυτό το νόμο.
8. Η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης γίνεται με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών του νόμου 1809/1980.
9. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων δύναται να τίθενται σε εφαρμογή τεχνικές προδιαγραφές καθώς και πληροφοριακά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών που είναι σύμφωνα με τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές, με σκοπό τη διασφάλιση της αυθεντικότητας και της ακεραιότητας των εκδιδόμενων στοιχείων λιανικής πώλησης. Με την ίδια απόφαση δύναται να ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την εφαρμογή των εν λόγω τεχνικών προδιαγραφών
10. Οι οντότητες δύνανται να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης με τη χρήση υπηρεσιών παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων λιανικής πώλησης, αντί της χρήσης φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών της παραγράφου 8.
11. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, ύστερα από δημοσίευση αξιολόγησης των διοικητικών βαρών για τις υποκείμενες οντότητες σε σχέση με το αναμενόμενο φορολογικό όφελος, δύναται να απαλλάσσονται ορισμένες κατηγορίες οντοτήτων από την υποχρέωση της παραγράφου 8. Οι οντότητες αυτές δύνανται να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο.
12. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο ή με άλλο τεχνικό μέσο, αντί της εφαρμογής των παραγράφων 8 ή 10 του παρόντος άρθρου, για περιστασιακές λιανικές πωλήσεις.
13. Η οντότητα μπορεί να εκδίδει παραστατικά λιανικής πώλησης με χειρόγραφο τρόπο στην περίπτωση διακοπής του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας ή διακοπής της λειτουργίας του μέσου της παραγράφου 8 λόγω τεχνικού προβλήματος. Σε περίπτωση μη λειτουργίας του εξοπλισμού της παραγράφου 8 του παρόντος άρθρου λόγω τεχνικού προβλήματος, η οντότητα λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για αποκατάσταση της λειτουργίας του εξοπλισμού χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση και για την αποτροπή επαναλήψεων του προβλήματος. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων της παραγράφου 9 δύναται να ρυθμίζονται θέματα εφαρμογής αυτής της παραγράφου καθώς και να επιβάλλονται υποχρεώσεις ενημέρωσης της Διεύθυνσης Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών.
14. Η οντότητα που εκδίδει στοιχεία λιανικής πώλησης με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών της παραγράφου 8 διαβιβάζει εντός 10 (δέκα) ημερών από την έναρξη ή την παύση της χρήσης του εν λόγω μέσου στη Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών τις ακόλουθες, κατά περίπτωση πληροφορίες:
α) Τον τύπο και τον σειριακό αριθμό (κωδικό) του κατασκευαστή του χρησιμοποιούμενου μέσου που απαιτείται για την ταυτοποίηση του εν λόγω μέσου.
β) Την ημερομηνία απόκτησης και την ημερομηνία οριστικής παύσης της χρήσης του μέσου.
15. Οι οντότητες οι οποίες επιλέγουν να εκδίδουν τα στοιχεία λιανικής πώλησης μέσω τρίτου προσώπου (πάροχος) διαβιβάζουν προς τη Διεύθυνση Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών την επωνυμία και τα στοιχεία επικοινωνίας του τρίτου προσώπου, καθώς και την ημερομηνία έναρξης και λήξης της χρήσης των υπηρεσιών του παρόχου. Η διαβίβαση των πληροφοριών αυτών γίνεται εντός 10 (δέκα) ημερών από την έναρξη ή την παύση χρήσης των υπηρεσιών του παρόχου.
Καταλαβαινουμε για την αναγκαιοτητα της εκδοσης των αποδειξεων.Παντα ομως κυνηγατε τους μικρους και ανημπορους να αντισταθουν .Με τους γιατρους Δικηγορους και οι συναφη κατηγοριες μπορει καποιος να μου πει γιατι παρολο που υποχρεωνοταν να βαλουν ΦΗΜ,γιατι εξαιρεθηκαν και δεν εκδιδουν???
Άρθρο 12 : Εκδιδόμενα στοιχεία για λιανική πώληση αγαθών ή υπηρεσιών
Στην παράγραφο 10, σωστά ορίζεται η δυνατότητα έκδοσης αποδείξεων λιανικής μέσω υπηρεσιών παρόχου. Είναι επιτακτική όμως η ανάγκη, η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, να ορίσει κριτήρια και προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν οι πάροχοι αυτοί, όπως ακριβώς γίνεται και στις φορολογικές ταμειακές μηχανές όπου υπάρχουν προδιαγραφές. Πρέπει να προστατευθούν, αφενός οι οντότητες που θα επιλέξουν κάποιον πάροχο και αφετέρου ο ελεγκτικός μηχανισμός.
Στην παράγραφο 9, αναφέρεται ότι η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, «δύναται να θέσει σε εφαρμογή τεχνικές προδιαγραφές των φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών …». Επειδή, μετά από μια χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία, θεσμοθετήθηκαν με τις ΠΟΛ.1220 και ΠΟΛ.1221 τον Δεκέμβριο 2012, πολύ αυστηρές για την ασφάλεια τους τεχνικές προδιαγραφές, πρέπει να διευκρινιστεί άμεσα αν αυτές θα συνεχίσουν να ισχύουν ή θα τροποποιηθούν. Η αγορά (υπόχρεες οντότητες και εισαγωγείς/κατασκευαστές) δεν μπορούν και δεν πρέπει να δραστηριοποιούνται στην ασάφεια.
Στην παράγραφο 2 του άρθρου 38 , αναφέρεται ότι καταργείται από την 1.1.2015 ο 1809/1980 που όριζε το θεσμικό πλαίσιο για τους ΦΗΜ. Αυτόματα λοιπόν, δημιουργείται η ανάγκη για την άμεση έκδοση (πριν την 1.1.2015) «εγκύκλιου» από την Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, στην οποία θα καθορίζεται το πλαίσιο λειτουργίας και υποχρεώσεων, όλων των εμπλεκόμενων (εισαγωγείς/κατασκευαστές ΦΗΜ, μεταπωλητές/τεχνικοί ΦΗΜ, οντότητες που κάνουν χρήση ΦΗΜ).
Σχόλια για το Άρθρο 12: Εκδιδόμενα στοιχεία για λιανική πώληση αγαθών ή υπηρεσιών ειδικότερα για την παράγραφο 14.
Για να καταλάβετε πόσο λάθος είναι αυτή η προσέγγιση, σκεφτείτε το εξής απλό:
Ας υποθέσουμε ότι έχουμε λογαριασμό καταθέσεων σε μια τράπεζα. Πιστεύετε ότι θα ήταν ποτέ δυνατόν να ζητάει η τράπεζα τα εξής στοιχεία: Ποια είναι η διεύθυνσή σου, το όνομα σου και να της λες ποιο είναι το υπόλοιπο του λογαριασμού σου αντί να σου το λέει αυτή; Προφανώς κάτι τέτοιο θα ήταν απαράδεκτο.
Κι όμως: το ακριβώς ανάλογο λειτουργεί εδώ και χρόνια και διαιωνίζεται με βάση αυτή την ρύθμιση σε ότι αφορά το Υπουργείο Οικονομικών και τις ταμειακές μηχανές. Αντί να είναι υποχρεωτικό οι ταμειακές μηχανές αυτόματα να στέλνουν τα δεδομένα πωλήσεων τους στην ΓΓΠΣ, η οποία θα υπολογίζει τα αθροίσματα και άλλες πληροφορίες, το Υπουργείο Οικονομικών ζητάει από τους κατόχους των ταμειακών μηχανών να δηλώνουν κάθε μεταβολή διεύθυνσης ή άλλα στοιχεία ήσσονος ενδιαφέροντος για τη μηχανή, και να δηλώνουν οι ίδιοι ποια είναι τα ποσά που έχει η ταμειακή μηχανή.
Δεδομένου μάλιστα ότι όταν μια ταμειακή μηχανή βρεθεί λόγω πλήρωσης της μνήμης σε κατάσταση αποθήκευσης, μετά από κάποιο διάστημα ξεμένει από μπαταρία, άρα ο έλεγχος είναι πρακτικά αδύνατος, καταλαβαίνουμε ότι είναι απολύτως αναγκαίο να έχει στείλει πρώτα η ίδια η μηχανή τα δεδομένα της στην ΓΓΠΣ.
Με βάση τα ανωτέρω προτείνω να γίνει άμεσα υποχρεωτική η αποστολή των δεδομένων των ταμειακών μηχανών στην ΓΓΠΣ, όπως άλλωστε ορίζεται από το ν.3943/2011.
Διατηρείται η χρήση ταμειακής μηχανής ή φορολογικού μηχανισμού για πωλήσεις λιανικής, με δυνατότητα απαλλαγής ορισμένων κατηγοριών.
Στο άρθο 12 παράγραφος 8 ποίος είναι ο Νόμος 1809 / 1980, καθώς αναφέρετε σε αυτόν και το άρθρο 40 παράγραφος 1 (μήπως εννοείτε τον 1809 / 1988 ?)
8. Η έκδοση στοιχείων λιανικής πώλησης γίνεται με τη χρήση φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών του νόμου 1809/1980.
Άρθρο 40: Μεταβατικές διατάξεις
1. Οι φορολογικοί ηλεκτρονικοί μηχανισμοί (φορολογικές ταμειακές μηχανές και μηχανισμοί Ειδικών Ασφαλών Διατάξεων Σήμανσης Στοιχείων) του ν. 1809/1980 μπορούν να συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται, εκτός εάν, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, κριθεί ότι δεν πληρούν τις τεχνικές προδιαγραφές και λοιπά χαρακτηριστικά της παραγράφου 9 του άρθρου 12 του παρόντος νόμου.
Τι σημαίνει ιδιώτης καταναλωτής ; Υπάρχουν κατηγορίες φορολογουμένων νομικών ή φυσικών προσώπων που θεωρούνται ιδιώτες καταναλωτές ως προς ορισμένες οικονομικές δραστηριότητες. Ένα σωματείο που δεν εκπίπτει ΦΠΑ εξομοιούται σήμερα με ιδιώτη καταναλωτή και μπορεί να λάβει απόδειξη λιανικής . Αυτό διατηρείται ή καταργείται με τις συγκεκριμένες διατάξεις ;
Η δυνατότητα έκδοσης λιανικής πώλησης σε επαγγελματία προβλεπόταν σύμφωνα με τον ΚΦΑΣ μέχρι το ποσό των 100 ευρώ.
Το άρθρο αυτό όμως μιλά μόνο για χορήγηση αποδείξεων λιανικής μόνο σε ιδιώτες. Τι σημαίνει αυτό ; Καταργείται η προβλεπόμενη από τον ΚΦΑΣ δυνατότητα λήψης και καταχώρησης στα βιβλία απόδειξης λιανικής; Είναι δυνατό να ζητείται τιμολόγιο για καθημερινά ποσά 10 ευρώ ; Είναι αυτό απλοποίηση ;
Να διευκρινιστεί ρητά πως οι αποδείξεις λιανικής πώλησης μέχρι 100 ευρώ εξακολουθούν να αποτελούν νόμιμα αποδεικτικά στοιχεία ισοδύναμα των τοιμολογίων, που μπορεί νομίμως καταχωρούνται στα βιβλία.
Από τα άρθρα 8 και 12 καταλαβαίνω ότι, εγώ που παρέχω υπηρεσίες συμβούλου επιχειρήσεων, αν παράσχω υπηρεσίες σε κάποιον που είναι ακόμη ιδιώτης (π.χ. ένα business plan για μια start up που εξετάζει ένας νέος) τότε μπορώ:
1. είτε να εκδώσω απόδειξη λιανικής υποχρεωτικά μέσω φορολογικού μηχανισμού,
2. είτε να εκδώσω τιμολόγιο χωρίς φορολογικό μηχανισμό
Με τη βασική διαφορά μεταξύ των δύο παραστατικών να είναι ότι το τιμολόγιο έχει τα στοιχεία του πελάτη, ενώ η απόδειξη λιανικής όχι, αν επιλέξω τη δεύτερη λύση (δηλαδή εκδώσω τιμολόγιο στον ιδιώτη) θα πρέπει να βάλω το ΑΦΜ και τα λοιπά του στοιχεία.
Μέχρι τώρα η αναγραφή των στοιχείων του πελάτη εξυπηρετούσε τον σκοπό των διασταυρώσεων μέσω ΜΥΦ. Τώρα, επειδή προφανώς οι διασταυρώσεις θα συνεχίσουν να ισχύουν, και για να μην γίνει μπέρδεμα με τον ιδιώτη ο οποίος δεν υποβάλλει ΜΥΦ, θα πρέπει τα λογιστικά προγράμματα να συμπληρώσουν πεδίο όπου να αναφέρεται ότι ο αντισυμβαλλόμενος είναι ιδιώτης ώστε να τον εξαιρέσουν από την ΜΥΦ;
Μήπως θα έπρεπε να γίνουν κάποιες περισσότερες διευκρινήσεις σ’ αυτά τα δύο άρθρα, ώστε να είναι πιο σαφές το πνεύμα του νόμου και οι διάφορες περιπτώσεις τιμολόγησης;