1. Αν δεν υποβληθεί εγκαίρως η αίτηση πτώχευσης ανώνυμης εταιρείας σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 5, τα υπαίτια για την καθυστέρηση μέλη του οργάνου διοίκησης του οφειλέτη που έχει την αρμοδιότητα υποβολής αίτησης πτώχευσης για λογαριασμό του νομικού προσώπου ευθύνονται εις ολόκληρον για την αποκατάσταση της ζημίας των εταιρικών πιστωτών:
α. από τη μείωση του πτωχευτικού μερίσματος που επήλθε λόγω της καθυστέρησης, και
β. των οποίων οι απαιτήσεις δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο μεταξύ της τριακοστής πρώτης ημέρας μετά την παύση πληρωμών και της επομένης της υποβολής αίτησης πτώχευσης.
2. Την ίδια ευθύνη υπέχει και αυτός που άσκησε την επιρροή του στο μέλος ή τα μέλη του οργάνου διοίκησης, με αποτέλεσμα να μην υποβάλουν εγκαίρως την αίτηση. Οι σχετικές απαιτήσεις των εταιρικών δανειστών ασκούνται μόνον από τον σύνδικο.
3. Δεν υφίσταται η ευθύνη των παρ. 1 και 2 εφόσον η καθυστέρηση υποβολής της αίτησης οφείλεται σε απόπειρα αποφυγής της αφερεγγυότητας μέσω διαπραγματεύσεων για την επίτευξη συμφωνίας εξυγίανσης του οφειλέτη, με γνώμονα την εξυπηρέτηση των συμφερόντων των πιστωτών, των μετόχων ή εταίρων και άλλων ενδιαφερομένων μερών.
4. Αν η παύση πληρωμών της ανώνυμης εταιρείας προκλήθηκε από δόλο ή βαρεία αμέλεια των μελών του οργάνου διοίκησης, τα υπαίτια μέλη ευθύνονται εις ολόκληρον σε αποζημίωση έναντι των εταιρικών πιστωτών για τη ζημία που τους προκλήθηκε. Την ίδια ευθύνη υπέχει και αυτός που άσκησε την επιρροή του στο μέλος ή τα μέλη του οργάνου διοίκησης, ώστε να προβούν σε πράξεις ή παραλείψεις που είχαν ως αποτέλεσμα την περιέλευση της εταιρείας σε παύση πληρωμών.
5. Οι αξιώσεις των παρ. 1, 2 και 4 υπόκεινται σε τριετή παραγραφή από τότε που γεννήθηκε η αξίωση και είναι δυνατή η δικαστική της επιδίωξη, εφόσον δε πρόκειται περί ζημίας εκ δόλου, σε δεκαετή παραγραφή.
6. Οι διατάξεις των προηγουμένων παραγράφων εφαρμόζονται αναλόγως και σε κάθε άλλο νομικό πρόσωπο, σε σχέση με το οποίο ο νόμος δεν προβλέπει από κοινού και εις ολόκληρον ευθύνη των εταίρων για το σύνολο των εταιρικών χρεών, όπως ενδεικτικά στην εταιρεία περιορισμένης ευθύνης, την ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία και τη ναυτική εταιρεία.
Αρχική Κώδικας Διευθέτησης Οφειλών και Παροχής Δεύτερης ΕυκαιρίαςΆρθρο 54 – Αστική ευθύνη διοικητών εταιριών σε περίπτωση παύσης πληρωμών
Άρθρο 54 – Αστική ευθύνη διοικητών εταιριών σε περίπτωση παύσης πληρωμών
- 22 ΣχόλιαΆρθρο 01 – Σκοπός της πτώχευσης
- 6 ΣχόλιαΆρθρο 02 – Υποκειμενικές προϋποθέσεις
- 11 ΣχόλιαΆρθρο 03 – Αντικειμενικές προϋποθέσεις
- 9 ΣχόλιαΆρθρο 04 -Αρμόδιο πτωχευτικό δικαστήριο – Διαδικασία
- 12 ΣχόλιαΆρθρο 05 – Αίτηση πτώχευσης – Δικαιολογητικά
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 06 – Απόρριψη της αίτησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 07 – Περιεχόμενο της απόφασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 08 – Πτωχευτική ανακοπήΆρθρο 08 – Πτωχευτική ανακοπή
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 09 – Αίτηση ανάκλησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 10 – Δημοσιεύσεις, καταχωρήσεις, Ηλεκτρονικό Μητρώο Φερεγγυότητας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 11 – Καταχωρήσεις εμπραγμάτων δικαιωμάτων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 12 – Προληπτικά μέτρα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 13 – Σφράγιση της πτωχευτικής περιουσίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 14 – Αντίκλητοι, κοινοποιήσειςΆρθρο 14 – Αντίκλητοι, κοινοποιήσεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 15 – Τα δικαστικά έξοδα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 16 – Οι προθεσμίεςΆρθρο 16 – Οι προθεσμίες
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 17 – Στερήσεις που αφορούν τον οφειλέτη
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 18 – Πτωχευτική περιουσία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 19 – Πτωχευτική απαλλοτρίωσηΆρθρο 19 – Πτωχευτική απαλλοτρίωση
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 20 – Ανάθεση στον οφειλέτη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 21 – Υποχρέωση ενημέρωσης και συνεργασίαςΆρθρο 21 – Υποχρέωση ενημέρωσης και συνεργασίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 22 – Πτωχευτικός πιστωτής – ομαδικός πιστωτήςΆρθρο 22 – Πτωχευτικός πιστωτής – ομαδικός πιστωτής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 23 – Απαιτήσεις υπό αίρεσηΆρθρο 23 – Απαιτήσεις υπό αίρεση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 24 – Μη ληξιπρόθεσμες απαιτήσειςΆρθρο 24 – Μη ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 25 – Παύση τοκογονίαςΆρθρο 25 – Παύση τοκογονίας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 26 – Αναστολή των ατομικών καταδιώξεων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 27 – Ρυθμίσεις για τους ενέγγυους πιστωτές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 28 – Οφειλέτες εις ολόκληρονΆρθρο 28 – Οφειλέτες εις ολόκληρον
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 29 – Λύση ισχύος συμβάσεων και εξαιρέσειςΆρθρο 29 – Λύση ισχύος συμβάσεων και εξαιρέσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 30 – Δικαίωμα επιλογήςΆρθρο 30 – Δικαίωμα επιλογής
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 31 – Συμβάσεις που συνάπτονται από τον σύνδικο
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 32 – Συμβάσεις που λύονται ή διατηρούνται
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 33 – Δικαίωμα καταγγελίαςΆρθρο 33 – Δικαίωμα καταγγελίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 34 – Μεταβίβαση της συμβατικής σχέσηςΆρθρο 34 – Μεταβίβαση της συμβατικής σχέσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 35 – Συμβάσεις εργασίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 36 – Επιφύλαξη κυριότηταςΆρθρο 36 – Επιφύλαξη κυριότητας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 37 – ΣυμψηφισμόςΆρθρο 37 – Συμψηφισμός
