• Σχόλιο του χρήστη 'Κοντογεωργάκης Ασημάκης' | 17 Ιανουαρίου 2021, 19:45

    1. Με το άρ. 22, παρ. 11, ορίζονται τα τυπικά προσόντα τού κλάδου "ΠΕ Δημοσιονομικού Ελέγχου - Διοικητικής Υποστήριξης". Με τον όρο "πτυχίο" στη συγκεκριμένη διάταξη, υποθέτω ότι εννοείται το βασικό πτυχίο. Εκτιμώ ότι το κριτήριο αυτό δε λαμβάνει υπόψη τη σύγχρονη κινητικότητα ως προς την απόκτηση δεξιοτήτων με τίτλους διάφορους του βασικού πτυχίου, με αποτέλεσμα να περιορίζεται δραστικά το εύρος τής δεξαμενής άντλησης κατάλληλων στελεχών για το συγκεκριμένο κλάδο. Ως παράδειγμα μπορεί να αναφερθεί κάτοχος βασικού πτυχίου διάφορου των αναφερόμενων στο υπό επεξεργασία προσχέδιο, με μεταπτυχιακό στο δημόσιο δίκαιο ή/και αποφοίτηση από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. 2. Το Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ) καταβάλλει κατά τα τελευταία έτη μια αξιέπαινη προσπάθεια εκσυγχρονισμού τόσο ως προς τα ελεγκτικά αντικείμενα όσο και ως προς την ελεγκτική μεθοδολογία. Εκτιμώ ότι με τη φορμαλιστική, δύσκαμπτη και τελικά αναποτελεσματική αντιμετώπιση του προσοντολογίου, η οποία υιοθετείται στον ανωτέρω κλάδο, δεν εξυπηρετούνται οι στόχοι τού εκσυγχρονισμού. Αξίζει να σημειωθεί ότι ως προς τη διαχείριση των προσλήψεων στο Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, σε πρόσφατη προκήρυξη του EPSO (OJ 2019/C156A/01, σελ.4, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=CELEX:C2019/156A/01), για τον ανώτερο βαθμό υποψήφιων ελεγκτών AD7, απαιτείτο ως τυπικό προσόν οποιοδήποτε πανεπιστημιακό πτυχίο (ανεξαρτήτως αντικειμένου) και επιπλέον επαγγελματική πείρα τουλάχιστον έξι ετών. 3. Κρίνω ότι μια καλή πρακτική που έχει εφαρμοστεί για το εν λόγω θέμα στην ελληνική Διοίκηση, είναι το προσοντολόγιο του κλάδου ΠΕ Δημοσιονομικών τού Υπουργείο Οικονομικών (πδ 142/2017, άρ. 89). Σύμφωνα με αυτό, εκτός από τα βασικά πτυχία νομικής, οικονομικών και μάνατζμεντ, συμπεριλαμβάνεται στα δυνατά προσόντα «πτυχίο ή δίπλωμα Τμημάτων ΑΕΙ της ημεδαπής ή αλλοδαπής οποιασδήποτε κατεύθυνσης με αναγνωρισμένο μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο σπουδών νομικής, οικονομικής ή διοικητικής κατεύθυνσης ή αποφοίτηση από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης ανεξαρτήτως βασικού τίτλου σπουδών». 4. Εκτιμώ ότι τα οφέλη, αναφορικά με τη γνωστική επάρκεια του προσωπικού, από μια διαρρύθμιση του προσοντολογίου όπως αυτή τού ανωτέρω κλάδου τού Υπουργείου Οικονομικών, είναι περισσότερα από τον ενδεχόμενο κίνδυνο ανεπάρκειας. Το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο προκειμένου ένας υπάλληλος να είναι σε θέση κατόπιν, δηλαδή κατά τους πρώτους μήνες τής απασχόλησής του στο αντικείμενο, να αποκτήσει τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες για να διενεργήσει με επάρκεια τους περισσότερους ελέγχους συμμόρφωσης, συστημάτων εσωτερικών δικλίδων, χρηματοοικονομικών ή επίδοσης, εκτιμώ ότι καλύπτεται πλήρως με την ειδίκευση σε νομικά, διοικητικά ή χρηματοοικονομικά αντικείμενα με ένα συναφές μεταπτυχιακό ή αποφοίτηση από την ΕΣΔΔΑ. Ασφαλώς, τα ανωτέρω προσόντα δεν μπορούν να θεωρηθούν ικανά και επαρκή από μόνα τους, αλλά εφόσον ο υπάλληλος κατέχει και έτερες δεξιότητες όπως ικανότητες αντίληψης, ανάλυσης και κρίσης, θα είναι αποτελεσματικός. Το γεγονός αυτό ωστόσο, δηλαδή της ανάγκης επιπλέον κατοχής ουσιαστικών προσόντων πλην των τυπικών, ισχύει και για τους υπαλλήλους με τα υφιστάμενα προσόντα τού προσχεδίου τού νόμου. Τελικά, η υφιστάμενη διαρρύθμιση του προσχεδίου, αποκλείει ένα σημαντικό πλήθος υποψηφίων το οποίο καλύπτει τις απαραίτητες γνωστικές περιοχές (τυπικό προσόν πτυχίου, μεταπτυχιακού ή ΕΣΔΔΑ) και ταυτοχρόνως διαθέτει τα απαραίτητα ουσιαστικά προσόντα καταλληλότητας για τις οργανικές θέσεις. 5. Περαιτέρω, είναι χαρακτηριστικό ότι τα πρότυπα INTOSAI (ISSAI 3000/63-65 και GUID 3910/74-81) τα οποία αφορούν στους ελέγχους επίδοσης που προωθούνται αυτή τη στιγμή στο ΕΣ, αναφέρονται στις διαφορετικές ανάγκες δεξιοτήτων μεταξύ αφενός των πιο παραδοσιακών ελέγχων χρηματοοικονομικών και συμμόρφωσης και αφετέρου των ελέγχων επίδοσης. Γίνεται, δε, λόγος για τεχνογνωσία κατά περίπτωση σε ειδικά επιστημονικά πεδία όπως κοινωνικών επιστημών, στατιστικής, φυσικών επιστημών, πληροφορικής, επιστημών μηχανικών ή δικαίου. Εκτιμώ ότι η περισσότερο ευέλικτη διαρρύθμιση του προσοντολογίου που προτείνεται με το παρόν σχόλιο, θα συμβάλει στη διεύρυνση της ποικιλίας τού γνωστικού υποβάθρου των ελεγκτών, διεύρυνση η οποία είναι απαραίτητη για τη διενέργεια ελέγχων επίδοσης, χωρίς παρ’ όλα αυτά να υπονομευθεί η ποιότητα των περισσότερο παραδοσιακών ειδών ελέγχου. Επιπλέον, θα παρασχεθεί η δυνατότητα στο ΕΣ να ενδυναμωθούν ομοίως και τα παραδοσιακά είδη ελέγχου, καθότι η δεξαμενή άντλησης κατάλληλου και ικανού προσωπικού θα διευρυνθεί.