1. Η Εταιρεία διαθέτει μονάδα εσωτερικού ελέγχου, που συνιστά ανεξάρτητη οργανωτική μονάδα εντός της Εταιρείας και σκοπό έχει την παρακολούθηση και βελτίωση των λειτουργιών της Εταιρείας και των πολιτικών της αναφορικά με το Σύστημα εσωτερικού ελέγχου της.
2. Ο επικεφαλής της μονάδας εσωτερικού ελέγχου ορίζεται από το διοικητικό συμβούλιο της Εταιρείας, κατόπιν πρότασης της επιτροπής ελέγχου, και διαθέτει τις κατάλληλες γνώσεις και σχετική επαγγελματική εμπειρία. Υπάγεται διοικητικά στον διευθύνοντα σύμβουλο και λειτουργικά στην επιτροπή ελέγχου. Απασχολούμενος στη μονάδα εσωτερικού ελέγχου δεν μπορεί να είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου ή μέλος μετά δικαιώματος ψήφου τυχόν επιτροπών διαρκούς χαρακτήρα της Εταιρείας, καθώς και πρόσωπο που έχει στενούς δεσμούς με οιονδήποτε έχει μία από τις παραπάνω ιδιότητες, στην Εταιρεία ή σε εταιρεία του Ομίλου της.
3. Η Εταιρεία ενημερώνει την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για οποιαδήποτε μεταβολή του επικεφαλής της μονάδας εσωτερικού ελέγχου με την υποβολή των σχετικών πρακτικών συνεδρίασης διοικητικού συμβουλίου, εντός είκοσι (20) ημερών από τη μεταβολή αυτή.
4. Για την άσκηση του έργου της μονάδας εσωτερικού ελέγχου, ο επικεφαλής της δικαιούται να έχει πρόσβαση σε οποιαδήποτε οργανωτική μονάδα της Εταιρείας και να λαμβάνει γνώση οποιουδήποτε στοιχείου απαιτείται για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του.
5. Ο επικεφαλής της μονάδας εσωτερικού ελέγχου υποβάλλει στην επιτροπή ελέγχου το ετήσιο πρόγραμμα ελέγχων της μονάδας και τις απαιτήσεις πόρων. Το πρόγραμμα ελέγχων καταρτίζεται με βάση την αξιολόγηση των κινδύνων της Εταιρείας, καθώς και τις επισημάνσεις της επιτροπής ελέγχου.
Αρχική ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΑΝΩΝΥΜΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ, ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΑΓΟΡΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥ ΚΑΙ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2017/828 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥΆρθρο 16 Οργάνωση και λειτουργία της μονάδας εσωτερικού ελέγχου
Άρθρο 16 Οργάνωση και λειτουργία της μονάδας εσωτερικού ελέγχου
- 8 ΣχόλιαΆρθρο 01 Σκοπός
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 02 Πεδίο εφαρμογής
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 03 Ορισμοί
- 16 ΣχόλιαΆρθρο 04 Πολιτική καταλληλότητας των μελών διοικητικού συμβουλίου
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 05 Διοικητικό συμβούλιο
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 06 Εκτελεστικά μέλη – Μη εκτελεστικά μέλη – Ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 07 Πλαίσιο αρμοδιοτήτων των εκτελεστικών μελών του διοικητικού συμβουλίου
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 08 Πλαίσιο αρμοδιοτήτων των μη εκτελεστικών μελών του διοικητικού συμβουλίου
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 09 Πρόεδρος διοικητικού συμβουλίου
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 10 Ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη του διοικητικού συμβουλίου
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 11 Γενικοί όροι λειτουργίας των επιτροπών
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 12 Επιτροπή αποδοχών
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 13 Επιτροπή υποψηφιοτήτων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 14 Οργανωτικές ρυθμίσεις
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 15 Κανονισμός λειτουργίας
- 15 ΣχόλιαΆρθρο 16 Οργάνωση και λειτουργία της μονάδας εσωτερικού ελέγχου
- 10 ΣχόλιαΆρθρο 17 Αρμοδιότητες της μονάδας εσωτερικού ελέγχου
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 18 Κώδικας εταιρικής διακυβέρνησης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 19 Ενημέρωση μετόχων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 20 Μονάδα εξυπηρέτησης μετόχων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 21 Μονάδα εταιρικών ανακοινώσεων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 22 Πιστοποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας και της διαδικασίας παραγωγής χρηματοοικονομικής πληροφόρησης