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 38 – Δικαίωμα αποχωρισμούΆρθρο 38 – Δικαίωμα αποχωρισμού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 39 – Πτωχευτική διεκδίκησηΆρθρο 39 – Πτωχευτική διεκδίκηση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 40 – Διεκδίκηση πωλητήΆρθρο 40 – Διεκδίκηση πωλητή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 41 – Άσκηση της διεκδίκησηςΆρθρο 41 – Άσκηση της διεκδίκησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 42 – Πτωχευτική ανάκλησηΆρθρο 42 – Πτωχευτική ανάκληση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 43 – Πράξεις υποχρεωτικής ανάκλησηςΆρθρο 43 – Πράξεις υποχρεωτικής ανάκλησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 44 – Πράξεις δυνητικής ανάκλησηςΆρθρο 44 – Πράξεις δυνητικής ανάκλησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 45Άρθρο 45
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 46 – Εξαιρούμενες πράξειςΆρθρο 46 – Εξαιρούμενες πράξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 47 – Ειδικές ρυθμίσεις επί χρηματοοικονομικών συναλλαγώνΆρθρο 47 – Ειδικές ρυθμίσεις επί χρηματοοικονομικών συναλλαγών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 48 – Πληρωμή χρηματογράφωνΆρθρο 48 – Πληρωμή χρηματογράφων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 49 – Δικαστική απόφαση – ΝομιμοποίησηΆρθρο 49 – Δικαστική απόφαση – Νομιμοποίηση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 50 – Συνέπειες της απόφασηςΆρθρο 50 – Συνέπειες της απόφασης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 51 – Αξιώσεις του αντισυμβαλλομένουΆρθρο 51 – Αξιώσεις του αντισυμβαλλομένου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 52 – Παραγραφή της ανακλητικής αξίωσηςΆρθρο 52 – Παραγραφή της ανακλητικής αξίωσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 53 – Γενική διάταξη για τα νομικά πρόσωπα
- 13 ΣχόλιαΆρθρο 54 – Αστική ευθύνη διοικητών εταιριών σε περίπτωση παύσης πληρωμών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 55 – Τα όργανα της πτώχευσηςΆρθρο 55 – Τα όργανα της πτώχευσης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 56 – ΑρμοδιότηταΆρθρο 56 – Αρμοδιότητα
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 57 – Διαδικασία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 58 – Ανακοπή, έφεση και αναίρεσηΆρθρο 58 – Ανακοπή, έφεση και αναίρεση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 59 – Ορισμός εισηγητή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 60 – Καθήκοντα του εισηγητή επί της διοίκησης της πτώχευσηςΆρθρο 60 – Καθήκοντα του εισηγητή επί της διοίκησης της πτώχευσης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 61 – Διατάξεις του εισηγητήΆρθρο 61 – Διατάξεις του εισηγητή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 62 – Ανακριτικά καθήκοντα του εισηγητήΆρθρο 62 – Ανακριτικά καθήκοντα του εισηγητή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 63 – Επιβολή κυρώσεων κατά του οφειλέτη
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 64 – Ποιος διορίζεται σύνδικος
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 65 – Αντικατάσταση συνδίκου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 66 – Συντηρητικά μέτραΆρθρο 66 – Συντηρητικά μέτρα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 67 – Εκποίηση πραγμάτων που υπόκεινται σε φθορά κ.λπ.Άρθρο 67 – Εκποίηση πραγμάτων που υπόκεινται σε φθορά κ.λπ.
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 68 – Αποσφράγιση – απογραφήΆρθρο 68 – Αποσφράγιση – απογραφή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 69 – Ενημέρωση εισηγητήΆρθρο 69 – Ενημέρωση εισηγητή
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 70 – Επιστολές και άλλα μέσα επικοινωνίας του οφειλέτη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 71 – Είσπραξη απαιτήσεων – κατάθεση και ανάληψη χρημάτωνΆρθρο 71 – Είσπραξη απαιτήσεων – κατάθεση και ανάληψη χρημάτων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 72 – Συμβιβασμός επί απαιτήσεωνΆρθρο 72 – Συμβιβασμός επί απαιτήσεων
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 73 – Πρόσληψη προσώπων με ειδικές γνώσεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 74 – Εξέταση εμπορικών βιβλίων – ισολογισμόςΆρθρο 74 – Εξέταση εμπορικών βιβλίων – ισολογισμός
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 75 – Άσκηση εταιρικών αγωγών και υποβολή εγκλήσεων για αδικήματα κατά του οφειλέτη
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 76 – Έλεγχος οικονομικών στοιχείωνΆρθρο 76 – Έλεγχος οικονομικών στοιχείων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 77 – Αντιμισθία του συνδίκου
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 78 – Σύγκληση της συνέλευσης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 79 – Ποιοι συμμετέχουν – απαρτία – πλειοψηφίαΆρθρο 79 – Ποιοι συμμετέχουν – απαρτία – πλειοψηφία
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 80 – Πρόσκληση για αναγγελία
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 81 – Προθεσμία αναγγελίας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 82 – Τύπος και περιεχόμενο της αναγγελίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 83 – Πώς γίνεται η επαλήθευσηΆρθρο 83 – Πώς γίνεται η επαλήθευση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 84 – Δημοσίευση πίνακα πτωχευτικών πιστωμάτων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 85 – Γενική διάταξηΆρθρο 85 – Γενική διάταξη
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 86 – Φορολογικές και διοικητικές διευκολύνσεις – εξαιρετικές διατάξεις
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 87 – Λοιπές διευκολύνσεις – περιορισμός δικαιωμάτων και αμοιβών – εξαιρετικές διατάξειςΆρθρο 87 – Λοιπές διευκολύνσεις – περιορισμός δικαιωμάτων και αμοιβών – εξαιρετικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 88 – Απογραφή – Διάθεση του ενεργητικού
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 89 – Εκδίκαση της αίτησης αποδοχής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 90 – Μεταβίβαση του ενεργητικούΆρθρο 90 – Μεταβίβαση του ενεργητικού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 91 – Περάτωση διαδικασίας εκποίησης του συνόλου ή επιμέρους κλάδωνΆρθρο 91 – Περάτωση διαδικασίας εκποίησης του συνόλου ή επιμέρους κλάδων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 92 – Γενικές διατάξεις για την κατ’ ιδίαν εκποίηση
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 93 – Προσφορές
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 94 – Επανάληψη πλειστηριασμού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 95 – Διαδικασία εκποίησης κινητών μικρής αξίαςΆρθρο 95 – Διαδικασία εκποίησης κινητών μικρής αξίας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 96 – Αντιστοιχία προς τις πράξεις εκτελέσεως του Κ.Πολ.Δ.
