Αρχική Αναδιοργάνωση των Υποθηκοφυλακείων της χώραςΆρθρο 1 – Σύσταση και Αρμοδιότητα Έμμισθων ΥποθηκοφυλακείωνΣχόλιο του χρήστη Π.Ν.Π. | 5 Ιουλίου 2016, 12:45
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
1. Κάθε προωθούμενο Ν/Σ συνοδεύεται από αιτιολογική έκθεση. Η αιτιολογική έκθεση του Ν/Σ τιτλοφορούμενου <> από την οποία προκύπτουν οι στόχοι και ο σκοπός του Ν/Σ είναι εκπληκτική πραγματικά. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ. Αφήνεται λοιπόν τροφή για σκέψη ως προς τη σκοπιμότητα του συγκεκριμένου Ν/Σ. 2. Η πολιτεία, με την προώθηση του Ν/Σ, ΑΠΟΔΕΧΕΤΑΙ (και θα πρέπει αυτό να ακουστεί και περισσότερο προς τα έξω και ειδικά σε όσους πληρώνουν για να δηλώσουν τα εγγραπτέα δικαιώματα τους) ότι ολοκληρωμένο Κτηματολόγιο το 2020 ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΑΡΧΕΙ. Κι αυτό ξεκινώντας με την παραδοχή ότι ζούμε και εργαζόμαστε σε ένα σοβαρό κράτος. Αν λοιπόν λάβουμε υπόψη την παραδοχή αυτή τότε δεν μπορεί να εξηγηθεί από μη ψυχιατρικές επιστήμες για ποιό λόγο αναδιοργανώνεται – αποδιοργανώνεται ολόκληρο το σύστημα των Υποθηκοφυλακείων (που θα γίνουν ΟΛΑ Κτηματολογικά Γραφεία το 2020 κατά τας γραφάς) με μια βαθύτατη και ολοκληρωτική τομή και μάλιστα χωρίς να ακουστεί κανένας από τους άμεσα εμπλεκόμενους, για χρόνο 3 ετών και μόνο στην καλύτερη περίπτωση. 3. Το Ν/Σ εκδόθηκε επειδή προφανώς ήταν η ώρα του, λόγω της ιδανικής διοικητικής οργάνωσης που έφτασε να έχει η Πολιτεία, ως προς τον Τομέα των Υποθηκοφυλακείων. Όλοι γνωρίζουμε, άλλωστε, ότι όταν ήδη στα Υποθηκοφυλακεία λειτουργεί πλήρες ηλεκτρονικό σύστημα μεταγραφών και εγγραφής λοιπών πράξεων σε πραγματικό χρόνο, όταν κάθε ενσώματο (έγγραφο) έχει σκαναριστεί και κατόπιν ηλεκτρονικής αίτησης του πολίτη του αποστέλλεται στο e-mail του, όταν όλες οι λοιπές διαδικασίες του Υποθηκοφυλακείου είναι αυτοματοποιημένες (κι όλα αυτά με το μέγιστο βαθμό ηλεκτρονικής ασφάλειας των συναλλαγών, την ηλεκτρονική υπογραφή και με πλήρη νομοθετική κατοχύρωση της ηλεκτρονικής διαδικασίας) τότε η πολιτεία λογικό είναι να προχωρά στην νομοθέτηση του συστήματος που σήμερα βλέπουν - τα ταλαίπωρα - τα μάτια μας. Η μήπως δεν λειτουργεί τίποτε από όλα αυτά και η όποια τυχόν ηλεκτρονική ή (ακόμη και) χειρόγραφη οργάνωση όποιων Υποθηκοφυλακείων (και τουλάχιστον 5-6 που προσωπικά γνωρίζω) αφέθηκε χρόνια τώρα, άλλοτε στο μεράκι κι άλλοτε στην καλή διάθεση και θέληση ΑΜΙΣΘΩΝ Υποθηκοφυλάκων, με την ΦΥΣΙΚΑ ενεργότατη στη διαδικασία αυτή συμμετοχή των υπαλλήλων των Υποθηκοφυλακείων; (Κάντε μια βόλτα σε ΑΜΙΣΘΟ και ΕΜΜΙΣΘΟ Υποθηκοφυλακείο και βρείτε τις διαφορές). 4.