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 23 Εκτίμηση για τη λειτουργία της Εταιρείας ως συνεχιζόμενης δραστηριότητας και δήλωσης μεσο-μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 24 Κυρώσεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 25 Αντικείμενο και πεδίο εφαρμογής (Άρθρο 1 στοιχείο 1 της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 26 Ορισμοί (Άρθρο 1 στοιχείο 2 της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)Άρθρο 26 Ορισμοί (Άρθρο 1 στοιχείο 2 της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 27 Εξακρίβωση των στοιχείων των μετόχων (Άρθρο 3α της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 Διαβίβαση πληροφοριών (άρθρο 3 β της Οδηγίας (EE) 2017/828)Άρθρο 28 Διαβίβαση πληροφοριών (άρθρο 3 β της Οδηγίας (EE) 2017/828)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 29 Διευκόλυνση της άσκησης των δικαιωμάτων των μετόχων (άρθρο 3 γ της Οδηγίας (EE) 2017/828)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 Μη διακριτική μεταχείριση, αναλογικότητα και διαφάνεια κόστους (Άρθρο 3δ της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)Άρθρο 30 Μη διακριτική μεταχείριση, αναλογικότητα και διαφάνεια κόστους (Άρθρο 3δ της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 31 Διαμεσολαβητές τρίτης χώρας (Άρθρο 3ε της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)Άρθρο 31 Διαμεσολαβητές τρίτης χώρας (Άρθρο 3ε της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 32 Πολιτική ενεργού συμμετοχής (Άρθρο 3ζ της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 33 Επενδυτική στρατηγική θεσμικών επενδυτών και συμφωνίες με τους διαχειριστές περιουσιακών στοιχείων (Άρθρο 3η της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 34 Διαφάνεια των διαχειριστών περιουσιακών στοιχείων (Άρθρο 3θ της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 35 Διαφάνεια πληρεξούσιων συμβούλων (Άρθρο 3ι της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 36 Αρμόδια Αρχή – Μέτρα και κυρώσεις (άρθρο 14 β της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37 Σύσταση και μορφήΆρθρο 37 Σύσταση και μορφή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 38 Επενδυτικοί περιορισμοί
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 39 Επενδυτικά τμήματαΆρθρο 39 Επενδυτικά τμήματα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 40 Διαχείριση ΟΕΕΆρθρο 40 Διαχείριση ΟΕΕ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 41 Αδειοδότηση ΟΕΕΆρθρο 41 Αδειοδότηση ΟΕΕ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 42 Κανονισμός ΟΕΕΆρθρο 42 Κανονισμός ΟΕΕ
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 43 Διάθεση μεριδίων ΟΕΕ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 44 Εξαγορά και αναστολή εξαγοράς μεριδίων ΟΕΕΆρθρο 44 Εξαγορά και αναστολή εξαγοράς μεριδίων ΟΕΕ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 45 Δέσμευση απόκτησης μεριδίων ΟΕΕΆρθρο 45 Δέσμευση απόκτησης μεριδίων ΟΕΕ
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 46 Μητρώο μεριδιούχων ΟΕΕ, βεβαιώσεις, μεταβίβαση, ενεχυρίαση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 47 ΑποτίμησηΆρθρο 47 Αποτίμηση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 48 Λύση ΟΕΕΆρθρο 48 Λύση ΟΕΕ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 49 Ανάκληση άδειας σύστασης ΟΕΕΆρθρο 49 Ανάκληση άδειας σύστασης ΟΕΕ
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 50 Διαχείριση κινδύνων και ρευστότητας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 51 Σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ διαχειριστή και ΟΕΕΆρθρο 51 Σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ διαχειριστή και ΟΕΕ
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 52 ΘεματοφύλακαςΆρθρο 52 Θεματοφύλακας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 53 Απαιτήσεις διαφάνειαςΆρθρο 53 Απαιτήσεις διαφάνειας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 54 Αρμόδια αρχή και εξουσίες τηςΆρθρο 54 Αρμόδια αρχή και εξουσίες της
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 55 Διοικητικές κυρώσειςΆρθρο 55 Διοικητικές κυρώσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 56 Φορολογικές διατάξειςΆρθρο 56 Φορολογικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 57 ΣκοπόςΆρθρο 57 Σκοπός