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 97 – Διανομή εκπλειστηριάσματος / πίνακας κατάταξης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 98 – Συνέπειες χρονικής σειράς εκποιήσεων ακινήτων και κινητών – κατάταξη ενυπόθηκωνΆρθρο 98 – Συνέπειες χρονικής σειράς εκποιήσεων ακινήτων και κινητών – κατάταξη ενυπόθηκων
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 99 – Διαδικασία πτωχεύσεων μικρού αντικειμένου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 100 – ΓενικάΆρθρο 100 – Γενικά
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 101 – Η λογοδοσία του συνδίκου
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 102 – Παύση των εργασιών της πτωχεύσεως
- 14 ΣχόλιαΆρθρο 103 – Απαλλαγή του οφειλέτη
- 7 ΣχόλιαΆρθρο 104 – Απαλλαγή εκπροσώπων νομικού προσώπου
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 105 – Επιπτώσεις απαλλαγής στη ρευστοποίηση και διανομή – επίπτωση σε συνοφειλέτες ή σε οφειλές τρίτων εγγυημένες από τον οφειλέτηΆρθρο 105 – Επιπτώσεις απαλλαγής στη ρευστοποίηση και διανομή – επίπτωση σε συνοφειλέτες ή σε οφειλές τρίτων εγγυημένες από τον οφειλέτη
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 106 – Χρεοκοπία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 107 – Ευνοϊκή μεταχείριση πιστωτήΆρθρο 107 – Ευνοϊκή μεταχείριση πιστωτή
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 108 – Ποινική ευθύνη τρίτωνΆρθρο 108 – Ποινική ευθύνη τρίτων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 109 – Ποινική ευθύνη οφειλετών, συζύγων και συγγενώνΆρθρο 109 – Ποινική ευθύνη οφειλετών, συζύγων και συγγενών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 110 – Αδικήματα συνδίκωνΆρθρο 110 – Αδικήματα συνδίκων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 111 – Ποινική ευθύνη των διαχειριστών κ.λπ. των νομικών προσώπωνΆρθρο 111 – Ποινική ευθύνη των διαχειριστών κ.λπ. των νομικών προσώπων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 112 – Δικονομικές διατάξειςΆρθρο 112 – Δικονομικές διατάξεις
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 113 – Σκοπός – ορισμοί
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 114 – Πεδίο εφαρμογής
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 115 – Υποβολή αίτησης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 116 – Περιεχόμενο αίτησης
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 117 – Διαδικασία και αποτελέσματα αναδιάρθρωσης οφειλών – Υποχρεώσεις εχεμύθειας και ειλικρίνειας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 118 – Συμμετοχή του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 119 – Τήρηση/Αθέτηση της σύμβασης αναδιάρθρωσης από τον οφειλέτη – Επίδομα δανείου για στεγαστικά κύριας κατοικίας ευάλωτων οφειλετών
- 5 ΣχόλιαΆρθρο 120 – Ηλεκτρονική πλατφόρμα εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 121 – Συνεργασία χρηματοδοτικών φορέωνΆρθρο 121 – Συνεργασία χρηματοδοτικών φορέων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 122 – Διαδικασία εξυγίανσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 123 – Απαιτούμενη πλειοψηφία πιστωτών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 124 – Συναίνεση οφειλέτη – Σύμπραξη συνέλευσης μετόχων ή εταίρων – Σύμπραξη τρίτων – Συμμετοχή Δημοσίου και δημοσίων φορέων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 125 – Περιεχόμενο της συμφωνίας εξυγίανσηςΆρθρο 125 – Περιεχόμενο της συμφωνίας εξυγίανσης
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 126 – Αίτηση επικύρωσης συμφωνίας εξυγίανσης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 127 – Δικάσιμος – ΚλητεύσειςΆρθρο 127 – Δικάσιμος – Κλητεύσεις
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 128 – Αυτοδίκαιη αναστολή – προληπτικά μέτρα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 129 – Επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσηςΆρθρο 129 – Επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 130 – Αποτελέσματα της επικύρωσης – ακύρωση της συμφωνίας μετά την επικύρωση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 131 – Μεταβιβάσεις σε εκτέλεση συμφωνίας εξυγίανσηςΆρθρο 131 – Μεταβιβάσεις σε εκτέλεση συμφωνίας εξυγίανσης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 132 – ΣκοπόςΆρθρο 132 – Σκοπός
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 133 – Ορισμοί
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 134 – Διαχειριστές αφερεγγυότηταςΆρθρο 134 – Διαχειριστές αφερεγγυότητας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 135 – Επιτροπή Διαχείρισης ΑφερεγγυότηταςΆρθρο 135 – Επιτροπή Διαχείρισης Αφερεγγυότητας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 136 – Διαχειριστές αφερεγγυότητας – Προϋποθέσεις διορισμού
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 137 – Παροχή πιστοποίησηςΆρθρο 137 – Παροχή πιστοποίησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 138 – Εξετάσεις για απόκτηση πιστοποίησηςΆρθρο 138 – Εξετάσεις για απόκτηση πιστοποίησης
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 139 – Επιτροπή εξετάσεωνΆρθρο 139 – Επιτροπή εξετάσεων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 140 – Μητρώο Πιστοποιημένων Προσώπων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 141 – Διαρκής επιμόρφωση πιστοποιημένων προσώπωνΆρθρο 141 – Διαρκής επιμόρφωση πιστοποιημένων προσώπων
