Οι παράγραφοι 1 και 4 του άρθρου 5 του ν.2628/1998 αντικαθίστανται ως εξής :
«1. Στον Οργανισμό λειτουργούν δύο (2) Διευθύνσεις :
-Διεύθυνση Δανεισμού και Διαχείρισης Διαθεσίμων, με αρμοδιότητες:
(α) την κατάρτιση του τμήματος του Προγράμματος Δανεισμού και Διαχείρισης Χρέους του Ελληνικού Δημοσίου που αφορά στο δανεισμό
(β) την αξιολόγηση προτάσεων χρηματοδότησης του Ελληνικού Δημοσίου
(γ) την προετοιμασία και εκτέλεση για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου του δανεισμού αυτού μέσω κοινοπρακτικών εκδόσεων, ιδιωτικών τοποθετήσεων, δημοπρασιών και λοιπών μορφών χρηματοδότησης από τις αγορές
(δ) την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών για το δανεισμό και τη διαχείριση χρέους φορέων του δημόσιου τομέα και για το δανεισμό του Ελληνικού Δημοσίου που σχετίζεται με επενδυτικά ή κοινωνικά προγράμματα
(ε) την επιλογή Τραπεζών ή πιστωτικών ιδρυμάτων για λογαριασμό των ως άνω φορέων στη διαδικασία επιλογής για τη δανειοδότηση αυτών, την διαπραγμάτευση των οικονομικών όρων των σχετικών συμβάσεων και την υποβολή σε αυτούς ολοκληρωμένης πρόταση σύναψης δανείου
(στ) την επιλογή μίας ή περισσοτέρων τραπεζών ή πιστωτικών ιδρυμάτων επιλογής για τη σύναψη συμφωνίας χρηματοδότησης στο πλαίσιο της διαδικασίας παροχής εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου για τη δανειοδότηση δημοσίων επιχειρήσεων του κεφαλαίου Α΄ του ν.3429/2005 όπως ισχύει
(ζ) την ανάπτυξη και διατήρηση των σχέσεων με τους επενδυτές (investors relations)
(η) την παρέμβαση στην αγορά ομολόγων μέσω επαναγορών ή και συμπληρωματικών εκδόσεων
(θ) τη σύνταξη περιοδικών απολογισμών εκτέλεσης του Προγράμματος Δανεισμού
(ι)την εκτέλεση του βραχυχρόνιου δανεισμού και τις τοποθετήσεις των διαθεσίμων του Ελληνικού Δημοσίου με κατάλληλα χρηματοοικονομικά μέσα ιδίως καταθέσεις, εκδόσεις εμπορικών γραμματίων (European Commercial Paper), συμφωνίες επαναγοράς (repos και reverse repos) κλπ και
(ια)την εκτέλεση βραχυχρόνιων χρηματοοικονομικών πράξεων με φορείς Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους λοιπών χωρών.
-Διεύθυνση Διαχείρισης Χαρτοφυλακίου και Ανάλυσης Κινδύνων, με αρμοδιότητες:
(α) την κατάρτιση του τμήματος του Προγράμματος Δανεισμού και Διαχείρισης Χρέους του Ελληνικού Δημοσίου που αφορά στη διαχείριση χαρτοφυλακίου χρέους μέσω παραγώγων και λοιπών χρηματοοικονομικών μεθόδων
(β) την τιμολόγηση, διαπραγμάτευση και τη σύναψη των διαχειριστικών πράξεων παραγώγων
(γ) την αξιολόγηση προτάσεων διαχείρισης χαρτοφυλακίου
(δ) την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε θέματα διαχείρισης χαρτοφυλακίου προς φορείς του δημόσιου τομέα
(ε) την γνωμοδότηση στο πλαίσιο της διαδικασίας παροχής εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου για τις πράξεις διαχείρισης χρέους δημοσίων επιχειρήσεων του κεφαλαίου Α΄ του ν.3429/2005 όπως ισχύει
(στ) την σύνταξη περιοδικών απολογισμών διαχείρισης του δημοσίου χρέους
(ζ) την παρακολούθηση του συνολικού χαρτοφυλακίου χρέους περιλαμβανομένων των διαχειριστικών πράξεων και την ανάλυση των παραμέτρων του (αποτιμήσεις πράξεων παραγώγων, προβλέψεις χρηματορροών, ανάλυση σεναρίων, ελέγχους ευαισθησίας, προσομοιώσεις κλπ.) καθώς και την ενημέρωση σε τακτική βάση (τουλάχιστον μια φορά το μήνα) του Γενικού και Αναπληρωτή Γενικού Διευθυντή
(η) την παρακολούθηση του κινδύνου αντισυμβαλλομένων του Ελληνικού Δημοσίου και λοιπών κινδύνων αγοράς σε ενοποιημένη βάση καθώς και την ενημέρωση σε τακτά χρονικά διαστήματα (τουλάχιστον μια φορά το μήνα) του Γενικού και Αναπληρωτή Γενικού Διευθυντή
(θ) την εισήγηση, σε συνεργασία με την Διεύθυνση Δανεισμού και Διαχείρισης Διαθεσίμων, των ορίων των παραμέτρων κινδύνου
(ι) την συγκέντρωση και παροχή στοιχείων για ενημέρωση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και των ιστοσελίδων του ΟΔΔΗΧ και
(ια) την σύνταξη του ετήσιου Απολογισμού Δανεισμού και Διαχείρισης.
4. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μετά από πρόταση του Δ.Σ. ρυθμίζονται τα θέματα των σχέσεών του με τις συναφείς Διευθύνσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους του Υπουργείου Οικονομικών».
Η συγκέντρωση νέων αρμοδιοτήτων και υπερεξουσιών στα χέρια ενός φυσικού προσώπου (επικεφαλής ενός δημόσιου οργανισμού) προφανώς δεν συνάδει με τον «ευέλικτο δημόσιο τομέα». Η Διεύθυνση Διαχείρισης Κρατικών Διαθεσίμων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), τα χρόνια της λειτουργίας της έχει αποτελέσει μια δημόσια υπηρεσία άξια προς μίμηση. Αποτελεσματική στο έργο της, αποτελεί μια από τις λίγες κερδοφόρες δημόσιες υπηρεσίες με τα εκατομμύρια ευρώ που έχει συμβάλει άοκνα να εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία υπό την μορφή εσόδων (profits) για το Ελληνικό Δημόσιο.
Λειτουργώντας με απολύτως διαφανείς διαδικασίες και συστήματα, με προσωπικό και υλικοτεχνική υποδομή που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα απολύτως από τα εξειδικευμένα τμήματα διαχείρισης διαθεσίμων των τραπεζών είναι κατά γενική ομολογία των αντισυμβαλλόμενων τραπεζών μια δημόσια υπηρεσία που είναι ευτύχημα να συνεργάζεται κάποιος μαζί της.
Η επικείμενη αφαίρεση αρμοδιοτήτων από την 49η Δ/νση Διαχείρισης Κρατικών Διαθεσίμων θα δώσει ένα καίριο πλήγμα στην αρχαιότερη από συστάσεως Ελληνικού κράτους και μοναδική δημόσια υπηρεσία (Γενικό Λογιστήριο του Κράτους) που αναφέρεται και στο Σύνταγμα μας. Είναι κοινή πεποίθηση πως το παραγόμενο έργο εκ μέρους των Υπηρεσιών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους τυγχάνει της συνολικής αναγνώρισης και αποδοχής όχι μόνο των Ελλήνων πολιτών αλλά και διεθνών οργανισμών (ΙΜF, World Bank κλπ). Τελικά, ίσως αυτό που απαιτείται είναι μια μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στο πρόσωπο των εργαζομένων στην ιστορικότερη και πιο οργανωμένη ελληνική Δημόσια Υπηρεσία
Οι εργασίες παρακολούθησης των κινδύνων αγοράς (market risk), του κινδύνου αντισυμβαλλόμενου (counterparty risk) και ανάλυσης των παραμέτρων του συνολικού χαρτοφυλακίου χρέους (ανάλυση σεναρίων, ελέγχους ευαισθησίας, προσομοιώσεις κλπ), δεν είναι λειτουργικά διαχωρισμένες και ανεξάρτητες από τις εργασίες που αναλαμβάνουν τους κινδύνους.
Δηλαδή ενοποιούνται όλες οι δραστηριότητες front office σε δύο Διευθύνσεις που θα αναλαμβάνουν κινδύνους έναντι του Ελληνικού Δημοσίου μέσω της διενεργείας πράξεων δανεισμού, παρέμβασης στην αγορά ομολόγων και διαχείρισης χαρτοφυλακίου χρέους μέσω παραγώγων, βλέπε:
– (γ), (η), (ι) και (ια) για την Διεύθυνση Δανεισμού και Διαχείρισης Διαθεσίμων και
– (α), (β), (γ) και (δ) για την Διεύθυνση Διαχείρισης Χαρτοφυλακίου και Ανάλυσης Κινδύνων
Αλλά οι δραστηριότητες middle office και risk management δεν ανήκουν σε μία μονάδα ανεξάρτητη που θα παρακολουθεί το front office αλλά είναι κομμάτι των εργασιών του, βλέπε:
– (ζ), (η) και (θ) για την Διεύθυνση Διαχείρισης Χαρτοφυλακίου και Ανάλυσης Κινδύνων
Δηλαδή η Διεύθυνση Διαχείρισης Χαρτοφυλακίου και Ανάλυσης Κινδύνων ταυτόχρονα θα διενεργεί πράξεις σε παράγωγα και ταυτόχρονα θα παρακολουθεί τους κινδύνους.
Η παραπάνω δομή κατά την γνώμη μου επηρεάζει την αντικειμενικότητα, ανεξαρτησία και ποιότητα των εργασιών middle office και risk management και δεν προωθεί την ορθή «Ενεργοποίηση και επέκταση των υφιστάμενων λειτουργιών» όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση (σελ. 3 και 4).
Θα έπρεπε οι εργασίες (α), (β), (γ) και (δ) της Διεύθυνσης Διαχείρισης Χαρτοφυλακίου και Ανάλυσης Κινδύνων να μεταφερθούν στην Διεύθυνση Δανεισμού και Διαχείρισης Διαθεσίμων.
Τέλος η Διεύθυνση Διαχείρισης Χαρτοφυλακίου και Ανάλυσης Κινδύνων να μετατραπεί σε Διεύθυνση Διαχείρισης Κινδύνων, να έχει λειτουργική ανεξαρτησία και να υπάγεται απ’ ευθείας στο Διοικητικού Συμβουλίου ΟΔΔΗΧ με σκόπο την άμεση και ανεπηρέαστη ενημέρωση του και όχι να υπάγεται στο Γενικό Διευθυντή (ή Αναπληρωτή Γενικό Διευθυντή) του.
Η οργάνωση των εργασιών του ΟΔΔΗΧ πρέπει να είναι στα πρότυπα των κανόνων και πρακτικών που εφαρμόζονται στα πιστωτικά ιδρύματα. Σχετική καθοδήγηση θα μπορούσε να προσφέρει και η Τράπεζα της Ελλάδος.