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 58 Πεδίο εφαρμογήςΆρθρο 58 Πεδίο εφαρμογής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 59 Το πληροφοριακό δελτίο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 60 Ευθύνη για το ενημερωτικό δελτίο (άρθρο 11 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)Άρθρο 60 Ευθύνη για το ενημερωτικό δελτίο (άρθρο 11 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 61 Αστική ευθύνη από το ενημερωτικό δελτίο (άρθρο 11 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 62 Χρησιμοποιούμενη γλώσσα (άρθρο 27 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)Άρθρο 62 Χρησιμοποιούμενη γλώσσα (άρθρο 27 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 63 Διαφημίσεις (άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129Άρθρο 63 Διαφημίσεις (άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 64 Αρμόδια Αρχή (άρθρο 20 παρ. 9 και το άρθρο 31 Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)Άρθρο 64 Αρμόδια Αρχή (άρθρο 20 παρ. 9 και το άρθρο 31 Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 65 Εξουσίες εποπτείας και διερεύνησης (άρθρο 32 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)Άρθρο 65 Εξουσίες εποπτείας και διερεύνησης (άρθρο 32 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 66 Διοικητικές κυρώσεις και μέτρα (άρθρα 38, 39 και 40 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 67 Αναφορά παραβάσεων (άρθρο 41 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 68 Δημοσίευση αποφάσεων (άρθρο 42 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)Άρθρο 68 Δημοσίευση αποφάσεων (άρθρο 42 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1129)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 69 Αρμόδιες αρχές για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2402 (άρθρο 29 παρ. 4 και 5 του Κανονισμού)Άρθρο 69 Αρμόδιες αρχές για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2402 (άρθρο 29 παρ. 4 και 5 του Κανονισμού)
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 70 Διοικητικές κυρώσεις και άλλα μέτρα για την παράβαση του Κανονισμού (ΕΕ) αρ. 2017/2402 (άρθρο 32 του Κανονισμού)Άρθρο 70 Διοικητικές κυρώσεις και άλλα μέτρα για την παράβαση του Κανονισμού (ΕΕ) αρ. 2017/2402 (άρθρο 32 του Κανονισμού)
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 71 Τροποποιήσεις του ν. 4099/2012
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 72 Τροποποιήσεις του ν. 4209/2013
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 73 Τροποποίηση του ν. 2533/1997
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 74 Τροποποίηση του ν. 4449/2017Άρθρο 74 Τροποποίηση του ν. 4449/2017
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 75 Επιτροπή Ελέγχου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 76 Τροποποίηση του ν. 4514/2018Άρθρο 76 Τροποποίηση του ν. 4514/2018
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 77 Μεταβατικές – καταργούμενες διατάξεις
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 78 Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
12 Μαρτίου 2020, 12:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
2 Απριλίου 2020, 14:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
15 Σχόλια 210 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 38482 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις
- ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΕΛΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΘΥΓΑΤΡΙΚΩΝ ΤΗΣ
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2021/2118 ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΣΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ, ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2022/858
- ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2523 του Συμβουλίου, της 15ης Δεκεμβρίου 2022...
- ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
- Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/514 του Συμβουλίου της 22ας Μαρτίου 2021 για την τροποποίηση της οδηγίας 2011/16/ΕΕ
- Διαχείριση των δεσμευμένων, συμπεριλαμβανομένων και των κατασχεμένων, και των δημευμένων περιουσιακών στοιχείων τα οποία προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες...
- Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας
- Άσκηση τελωνειακής αντιπροσώπευσης και ρύθμιση επαγγέλματος τελωνειακού αντιπροσώπου
- Ολοκληρωμένο πλαίσιο για την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την εκ νέου λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά...
