Αρχική Σχέδιο νέου Ποινικού ΚώδικαΠΡΩΤΟ ΒΙΒΛΙΟ – ΠΕΜΠΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ – ΕΠΙΜΕΤΡΗΣΗ ΠΟΙΝΗΣΣχόλιο του χρήστη Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων - Μάτι Αττικής | 29 Μαρτίου 2019, 16:07
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σε σχέση με την προτεινόμενη τροποποίηση του άρθρου 94 του Ποινικού Κώδικα η Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων Μάτι Αττικής (ΣΕΚΜΑ) επισημαίνει τα εξής: Η προτεινόμενη τροποποίηση του άρθρου 94 του Ποινικού Κώδικα δημιουργεί συνειρμικά την εντύπωση ότι μέσω αυτής η δικαστική κρίση των υπευθύνων για την τραγωδία της 23ης Ιουλίου 2018 στο Μάτι θα είναι ευνοϊκότερη σε σχέση με την ισχύουσα αντίστοιχη διάταξη, καθώς οδηγεί στον περιορισμό της συνολικής ποινής σε περίπτωση ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, από 10 σε 5 χρόνια. Συγκεκριμένα, με το σχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση καταργείται το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 94 του ισχύοντος Ποινικού Κώδικα, σύμφωνα με το οποίο «στην περίπτωση του εγκλήματος της ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή, το δικαστήριο σε εξαιρετικές περιπτώσεις δύναται να επιβάλει συνολική ποινή, σύμφωνα με την παράγραφο 1». Η συγκεκριμένη διάταξη δίνει τη δυνατότητα στο δικαστήριο να επιβάλει «σε εξαιρετικές περιπτώσεις» ποινή φυλάκισης 10 ετών, αντί 5 ετών. Αντικατοπτρίζει έτσι την αυξημένη απαξία που προσδίδει ο νομοθέτης σε περιπτώσεις ανθρωποκτονιών από αμέλεια, η οποία επέφερε το θάνατο περισσότερων ανθρώπων. «Εξαιρετικές περιπτώσεις» είναι κατ’ εξοχήν οι περιπτώσεις αμελών πράξεων και παραλείψεων που είχαν πολύνεκρες συνέπειες με ευρύ κοινωνικό αντίκτυπο (όπως η πυρκαγιά στο Μάτι, η πλημμύρα της Μάνδρας, αλλά και πολύνεκρα δυστυχήματα, ναυάγια κλπ). Το δεύτερο εδάφιο του άρθρου 94 παρ. 2 του ισχύοντος Ποινικού Κώδικα δίνει τη δυνατότητα στον δικαστή να ανταποκριθεί στο κοινό περί δικαίου αίσθημα, που ευλόγως αποδίδει μεγαλύτερη απαξία σε τέτοιες «εξαιρετικές περιπτώσεις» αμελών πράξεων και παραλείψεων που είχαν πολύνεκρες συνέπειες. Η προτεινόμενη τροποποίηση εντείνει τα αρνητικά αισθήματα καθόσον συμπίπτει χρονικά τόσο με τα συμβάντα Ματιού και Μάνδρας όσο και με την έκδοση του εισαγγελικού πορίσματος για την τραγωδία του Ματιού. Επισημαίνουμε ότι, όταν έγινε γνωστό το εισαγγελικό πόρισμα για το Μάτι, υπήρξε δυσαρέσκεια στην κοινωνία για την άσκηση των διώξεων σε βαθμό πλημμελήματος και όχι κακουργήματος. Ασχέτως αν αυτό επέβαλε ο νόμος ή αν υπήρχαν και άλλες νομικές δυνατότητες, η γενική δυσαρέσκεια για τον πλημμεληματικό χαρακτήρα της δίωξης αντανακλά τη διάχυτη στην κοινωνία άποψη ότι οι υπεύθυνοι για το θάνατο 100 ανθρώπων δεν πρέπει να «πέσουν στα μαλακά». Συνεπώς η επιγενόμενη πρόταση τροποποίησης του Ποινικού Κώδικα και ο περιορισμός της δυνητικής ποινής φυλάκισης στα 5 έτη αντιβαίνουν στο κοινό περί δικαίου αίσθημα. Το ύψος της ποινής δεν μπορεί παρά να είναι ανάλογο με το μέγεθος της αξιόποινης πράξης. Διαφορετικά, δεν αποφεύγεται η εμπέδωση κλίματος ασυδοσίας, ενώ αμβλύνεται η προσπάθεια αποκαταστάσεως της τάξης και αποτρέπονται ενέργειες που αποσκοπούν στην εύρυθμη λειτουργία των Υπηρεσιών. Ένα κρίσιμο στοιχείο που θα επιθυμούσαμε να πληροφορηθούμε είναι ο χρόνος που προτάθηκε η συγκεκριμένη τροποποίηση. Είναι αυτονόητο ότι είναι διαφορετική η θεώρηση του πολίτη και η ερμηνεία που δίνει στην πρόταση του υπουργείου εάν αυτή έγινε σε ανύποπτο χρόνο, πριν τα συμβάντα, και διαφορετική μετά. Με βάση την προτεινόμενη τροποποίηση προβάλλει ως ζήτημα ουσίας. Θεωρούμε ότι οι υπεύθυνοι πρέπει να κριθούν στη βάση του νομοθετικού πλαισίου κατά το χρόνο τέλεσης των αδικημάτων για τα οποία τυχόν καταδικαστούν. Υπό το φως των πρόσφατων γεγονότων, θεωρούμε αδικαιολόγητη τη συγκεκριμένη σπουδή του νομοθέτη και πιστεύουμε ότι η πρόταση πρέπει να αποσυρθεί προκειμένου να επανεξεταστεί σε χρόνο που θα απέχει από τα γεγονότα. Στις παρούσες συνθήκες ιδίως, η χρονική απόσταση που πρέπει να τηρηθεί από τα γεγονότα προκειμένου ο νομοθέτης να αποφασίσει αλλαγές για χειροτέρευση ή βελτίωση της θέσης του κατηγορούμενου για ίδια αδικήματα είναι επιβεβλημένη. Η απόσταση είναι αυτή που προσφέρει το απαραίτητο στοιχείο της ψύχραιμης και νηφάλιας θεώρησης κάτω από την οποία πρέπει να παράγει το έργο της η νομοθετική εξουσία. Στην αντίθετη περίπτωση υπάρχει ο κίνδυνος οι όποιες αποφάσεις να ληφθούν μέσα στο φάσμα στο οποίο συμπλέκονται η κοινωνική κατακραυγή με την αγωνία των υπευθύνων για την ενδεχόμενη τιμωρία τους. Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων Μάτι Αττικής