Αρχική ΒΙΒΛΙΟ IV. ΕΝΝΟΜΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΝΑΨΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝΆρθρο 01 – Πεδίο εφαρμογήςΣχόλιο του χρήστη Νικόλαος Αραβαντινός | 8 Απριλίου 2016, 11:41
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 1 Απόψεις της ΔΕΗ Α.Ε. Θεωρούμε ότι η θέσπιση ενιαίων κανόνων έννομης προστασίας για τη σύναψη των συμβάσεων του παρόντος νόμου, ανεξάρτητα εάν αυτές συνάπτονται από αναθέτουσα αρχή ή αναθέτοντα φορέα και ανεξάρτητα από την οικονομική αξία τους, είναι καταχρηστική, αδικαιολόγητη και αντιβαίνει πλήρως στην πρόνοια των Οδηγιών 2014/25/ΕΕ , 89/665 ΕΟΚ και 92/13 ΕΚ όπως οι τελευταίες τροποποιήθηκαν με την Οδηγία 2007/66 ΕΚ για διατήρηση της μέγιστης δυνατής ευελιξίας σε αναθέτοντες φορείς, όπως η ΔΕΗ Α.Ε., που δραστηριοποιούνται σε ελεύθερες και άκρως ανταγωνιστικές αγορές. Μέχρι σήμερα η ΔΕΗ ΑΕ εκδικάζει δια τριμελών Επιτροπών απαρτιζόμενων από υψηλόβαθμα στελέχη της (μέλη Δ.Σ., Γενικοί Διευθυντές, Διευθυντές), ανεξάρτητων από την Υπηρεσία που διενεργεί τη διαδικασία, που έχουν ορισθεί από το Διοικητικό Συμβούλιότης, τις ενστάσεις και τις προσφυγές ενδιαφερόμενων για τη συμμετοχή στις διαγωνιστικές της διαδικασίες οικονομικών φορέων. Οι ανωτέρω ενστάσεις και προσφυγές στρέφονται κατά εκτελεστών πράξεών της που σχετίζονται με τη διαδικασία επιλογής που οι ενδιαφερόμενου θεωρούν ότι θίγουν μη νόμιμα τα συμφέροντα τους. Σχετικές ρητές προβλέψεις γίνονται στο άρθρο 20 του Κανονισμού Έργων Προμηθειών και Υπηρεσιών της Εταιρείας μας όπου περαιτέρω προβλέπονται οι αντίστοιχες με το νόμο 3886/2010 προθεσμίες για την άσκηση και την εκδίκαση των προσφυγών και συντομότερες προθεσμίες για την άσκηση κλπ ενστάσεων ( που ασκούνται σε διαγωνιστικές διαδικασίες με προϋπολογισμούς κάτω των ορίων εφαρμογής της Οδηγίας 2004/17 ΕΚ ) . Λαμβανομένων υπόψη ενδεικτικά ότι : α) μεγάλο μέρος των διαγωνισμών/συμβάσεων της ΔΕΗ ΑΕ είναι εξειδικευμένης φύσεως που απαιτούν ιδιαίτερες προβλέψεις τόσο στις οικείες Διακηρύξεις όσο και στις αντίστοιχες συμβάσεις , οι οποίες διαφοροποιούνται σαφώς από αυτές των αντίστοιχων του Δημόσιου Τομέα που μόνο με εμπειρία και απόλυτη εξειδίκευση στο συγκεκριμένο τομέα μπορούν να αντιμετωπιστούν διαγωνιστικά και συμβατικά β ) οι διαγωνιστικές διαδικασίες της ΔΕΗ στις περισσότερες περιπτώσεις απαιτούν ταχεία διεκπεραίωση προκειμένου να συναφθούν συμβάσεις που είναι απαραίτητες για την ομαλή ηλεκτροδότηση της χώρας γ) η ΔΕΗ ΑΕ διενεργεί ετησίως χιλιάδες διαγωνισμούς με ένα ευρύτατο φάσμα αντικειμένων, από την προμήθεια αναλωσίμων μέχρι τη μελέτη και εκτέλεση έργων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας (ενδεικτικά ΑΗΣ Πτολεμαΐδας – μελέτη, προμήθεια, μεταφορά εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία ατμοηλεκτρικής μονάδας V με καύσιμο κονιοποιημένο λιγνίτη και με δυνατότητα παροχής θερμικής ισχύος για τηλεθέρμανση), οι οποίες συνδέονται με τις δραστηριότητές της που είναι η εξόρυξη λιγνίτη, η παραγωγή και η εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας, δ) η ΔΕΗ ΑΕ είναι ανώνυμη εταιρεία με μετοχές εισηγμένες στο ΧΑΑ , εκτεθειμένη στον ανταγωνισμό, θέση που επιβάλλει συνθήκες ίσης μεταχείρισης με τους ανταγωνιστές της θεωρούμε ότι η τυχόν θεσμοθέτηση - πολύ πέραν των όσων προβλέπονται από τις Οδηγίες 89/665 ΕΟΚ και 92/13 ΕΚ όπως τροποποιήθηκαν με την Οδηγία 2007/66 ΕΚ - στις περιπτώσεις των Αναθετόντων Φορέων αρμοδιοτήτων οργάνου/Αρχής που θα μετέχει στη λειτουργία και θα αποκτά τ αρμοδιότητα λήψης αποφάσεων στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στους