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 142 – Μητρώο διαχειριστών αφερεγγυότητας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 143 – Διορισμός διαχειριστή σε διαδικασία αφερεγγυότηταςΆρθρο 143 – Διορισμός διαχειριστή σε διαδικασία αφερεγγυότητας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 144 – KωλύματαΆρθρο 144 – Kωλύματα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 145 – Κανόνες επαγγελματικής συμπεριφοράςΆρθρο 145 – Κανόνες επαγγελματικής συμπεριφοράς
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 146 – Περιοδική ενημέρωσηΆρθρο 146 – Περιοδική ενημέρωση
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 147 – Αμοιβή διαχειριστή αφερεγγυότηταςΆρθρο 147 – Αμοιβή διαχειριστή αφερεγγυότητας
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 148 – Πειθαρχικό Δίκαιο – Γενικές Αρχές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 149 – Πειθαρχικά παραπτώματαΆρθρο 149 – Πειθαρχικά παραπτώματα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 150 – Παραγραφή πειθαρχικών παραπτωμάτωνΆρθρο 150 – Παραγραφή πειθαρχικών παραπτωμάτων
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 151 – Πειθαρχικές ποινέςΆρθρο 151 – Πειθαρχικές ποινές
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 152 – Επιμέτρηση ποινήςΆρθρο 152 – Επιμέτρηση ποινής
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 153 – Πειθαρχικά ΣυμβούλιαΆρθρο 153 – Πειθαρχικά Συμβούλια
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 154 – Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό ΣυμβούλιοΆρθρο 154 – Πρωτοβάθμιο Πειθαρχικό Συμβούλιο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 155 – Ανώτατο Πειθαρχικό ΣυμβούλιοΆρθρο 155 – Ανώτατο Πειθαρχικό Συμβούλιο
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 156 – Πειθαρχική διαδικασίαΆρθρο 156 – Πειθαρχική διαδικασία
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 157 – Ανάκληση αδείαςΆρθρο 157 – Ανάκληση αδείας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 158 – Ευθύνη διαχειριστή αφερεγγυότητας
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 159 – Σκοπός-Εργαλεία
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 160 – Χρήση νέων τεχνολογιών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 161 – Κέντρα Εξυπηρέτησης Δανειοληπτών – Γραφεία Εξυπηρέτησης Δανειοληπτών
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 162 – Επαγγελματικά Επιμελητήρια και Σύλλογοι
- 1 ΣχόλιοΆρθρο 163 – Ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 164 – Συλλογή στοιχείωνΆρθρο 164 – Συλλογή στοιχείων
- 4 ΣχόλιαΆρθρο 165 – Μεταβατικό δίκαιο
- 24 ΣχόλιαΆρθρο 166 – Ρυθμίσεις για ευάλωτους οφειλέτες και σχετικές προστασίες
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 167 – Μητρώο Εμπειρογνωμόνων – Περιεχόμενο Έκθεσης ΕμπειρογνώμοναΆρθρο 167 – Μητρώο Εμπειρογνωμόνων – Περιεχόμενο Έκθεσης Εμπειρογνώμονα
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 168 – Τροποποίηση ν. 3461/2006 και ν. 4514/2018Άρθρο 168 – Τροποποίηση ν. 3461/2006 και ν. 4514/2018
- Δεν έχουν υποβληθεί σχόλια στο Άρθρο 169 – Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών του άρθρου 1 ν. 4224/2013Άρθρο 169 – Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών του άρθρου 1 ν. 4224/2013
- 2 ΣχόλιαΆρθρο 170 – Καταργούμενες διατάξεις
- 3 ΣχόλιαΆρθρο 171 – Έναρξη ισχύος
Πλοήγηση στη Διαβούλευση
Αναρτήθηκε
27 Αυγούστου 2020, 18:00
Ανοικτή σε Σχόλια έως
10 Σεπτεμβρίου 2020, 17:00
Εργαλεία
Εκτύπωση Εξαγωγή Σχολίων σεΣτατιστικά
13 Σχόλια 246 Σχόλια επι της Διαβούλευσης 38482 - Όλα τα ΣχόλιαΌλες οι Διαβουλεύσεις
- Μέτρα για την ενίσχυση του εισοδήματος, φορολογικά κίνητρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις
- ΨΗΦΙΑΚΟ ΤΕΛΟΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΘΥΓΑΤΡΙΚΩΝ ΤΗΣ
- ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2021/2118 ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΣΤΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ, ΛΗΨΗ ΜΕΤΡΩΝ ΠΡΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2022/858
- ΚΩΔΙΚΑΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2523 του Συμβουλίου, της 15ης Δεκεμβρίου 2022...
- ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- ΜΕΤΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗΣ
- Δάνεια: Διαφάνεια, ανταγωνισμός, προστασία των ευάλωτων - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/2167
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/514 του Συμβουλίου της 22ας Μαρτίου 2021 για την τροποποίηση της οδηγίας 2011/16/ΕΕ
- Διαχείριση των δεσμευμένων, συμπεριλαμβανομένων και των κατασχεμένων, και των δημευμένων περιουσιακών στοιχείων τα οποία προέρχονται από εγκληματικές δραστηριότητες...
- Εταιρική διακυβέρνηση των Ανωνύμων Εταιρειών του Δημοσίου και των λοιπών θυγατρικών της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας
- Άσκηση τελωνειακής αντιπροσώπευσης και ρύθμιση επαγγέλματος τελωνειακού αντιπροσώπου
- Ολοκληρωμένο πλαίσιο για την απόδοση βιώσιμης προοπτικής ανάπτυξης και την εκ νέου λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά...
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους»
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας
- Ενσωμάτωση Οδηγιών
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Οικονομικών «Εκσυγχρονισμός του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς»
- Διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία ορισμένων άρθρων των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/2455, (ΕΕ) 2019/1995 και (ΕΕ) 2018/1910...