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους»
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
- Ενσωμάτωση Οδηγιών
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία ορισμένων άρθρων των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/2455, (ΕΕ) 2019/1995 και (ΕΕ) 2018/1910...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου Διενέργεια Γενικών Απογραφών από την Ελληνική Στατιστική Αρχή
- 3η Αναθεώρηση Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025
- ΝΕΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις
- Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0
- Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας
- Ρυθμίσεις για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου και άλλες διατάξεις
- Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 και της Οδηγίας 2008/118/ΕΚ-Τροποποιήσεις του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα
- Ενσωμάτωση των Οδηγιών (ΕΕ) 2020/262, 2017/952, τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1164
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση και λειτουργία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1151 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1159
- Δημόσια Διαβούλευση για το νομοσχέδιο «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων»
- Δημόσια διαβούλευση: Οι επιλεξιμότητες των δανείων του «Ελλάδα 2.0»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο: «Οργανισμός του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και κατάσταση των λειτουργών και των υπαλλήλων του»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/879 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Μαΐου 2019
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/878 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Μαΐου 2019
- Πρόταση αναθεώρησης νόμου (ν. 2232/1994 ΦΕΚ 140/Α/31.08.94) για τη Σύσταση Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής
- Κρατική Αρωγή και Λοιπές Διατάξεις Οικονομικής Πολιτικής
- Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
- Ειδικό μισθολόγιο Α.Α.Δ.Ε.
Να προβλεφθεί δημοσίευση της έκθεσής της και παραμονής ανηρτημένης αυτής για κάποιο χρονικό διάστημα.
Κρίνω ιδιαίτερα σημαντικά τα σχόλια του κ. Τριβυζά.
H Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου θα πρέπει να εφαρμόζει υποχρεωτικά τα Πλαίσιο για την Επαγγελματική Εφαρμογή του Εσωτερικού Ελέγχου (Πρότυπα) όπως αρμόζει σε κάθε ρυθμιζόμενο επάγγελμα. Οτιδήποτε διαφορετικό περιορίζει τον ρόλο της. Ορθά κατά την γνώμη μου ΔΕΝ απαιτείται ρητά Εσωτερικός Ελεγκτής πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Η κάθε εταιρεία ανάλογα με το μέγεθος της και το εύρος των εργασιών της θα πρέπει να καθορίζει το μέγεθος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου και να είναι υπόλογη για αυτό η Επιτροπή Ελέγχου. Επί του παρόντος περισσότερες από τις μισές εισηγμένες έχουν δηλωμένο ως Εσωτερικό Ελεγκτή στέλεχος πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης ο οποίος απασχολείται είτε αποκλειστικά, είτε μερικώς σε αλλότρια αντικείμενα με αποτέλεσμα να μην διατηρεί την ανεξαρτησία του.
Να επισημάνω και εγώ με την ιδιότητά μου ως Ορκωτός Ελεγκτής ότι η εφαρμογή των Διεθνών Προτύπων Εσωτερικού Ελέγχου, τουλάχιστον για τις εισηγμένες εταιρείες, θα πρέπει να γίνει υποχρεωτική. Η αντίστοιχη εμπειρία από την υποχρεωτική εφαρμογή των Διεθνών Ελεγκτικών Προτύπων του IAASB για τους Ορκωτούς Ελεγκτές μας δείχνει ξεκάθαρα τον δρόμο. Θα αποτελέσει ένα κοινό υποχρεωτικό κώδικα εφαρμογής διαδικασιών, θα τυποποιήσει την λειτουργία της ΜΕΕ και θα μεγιστοποιήσει την ποιότητα στην εκτέλεση των εσωτερικών ελέγχων.
Άρθρο 16 Εσωτερικός Έλεγχος
• παρ.2 . Περί επάρκειας επικεφαλή εσωτερικού ελέγχου. Προτείνεται στα προσόντα να προστεθεί υποχρεωτικά α)θητεία σε ανάλογη θέση ή β) πολυετή εμπειρία ως εσωτερικός ελεγκτής γ)προϋπηρεσία σε λογιστήριο ή οικονομική διεύθυνση εταιριών δ) προϋπηρεσία σε ελεγκτική εταιρία κτλπ
• Παρ. 5: Η αξιολόγηση των κινδύνων της Εταιρίας προκειμένου να εκπονηθεί το πρόγραμμα ελέγχων, καταρτίζεται από την Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου ή από άλλη μονάδα; Ποιος εγκρίνει την αξιολόγηση κινδύνων; Η επιτροπή Ελέγχου; Το Διοικητικό Συμβούλιο;
Εργαζόμενος στον εσωτερικό έλεγχο εισηγμένων εταιριών τα 8 από τα 23 συνολικά έτη του εργασιακού μου βίου, θεωρώ πολύ σημαντικο οι μονάδες εσωτερικού ελέγχου να εφαρμόζουν τα διεθνή πρότυπα εσωτερικού ελέγχου. Η λειτουργία της μονάδας εσωτερικού ελέγχου είναι αναγκαίο να είναι ανεξάρτητη και αντικειμενική κατά την εκτέλεση των εργασιών της και αυτό διασφαλίζεται σε μεγάλο βαθμό από την εφαρμογή των διεθνών προτύπων. Επιπλέον τα πρότυπα καλύπτουν όλες τις παραμέτρους λειτουργίας του εσωτερικού ελέγχου και θωρακιζουν την αποτελεσματική και αποδοτική λειτουργία του.
