Αρχική Αναδιοργάνωση των Υποθηκοφυλακείων της χώραςΆρθρο 1 – Σύσταση και Αρμοδιότητα Έμμισθων ΥποθηκοφυλακείωνΣχόλιο του χρήστη ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΡΗΓΑ | 3 Ιουλίου 2016, 17:40
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η Κάλυμνος είναι ένα νησί της παραμεθωρίου, το οποίο αριθμεί 17.000 κατοίκους, με έντονη επιχειρηματική και οικονομική δραστηριότητα. Στο νησί της Καλύμνου δραστηριοποιούνται 27 δικηγορικά γραφεία, 4 Συμβολαιογραφεία, 3 Δικαστικοί Επιμελητές και 39 μηχανικοί (όλων των ειδικοτήτων).Ήδη, με τις πολιτικές που ακολουθήθηκαν τα τελευταία χρόνια από τις προηγούμενες Κυβερνήσεις και κυρίως μετά το κλείσιμο της Δ.Ο.Υ. Καλύμνου, η ζωή όλων των κατοίκων του νησιού και κυρίως των επαγγελματιών έχει γίνει κάτι παραπάνω από δύσκολη. Η αποψίλωση των νησιών από τις υπηρεσίες -εν προκειμένω των αμίσθων υποθηκοφυλακείων, ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (άρθρο 101 Σ), που επιβάλλει στον κοινό νομοθέτη, κατά την κανονιστική δράση του, να λαμβάνει υπ’ όψιν του τις ιδιαιτερότητες των νησιωτικών περιοχών της χώρας και να μεριμνά για την ανάπτυξή τους (και προφανώς όχι για την υποβάθμιση και απονεύρωσή τους)! Πρακτικά, όμως, η κατάργηση του Υποθηκοφυλακείου Καλύμνου: α) ΣΤΕΡΕΙ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΜΕΣΗΣ ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ ΣΤΑ ΑΡΧΕΙΑ των πράξεων που αφορούν την Κάλυμνο, β) ΕΠΙΒΑΡΥΝΕΙ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΟΥΣ ΜΕ ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΕΞΟΔΑ, για να επιτύχουν/λάβουν έστω και την απλούστερη πληροφορία. Μια δύσκολη έρευνα (π.χ. με πολλά ακίνητα ή βάρη) μπορεί να διαρκέσει περισσότερο από μια εργάσιμη ημέρα. Ως εκ τούτου τι γίνεται σ’ αυτήν την περίπτωση; Για τα έξοδα έστω και μιας ολιγόωρης μετάβασης και παραμονής στην Κω (του ιδίου του ενδιαφερομένου, ο οποίος εν προκειμένω πρέπει να αφήσει τη δική του εργασία ή του δικηγόρου του) ουδείς λόγος! Οι συναλλασσόμενοι με τη Δ.Ο.Υ. Κω από τα γύρω νησιά θα είχαν πολλά να πουν επ’ αυτού. Είναι αδιανόητο, σοβούσης της σφοδρής οικονομικής κρίσης, η κυβέρνηση να επιβαρύνει περαιτέρω τους κατοίκους των ακριτικών νησιών. γ) ΟΔΗΓΕΙ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΠΩΛΕΙΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ (και δικονομικών) ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ: π.χ. η έρευνα για τη σύνταξη και στη συνέχεια η εγγραφή μιας αγωγής (π.χ. διεκδικητικής) στα Βιβλία Διεκδικήσεων του Υποθηκοφυλακείου σημαίνει αυτόματα απώλεια 3-4 ημερών (μετάβαση στην Κω για την έρευνα, αποστολή έστω και με κούριερ του δικογράφου για εγγραφή στο Υποθηκοφυλακείο/Κτηματολόγιο στην Κω) και συνεπώς αξιώσεις που είναι στα όρια της παραγραφής κινδυνεύουν να παραγραφούν. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και στις περιπτώσεις εξασφάλισης απαίτησης (π.χ. επείγουσα εγγραφή προσημείωσης για την εξασφάλιση απαίτησης. Μπορεί να προηγηθεί κάποιος τρίτος, λόγω της απόστασης και του χρόνου, με αποτέλεσμα να ματαιωθεί ουσιαστικά η εξασφάλιση μιας νόμιμης απαίτησης). δ) ΚΑΘΥΣΤΕΡΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΤΗΝ ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ: Είναι αδιανόητο πόσο χρόνο θα πρέπει να σπαταλήσει ένας μηχανικός-πραγματογνώμονας σε μια δικαστική διαμάχη (κυρίως σε εμπράγματες αγωγές) για να ελέγξει τους τίτλους των διαδίκων, ενίοτε και των όμορων ιδιοκτητών κλπ! Απλούστατα η εκπόνηση των πραγματογνωμοσυνών θα καταστεί ουσιαστικά αδύνατη. Για ποια επιτάχυνση της δικαιοσύνης συζητάμε; ε) Τα προβλήματα αυτά επιτείνονται με τις καιρικές συνθήκες. Ένα απαγορευτικό στο Αιγαίο μπορεί να διαρκέσει αρκετές μέρες, απομονώνοντας τα νησιά μας. Η ζωή στα νησιά τη χειμερινή περίοδο καμία σχέση δεν έχει με την ειδυλλιακή εικόνα που προβάλλεται γι’ αυτά το καλοκαίρι. Καλούμε δε όποιον από την αρμόδια επιτροπή/κυβέρνηση θέλει ή όποιον αμφιβάλλει για του λόγου το αληθές, να έλθει μερικές τον χειμώνα στην Κάλυμνο, για να διαπιστώσει ιδίοις όμμασι την κατάσταση. ΤΟ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΙΟ ΚΑΛΥΜΝΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΚΑΛΥΜΝΟ, ΕΣΑΕΙ ΚΑΙ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ: Αποτελεί καταξιωμένο θεσμό, που στηρίζει τις συναλλαγές και την οικονομική ζωή και διευκολύνει τους μετανάστες, που αποτελούν ένα σημαντικότατο ποσοστό του ντόπιου πληθυσμού. Εξάλλου, η όποια συζήτηση για μεταφορά-απομάκρυνση του Υποθηκοφυλακείου από την Κάλυμνο είναι ανεδαφική, διότι είναι ουσιαστικά αδύνατη η συνολική ψηφιοποίηση του αρχείου του (ιδιαίτερα μεγάλος όγκος συμβολαίων, βαρών κλπ). Ως εκ τούτου, δεν θα είναι δυνατή η διενέργεια ηλεκτρονικού ελέγχου των τίτλων ιδιοκτησίας, η έκδοση πιστοποιητικών κλπ., με συνέπεια να υπάρχει κίνδυνος σοβαρών λαθών και εκτιμήσεων, τα οποία θα επηρεάσουν αρνητικά τις συναλλαγές και την ασφάλεια δικαίου. Σε κάθε δε περίπτωση, το Υποθηκοφυλακείο θα παραμείνει και θα συνεχίσει να λειτουργεί παράλληλα και ανεξάρτητα από το Κτηματολόγιο-αυτό ισχύει και για τις περιοχές που ήδη έχουν κτηματογραφηθεί. Είναι μάλιστα γνωστό ότι οι έρευνες στο Υποθηκοφυλακείο απαιτούν ιδιαίτερη εξοικείωση και τεχνική, η οποία καμία σχέση δεν έχει με τη λειτουργία του Κτηματολογίου. ----- Τονίζεται δε ότι στην Κω το κτηματολόγιο το οργάνωσαν οι Ιταλοί και καμία σχέση δεν έχει ούτε με την οργάνωση/λειτουργία των Υποθηκοφυλακείων ούτε με τη οργάνωση/λειτουργία του σύγχρονου κτηματολογίου. Τα προβλήματα στον χώρο της δικαιοσύνης είναι γνωστά και προβλήθηκαν από την 6μηνη αποχή των δικηγόρων. Δε συντρέχει λόγος να προστίθενται νέα προβλήματα, εκ του μη όντος και μάλιστα σε ακριτικές περιοχές. Τα υποθηκοφυλακεία είναι αυτοσυντηρούμενα. Η Υποθηκοφύλακας Καλύμνου είναι άμισθη, διατηρεί/συντηρεί η ίδια το γραφείο του Υποθηκοφυλακείου Καλύμνου (καλύπτει τα λειτουργικά έξοδα), εισπράττει τέλη και δικαιώματα από τις κατατιθέμενες πράξεις και έρευνες, τα οποία αποδίδει στο δημόσιο. Για την τύχη της, μετά την επιχειρούμενη κατάργηση του Υποθηκοφυλακείου ούτε λόγος. Προβλέπεται ή η μετακίνησή της στην Κω (σα να πρόκειται να μεταβαίνει στην Κω με το αυτοκίνητό της…) ή η μετακίνησή της στη δικηγορία! Δημιουργείται σοβαρό οικονομικό και οικογενειακό πρόβλημα. ΤΟΝΙΖΕΤΑΙ ΔΕ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΠΟΥ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΟΡΙΣΕ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ-τα ασφυκτικά χρονικά περιθώρια, μέσα στο καλοκαίρι και μάλιστα σε περίοδο αποχής των δικηγόρων! ------Τα νησιά μας είναι ο προμαχώνας της εθνικής αξιοπρέπειας, για λόγους που δε χρήζουν ιδιαίτερης ανάλυσης. Η γεωγραφική τους θέση και μόνο αποτελεί πειστικότατο επιχείρημα. Τελικά τι επιδιώκεται; η ερημοποίησή τους; Εν τέλει, ένα νομοσχέδιο θα έπρεπε να είναι στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση! Να ενισχύει την υλικοτεχνική υποδομή, να προβλέπει τη συνεργασία με τους τοπικούς φορείς (πχ δικηγορικούς συλλόγους) και όχι στην ΕΡΗΜΗΝ των τοπικών κοινωνιών και του νομικού κόσμου τους διαχείριση από καθ’ έδρας τέτοιων σοβαρών ζητημάτων!