Άρθρο 03: Λογιστικό σύστημα και βασικά λογιστικά αρχεία

1. Η οντότητα τηρεί, ως μέρος του λογιστικού συστήματός της, αρχείο κάθε συναλλαγής και γεγονότος αυτής που πραγματοποιείται στη διάρκεια της περιόδου, καθώς και των προκυπτόντων πάσης φύσεως εσόδων, κερδών, εξόδων, ζημιών, αγορών και πωλήσεων περιουσιακών στοιχείων, εκπτώσεων και επιστροφών, φόρων, τελών και των πάσης φύσεως εισφορών σε ασφαλιστικούς οργανισμούς.
2. Το λογιστικό σύστημα παρακολουθεί σε αρχείο κάθε στοιχείο του ισολογισμού, καθώς και κάθε μεταβολή αυτού.
3. Η τήρηση των αρχείων των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου γίνεται με τρόπο ανάλογο του μεγέθους και της φύσης της οντότητας και σύμφωνα με τον παρόντα νόμο.
4. Για την εκπλήρωση της υποχρέωσης τήρησης των αρχείων των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου, το κριτήριο της σημαντικότητας της παραγράφου 5 του άρθρου 17 δεν έχει εφαρμογή.
5. Το λογιστικό σύστημα της οντότητας απαιτείται να καταχωρεί τη λογιστική βάση των στοιχείων των εσόδων, εξόδων, περιουσιακών στοιχείων, υποχρεώσεων και καθαρής θέσης, κατά περίπτωση, με σκοπό την κατάρτιση των χρηματοοικονομικών καταστάσεων της οντότητας σύμφωνα με τον παρόντα νόμο. Το λογιστικό σύστημα της οντότητας απαιτείται να παρακολουθεί και τη φορολογική βάση των στοιχείων των εσόδων, εξόδων, περιουσιακών στοιχείων, υποχρεώσεων και καθαρής θέσης, κατά περίπτωση, με σκοπό τη συμμόρφωση με τη φορολογική νομοθεσία και την υποβολή φορολογικών δηλώσεων.
6. Τα λογιστικά αρχεία τηρούνται με ηλεκτρονικό ή χειρόγραφο τρόπο. Όταν στην τήρηση των αρχείων χρησιμοποιούνται συντομεύσεις ή σύμβολα, το νόημά τους ορίζεται με σαφήνεια.
7. Τα λογιστικά στοιχεία (παραστατικά), συμπεριλαμβανομένων των τιμολογίων πώλησης, επιτρέπεται να συντάσσονται σε γλώσσα άλλη από την Ελληνική. Τα λογιστικά βιβλία (αρχεία) τηρούνται στην Ελληνική γλώσσα.
8. Το σχέδιο των λογαριασμών του παραρτήματος Γ χρησιμοποιείται ως μέρος του λογιστικού συστήματος της οντότητας, σε ότι αφορά στην ονοματολογία και στο περιεχόμενο των λογαριασμών σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, καθώς και στο βαθμό ανάλυσης και συγκέντρωσης αυτών. Η περαιτέρω ανάπτυξη του σχεδίου λογαριασμών για την κάλυψη των πληροφοριακών αναγκών της οντότητας και την ευχερή εφαρμογή του παρόντος νόμου είναι ευθύνη της διοίκησης της οντότητας, λαμβάνοντας ιδιαίτερα υπόψη την ανάγκη κάλυψης των απαιτήσεων της παραγράφου 10 του άρθρου 5. Ιδιαίτερα, οι τίτλοι των λογαριασμών δύναται να προσαρμόζονται σύμφωνα με τις καθιερωμένες ονοματολογίες ευρύτερων κλάδων δραστηριότητας, λαμβάνοντας υπόψη και την παράγραφο 12 του άρθρου 16.
9. Εναλλακτικά του σχεδίου λογαριασμών του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 8 του παρόντος άρθρου, κάθε οντότητα που υπόκειται σε αυτό το νόμο έχει την δυνατότητα να εφαρμόζει το σχέδιο λογαριασμών, όπως ισχύει κατά την 31 Δεκεμβρίου 2014.
10. Όταν η οντότητα συντάσσει ισολογισμό, χρησιμοποιεί ένα κατάλληλο διπλογραφικό σύστημα για την παρακολούθηση των στοιχείων των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου και τηρεί:
α) Αρχείο στο οποίο καταχωρείται αναλυτικά κάθε συναλλαγή και γεγονός (ημερολόγιο).
β) Αρχείο με τις μεταβολές κάθε τηρούμενου λογαριασμού (αναλυτικό καθολικό).
γ) Σύστημα συγκέντρωσης του αθροίσματος των αυξήσεων και μειώσεων (χρεώσεων και πιστώσεων), καθώς και το υπόλοιπο κάθε τηρούμενου λογαριασμού (ισοζύγιο).
11. Η οντότητα της παραγράφου 2.γ του άρθρου 1 που εμπίπτει στην κατηγορία των πολύ μικρών οντοτήτων και επιλέγει, σύμφωνα με τον παρόντα νόμο, να καταρτίσει χρηματοοικονομικές καταστάσεις της παραγράφου 8 του άρθρου 16 δύναται, να μην τηρήσει τα αρχεία της παραγράφου 2 του παρόντος άρθρου.
12. Όταν, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις αυτού του νόμου, η οντότητα δεν συντάσσει ισολογισμό, δύναται, αντί του λογιστικού συστήματος της παραγράφου 10, να χρησιμοποιεί ένα κατάλληλο απλογραφικό λογιστικό σύστημα για την παρακολούθηση των στοιχείων της παραγράφου 1 του παρόντος άρθρου, τα οποία συμπεριλαμβάνουν:
α) Τα πάσης φύσεως έσοδα διακεκριμένα σε έσοδα από πώληση εμπορευμάτων, από πώληση προϊόντων, από παροχή υπηρεσιών, και λοιπά έσοδα.
β) Τα πάσης φύσεως κέρδη.
γ) Τις πάσης φύσεως αγορές περιουσιακών στοιχείων, διακεκριμένα σε αγορές εμπορευμάτων, πρώτων ή βοηθητικών υλών και υλικών, παγίων, και αγορές λοιπών περιουσιακών στοιχείων.
δ) Τα πάσης φύσεως έξοδα, διακεκριμένα σε αμοιβές προσωπικού συμπεριλαμβανομένων εισφορών σε ασφαλιστικούς οργανισμούς, έξοδα από τη λήψη λοιπών υπηρεσιών, και λοιπά έξοδα.
ε) Τις πάσης φύσεως ζημίες.
στ) Τους πάσης φύσεως φόρους και τέλη, ξεχωριστά κατ’ είδος.

  • 29 Οκτωβρίου 2014, 22:03 | ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

    Με την αντικατάσταση του Ε.Γ.Λ.Σ. από τα Δ.Λ.Π. και την συνακόλουθη εφαρμογή σχεδίων λογαριασμών που κάθε επιχείρηση θα εφαρμόζει όπως η ίδια επιλέγει, θα επέλθουν δραματικές αλλαγές στην υπάρχουσα οργάνωση των ελληνικών επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα τη διόγκωση του λειτουργικού και διαχειριστικού τους κόστους. Με την υποχρεωτική εφαρμογή των Δ.Λ.Π. και από τις μη εισηγμένες σε Χρηματιστήριο επιχειρήσεις, η οικονομική επιβάρυνσή τους θα εκτοξευθεί, τόσο με το εφάπαξ κόστος των τεράστιων αλλαγών που θα πρέπει να γίνουν στα μηχανογραφικά πακέτα τους, όσο και με την αναγκαστική τήρηση διπλών βιβλίων, αυτά των φορολογικών νόμων και αυτά των Δ.Λ.Π, διογκώνοντας έτσι το συνολικό ετήσιο λειτουργικό τους κόστος.
    Η Λογιστική Τυποποίηση διευκολύνει απόλυτα τη μηχανοργάνωση και περιορίζει το κόστος σχεδιασμού και εφαρμογής της. Κι αυτό γιατί τα χρησιμοποιούμενα συστήματα μηχανοργάνωσης (παραμετρικά ERΡ) που βασίστηκαν στο Ε.Γ.Λ.Σ. εφαρμόζονται σήμερα από όλες τις επιχειρήσεις, ενώ τα ιδιαιτέρως κοστοβόρα εισαγόμενα παραμετρικά συστήματα ERP που επικαλούνται οι συντάκτες του νομοσχεδίου έχουν κατασκευαστεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να πωλούνται σε όλες τις χώρες του κόσμου και το κόστος προσαρμογής τους σε κάθε χώρα είναι πολλαπλάσιο από το κόστος αγοράς τους. Το αυξημένο αυτό κόστος οφείλεται στο γεγονός ότι δεν υπάρχει παγκόσμια λογιστική τυποποίηση.

  • 28 Οκτωβρίου 2014, 14:32 | MICHAEL.

    Εντάξει για τις μεγάλες ή μεσαίες επιχειρήσεις αλλά είναι πολύ δύσκολο και δαπανηρό να ανταποκριθούν σε τέτοιο απαιτητικό λογιστικό σύστημα αυτοαπασχολούμενοι και επαγγελματίες με βιβλία εσόδων-εξόδων, μικροεπιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικοί σύλλογοι που τηρούν βιβλίο ταμείου ( βιβλία εισπράξεων-πληρωμών).

    Πρέπει να εξαιρεθούν ρητά ή να τους δοθεί ρητή δυνατότητα προαιρετικής εφαρμογής ιδίως αν ο τζίρος τους είναι κάτω από 100.000 ευρώ ετησίως.

  • 23 Οκτωβρίου 2014, 10:27 | MICHAEL.

    Να διευκρινιστεί ρητά ότι εξακολουθεί να ισχύει η δυνατότητα τήρησης μη λογιστικών (απλογραφικών ή διπλογραφικών) βιβλίων για τα μη κερδοσκοπικά νομικά πρόσωπα που δενεπιδίδονται σε δραστηριότητες υπαγόμενες σε ΦΠΑ

  • 23 Οκτωβρίου 2014, 09:57 | MICHAEL.

    Να διευκρινιστεί ρητά ότι μέσα στα νόμιμα λογιστικά αρχεία εξακολουθούν να συμπεριλαμβάνονται όπως προέβλεπε ο ΚΦΑΣ και οι αποδείξεις λιανικής μέρχι του ποσού των 100 ευρώ. Διαφορετικά θα γίνει ένα μπάχαλο όχι μόνο με τα λογιστικά βιβλία αλλά και με τις συγκεντρωτικές καταστάσεις και όλες γενικά τις λογιστικές υποχρεώσεις

  • 21 Οκτωβρίου 2014, 16:45 | ΘΑΝΑΣΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ

    Στην παράγραφο 6 αναφέρεται ο όρος «χειρόγραφο». Η αποψή μου είναι ότι όταν μιλάμε για γρήγορους, αποτελεσματικούς ελέγχους, πάταξη του φαινομένου της έκδοσης εικονικών και πλαστών τιμολογίων η χρήση ηλεκτρονικών μέσων για την τήρηση αρχείων συναλλαγών θα έπρεπε να είναι όρος απαράβατος του σύγχρονου «επιχειρείν». Τα ηλεκτρονικά μέσα από την άλλη θα πρέπει να είναι κατάλληλα σχεδιασμένα ώστε να εξασφαλίζουν την αυθεντικότητα και την μοναδικότητα των αρχείων. Η on-line σύνδεση με το taxisnet είναι ο μόνος τρόπος αυτόματης διαστάυρωσης. Ολα τα άλλα μέσα και ηλεκτρονικά αρχεία που αποστέλλονται και τροποποιούνται εκ των υστέρων απαιτούν πάλι έλεγχο εκ του σύνεγγυς.

  • 21 Οκτωβρίου 2014, 16:54 | ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΙΟΥΛΑΦΑΣ

    Η επιβολή ένος νέου λογιστικού σχεδίου προκαλεί πολύ μεγάλη δαπάνη για το σύνολο των οικονομικών μονάδων, το οποίο θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη.
    Επίσης, τα υφιστάμενα λογιστικά σχέδια παρέχουν δυνατότητα πλήρους εναρμόνισης, καθώς και την ευελιξία για την ενσωμάτωση οποιασδήποτε λογιστικής πολιτικής.
    Απόδειξη είναι ότι οι εταιρείες που εφαρμόζουν ΔΠΧΑ πραγματοποιούνται εγγραφές, ήδη από την πρώτη εφαρμογή τους.
    Κατά την άποψή μου τόσο οι οικοομικές καταστάσεις όσο και τα λογιστικά πλαίσια δύνανται να μεταβληθούν, αλλά τα λογιστικά σχέδια δεν θα πρέπει να επηρεαστούν.
    Τα προβλήματα που θα προκληθούν θα είναι πάρα πολύ μεγάλα για το σύνολο των επιχειρήσεων, καθώς και το σύνολο του οικονομο – λογιστικού κλάδου.
    Η ύπαρξη δε εξαιρέσεων από την εφαρμογή του υπό διαβούλευση λογιστικού σχεδίου ήδη από τον αρχικό νόμο για συγκεκριμένες οντότητες, υποδηλώνει και την αδυναμία εφαρμογής του.