Αν τελικά δεν υπάρχει ήδη πλήρης αυτοματοποίηση των εργασιών των Υποθηκοφυλακείων, οπότε και - ίσως - δεν θα ήταν πια τόσο απαραίτητη η φυσική παρουσία, ο δε πολίτης, οι δικηγόροι, οι συμβολαιογράφοι (αυτοί στην επαρχία πως θα τρέχουν από πόλη σε πόλη;) και οι δικαστικοί επιμελητές πρέπει αυτοπροσώπως να προσέρχονται στην Υπηρεσία για έρευνες ακίνητης περιουσίας και συνεννόηση με τον Νομικό Υποθηκοφύλακα επί νομικών ζητημάτων που προκύπτουν και ακόμη και σε (ορισμένες περιπτώσεις) και για έκδοση αντιγράφων τίτλων, παραγγελία πιστοποιητικών, μεταγραφές πράξεων κλπ. τότε σαφώς γνωρίζετε ότι : α. Τα νησιά εξυπηρετούνται καθημερινά με μετ' επιστροφής δρομολόγια πλοίων, β. Το οδικό δίκτυο της χώρας ομοιάζει με της Γερμανίας (τα ΕΣΠΑ εκεί πήγαν άλλωστε), γ. Οι περισσότεροι είναι άνεργοι και δεν έχουν άλλη δουλειά να κάνουν, οπότε τους στέλνετε και ταξιδάκι να περάσει κι ώρα τους (σε συνδυασμό με την κατάσταση του οδικού δικτύου ίσως τελικά και άγνωστο που). Και υπάρχει κι άλλο επιχείρημα. Έχοντας συγκεντρώσει ήδη το μεγαλύτερο μέρος των Δημοσίων Υπηρεσιών στο κέντρο (ειδικά ΔΟΥ, ΙΚΑ κλπ.) και συνεχίζοντας την ίδια τακτική διευκολύνετε τον πολίτη - στις μέρες ή εβδομάδες που θα χρειαστεί (ελλείψει και προσωπικού) - να τελειώσει όλες τις δουλειές του σε όλες τις Υπηρεσίες του Νομού του. Κι αυτό εάν ο πολίτης τελικά δεν απευθυνθεί, επί πληρωμή (ήδη συμβαίνει αυτό και στις Δ.Ο.Υ. και αλλού), σε κάποιο γνωστό του ή στο γραφείο του κέντρου που αναλαμβάνει την διεκπεραίωση υποθέσεων πολιτών. Τα χρήματα που ο πολίτης τελικά θα χρειαστεί να δαπανήσει για όλη αυτήν την απίθανη μετακίνηση για να κάνει τη δουλειά του σε μια χώρα ΕΝΤΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ελπίζω να μη λείψουν από το πάντα συμπαθές Υπουργείο Οικονομικών (αφού δεν θα προτιμήσει να τα δώσει εκεί). Συγχαρητήρια για την αποψίλωση της επαρχίας λοιπόν, που συνεπάγεται και κλείσιμο των γραφείων των λοιπών ελευθέρων επαγγελματιών που ασχολούνται με το αντικείμενο και τη μεταφορά της δουλειάς όσο πιο κέντρο γίνεται. Αν υπήρχε αιτιολογική έκθεση ίσως να διακρίναμε από κει το επόμενο βήμα της συγκέντρωσης των Υποθηκοφυλακείων σε επίπεδο Περιφέρειας (αυτό με την προϋπόθεση - ο μη γένοιτο - ότι το Κτηματολόγιο δεν θα ολοκληρωθεί τελικά το 2020, η δε ολοκλήρωση του είναι σαφές ότι θα μετατρέψει τα Υποθηκοφυλακεία σε Αρχειοφυλακεία, επομένως αυτά θα παραμείνουν ΣΕ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΥΠΟ ΜΟΡΦΗ ΑΡΧΕΙΟΦΥΛΑΚΕΙΟΥ, όπως συμβαίνει και σήμερα σε περιοχές όπου λειτουργεί Κτηματολόγιο). 5. Ως προς τα αντίγραφα συμβολαίων και πιστοποιητικών ή ως προς τη μεταγραφή πράξεων και την πληρωμή των ανάλογων ποσών πάντως φυσικά θα πρέπει να είμαστε ρεαλιστές και δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε και εν τέλει να παραδεχτούμε ότι ήδη σε πολλά Υποθηκοφυλακεία και σήμερα γίνεται αποστολή μέσω Ταχυδρομείου ή Κούριερ και καταβολή ποσών μέσω Τράπεζας (Θα μπορούσαν να συμμετέχουν και τα ΚΕΠ στη διαδικασία ή γενικότερα να επεκταθεί η διαδικασία αυτή) και κάποια στιγμή παίρνεις στα χέρια σου τα έγγραφα, διαδικασία που πρέπει να συνεχιστεί με συντόμευση του χρόνου της λήψης των εγγράφων που ζήτησες. Όμως, ως προς την έρευνα ακίνητης περιουσίας ή την ανάγκη να επισκεφθείς το Υποθηκοφυλακείο (για συμπληρώσεις που ζήτησε ο Υποθηκοφύλακας π.