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου Διενέργεια Γενικών Απογραφών από την Ελληνική Στατιστική Αρχή
- 3η Αναθεώρηση Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης (ΕΠΑ) 2021-2025
- ΝΕΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
- Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές και άλλες διατάξεις
- Κατευθύνσεις Αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Ελλάδα 2.0
- Ενίσχυση του εισοδήματος των μισθωτών, των νέων και της οικογένειας
- Ρυθμίσεις για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου και άλλες διατάξεις
- Ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 και της Οδηγίας 2008/118/ΕΚ-Τροποποιήσεις του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα
- Ενσωμάτωση των Οδηγιών (ΕΕ) 2020/262, 2017/952, τροποποίηση της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/1164
- Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη σύσταση και λειτουργία του Συνεγγυητικού Κεφαλαίου Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών
- Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2020/1151 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2021/1159
- Δημόσια Διαβούλευση για το νομοσχέδιο «Κίνητρα ανάπτυξης επιχειρήσεων»
- Δημόσια διαβούλευση: Οι επιλεξιμότητες των δανείων του «Ελλάδα 2.0»
- Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση επί του σχεδίου νόμου με τίτλο: «Οργανισμός του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και κατάσταση των λειτουργών και των υπαλλήλων του»
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/879 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Μαΐου 2019
- Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/878 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Μαΐου 2019
- Πρόταση αναθεώρησης νόμου (ν. 2232/1994 ΦΕΚ 140/Α/31.08.94) για τη Σύσταση Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής
- Κρατική Αρωγή και Λοιπές Διατάξεις Οικονομικής Πολιτικής
- Στρατηγικές Κατευθύνσεις του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας
- Ειδικό μισθολόγιο Α.Α.Δ.Ε.
Οι διατάξεις περί ευθύνης τρίτων που επηρεάζουν την διοίκηση κινδυνεύουν να μετατραπούν σε εργαλείο ωμού εκβιασμού των φορέων μιας εταιρίας από τους πιστωτές, λαμβάνοντας υπόψη τον χρόνο απονομής της δικαιοσύνης στην Ελλάδα.
Οι όροι «βαρεία αμέλεια» και «επιρροή» εκτός από ασάφεια πιθανόν περιέχουν και σκοπιμότητα. Πως και από ποιόν ορίζεται η «αμέλεια» και μάλιστα «βαρεία», όπως και η «επιρροή».
Στην πράξη οι παραπάνω όροι εκτός από επικίνδυνοι, μπορούν να γίνουν και τραγελαφικοί.
Ισχυριζόμενη η διοίκηση ότι στην καθυστέρηση υποβολής της αίτησης πτώχευσης, εκτός των άλλων, επηρεάστηκε και από τον τραπεζικό της σύμβουλο, σε αυτή τη περίπτωση η πιστώτρια τράπεζα θα στραφεί κατά του εαυτού της;
Η εξωφρενική ρύθμιση περί ευθύνης τρίτων που επηρεάζουν την Διοίκηση δεν απαιτείται από την σχετική κοινοτική οδηγία και προφανώς μπήκε καθ’υπαγόρευση των Τραπεζών και των funds για να μπορούν να εκβιάζουν την Διοίκηση και τους μετόχους των εταιρειών. Πέρα από την διεθνή πρωτοτυπία αυτού του όρου, η ύπαρξή του κάνει τελικά κακό στην οικονομία διότι ούτε level playing field εξασφαλίζει ούτε κανένας ξένος επενδυτής θα φέρει τα λεφτά του στην Ελλάδα. Οι μόνοι που ωφελούνται είναι τα κοράκια που αγόρασαν τα κόκκινα δάνεια κοψοχρονιά και οι Τράπεζες που φορτώνουν τα υπέρογκα έξοδά τους στους δανειολήπτες.
Η αστική ευθύνη των μελών του οργάνου διοίκησης όπως προσδιορίζεται στην παράγραφο 4 λόγο αποδεδειγμένου δόλου είναι λογική, η ευθύνη όμως λόγω βαριάς αμέλειας είναι απαράδεκτη ,καθώς καταργείται η έννοια της Ανωνύμου Εταιρείας και της ευθύνης των οργάνων διοίκησης της, η οποία πρέπει να ισχύει μόνο σε περίπτωση αποδεδειγμένου δόλου.
Η Οδηγία 1023/2019 θέτει τη γενική αρχή στο άρθρο 19 ότι «Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι, στις περιπτώσεις που υπάρχει πιθανότητα αφερεγγυότητας, οι διευθυντές μεριμνούν δεόντως κατ’ ελάχιστον για τα ακόλουθα: α)…β)…και γ) την ανάγκη να απέχουν από πράξεις με πρόθεση ή βαριά αμέλεια που απειλούν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης.» Η διάταξη αυτή δεν ορίζει όμως, ούτε θα έπρεπε, συγκεκριμένα μέτρα.
Η υποχρέωση της Ελλάδος να λάβει τέτοια μέτρα δεν θα πρέπει να εφαρμοστεί με πρόβλεψη μέτρων που θέτουν σε κίνδυνο την ανάγκη για ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, η οποία προϋποθέτει εξ ορισμού την ανάληψη σημαντικών κινδύνων με αβέβαια αποτελέσματα. Σε αρκετές περιπτώσεις πολλές αποφάσεις του οργάνου διοίκησης, σε περίπτωση ανεπιτυχούς έκβασής τους, ενδέχεται εύκολα να κριθούν εκ των υστέρων ότι εμπεριέχουν στοιχεία βαρείας αμέλειας που έβλαψαν τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης και προκάλεσαν παύση πληρωμών.
Συνεπώς η κύρωση που προβλέπει το άρθρο 54 παραγρ. 4 του Σχεδίου Νόμου ενεργεί σαν αντικίνητρο της επιχειρηματικότητας και θα έπρεπε να αντικατασταθεί με κύρωση άλλη από αυτή της υποχρέωσης των υπαιτίων για βαρεία αμέλεια μελών του οργάνου διοίκησης, εις ολόκληρον σε αποζημίωση έναντι των εταιρικών πιστωτών για τη ζημία που τους προκλήθηκε από πράξεις ή παραλείψεις τους που οδήγησαν σε παύση πληρωμών της επιχείρησης.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει τουλάχιστον τα μέλη του οργάνου διοίκησης να μην υπέχουν αστική ευθύνη από βαρεία αμέλεια για αποφάσεις τους όταν αυτές έχουν την έγκριση της Γενικής Συνέλευσης ή της Συνέλευσης των Εταίρων που δεν ασκεί διοικητικά καθήκοντα. Και τούτο διότι στη περίπτωση αυτή η ευθύνη των αποφάσεων δεν ανήκει σε όργανο της διοίκησης της επιχείρησης.