Η υποχρεωτική εφαρμογή και η συμμόρφωση με τα Διεθνή Πρότυπα για την Επαγγελματική Εφαρμογή του Εσωτερικού Ελέγχου (Πρότυπα) πρέπει να καθορίζεται/ να αναφέρεται στον νέο νόμο και δη στο εν λόγω άρθρο που αφορά στην Οργάνωση και λειτουργία της μονάδας εσωτερικού ελέγχου.
Τα Πρότυπα αφορούν στους εσωτερικούς ελεγκτές ως άτομα καθώς και στη λειτουργία της μονάδας εσωτερικού ελέγχου.
Τα Πρότυπα, μαζί με τον Κώδικα Ηθικής περικλείουν όλα τα υποχρεωτικά στοιχεία του Διεθνούς Πλαισίου Επαγγελματικής Εφαρμογής του Εσωτερικού Ελέγχου.
Οι εσωτερικοί ελεγκτές καθίστανται υπεύθυνοι ως προς τη συμμόρφωσή τους με τα Πρότυπα σχετικά με την ατομική αντικειμενικότητα, την επάρκεια γνώσεων, τη δέουσα επαγγελματική επιμέλεια και με τα Πρότυπα σχετικά με την εκτέλεση των επαγγελματικών τους καθηκόντων. Οι επικεφαλής εσωτερικού ελέγχου είναι υπεύθυνοι, επιπρόσθετα, για τη συνολική συμμόρφωση της λειτουργίας εσωτερικού ελέγχου με τα Πρότυπα. Σε περίπτωση που οι εσωτερικοί ελεγκτές ή η λειτουργία εσωτερικού ελέγχου απαγορεύεται από το ισχύον νομικό ή κανονιστικό πλαίσιο να εφαρμόσουν ορισμένα μέρη των Προτύπων, παραμένει η υποχρέωση συμμόρφωσης με όλα τα υπόλοιπα μέρη των Προτύπων και είναι απαραίτητο να προβαίνουν στις κατάλληλες γνωστοποιήσεις. Εάν τα Πρότυπα χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με απαιτήσεις που εκδίδονται από άλλους επίσημους φορείς, οι επικοινωνίες του εσωτερικού ελέγχου μπορεί να αναφέρουν τη χρήση άλλων απαιτήσεων, εφόσον αυτό κρίνεται απαραίτητο. Στην περίπτωση αυτή, εάν η λειτουργία εσωτερικού ελέγχου αναφέρει ότι συμμορφώνεται με τα Πρότυπα και υπάρχουν αντιφάσεις μεταξύ των Προτύπων και λοιπών απαιτήσεων, οι εσωτερικοί ελεγκτές και η λειτουργία του εσωτερικού ελέγχου οφείλουν να συμμορφώνονται με τα Πρότυπα, ενώ δύνανται να συμμορφώνονται και με τις άλλες απαιτήσεις, εάν αυτές είναι περισσότερο περιοριστικές.
Τα ως άνω στοιχεία μπορείτε να βρείτε στη διεύθυνση
https://na.theiia.org/translations/PublicDocuments/IPPF-Standards-2017-Greek.pdf
Επίσης μέρος της οργάνωσης της ΜΕΕ αποτελούν και οι εσωτερικοί ελεγκτές για τους οποίους δεν γίνεται αναφορά σε κάποιο άρθρο ούτε ως προς την ιδιότητα αλλά ούτε και ως προς την απασχόληση. Στην παράγραφο 2 του εν λόγω άρθρου(16) γίνεται αναφορά σε «απασχολούμενο» στην μονάδα εσωτερικού ελέγχου χωρίς αυτό να τον ορίζει εσωτερικό ελεγκτή.
Στον Νόμο 3016/2002 άρθρο 7 παράγραφος 3, το οποίο καταργείται σύμφωνα με το άρθρο 77 του παρόντος, προβλεπόταν ότι «Οι εσωτερικοί ελεγκτές ορίζονται από το διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας και είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης. Δεν μπορούν να ορισθούν ως εσωτερικοί ελεγκτές μέλη του διοικητικού συμβουλίου, διευθυντικά στελέχη ……..»
Στο πλαίσιο της διαβούλευσης προτείνω τα ακόλουθα:
1) Σαφής ορισμός του «εσωτερικού ελέγχου» που να βασίζεται στη μετάφραση του Ινστιτούτου Εσωτερικών Ελεγκτών Ελλάδος.
2) Ανάγκη υποχρεωτικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων εσωτερικού ελέγχου (ISPPIA) έτσι όπως δημοσιεύονται από το Διεθνές Ινστιτούτο.
3) Στελέχωση μονάδας εσωτερικού ελέγχου από πιστοποιημένους και πεπειραμένους εσωτερικούς ελεγκτές.
Στην περίπτωση που δεν καταστεί υποχρεωτική η εφαρμογή των Διεθνών Προτύπων Εσωτερικού Ελέγχου (έχω παραθέσει σχετικό σχόλιο με το οποίο προτεινω ότι είναι επιτακτική η ανάγκη για την εφαρμογή τους), προτείνω τουλάχιστον να υπάρχει σχετική αναφορά για την αξιολόγηση της ΜΕΕ στην Αιτιολογική Έκθεση.
Εκτιμώ ότι πρέπει να προχωρήσει η Ελληνική Νομοθεσία στην ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΔΙΕΘΝΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ για τις εισηγμένες εταρείες. Είναι επιτακτική η ανάγκη. Έχοντας εργαστεί τόσο σαν Ορκωτός Ελεγκτής (όπου υποχρεωτικά ακολουθούνται τα αντίστοιχα ελεγκτικά πρότυπα της IFAC) όσο και σαν εσωτερικός ελεγκτής, εκτιμώ ότι μόνο θετικά αποτελέσματα θα υπάρξουν από την εφαρμογή. Πρόκειται για μία σπουδαία απόφαση η οποία θα δώσει ώθηση τόσο στην λειτουργία της ΜΕΕ όσο και γενικότερα στην εταιρική διακυβέρνηση αφού η ΜΕΕ ..έρχεται να ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ!
Από το κείμενο δε φαίνεται ότι απαγορεύεται ο διορισμός ως υπεύθυνου εσωτερικού ελέγχου κάποιου επαγγελματία που δεν είναι «πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης». Πρόκειται, κατά τη γνώμη μου, για σωστή θέση η οποία προσθέτει ευελιξία και είναι σύμφωνη με διεθνείς πρακτικές (και με την πρακτική που ήδη εφαρμόζεται σε εταιρείες και ΝΠ του Δημοσίου Τομέα) στην αλλά θα πρέπει να αναφέρεται ρητά αυτή η εναλλακτική δυνατότητα στην αιτιολογική έκθεση ή σε σχετική διευκρίνιση από την ΕΚ.
Πρέπει να προβλεφθούν ελαστικότερες υποχρεώσεις για τις εταιρίες μικρής και μεσαίας κεφαλαιοποίησης. Το μοντέλο που προτείνεται προϊδεάζει σε εποπτευόμενες εταιρίες του χρηματοπιστωτικού τομέα. Το πεδίο εφαρμογής θα πρέπει να καταλαμβάνει πρωτίστως και αποκλειστικά τη διαδικασία παραγωγής της χρηματοοικονομικής πληροφόρησης και όχι άλλες λειτουργίες της εταιρίας στο βαθμό που δεν επηρεάζεται η ποιότητα της χρηματοοικονομικής πληροφόρησης. (αφορά και άρθρο 17)
Πριν το 1. Να προστεθεί ο διεθνής ορισμός του εσωτερικού ελέγχου
Εσωτερικός Έλεγχος είναι μια ανεξάρτητη, αντικειμενική, διαβεβαιωτική και συμβουλευτική δραστηριότητα, σχεδιασμένη να προσθέτει αξία και να βελτιώνει τις λειτουργίες του οργανισμού. Συνδράμει στην επίτευξη των αντικειμενικών σκοπών του, προσφέροντας μια συστηματική επιστημονική προσέγγιση για την αξιολόγηση και βελτίωση της αποτελεσματικότητας της διαχείρισης κινδύνων, των δικλείδων ασφαλείας και των διαδικασιών της εταιρικής διακυβέρνησης.