χ. ή για επίλυση νομικών ζητημάτων) ισχύουν όσα αναφέρονται παραπάνω (υπ. αρ. 4). Επίσης πρέπει να προβλεφθεί ότι οποιοσδήποτε μπορεί να προβαίνει σε έλεγχο δημοσίων βιβλίων, ακόμη και οι πολίτες που γνωρίζουν καλύτερα την περιουσία τους και μπορούν να δώσουν διευκρινήσεις στους δικηγόρους που θα κάνουν τον έλεγχο και οπωσδήποτε διευρυμένο ωράριο π.χ. 8-2.30 για τον έλεγχο λόγω των αποστάσεων (εφόσον τελικά το Ν/Σ προωθηθεί). 6. Τελικά το Ελληνικό το κράτος κερδίζει ή χάνει έσοδα από αυτό το Νομοσχέδιο (υποθέτουμε πιθανές σκοπιμότητες του Ν/Σ, λόγω της ανυπαρξίας αιτιολογικής έκθεσης). Φαντάζομαι θα το λέει η μελέτη που με τόση σπουδή καταρτίσατε (;;;) σχετικά με το θέμα αυτό. Ελπίζω, πάντως, ότι, μετά την κατάργηση του Φ.Π.Α., τη μισθοδοσία των υπαλλήλων που μεταφέρετε στα νέα Υποθηκοφυλακεία και τα δικαστήρια, την ανάληψη από το κράτος όλων των τρεχουσών υποχρεώσεων των Υποθηκοφυλακείων (ΔΕΗ, ΟΤΕ κλπ.), τη μίσθωση μεγαλύτερων κτιρίων για τη στέγαση των Υποθηκοφυλακείων (εφόσον υπάρχουν βέβαια και τέτοια μεγάλα κτίρια που να μπορούν να στεγάσουν 7-8-9 Υποθηκοφυλακεία στις νέες έδρες), τουλάχιστον θα έχετε την οικονομική δυνατότητα να παρέχετε λευκές κόλλες Α4 στους Υποθηκοφύλακες, τους δικηγόρους και τους πολίτες κατά τη διάρκεια της λειτουργίας των νέων γραφείων (όπως τουλάχιστον μέχρι σήμερα για όλα αυτά φρόντιζε ο ΑΜΙΣΘΟΣ Υποθηκοφύλακας). 7. Δημιουργούνται Διευθύνσεις και Τμήματα σε ένα αριθμό ελάχιστων πια εναπομείναντων έμμισθων Υποθηκοφυλακείων. Για ποιό λόγο ο διαχωρισμός; Εκτός κι αν η λογική είναι αργότερα να μείνουν μόνο οι Διευθύνσεις. Τα Τμήματα επίσης σε κάποια Διεύθυνση θα πρέπει να υπάγονται. Έτσι σκέτα, αορίστως και απροσδιόριστα, πως υπάρχουν ως Τμήματα; 8. Ο έλεγχος των πράξεων προς μεταγραφή και των εγγράφων από μη νομικούς, ιδίως δε σε μια εποχή που η ψηφιζόμενη Νομοθεσία σας είναι αγγλοσαξονικού τύπου (και άγνωστη σε μας) και δημιουργεί την ανάλογη δυσκολία σε όλες τις συναλλαγές (και την ανάλογη ανασφάλεια δικαίου) και οι πράξεις που μεταγράφονται είναι πολύ περισσότερο πολύπλοκες από ότι μια δεκαετία πριν, απλώς με ξεπερνάει. Η μήπως λόγω ακριβώς αυτής της αγγλοσαξονικού τύπου Νομοθεσίας επιλέξατε κι εσείς ο έλεγχος των πράξεων να γίνεται από μη νομικούς κι όποιος θίγεται να πηγαίνει στα δικαστήρια (που ο πολίτης πλέον δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να προσφύγει;). 9. Από τη δημοσίευση του Νόμου ο Υποθηκοφύλακας μπορεί να παραιτηθεί μέσα σε 20 μέρες και να επιστρέψει δικηγόρος, ενώ η πράξη μεταφοράς Υποθηκοφυλακείου που θα εκδοθεί μπορεί να εκδοθεί οποτεδήποτε (είναι στον αέρα). Αν παραιτηθεί ένας Υποθηκοφύλακας, βασιζόμενος με καλή πίστη στο Νόμο σας, κενωθεί η θέση και το Υποθηκοφυλακείο συνεχίζει τις εργασίες του με αναπληρούντα Συμβολαιογράφο, η δε πράξη μεταφοράς εκδοθεί λ.