Προτείνεται λοιπόν η σχετική τροποποίηση της παραγρ. 4 του άρθρου 54 του Σχεδίου Νόμου
Επίσης η Οδηγία 1023/2019 δεν προβλέπει την αστική ευθύνη εκ δόλου ή αμελείας αυτού που άσκησε την επιρροή του στο μέλος ή τα μέλη του οργάνου διοίκησης, ώστε να προβούν σε πράξεις ή παραλείψεις που είχαν ως αποτέλεσμα την περιέλευση της εταιρείας σε παύση πληρωμών και η σχετική διάταξη είναι εκτός της νομοθετικής εξουσιοδότησης της Οδηγίας 1023/19 για την ενσωμάτωση των διατάξεών της ενώ επιπλέον δεν απαιτείται σχετική νομοθετική διάταξη. Επιπλέον η έννοια της «επιρροής» στο σχέδιο νόμου είναι ευρύτατη διότι δυνητικά συμπεριλαμβάνει την οικογενειακή, την σεξουαλική και κάθε τύπου άλλη επιρροή που ανοίγει υπερβολικά το πεδίο της ευθύνης τυχόν τρίτων προσώπων σε σχέση με τα μέλη ενός διοικητικού οργάνου επιχείρησης πέραν κάθε φαντασίας και λογικής. Όμως σε κάθε περίπτωση τα μέλη του οργάνου της διοίκησης έχουν την υποχρέωση να απέχουν από πράξεις που απειλούν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και να μην υποκύπτουν σε πιέσεις τρίτων δυνάμενα στη περίπτωση αυτή και να παραιτηθούν ακόμα αν απαιτηθεί.
Προτείνεται λοιπόν η κατάργηση της αστικής ευθύνης τρίτων προσώπων τα οποία ασκούν την παραπάνω επιρροή, που προβλέπει το άρθρο 54 (4) του Σχεδίου Νόμου.
Το θέμα της «επιρροής» της διοίκησης είναι ασαφές, καταχρηστικό και επικίνδυνο . Κανένας επενδυτής, ειδικά ξένος, δεν πρόκειται να έρθει στην Ελλάδα να επενδύσει εαν εφόσον ξερει οτι αν επιχειρηματικά αποτύχει, χρειαστεί να αποδείξει οτι δεν είναι ελέφαντας.
ΣΧΟΛΙΟ & ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ Αρθρ. 54 παρ. 4
Η Οδηγία 1023/2019 θέτει τη γενική αρχή στο άρθρο 19 ότι «Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι, στις περιπτώσεις που υπάρχει πιθανότητα αφερεγγυότητας………..»
Η υποχρέωση της Ελλάδος να λάβει τέτοια μέτρα δεν θα πρέπει να εφαρμοστεί με πρόβλεψη μέτρων που θέτουν σε κίνδυνο την ανάγκη για ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, η οποία προϋποθέτει εξ ορισμού την ανάληψη σημαντικών κινδύνων με αβέβαια αποτελέσματα.
Σε αρκετές περιπτώσεις πολλές αποφάσεις του οργάνου διοίκησης, σε περίπτωση ανεπιτυχούς έκβασης τους,ενδέχεται εύκολα να κριθούν εκ των υστέρων ότι εμπεριέχουν στοιχεία βαρείας αμέλειας που έβλαψαν τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης και προκάλεσαν παύση πληρωμών.
Συνεπώς η κύρωση που προβλέπει το άρθρο 54 παραγρ. 4 του Σχεδίου Νόμου ενεργεί σαν αντικίνητρο της επιχειρηματικότητας και θα έπρεπε να αντικατασταθεί με κύρωση άλλη από αυτή της υποχρέωσης των υπαιτίων για βαρεία αμέλεια μελών του οργάνου διοίκησης, εις ολόκληρον σε αποζημίωση έναντι των εταιρικών πιστωτών για τη ζημία που τους προκλήθηκε από πράξεις ή παραλείψεις τους που οδήγησαν σε παύση πληρωμών της επιχείρησης.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει τουλάχιστον τα μέλη του οργάνου διοίκησης να μην υπέχουν αστική ευθύνη από βαρεία αμέλεια για αποφάσεις τους όταν αυτές έχουν την έγκριση της Γενικής Συνέλευσης ή της Συνέλευσης των Εταίρων που δεν ασκεί διοικητικά καθήκοντα. Και τούτο διότι στη περίπτωση αυτή η ευθύνη των αποφάσεων δεν ανήκει σε όργανο της διοίκησης της επιχείρησης.
Προτείνεται λοιπόν η σχετική τροποποίηση της παραγρ. 4 του άρθρου 54 του Σχεδίου Νόμου
Επίσης η Οδηγία 1023/2019 δεν προβλέπει την αστική ευθύνη εκ δόλου ή αμελείας αυτού που άσκησε την επιρροή του στο μέλος ή τα μέλη του οργάνου διοίκησης, ώστε να προβούν σε πράξεις ή παραλείψεις που είχαν ως αποτέλεσμα την περιέλευση της εταιρείας σε παύση πληρωμών και η σχετική διάταξη είναι εκτός της νομοθετικής εξουσιοδότησης της Οδηγίας 1023/19 για την ενσωμάτωση των διατάξεών της ενώ επιπλέον δεν απαιτείται σχετική νομοθετική διάταξη. Επιπλέον η έννοια της «επιρροής» στο σχέδιο νόμου είναι ευρύτατη διότι δυνητικά συμπεριλαμβάνει την οικογενειακή,την σεξουαλική και κάθε τύπου άλλη επιρροή που ανοίγει υπερβολικά το πεδίο της ευθύνης τυχόν τρίτων προσώπων σε σχέση με τα μέλη ενός διοικητικού οργάνου επιχείρησης πέραν κάθε φαντασίας και λογικής. Όμως σε κάθε περίπτωση τα μέλη του οργάνου της διοίκησης έχουν την υποχρέωση να απέχουν από πράξεις που απειλούν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και να μην υποκύπτουν σε πιέσεις τρίτων δυνάμενα στη περίπτωση αυτή και να παραιτηθούν ακόμα αν απαιτηθεί.
Επειδή λοιπόν κάθε τρίτο εμπλεκόμενο μέρος (π.χ. Τραπεζικό ίδρυμα) μπορεί να χρησιμοποιήσει κατά το δοκούν την ασαφή έννοια της «επιρροής», προτείνω την κατάργηση της αστικής ευθύνης τρίτων προσώπων τα οποία ασκούν την παραπάνω επιρροή, που προβλέπει το άρθρο 54 (4) του Σχεδίου Νόμου.
Πρεπει να απαληφθει ο ορος για «ευθυνη εξ αμελειας» στη διοικηση μιας εταιριας. Οι επιχειρηματικες αποφασεις παντα εμπεριεχουν ρισκο και πολλες φορες οδηγουν σε επωδυνες ζημιες για μια εταιρια αλλα αν αυτο το ρισκο εκτος απο την εταιρικη ζημια μπορει να οδηγησει και σε προσωπικη ζημια της διοικησης τοτε δεν θα λαμβανεται καμμια αποφαση και δεν θα γινονται επενδυσεις.
Στην παράγραφο 4 του Άρθρου 54 πρβλέπεται ότι η παύση πληρωμών της ανώνυμης εταιρείας που έχει προκληθεί από δόλο ή βαρεία αμέλεια των μελών του οργάνου διοίκησης συνεπάγεται την εις ολόκληρον αποζημίωση των εταιρικών πιστωτών τόσο από τα υπαίτια πρόσωπα τα οποία είναι μέλη του οργάνου της διοίκησης όσο και από τρίτους που έχουν ασκήσει επιρροή στο μέλος ή τα μέλη του οργάνου διοίκησης με αποτέλεσμα αυτά να προβούν σε πράξεις ή παραλείψεις που είχαν ως αποτέλεσμα την περιέλευση της εταιρείας στην παύση πληρωμών.
Εγείρονται τα ακόλουθα ερωτήματα :
1. Πώς θα τεκμηριώνεται η άσκηση της επιρροής των τρίτων στο μέλος ή τα μέλη του οργάνου της διοίκησης ?
2. Θα προαπαιτείται τελεσίδικη δικαστική απόφαση ?
3. Μήπως η συγκεκριμένη διάταξη υπονομεύει την αυτοτέλεια των οργάνων της διοίκησης και αντί να τα καθιστά περισσότερο υπεύθυνα και προσηλωμένα στη χρηστή άσκηση του διοικητικού έργου προσφέρει διεξόδους ανεύθυνων συμπεριφορών υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει προσδιορισθεί «ο ασκήσας την επιρροή» ?
4. Μήπως – αντί να περιορισθεί – ανοίγεται περισσότερο το παράθυρο της χρησιμοποίησης «αχυρανθρώπων» στις διοικήσεις εταιρειών ?
5. Τί θα γίνει με τις περιπτώσεις διορισμένων οργάνων διοίκησης επιχειρήσεων του Δημοσίου Τομέα και των Ο.Τ.Α. όπου κάλλιστα τα μέλη των οργάνων διοίκησης θα μπορούν να ισχυρισθούν – προφανώς εκ των υστέρων – ότι είχαν δεχθεί επιρροή και πιέσεις από τους πολιτικούς προϊσταμένους τους για τις τυχόν λανθασμένες αποφάσεις τους οι οποίες συνέβαλαν στην οικονομική κατάρρευση των εταιριών των οποίων ανέλαβαν τη διοίκηση ?
6. Κατά την άποψή μου η ευθύνη θα πρέπει καταρχήν να παραμείνει ακέραια στα μέλη των οργάνων της διοίκησης. Εφόσον ο νομοθέτης θελήσει να επεκτείνει την ευθύνη και την έννοια «των υπαίτιων προσώπων» και σε τρίτους, χρειάζεται να προσδιοριστεί με σαφήνεια το είδος και ο τρόπος της επιρροής (π.χ. αποδεδειγμένο ίδιο οικονομικό ή άλλο όφελος, αποδεδειγμένη κατάχρηση εξουσίας, άσκηση απειλής, εκβίαση κλπ)
Η Παράγραφος 4 του άρθρου 54 έχει ασαφείς όρους που μπορεί να ερμηνευτούν κατά το δοκούν. Ο εκάστοτε πιστωτής λοιπόν μπορεί να θεωρήσει (κατόπιν εορτής) μία λάθος επιχειρηματική απόφαση ως βαριά αμέλεια, ή μπορεί να θεωρήσει οποιοδήποτε πρόσωπο κρίνει ότι ασκεί επιρροή στην διοίκηση ως συνυπεύθυνο, και να έχει διεκδικήσεις επί του συνόλου της περιουσίας του/της. Προφανώς αυτό είναι πλήρης κατάλυση της έννοιας της ΑΕ, όπου ο μέτοχος ευθύνεται μόνο για το κεφάλαιο το οποίο κατέβαλε, και ο ασκώντας την διοίκηση ευθύνεται μόνο για περίπτωση αποδεδειγμένου δόλου.
Τέτοιες διατάξεις είναι αποτρεπτικές για οποιονδήποτε θέλει να επενδύσει (που σημαίνει ότι προφανώς θα πάρει επιχειρηματικό ρίσκο). Δεν μπορώ να σκεφτώ άλλον λόγο για την ύπαρξη μίας τέτοιας διάταξης παρά μόνο την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων (ξένα funds κόκκινων δανείων), και όχι το σύνολο της επιχειρηματικότητας της χώρας.
Ο ΣΕΠΕΕ μελέτησε τον υπό διαβούλευση «Κώδικα διευθέτησης οφειλών και Παροχής Δεύτερης Ευκαιρίας» και εκφράζει τον σοβαρό προβληματισμό του για τις καταχρηστικές και πέραν των ορίων της νομοθετικής εξουσιοδότησης της σχετικής Οδηγίας της ΕΕ, διατάξεις που περιλαμβάνονται στο άρθρο 54 – Αστική ευθύνη διοικητών εταιρειών σε περίπτωση παύσης πληρωμών.
Η Οδηγία 1023/2019 θέτει τη γενική αρχή στο άρθρο 19 ότι «Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι, στις περιπτώσεις που υπάρχει πιθανότητα αφερεγγυότητας, οι διευθυντές μεριμνούν δεόντως κατ’ ελάχιστον για τα ακόλουθα: α)…β)…και γ) την ανάγκη να απέχουν από πράξεις με πρόθεση ή βαριά αμέλεια που απειλούν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης.» Η διάταξη αυτή δεν ορίζει όμως, ούτε θα έπρεπε, συγκεκριμένα μέτρα. Η υποχρέωση της Ελλάδος να λάβει τέτοια μέτρα δεν θα πρέπει να εφαρμοστεί με τρόπο που θέτει σε κίνδυνο την ανάγκη για ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, η οποία προϋποθέτει εξ ορισμού την ανάληψη σημαντικών κινδύνων με αβέβαια αποτελέσματα. Σε αρκετές περιπτώσεις πολλές αποφάσεις του οργάνου διοίκησης, σε περίπτωση ανεπιτυχούς έκβασής τους, ενδέχεται εύκολα να κριθούν εκ των υστέρων ότι εμπεριέχουν στοιχεία βαρείας αμέλειας που έβλαψαν τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης και προκάλεσαν παύση πληρωμών. Συνεπώς η κύρωση που προβλέπει το άρθρο 54 παραγρ. 4 του Σχεδίου Νόμου ενεργεί σαν αντικίνητρο της επιχειρηματικότητας και θα έπρεπε να αντικατασταθεί με κύρωση άλλη από αυτή της υποχρέωσης των υπαιτίων για βαρεία αμέλεια μελών του οργάνου διοίκησης, εις ολόκληρον σε αποζημίωση έναντι των εταιρικών πιστωτών για τη ζημία που τους προκλήθηκε από πράξεις ή παραλείψεις τους που οδήγησαν σε παύση πληρωμών της επιχείρησης. Σε κάθε περίπτωση πρέπει τουλάχιστον τα μέλη του οργάνου διοίκησης να μην υπέχουν αστική ευθύνη από βαρεία αμέλεια για αποφάσεις τους όταν αυτές έχουν την έγκριση της Γενικής Συνέλευσης ή της Συνέλευσης των Εταίρων που δεν ασκεί διοικητικά καθήκοντα. Και τούτο διότι στη περίπτωση αυτή η ευθύνη των αποφάσεων δεν ανήκει σε όργανο της διοίκησης της επιχείρησης. Προτείνεται λοιπόν η σχετική τροποποίηση της παραγρ. 4 του άρθρου 54 του Σχεδίου Νόμου
Επίσης η Οδηγία 1023/2019 δεν προβλέπει την αστική ευθύνη εκ δόλου ή αμελείας αυτού που άσκησε την επιρροή του στο μέλος ή τα μέλη του οργάνου διοίκησης, ώστε να προβούν σε πράξεις ή παραλείψεις που είχαν ως αποτέλεσμα την περιέλευση της εταιρείας σε παύση πληρωμών. Η σχετική διάταξη είναι εκτός της νομοθετικής εξουσιοδότησης της Οδηγίας 1023/19 για την ενσωμάτωση των διατάξεών της ενώ επιπλέον δεν απαιτείται σχετική νομοθετική διάταξη. Επιπλέον η έννοια της «επιρροής» στο σχέδιο νόμου είναι ευρύτατη διότι δυνητικά συμπεριλαμβάνει την οικογενειακή, την σεξουαλική και κάθε τύπου άλλη επιρροή που ανοίγει υπερβολικά το πεδίο της ευθύνης τυχόν τρίτων προσώπων σε σχέση με τα μέλη ενός διοικητικού οργάνου επιχείρησης πέραν κάθε φαντασίας και λογικής. Όμως σε κάθε περίπτωση τα μέλη του οργάνου της διοίκησης έχουν την υποχρέωση να απέχουν από πράξεις που απειλούν τη βιωσιμότητα της επιχείρησης και να μην υποκύπτουν σε πιέσεις τρίτων δυνάμενα στη περίπτωση αυτή και να παραιτηθούν ακόμα αν απαιτηθεί. Επιβάλλεται λοιπόν η κατάργηση της αστικής ευθύνης τρίτων προσώπων τα οποία ασκούν την παραπάνω επιρροή, που προβλέπει το άρθρο 54 (4) του Σχεδίου Νόμου.
Οι διατάξεις του άρθρου αυτού σχετίζονται με το ζήτημα της υποβολής της αίτησης πτώχευσης από τον οφειλέτη που ρυθμίζεται στο άρθρο 5. Συνεπώς, για νομοτεχνικούς λόγους και με δεδομένο ότι δεν υπάρχει πλέον αυτοτελές κεφάλαιο για τα νομικά πρόσωπα, όπως στον ΠτΚ που ισχύει σήμερα, προτείνεται η μεταφορά του παρόντος άρθρου αμέσως μετά το άρθρο 5 ως άρθρο 6 και, κατά τούτο, η αναρίθμηση και των επόμενων άρθρων του πρώτου και του δεύτερου κεφαλαίου.
Είναι λογικό η διοίκηση μίας εταιρείας ή/και οι μέτοχοι εφόσουν την ασκούν π.χ. μέσω παρένθετου προσώπου να ευθύνονται σε περίπτωση αποδεδειγμένου δόλου με την περιουσία τους. Η έννοια όμως της ευθύνης εξ αμελείας, έστω και βαρειάς, είναι απαρεάδεκτη δεδομένου ότι δεν πρόκειται για κάποιο στιγμιαίο γεγονός το οποίο προσδθιορίζεται εύξολα αλλά για κάτι ασαφές το οποίο μπορεί να κρατάει ομήρους διοίκηση και μετόχους. Τα όρια της «βαρειάς αμέλειας» και της «λαθεμένης επιχειρηματικής απόφασης» είναι πολύ δυσδιάκριτα και αφήνουν τεράστια περιθώρια κατάχρησης από τους πιστωτές. Ομοίως η έννοια της «επιρροής» στην Διοίκηση είναι εξίσου ασαφής και ανοιχτή σε κατάχρηση. Και οι δύο -απαράδεκτες- ρυθμίσεις καταργούν στην πράξη την έννοια της Ανώνυμης Εταιρείας όπου οι μέτοχοι ευθύνονται μέχρι του ποσού με το οποίο συμμετέχουν στο κεφάλαιο ενώ η διοίκηση μόνο σε περίπτωση δόλου. Σε μία εποχή που η οικονομική επιβίωση της χώρας εξαρτάται από τις επενδύσεις που θα γίνουν τέτοιες διατάξεις θα αποθαρρύνουν ακόμη και τους πιό αποφασισμένους επενδυτές.