Επεξήγηση: ο ορισμός αυτός έχει αναπτυχθεί από το Διεθνές Ινστιτούτο εσωτερικών ελεγκτών. Παράδειγμα υιοθέτησής του είναι το INTOSAI, ο ΟECD.
Άρθρο 16
Πριν το 1. Να προστεθεί ο διεθνής ορισμός του εσωτερικού ελέγχου
Εσωτερικός Έλεγχος είναι μια ανεξάρτητη, αντικειμενική, διαβεβαιωτική και συμβουλευτική δραστηριότητα, σχεδιασμένη να προσθέτει αξία και να βελτιώνει τις λειτουργίες του οργανισμού. Συνδράμει στην επίτευξη των αντικειμενικών σκοπών του, προσφέροντας μια συστηματική επιστημονική προσέγγιση για την αξιολόγηση και βελτίωση της αποτελεσματικότητας της διαχείρισης κινδύνων, των δικλείδων ασφαλείας και των διαδικασιών της εταιρικής διακυβέρνησης.
Επεξήγηση: ο ορισμός αυτός έχει αναπτυχθεί από το Διεθνές Ινστιτούτο εσωτερικών ελεγκτών. Παράδειγμα υιοθέτησης του είναι το INTOSAI, ο ΟECD.
Σε εναρμόνιση με τα Διεθνή Πρότυπα Εσωτερικού Ελέγχου (αναφορά https://na.theiia.org/translations/PublicDocuments/IPPF-Standards-2017-Greek.pdf), επισημαίνονται τα παρακάτω:
Στην παράγραφο 1,μπορεί να διευκρινιστεί ότι
«Ο σκοπός, η δικαιοδοσία και η ευθύνη της λειτουργίας εσωτερικού ελέγχου πρέπει επίσημα να καθορίζονται σε έναν, εγκεκριμένο από το συμβούλιο, κανονισμό εσωτερικού ελέγχου», ο οποίος αναθεωρείται σε τακτά χρονικά διαστήματα από τον επικεφαλής.
(βλ. standards 1000 Σκοπός, Δικαιοδοσία και Ευθύνη)
Στην παράγραφο 2 για τη διοικητική υπαγωγή του επικεφαλής του Εσωτερικού Ελέγχου, καλό θα ήταν να διευκρινιστεί ότι η λειτουργική αναφορά συνεπάγεται μεταξύ άλλων:
• Την έγκριση αποφάσεων σχετικά με τον διορισμό και την απομάκρυνση του επικεφαλής εσωτερικού ελέγχου.
• Την έγκριση του κανονισμού εσωτερικού ελέγχου.
• Την έγκριση του προγράμματος ελέγχων με βάση την εκτίμηση κινδύνων
• Την έγκριση του οικονομικού προϋπολογισμού και του προγραμματισμού διάθεσης πόρων της λειτουργίας του εσωτερικού ελέγχου.
(βλ. standards 1110 – Ανεξαρτησία εντός του Οργανισμού)
Στην παράγραφο 5, πέραν της έγκρισης του προγράμματος από την Επ. Ελέγχου, η έγκριση θα πρέπει να δίνεται και από το ΔΣ, το οποίο μπορεί να δεσμεύσει την εταιρία για την απόδοση των (ανθρώπινων) πόρων που απαιτεί το πρόγραμμα ελέγχων για την εκτέλεσή του.
Η κατανομή των εταιρικών πόρων είναι αρμοδιότητα του ΔΣ που είναι μόνο υπεύθυνο για το τελικό αποτέλεσμα έναντι των αρχών, των μετόχων, των τραπεζών, της εφορίας και της κοινωνίας.