Αρχική Κώδικας Δικαστικών ΥπαλλήλωνΚώδικας Δικαστικών ΥπαλλήλωνΣχόλιο του χρήστη ΜΙΧΑΗΛ ΘΕΟΦΑΝΗΣ-ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ, ΔΙΚ. ΥΠ. ΠΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ | 17 Ιανουαρίου 2021, 23:47
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρα 23-65 Κλάδος ΠΕ Τεκμηρίωσης και Επικουρίας Δικαστικού Έργου Από την αιτιολογική έκθεση και την εφαρμογή του θεσμού σε άλλες χώρες έχουμε τα εξής "Στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ και την ΑΥΣΤΡΙΑ υπάρχει o θεσμός των Rechtspfleger, Σώματος υπαλλήλων οι οποίοι ασκούν αυτοδυνάμως πολυάριθμες αρμοδιότητες, ιδίως στον τομέα της εκούσιας δικαιοδοσίας, τις οποίες στη Χώρα μας ασκούν ΔΙΚΑΣΤΙΚΟΙ και ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΚΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΙ." "ΤΟ ΙΔΙΟ ΙΣΧΥΕΙ και όσον αφορά στη χορήγηση μετά από ορισμένο χρόνο στους βοηθούς δικαστών στη ΣΟΥΗΔΙΑ (notarie) αρμοδιοτήτων εκούσιας δικαιοδοσίας και αργότερα αυτοδύναμης εκδίκασης υποθέσεων μικροδιαφορών και ορισμένων πταισματικών παραβάσεων." "Στα αγγλοσαξωνικού τύπου δικαστικά συστήματα (ΗΠΑ, ΚΑΝΑΔΑΣ, Η.Β., ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ, Ν. ΖΗΛΑΝΔΙΑ, ΣΙΓΚΑΠΟΥΡΗ κ.ά.), με πρότυπο αυτό των Η.Π.Α., οι βοηθοί των δικαστών (law clerks ή judicial clerks ή judicial assistants) κατά κανόνα επικουρούν ατομικά τους δικαστικούς λειτουργούς των ανώτατων δικαστηρίων (στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ ο κάθε δικαστής μπορεί να έχει έως τέσσερις βοηθούς και ο Πρόεδρος έως πέντε), καθώς και πολλών κατώτερων, ομοσπονδιακών και πολιτειακών. Προσλαμβάνονται από τους καλύτερους φοιτητές των κορυφαίων νομικών σχολών με διάφορες διαδικασίες επιλογής από κατά κανόνα εξαιρετικά μεγάλο αριθμό ενδιαφερομένων. Η ΘΗΤΕΙΑ είναι πολύ ΣΥΝΤΟΜΗ - ενιαύσια ή διετής - και στις περισσότερες περιπτώσεις ΔΕΝ ΑΝΑΝΕΩΝΕΤΑΙ. Οι διατελέσαντες βοηθοί δικαστή συχνά ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΘΕΣΕΙΣ ΔΙΚΑΣΤΗ σε ανώτατα ή μη δικαστήρια και είναι ιδιαίτερα επιθυμητοί από τις μεγάλες δικηγορικές εταιρείες." "Στα Δικαστήρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο κάθε δικαστής έχει τρεις βοηθούς δικαστών (référendaires), τους οποίους επιλέγει ο ίδιος." (Αυτά χωρις περισσότερες λεπτομέρειες) "Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου οι βοηθοί δικαστών (référendaires) είναι μόνιμοι, διοριζόμενοι μετά από επιτυχία σε διαγωνισμό." (Αυτά χωρις περισσότερες λεπτομέρειες) Άρα όπως προκύπτει από την εφαρμογή σε άλλες χώρες, ο θεσμός της επικουρίας δικαστικού έργου αφορά αρμοδιότητες και δικαιοδοσίες που έχουν να κάνουν κυρίως με θέσεις δικαστικών λειτουργών κι όχι δικαστικών υπαλλήλων. Πράγμα που και η ίδια αιτιολογική έκθεση παραδέχεται με την αναφορά: "Ο Κλάδος ΠΕ Τεκμηρίωσης και Επικουρίας Δικαστικού Έργου διαφοροποιείται ουσιωδώς από τους λοιπούς κλάδους των δικαστικών υπαλλήλων, όσον αφορά τις αρμοδιότητες -οι περισσότερες από τις οποίες ασκούνται σήμερα από δικαστικούς λειτουργούς" Παρόλα αυτά η πρόταση για τις σχετικές αρμοδιότητες γίνεται μέσα στον προτεινόμενο Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων με έναν ΚΛΕΙΣΤΟ κλάδο, αφού δεν προβλέπεται μετακίνηση από ή προς άλλους κλάδους σύμφωνα με το "Άρθρο 59 Μετάταξη. 1. Μετάταξη υπαλλήλου του Κλάδου σε άλλο κλάδο, καθώς και υπαλλήλου άλλου κλάδου στον Κλάδο, δεν επιτρέπεται." Το γεγονός ότι αυτός ο κλάδος ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ με τους δικαστικούς υπαλλήλους και ΔΕΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ να υπάρχει στον νέο κώδικα, προκύπτει κι από την ανάγκη δημιουργίας ένός Κώδικα μέσα στον Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων για τους υπαλλήλους αυτού του κλάδου. Το παράλογο του θέματος ενισχύεται κι από την επιχειρηματολογία που χρησιμοποιείται για να δοθεί απάντηση στην αρνητική γνωμοδότηση του Αρείου Πάγου επι του θέματος: "Παρά την ομόφωνη αυτή γνωμοδότηση του Αρείου Πάγου υπέρ της μη θεσμοθέτησης του Κλάδου, οι οργανικές θέσεις υπαλλήλων του Κλάδου στα πολιτικά και ποινικά δικαστήρια εξακολουθούν να προβλέπονται. Και τούτο, διότι, σύμφωνα με το άρθρο 27 παρ. 1 του Κώδικα, η πλήρωση των θέσεων αυτών δεν μπορεί πάντως να πραγματοποιηθεί παρά μόνο μετά από πρόταση του Προέδρου του Αρείου Πάγου, ο οποίος έχοντας φυσικά υπόψη την ανωτέρω αρνητική γνωμοδότηση, θα μπορεί στο μέλλον είτε, ακολουθώντας την, να μη διατυπώσει ποτέ τέτοια πρόταση, είτε, αν σημειωθεί μεταβολή των δεδομένων ή των απόψεων και υπάρξει αντίστοιχη νεότερη γνωμοδότηση, να προκαλέσει τότε την πλήρωση θέσεων του Κλάδου. " Στην τρέχουσα Ελληνική πραγματικότητα δεν χωράει η δημιουργία ενός τέτοιου κλάδου στον κώδικα δικαστικών υπαλλήλων. Οι σχετικές αρμοδιότητες και οι αντίστοιχες θέσεις θα μπορούσαν κάλλιστα να καλύπτονται από τους αποφοίτους της σχολής δικαστών και για τα 2 πρώτα χρόνια της θητείας τους στο σώμα των δικαστικών λειτουργών.