Αρχική Αναδιοργάνωση των Υποθηκοφυλακείων της χώραςΆρθρο 1 – Σύσταση και Αρμοδιότητα Έμμισθων ΥποθηκοφυλακείωνΣχόλιο του χρήστη Μαρία Καραγιαννοπούλου | 5 Ιουλίου 2016, 09:32
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στην Ελλάδα λειτουργούν σήμερα έμμισθα και άμισθα υποθηκοφυλακεία, τα οποία διακρίνονται σε ειδικά (διευθύνονται από Υποθηκοφύλακα) και μη ειδικά (όπου Συμβολαιογράφος εκτελεί και χρέη υποθηκοφύλακα). Ο λόγος δε της ύπαρξης των μη ειδικών άμισθων υποθηκοφυλακείων είναι ότι σ’ αυτά, τα οποία λειτουργούν σε κωμοπόλεις, χωριά και μικρά νησιά, τα έσοδα του συμβολαιογραφείου και αντίστοιχα του υποθηκοφυλακείου ΔΕΝ επαρκούν για τη λειτουργία του καθενός ξεχωριστά, ώστε να είναι αυτά βιώσιμα. Σε όλα τα άμισθα Υποθηκοφυλακεία ο Υποθηκοφύλακας δεν λαμβάνει καμμία αμοιβή από το Κράτος, αντίθετα επιβαρύνεται με ΟΛΑ τα έξοδα λειτουργίας του Υποθηκοφυλακείου (ενοίκιο, έξοδα ηλεκτρισμού, ύδρευσης, τηλεφωνίας, καθαριότητας, αναλώσιμα, μισθούς υπαλλήλων και ασφάλισή τους). Ο Υποθηκοφύλακας αμείβεται με βάση διατάξεις νόμων που προβλέπουν τα παρακρατούμενα από αυτόν ποσά από τα έσοδα του Υποθηκοφυλακείου (αφαιρουμένων των εξόδων λειτουργίας του), ενώ όλα τα υπόλοιπα έσοδα του υποθηκοφυλακείου αποδίδονται στο Δημόσιο. Όλα αυτά τα χρόνια τα υποθηκοφυλακεία λειτουργούν κανονικά, αποφέροντας στο Κράτος τεράστια έσοδα, λόγω των αρκετών μεταβιβάσεων, αλλά και λόγω των αυξημένων εγγραφών υποθηκών και προσημειώσεων, εξαιτίας της πληθώρας των χορηγηθέντων δανείων (στεγαστικών, επιχειρηματικών καταναλωτικών κλπ) χωρίς καμμία επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού, αφού στο Υποθηκοφυλακείο εισπράττονται επιπλέον δικαιώματα που αποδίδονται απευθείας στο Δημόσιο και στο ΤΑΧΔΙΚ. Σημειωτέον δε ότι από τα έσοδα του Υποθηκοφύλακα το Δημόσιο εισπράττει σημαντικά ποσά από το φόρο εισοδήματος, καθώς και από τον Φ.Π.Α. Με την έλευση της κρίσης βέβαια από το 2010 και μετά, την επιβολή νέων φόρων στην ακίνητη περιουσία, την πτώση των οικοδομικών εργασιών κλπ., τα έσοδα των Υποθηκοφυλακείων μειώθηκαν σημαντικά. Με το υπό δημόσια διαβούλευση νομοσχέδιο ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ όλα τα άμισθα Υποθηκοφυλακεία και αντ’ αυτών συστήνονται 41 έμμισθα και εξαγγέλλονται 700 (!) θέσεις εργασίας (με δαπάνη βέβαια του Κρατικού Προϋπολογισμού), ενώ με τη διαδικασία αυτή ΧΑΝΟΥΝ τη δουλειά τους χιλιάδες εργαζόμενοι σε αυτά (υποθηκοφύλακες και υπάλληλοι), μη εξαιρουμένων των συμβολαιογράφων που διευθύνουν τα μη ειδικά άμισθα υποθηκοφυλακεία, αφού και τα συμβολαιογραφεία θα καταστούν – όπως ήταν πάντα από μόνα τους – μη βιώσιμα! Το γεγονός αυτό θα οδηγήσει στην ανεργία πολλούς επαγγελματίες και εργαζόμενους και στην πρόωρη συνταξιοδότηση φυσικά όσους έχουν αυτή τη δυνατότητα, με επιβάρυνση και πάλι του δημόσιου κορβανά! Ειδικότερα για τα νησιά των Κυκλάδων, όπου προβλέπεται η ίδρυση και λειτουργία 2 μόνων έμμισθων υποθηκοφυλακείων στη Σύρο και τη Νάξο, μετά τη συγχώνευση 18 (!) άμισθων και κατά παράβαση της συνταγματικά κατοχυρωμένης αρχής της νησιωτικότητας, η ψήφιση του εν λόγω νομοσχεδίου θα έχει δυσμενέστατες, τόσο για τους κατοίκους, όσο και για τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στα νησιά αυτά (δικηγόρους, συμβολαιογράφους, μηχανικούς, λογιστές), οι οποίοι θα πρέπει να ταξιδεύουν και να διαμένουν σε άλλο νησί μία ή και περισσότερες ημέρες, μακριά από την κατοικία τους για μια απλή μεταγραφή, ένα πιστοποιητικό, ή μία έρευνα τίτλων, υποβαλλόμενοι σε επιπλέον έξοδα και ταλαιπωρία σε μια εποχή που ούτως ή άλλως όλοι δοκιμάζονται επαγγελματικά και οικονομικά. Για πολλούς μάλιστα θα καταστεί ασύμφορη η άσκηση του επαγγέλματός τους στην έδρα του καταργηθέντος υποθηκοφυλακείου, ώστε θα αναγκαστεί ι να μετοικήσει οικογενειακώς προκειμένου να ασκήσει αλλού το επάγγελμά του. Άλλωστε, η μεταφορά των ευαίσθητων αρχείων των Υποθηκοφυλακείων (πολλά χρονολογούνται από τη σύσταση του Ελληνικού Κράτους) σε άλλο τόπο, χωρίς προηγούμενη οργάνωση και ειδικές γνώσεις, θα θέσει σε κίνδυνο την ακεραιότητά τους με πολλαπλές συνέπειες: την ασφάλεια των συναλλαγών, την καθυστέρηση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά και την αποστέρηση από τους Δήμους ενός ανεκτίμητου ιστορικού ντοκουμέντου για την ιστορία, την οικονομία, τις κοινωνικές συνήθειες και τον πολιτισμό του τόπου στον οποίο ανήκουν. Ως εκ τούτου κάθε μεταβολή της υφιστάμενης κατάστασης, πριν την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης, της ηλεκτρονικής οργάνωσης των υποθηκοφυλακείων και της ψηφιοποίησης των αρχείων τους, θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα σε κατοίκους και επαγγελματίες, χωρίς κανένα όφελος για τις τοπικές κοινωνίες, το δημόσιο συμφέρον ή τον Κρατικό Προϋπολογισμό, αλλά και με τεράστια επιβάρυνσή τους.