Αρχική Κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των γυναικώνΆρθρο 03 – Τροποποιήσεις του ν. 3500/2006Σχόλιο του χρήστη Ευρωπαϊκό Δίκτυο κατά της Βίας (Ε.Δ.κ.Β.) | 29 Νοεμβρίου 2017, 17:14
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ποινική Διαμεσολάβηση (Κεφάλαιο Δ΄: άρθρα 11-14) Να καταργηθεί η Ποινική Διαμεσολάβηση από τον Ν.3500/2006 επειδή: • η ενδοοικογενειακή βία είναι παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Δεν είναι μια προσωπική διένεξη που μπορεί να διευθετηθεί με την παρέμβαση ενός αμερόληπτου τρίτου ατόμου (εισαγγελέα) o η κακοποίηση είναι συνειδητή επιλογή του δράστη o το θύμα ΔΕΝ είναι συνυπεύθυνο με το δράστη για την κακοποίηση που υφίσταται • όλες οι διαδικασίες αποκαταστατικής δικαιοσύνης προϋποθέτουν ισορροπία ισχύος των δύο εμπλεκόμενων μερών: αντίθετα, στην ενδοοικογενειακή βία παρατηρείται έντονη ανισορροπία ισχύος μεταξύ δράστη-θύματος. Αυτό μπορεί όχι μόνο να οδηγήσει το θύμα να αποδεχτεί την έναρξη ποινικής διαμεσολάβησης αλλά και να το εκθέσει σε ακόμα μεγαλύτερο κίνδυνο από αυτόν στον οποίο βρίσκεται –ιδιαίτερα εάν υποχρεωθεί να συμμετέχει σε θεραπευτικές διαδικασίες μαζί με τον δράστη (π.χ. θεραπεία ζεύγους). ΟΜΩΣ σε περίπτωση που η Ποινική Διαμεσολάβηση διατηρηθεί, χρειάζεται να προβλεφθεί ένας μηχανισμός που θα διασφαλίζει κατά το δυνατόν την προστασία των θυμάτων, θα ελέγχει την ορθή υλοποίηση των διαμεσολαβήσεων που ξεκίνησαν και θα καταγράφει την πορεία και την έκβασή τους. Προκειμένου να πληρούνται τα άρθρα 49-53 και 55-56 της Σύμβασης απαιτούνται τουλάχιστον, οι παρακάτω τροποποιήσεις: Σύμφωνα με το άρθρο 18, παρ. 1 του Ν.3500/2006, με την έναρξη της ποινικής διαμεσολάβησης παύουν αυτομάτως να ισχύουν τυχόν περιοριστικοί όροι ή ασφαλιστικά μέτρα προστασίας που έχει πάρει το θύμα για τον εαυτό της, τα παιδιά ή άλλα άτομα. Προτείνουμε να διαγραφεί η συγκεκριμένη φράση του άρθρου 18 και οι περιοριστικοί όροι να εξακολουθούν να ισχύουν τουλάχιστον για το χρονικό διάστημα των τριών ετών που διαρκεί η διαδικασία ποινικής διαμεσολάβησης. Να προστεθεί άρθρο που θα προβλέπει συστηματική διαδικασία παρακολούθησης της τήρησης των όρων ποινικής διαμεσολάβησης, την οποία θα αναλάβει συγκεκριμένος φορέας προστασίας θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας (όπως επικοινωνία με το θύμα και τον δράστη ανά τακτά χρονικά διαστήματα –π.χ. κάθε 3 μήνες- και δυνατότητα του θύματος να επικοινωνήσει άμεσα με την/τον επαγγελματία που παρακολουθεί την υπόθεσή της). Ο συγκεκριμένος φορέας να ενημερώνεται άμεσα για τις αρχειοθετήσεις υποθέσεων και να αναλαμβάνει την υποχρέωση να ενημερώσει άμεσα τον/την αρμόδιο/-α για την άσκηση ποινικής δίωξης εισαγγελέα σε περίπτωση παραβίασης των όρων ποινικής διαμεσολάβησης. - Να προστεθεί διαδικασία αξιολόγησης κινδύνου (άρθρο 51 της Σύμβασης) ΠΡΙΝ από την διερεύνηση της δυνατότητας έναρξης ποινικής διαμεσολάβησης (την οποία θα μπορούσε να διενεργεί ο φορέας που παρακολουθεί την πορεία της ποινικής διαμεσολάβησης). Σε περιπτώσεις υψηλού κινδύνου να αποκλείεται η ποινική διαμεσολάβηση (εάν αυτό δεν είναι αποδεκτό, η παρακολούθηση της τήρησης των όρων να γίνεται σε συχνότερη βάση). Να απαγορευτεί ρητά η θεραπεία ζεύγους (ή άλλης προσέγγισης που προϋποθέτει τη συμμετοχή του θύματος) ως εκπλήρωση της υποχρέωσης του δράστη να παρακολουθήσει ειδικό συμβουλευτικό-θεραπευτικό πρόγραμμα (άρθρο 11, παρ. 2β) και να απαγορεύεται στους σχετικούς φορείς/επαγγελματίες να προτρέπουν ή να «υποχρεώνουν» το θύμα να συμμετέχει σε τέτοιου είδους θεραπευτικές προσεγγίσεις που ενδέχεται να την εκθέσουν σε μεγαλύτερο κίνδυνο από αυτόν που ήδη διατρέχει. Να ακολουθείται αυστηρά η διαδικασία που περιγράφεται στα άρθρα 11 και 12 του Ν.3500/2006 για τη διερεύνηση της έναρξης ποινικής διαμεσολάβησης ή να προστεθεί στα σντίστοιχα άρθρα περιγραφή και άλλης εναλλακτικής διαδικασίας καθώς σήμερα: • η διερεύνηση της έναρξης ποινικής διαμεσολάβησης ανατίθεται στα Αστυνομικά Τμήματα ενώ προβλέπεται ρητά ότι την διενεργεί εισαγγελέας (αρ. 11, παρ. 1), • δεν καλείται πρώτα ο δράστης και μόνο, εφόσον έχει αποδεχτεί τους όρους (αρ. 11, παρ. 2α, β & γ) της Ποινικής Διαμεσολάβησης, να κληθεί το θύμα για να ερωτηθεί εάν συμφωνεί με την έναρξη Ποινικής Διαμεσολάβησης. Αντίθετα, καλούνται δράστης και θύμα κατά τον ίδιο χρόνο (κατά παράβαση του άρθρου 12, παρ. 3 και 4 του Ν.3500/2006) και μάλιστα χωρίς να έχει ενημερωθεί εκ των προτέρων το θύμα για την παρουσία του δράστη στο χώρο και χωρίς να λαμβάνεται κανένα μέτρο για την προστασία του θύματος κατά την αναχώρησή του από το Αστυνομικό Τμήμα. • Να προστεθεί άρθρο που θα επιτρέπει στο θύμα να συνοδεύεται και να υποστηρίζεται από επαγγελματία της επιλογής του σε όλες τις νομικές διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της διερεύνησης έναρξης της διαμεσολάβησης (όπως προβλέπει το άρθρο 55, παρ. 2 της Σύμβασης).