χ. μετά από 2-3 χρόνια (ή και ποτέ παρόλη την απεριόριστη εμπιστοσύνη που σας έχουμε), πέραν των προβλημάτων που θα προκύψουν στα Υποθηκοφυλακεία, ο παραιτηθείς Υποθηκοφύλακας τι να την κάνει την καλή του την πίστη; Επίσης, ο Υποθηκοφύλακας κατά όμοια με την παραπάνω παρέκκλιση θα έπρεπε να μπορεί να διοριστεί και συμβολαιογράφος, λειτούργημα πολύ πιο συναφές με την τελευταία ιδιότητα του. 10. Στην Υπηρεσία Υποθηκοφυλακείου Α’ Αθηνών καθήκοντα Προϊσταμένου (ως αρχαιότερος) μπορεί να ασκεί ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Μηχανοργάνωσης – Ανθρ. Δυναμικού κλπ. και όχι της Διεύθυνσης Μεταγραφών – Υποθηκών κλπ., δηλαδή της ΝΟΜΙΚΗΣ Διεύθυνσης του Υποθηκοφυλακείου;;;; 11. Δεν έχει ληφθεί καμία πρόνοια για τους Συμβολαιογράφους που ήδη αναπληρώνουν Υποθηκοφύλακες ή που θα αναπληρώσουν λόγω παραίτησης και την ευθύνη αυτών κατά τις σχεδιαζόμενες μετατροπές. 12. Η μη ομαλή λειτουργία λίγων Υποθηκοφυλακείων λόγω παραιτήσεων, το γεγονός ότι οι Υποθηκοφύλακες απασχολούν υπαλλήλους σε τετράωρα, στην καλύτερη, δίνοντας τους και άδειες άνευ αποδοχών κι όλα αυτά επειδή υπάρχει μειωμένος όγκος συναλλαγών και ανυπαρξία εσόδων σε ΜΙΚΡΑ ΕΠΑΡΧΙΑΚΑ ΥΠΟΘΗΚΟΦΥΛΑΚΕΙΑ (τα περισσότερα), είναι καθαρά αποτέλεσμα της δικής σας (τους) ληστρικής πολιτικής στον τομέα της ακίνητης περιουσίας. Δεν υπάρχουν συναλλαγές εξ αιτίας σας, εξαιτίας της κακής νομοθέτησης, άνευ διευκρινιστικών εγκυκλίων τις οποίες η Διοίκηση ΟΦΕΙΛΕΙ και ΥΠΟΧΡΕΟΥΤΑΙ να εκδίδει, εξαιτίας του Ν.4178 (που θα αλλάξει μάλιστα προς το χειρότερο από το ΥΠΕΚΑ), του τρόπου εφαρμογής του Νόμου αυτού, του ΕΝΦΙΑ, της υφαρπαγής κάθε υπεραξίας της ακίνητης περιουσίας των πολιτών, της υπερφορολόγησης, και της κάθε λογής απιθανότητας που έχετε νομοθετήσει, που τρόμαξαν τους πολίτες και προκάλεσαν οικονομική αφαίμαξη. Ουδείς ενδιαφέρεται όχι μόνο να δώσει στα παιδιά του, αλλά ούτε καν να κληρονομήσει. Ούτε οι Υποθηκοφύλακες σας φταίνε, ούτε οι υπάλληλοι τους ούτε ο προγραμματισμός της ζωής του κάθε ενός απ' αυτούς. Φταίτε εσείς οι ίδιοι και μόνο και έρχεστε τώρα να νομοθετήσετε (΄΄διορθώσετε΄΄) για όλα τα παραπάνω θεωρώντας πια αχρείαστα τόσα Υποθηκοφυλακεία. 13. Ο ολοκληρωτικός τρόπος με τον οποίο νομοθετείτε με το συγκεκριμένο Ν/Σ με την κατάργηση των θέσεων και τις μεταφορές Υποθηκοφυλάκων και υπαλλήλων τους σε ΕΜΜΙΣΘΑ Υποθηκοφυλακεία, κατά παράβαση κάθε Συνταγματικής Αρχής (τι να λέμε τώρα, ψιλά γράμματα), ανοίγει τον ασκό του αιόλου ακόμη και για τους άμισθους δημόσιους λειτουργούς. Αναμενόμενο (απλώς ίσως αργότερα το περιμέναμε). Ποιο είναι το επόμενο βήμα; Οι αναλφάβητοι του 21ου αιώνα δεν θα είναι εκείνοι που δεν ξέρουν γραφή και ανάγνωση, αλλά εκείνοι που δεν μπορούν να μάθουν, να ξεμάθουν και να ξαναμάθουν. (Alvin Tofler). Εμείς πάντως τα καταφέραμε και περάσαμε στον 21ο αιώνα.