εξαιρούμενους τομείς αφενός κάμπτει το τεκμήριο αρμοδιότητας των εταιρικών οργάνων, θέτοντας έτσι σοβαρό ζήτημα εταιρικής διακυβέρνησης , μιας και το όργανο αυτό έρχεται να υποκαταστήσει την κρίση των διοικητικών συμβουλίων των εν λόγω εταιριών, κρίνοντας ενστάσεις και προσφυγές σε διαγωνισμούς αφετέρου με τον τρόπο αυτό κάθε άλλο παρά επιταχύνονται διαδικασίες που πρέπει να είναι ταχύτατες και αποτελεσματικές στους ευαίσθητους εξειδικευμένους τομείς της ενέργειας κλπ και τέλος η ρύθμιση αυτή θα εισαγάγει δικονομικές περιπλοκές, καθώς, εφόσον η μόνη εκτελεστή διοικητική πράξη, η απόφαση επί της προδικαστικής προσφυγής, θα εκδίδεται από την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών αυτή κατ’ αρχήν ή και αυτή θα είναι διάδικος στην εγειρόμενη με αίτηση ασφαλιστικών μέτρων/ ακυρώσεως δίκη. Πέραν του δικαιοπολιτικά παράδοξου της κρατικοποίησης δικών εταιρειών εισηγμένων στο Χρηματιστήριο, θεωρούμε ότι αυτή η επιλογή αντιστρατεύεται τις θεμελιώδεις επιλογές των Οδηγιών 89/665 ΕΟΚ και 92/13 ΕΚ όπως τροποποιήθηκαν με την Οδηγία 2007/66 ΕΚ, που επιδιώκουν ταχεία εκκαθάριση των διαφορών αυτών . Εξάλλου, πως θα φωτισθεί ο δικαστής των ασφαλιστικών μέτρων που καλείται να εκδώσει διατακτικό εντός ελάχιστου χρόνου, λαμβάνοντας υπόψη και τεχνικά στοιχεία; Από πού θα αντλήσει τα στοιχεία αυτά, από τη διάδικο Ανεξάρτητη Αρχή που εξ ορισμού δεν τα γνωρίζει ή από τον Αναθέτοντα Φορέα - ως διάδικο πάντως; Τέλος, δεν πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο η «εξωτερική» εκδίκαση των προδικαστικών προσφυγών να έχει αντίθετα από τα σκοπούμενα αποτελέσματα, με τους αναθέτοντες φορείς να επαφίενται στον εξωτερικό κριτή της διαδικασίας ανάθεσης και να μην αναλαμβάνουν την ευθύνη της ανατροπής προηγούμενων αποφάσεών τους, στο στάδιο της προδικαστικής προσφυγής. Σημειωτέον ότι οι ενστάσεις και προσφυγές που ασκούνται προς τη ΔΕΗ κατά αποφάσεων των αρμόδιων για τη διενέργεια των χιλιάδων ετησίως διαγωνισμών της οργάνων ανέρχονται για μεν τις συμβάσεις που εμπίπτουν στα όρια της Οδηγίας 2004/17/ΕΚ σε κάποιες δεκάδες ετησίως για δε τις συμβάσεις κάτω των ορίων σε κάποιες εκατοντάδες, αιτήσεις δε ασφαλιστικών μέτρων περιορίζονται σε μικρό αριθμό, με τη συντριπτικά μεγάλη πλειοψηφία τους να απορρίπτονται από τα αρμόδια δικαστήρια. Ενδεικτικά το 2015 απορρίφθηκαν όλες οι σχετικές αιτήσεις που κατατεθήκαν ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αυτό κατά την άποψή μας συνιστά αδιαμφισβήτητη απόδειξη της τήρησης της νομιμότητας των διαγωνιστικών μας διαδικασιών. Περαιτέρω, θεωρούμε αδιανόητο οι ενστάσεις/προσφυγές που θα ασκούνται για διαγωνιστικές διαδικασίες ιδιαίτερα χαμηλής αξίας, που όπως προαναφέρθηκε είναι σημαντικός ο αριθμός τους, να εκδικάζονται από την Αρχή, διαδικασία που θα δημιουργήσει αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, σημαντικό πρόσθετο διοικητικό κόστος διαχείρισης αλλά και το σημαντικότερο αύξηση της αξίας των αποθεμάτων λόγω επιμήκυνσης του μέσου χρόνου προμήθειας των προϊόντων. Στην περίπτωση εκείνη που παρ΄ελπίδα δεν γίνουν αποδεκτές οι παραπάνω απόψεις μας και ο Νομοθέτης κρίνει ότι πρέπει να γίνει υπαγωγή της ΔΕΗ στις σχετικές ρυθμίσεις , προσφυγές να προβλέπονται μόνον εφόσον ο προϋπολογισμός της προμήθειας, παροχής υπηρεσίας ή εργολαβίας είναι πάνω από τα όρια της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, στις υπόλοιπες δε περιπτώσεις να προβλέπεται στην διακήρυξη η υποβολή ένστασης και να κρίνεται από εξουσιοδοτημένα όργανα του αναθέτοντα φορέα. Νικόλαος Αραβαντινός Γενικός Διευθυντής Υποστηρικτικών Λειτουργιών ΔΕΗ Α.Ε.