• Σχόλιο του χρήστη 'SOS ΤΡΟΧΑΙΑ ΕΓΚΛΗΜΑΤΑ' | 11 Ιουνίου 2017, 01:29

    Η σχεση Συγκεντρωσης Αλκοολ στο Αιμα (ΣΑΑ)με την πιθανοτητα εμπλοκής σε τροχαία σύγκρουση δεν είναι γραμμική. Συμφωνα με τις διεθνως (πλην Ελλαδος) αποδεκτές μελέτες η πιθανοτητα εμπλοκής οδηγου με αλκοολ 0.5gr/L (νομιμο οριο στην Ελλαδα) είναι διπλασια αυτης ενός νηφαλιου οδηγου. Με σταθμη αλκοολ 1gr/L (διπλάσια από το όριο) είναι δεκαπλάσια. Με 2gr/L (τετραπλάσια του ορίου) η πιθανότητα εμπλοκής είναι 80 φορές πολλαπλάσια. Στη χώρα μας πολιτεία και δικαιοσύνη θεωρούν «αμέλεια» την οδήγηση, ακόμα και την προκληση φόνου ανεξαρτητως της συγκεντρωσης αλκοολ στο αίμα του δράστη. Δεν (ανα)γνωρίζουν τις σχετικές μελέτες και θεωρούν πως είτε δεν έχεις πιει καθόλου είτε πιεις μια μπύρα είτε πιεις δυο μπουκαλια ουίσκι και βγεις οδηγώντας στο δρόμο, είναι το ίδιο: δεν έχεις ουτε πρόθεση, ουτε γνώση των πιθανών συνεπειών. Είσαι απλά αμελής και διώκεσαι για … πλημμέλημα. Αυτό ισχύει και για υπότροπους δράστες. Η σφοδρότητα και η βαρύτητα των αποτελεσμάτων των συγκρούσεων έχει άμεση σχέση με την ποσότητα αλκοολ στο αίμα. Οσο αυτή αυξάνει αυξάνει και η πιθανότητα πρόκλησης πολυνεκρου ή με πολλους τραυματίες συμβάντος. Οι μεγάλες συγκεντρώσεις αλκοόλ στο αίμα σπάνια αφορούν σε περιστασιακούς χρήστες. Στη μεγάλη πλειοψηφία είναι ενδεικτικές μιας παθολογικής σχέσης με το αλκοόλ. Σε πολλές περιπτώσεις οι οδηγοι αυτοί δεν χρειάζονται άδεια για να οδηγούν. Οδηγουν χωρις να έχουν βγάλει ή παρότι τους έχει αφαιρεθεί. Η πολιτεία τους επιτρέπει ακόμα κι αν έχουν προκαλέσει φόνους οδηγώντας μεθυσμένοι να βγάλουν κανονικα άδεια οδηγησης στη συνέχεια. Παρατηρήσεις Προσθήκη παρ 12 στο αρθρο 42 του ΚΟΚ Στην πιο αυστηρή ερμηνεία της η παράγραφος προβέπει την επιβολή 10χρονης αφαίρεσης της άδειας οδήγησης (5 κατά το θανατηφόρο συμβάν από την αστυνομια+ 5 στη δίκη). Αντίθετα στην πιο ελαστική ερμηνεία της, η άδεια αφαίρεσης μπορεί να μην αφαιρεθεί καθόλου, αφου ο εισαγγελέας μπορεί να ακυρώσει την πρώτη ποινή που επιβάλει η αστυνομία και κατά την δίκη δεν προβλέπεται ελάχιστη σχετική ποινή παρα μόνο πιθανή μέγιστη. Τέτοια διακύμανση (από 0 έως 10 χρόνια) είναι προβληματική. Με δεδομένο ότι ειδικα στο θέματων τροχαίων εγκλημάτων εισαγγελικές και δικαστικές αρχές επί δεκαετίες εξαντλούν όλα τα όρια επιείκιας και επιβάλουν πάντα τις ελάχιστες ποινές, στην πράξη είναι πολύ πιθανον να έχουμε την ακύρωση του προτεινόμενου άρθρου μέσω της επιλογής των ελάχιστων -μηδενικών ποινών. (Σε σχέση με τα τροχαία εγκλήματα αυτό δεν θα είναι κατι καινούριο υπάρχουν αυστηροι νόμοι και διατάξεις που έχει επιλεγεί να παραμένουν ανενεργοί). Ιδαίτερα προβληματική είναι η προβλεπόμενη δυνατότητα με μια εισαγγελική απόφαση να μειώνεται αλλα ιδιαίτερα να ακυρώνεται μια προβλεπόμενη ποινή πενταετούς στέρησης της άδειας οδήγησης. Να σημειώσουμε εδώ ότι αναλογη δυνατότητα σήμερα δεν έχει εισαγγελέας να ακυρώσει η να μειώσει την ποινή αφαίρεσης αδειας οδηγησης που επιβάλλεται σε οδηγους που οδηγουν με αλκοολ 0.8 εως 1.1 gr/L (τρεις μηνες) η μεγαλύτερο του 1.1 gr/L (έξι μήνες) που επιβάλονται χωρις καν οι οδηγοί να έχουν προκαλέσει τροχαία σύγκρουση. Θα πρέπει: Να αφαιρεθεί η δυνατότητα ακύρωσης της ποινής από τον εισαγγελέα. Να υπάρχει δυνατότητα προσφυγής για μείωση η οποία να μη ξεπερνά το ήμιση (δυόμιση χρόνια) μόνον για τους οδηγούς με συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα μικρότερη του 1.1 gr/L. Οδηγοί με μεγαλυτερη συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα δεν έχουν δικαίωμα προσφυγής για μείωση. Στη δυνατότητα το ποινικό δικαστήριο να επιβάλει επιπλέον στέρηση άδειας οδήγησης εως πέντε έτη να προστεθεί ότι για τους οδηγους με συγκεντρωση αλκοόλ στο αίμα 1.1 gr/L και περισσότερο επιβάλει ποινή στέρησης άδειας οδήγησης κατ ελάχιστον 2,5 έτη. Συνέπεια των παραπανω είναι η σε κάθε περίπτωση αφαίρεση της αδειας για 7.5 εως 10 ετη για τους οδηγούς που προκαλουν θανατηφόρο τροχαίο οδηγώντας με αλκοολ στο αίμα 1.1 gr/L και περισσότερο. Για μικρότερες του 1.1 gr/L διασφαλίζεται ελάχιστη αφαίρεση επι 2.5 έτη(μέγιστη 10 έτη). Οδηγοί από τους οποίους έχει αφαιρεθεί η άδεια για διάστημα πέντε ετών και περισσότερο επανακτούν την άδεια κατόπιν εξετάσεων. Στις κλασσικές ιατρικές εξετάσεις τους προστίθεται επιπλέον η εξέταση τους από δημόσιο ειδικό κέντρο εξάρτησης από το αλκοόλ και η σύμφωνη γνώμη του για την έκδοση άδειας οδήγησης. Η άδεια οδήγησης του να είναι με τον περιορισμό ότι στο όχημα που οδηγεί θα υπάρχει σύστημα ανίχνευσης αλκοόλ που δεν θα επιτρέπει την κίνηση σε περίπτωση ύπαρξης αλκοόλ στον εκπνεόμενο αέρα. Για όσους δεν κατέχουν άδεια οδήγησης και οδηγουν υπο την επήρεια αλκοολ ή τοξικων ουσιων θα πρέπει εκτος των άλλων προβλεπόμενων ποινων να απαγορευθει η εκδοση αδειας οδηγησης για πέντε χρόνια αν συλληφθουν σε τροχονομικό έλεγχο. Αν εμπλακούν σε τροχαία σύγκρουση με οποιαδήποτε συνέπεια να τους αφαιρεθεί δια βίου η δυνατότητα απόκτησης άδειας οδήγησης. Αντικατάσταση παρ. 4 του άρθρου 43 του ΚΟΚ (ν. 2696/1999, Α΄ 57), Η προτεινόμενη τροποίηση αφορά των διπλασιασμό των ποινών σε περίπτωση φυγής από το σημείο σύγκρουσης (6 μήνες φυλάκιση) και εγκατάλειψης θύματος (φυλάκιση τουλάχιστον 1 έτους και αφαίρεση άδειας οδήγησης 6 εως 12 μηνες). Οι διατάξεις αυτές αν και αυτηρότερες δεν θα περιορίσουν την διαρκή αύξηση των περιστατικών εγκατάλειψης θυμάτων. Θεωρώντας την εγκατάλειψη θύματος ως το ειδεχθέστερο των εγκλημάτων μια πρόταση σε σχέση με το συγκεκριμένο άρθρο θα μπορούσε να είναι (περαν των άλλων ποινών) τουλάχιστον η δια βίου αφαίρεση της άδειας οδήγησης των δραστών και η κατάσχεση των οχημάτων. Αλλά όσο οι κατηγορίες για την εγκατάλειψη παραμένουν σε βαθμό πλημμελήματος και το κράτος αρνείται να προχωρήσει στην κράτηση ακόμα και υποτρόπων δραστών κανένα αποτέλεσμα δεν πρόκειται να υπάρξει. Η εμπειρία μας λέει πως στη συμψηφιστική λογική τα δικαστήρια θα ελαττώνουν τις ποινές που επιβάλλουν για τα συνοδά πλημμελήματα (όπως το πλημμέλημα…της ανθρωποκτονίας) ώστε το συνολικό αποτέλεσμα να παραμείνει για το δράστη στα πλαίσια μια ποινής με αναστολή ή στη χειρότερη περίπτωση μιας εξαγοράσιμης ποινής, εννοείται με το χαμηλότερο δυνατό αντίτιμο και σε δόσεις. Με βαση όσα εκτεθηκαν εισαγωγικά θα πρέπει να υπάρξει τροποποίηση και στο αρθρο που αφορά τις ποινές κατά την συλληψη παραβατη σε αλκοτεστ. Σημερα η ανώτατη ποινη περιλαμβανει 6 μηνες αφαίρεση άδειας οδήγησης για οσους έχουν ΣΑΑ μεγαλύτερη του 1.1gr/L. Δεδομένου ότι από κεί και πάνω ξεκινανε τα μεγάλα προβλήματα θα πρέπει να υπάρξει άλλη μια διαβαθμιση όπως: σε οδηγούς με ΣΑΑ μεγαλύτερη του 1.4 gr/L αφαιρείται επι πενταετία η άδεια οδήγησης και οι ίδιοι παραπέμπονται για εκτίμηση δυνατότητας οδήγησης σε ειδικό δημόσιο κέντρο εξάρτησης από το αλκοόλ. Τέλος αλλά όχι τελευταίο: Η τροχαία στις ανακοινώσεις συμβάντων θα πρέπει να δημοσιοποιεί αν οι εμπλεκόμενοι είχαν αυξημενη ΣΑΑ και το ύψος της. Επίσης με το δεδομένο ότι η διεθνείς μελέτες είναι ξεκάθαρες ότι ασχέτως μετρων και ποινων η οδηγηση υπο την επηρρεια αλκοολ επαναλαμβάνεται πολύ συχνά από τους δράστες θα πρέπει να δημοσιοποιούνται τα στοιχεία και τα πρόσωπα των δραστων σαν μεσο αμυνας της κοινωνιας. Πανελλαδικος συλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα