Αρχική Κώδικας Δικαστικών ΥπαλλήλωνΚώδικας Δικαστικών ΥπαλλήλωνΣχόλιο του χρήστη Μαρίκα Σαμπατακάκη, δικαστική υπάλληλος | 21 Ιανουαρίου 2021, 16:12
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ της Δικαιοσύνης, Παρακαλώ λάβετε υπόψη κάποιες παρατηρήσεις - προτάσεις για τον νέο Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων: 1. Αρ. 22, 111. Ανάγκη ύπαρξης ξεχωριστού καθηκοντολογίου στον Κλάδο Γραμματέων για την ΠΕ, την ΤΕ και την ΔΕ Κατηγορία. Εφόσον ζητούνται διαφορετικά προσόντα για την ένταξη στον κλάδο, δεν είναι ορθό να ορίζονται τα ίδια καθήκοντα. Συμβαίνει στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα και διασφαλίζει την αναγνώριση της αξίας των πανεπιστημιακών πτυχίων και των υπόλοιπων τυπικών προσόντων. [Πρόταση: ΠΕ και ΤΕ Κατηγορίες: Υπευθυνότητα Οργανικών Μονάδων (με προβάδισμα στην ΠΕ Κατηγορία λόγω ανώτερου τίτλου σπουδών), εποπτεία εργασιών, σύνταξη πρακτικών, δημοσίευση αποφάσεων, στελέχωση τμημάτων προσωπικού, προσδιορισμού, ενδίκων μέσων, λογιστηρίου, μηχανοργάνωσης, νομολογίας, ευθύνη αναστολών. ΔΕ Κατηγορία: πρωτοκόλληση και διεκπεραίωση εγγράφων, καθαρογραφή και κοινοποίηση αποφάσεων, σύνταξη κλήσεων, διεκπεραίωση παραπεμπτικών, αναβλητικών αποφάσεων και εφέσεων, εξυπηρέτηση κοινού, ταχυδρομείο]. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει το αρ.111 για ανάθεση καθηκόντων σε περίπτωση επιτακτικής ανάγκης, με απόφαση της Διεύθυνσης. 2. Αρ.68. Στον Κλάδο ΠΕ Δικαστικής Επικοινωνίας και Διεθνών Σχέσεων να έχουν τη δυνατότητα να εντάσσονται και απόφοιτοι Τμημάτων Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Δημοσιογραφίας / Επικοινωνίας και ΜΜΕ. 3. Αρ.85. Δικαστικά και Υπηρεσιακά Συμβούλια: Οι εκλεγμένοι δικαστικοί υπάλληλοι μέλη των υπηρεσιακών συμβουλίων χάνουν το δικαίωμα εκπροσώπησης και ψήφου που τους παραχωρούσε ο παλαιός Κώδικας και γίνονται απλοί παρατηρητές της διαδικασίας. Θεωρώ πως θα πρέπει να διατηρήσουν αυτά τα δικαιώματα, τη στιγμή που τα θέματα που συζητούνται στα υπηρεσιακά συμβούλια αφορούν στους δικαστικούς υπαλλήλους. Ειδικά τώρα, που οι δικαστικές υπηρεσίες έχουν ενισχυθεί από υπαλλήλους όλων των κατηγοριών και υπάρχει πιο συλλογική εκπροσώπηση. 4. Αρ.103. Υπάρχει μείωση αντί για αύξηση του αριθμού των γονικών αδειών και καμία αντιστοίχισή τους με τον αριθμό των τέκνων. Δηλαδή ένας γονέας με 2, 3 ή 4 παιδιά στο σχολείο έχει τον ίδιο αριθμό γονικών αδειών με τον γονέα που έχει 1 παιδί. Είναι προφανές πως θα πρέπει να υπάρξει εξορθολογισμός και αύξηση των ημερών αδείας ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών. 5. Αρ.133, 134. Θετική η πρόβλεψη του νέου Κώδικα για πιο αξιοκρατική αξιολόγηση των δικαστικών υπαλλήλων και προϊσταμένων καθώς και η αξιολόγηση των προϊσταμένων από τους υφισταμένους τους. 6. Αρ. 138. Θεωρώ πως θα πρέπει να υπάρχει βαθμολογική εξέλιξη ΚΑΙ για τον μεταπτυχιακό τίτλο, σε περίπτωση που υπάρχει και διδακτορικός. Είναι ένα επιπλέον προσόν που θα πρέπει να συνυπολογιστεί. Υπενθυμίζω ότι υπάρχουν υπάλληλοι που κατέχουν διδακτορικό χωρίς να διαθέτουν μεταπτυχιακό τίτλο. 7. Αρ.143. Επιλογή Προϊσταμένων Οργανικών Μονάδων. Το συγκεκριμένο άρθρο χρήζει αναμόρφωσης εκ βάθρων, προκειμένου να διασφαλίσει την πρόοδο που συντελείται τα τελευταία χρόνια για την άρση των στρεβλώσεων στον δημόσιο τομέα της χώρας. Απέχει από το πνεύμα του Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων και καταδικάζει την αριστεία, την ικανότητα, τη μόρφωση και τα τυπικά προσόντα. Υπάλληλος της ΔΕ κατηγορίας δεν είναι ορθό να γίνεται Προϊστάμενος Διεύθυνσης ή Προϊστάμενος Τμήματος, όταν υπάρχουν υπάλληλοι της ΠΕ και της ΤΕ κατηγορίας που έχουν αποδεδειγμένα την ικανότητα και τα προσόντα για τη διεύθυνση της Γραμματείας του δικαστηρίου ή του Τμήματος. Θα μπορούσε να προβλεφθεί να συμβαίνει αυτό σε κάποια περίπτωση επιτακτικής ανάγκης. Επίσης, δεν είναι σωστό να εξομοιώνεται ο υπάλληλος που έχει ασκήσει (συχνά με ανάθεση/πράξη) καθήκοντα προϊσταμένου διεύθυνσης για 1 μόλις έτος (χωρίς καν αναφορά στην επιτυχία ή μη της θητείας ούτε κάποιο άλλο προσόν), με τον υπάλληλο που κατέχει διδακτορικό /μεταπτυχιακό /είναι απόφοιτος της ΕΣΔΔΑ συν 8 ολόκληρα έτη υπηρεσίας στον Α βαθμό (υπερβολικός χρόνος) ή 10 χρόνια στον Α βαθμό χωρίς άλλο προσόν (δηλ. το διδακτορικό ισούται με 2 χρόνια υπηρεσίας). Χρειάζεται να τεθούν οι παραπάνω προϋποθέσεις σε μια αξιολογική σειρά. 8. Αρ.144. ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ. Α. Τυπικά προσόντα. Αύξηση των μορίων για τα πανεπιστημιακά πτυχία, μεταπτυχιακά, διδακτορικά. Επίσης, το πτυχίο της Νομικής να έχει προβάδισμα, δεν είναι δυνατόν όμως να μοριοδοτείται περισσότερο από 2 συναφή πτυχία άλλων σχολών μαζί (2 πτυχία 30+10=40 / Νομικής 45). Άλλωστε ο δικαστικός υπάλληλος εργάζεται στη Γραμματεία του δικαστηρίου (διοικητική εργασία), δεν εκδίδει δικαστικές αποφάσεις ούτε επιλαμβάνεται νομικών ζητημάτων. Για αυτά κρίνει ο δικαστής. Επίσης, αύξηση μορίων για τις ξένες γλώσσες. Β. Εργασιακή εμπειρία. Τα έτη στον ιδιωτικό τομέα να μοριοδοτούνται, αλλά πρώτα πρέπει να προβλεφθεί η αναγνώρισή τους, κάτι που δεν ισχύει. Άλλωστε, αν γίνει δεκτό να μοριοδοτούνται έως 35 έτη υπηρεσίας, τότε δεν χρειάζεται ουσιαστικά κανένα άλλο προσόν για την επιλογή σε θέση ευθύνης. Τη θέση ευθύνης πρέπει να κατέχει ο ικανότερος και όχι ο παλαιότερος (35έτηx3,5=122,5 μόρια, ενώ 45διδακτ.+20έτη=115 μόρια. Τα 20 έτη είναι μικρή εμπειρία;). Αυτό που θα συμβαίνει στα περισσότερα δικαστήρια είναι άλλος να έχει τη θέση (αρχαιότερος) και άλλος-υφιστάμενος (ικανότερος, πιο καταρτισμένος) να κάνει τη δουλειά (χωρίς οικονομικό και ηθικό αντίκρισμα). Εξάλλου, στη συντριπτική πλειοψηφία τους, οι δικαστικοί υπάλληλοι με 30 και 35 χρόνια υπηρεσίας δεν τα έχουν όλα διανύσει στον κλάδο Γραμματέων, αλλά και σε κλάδους Επιμελητών και Δακτυλογράφων, από όπου πήραν μετάταξη μετά από 8-10 χρόνια. Επομένως προτείνεται μοριοδότηση έως 15 ετών υπηρεσίας αντί για 35. 9. Ικανότητες-δεξιότητες. Η δομημένη συνέντευξη θα πρέπει να υπάρχει ως κριτήριο, αλλά όχι με τόσο υψηλή μοριοδότηση (200 μόρια), η οποία δύναται να ανατρέψει όλα τα υπόλοιπα κριτήρια μαζί. Ομοίως και η θετική προσθήκη του υποχρεωτικού διαδικτυακού σεμιναρίου, το οποίο αποτελεί σημαντική επιμόρφωση και είναι ωφέλιμο να διενεργείται για όλους τους υποψηφίους προϊσταμένους και ασφαλώς να επιβραβεύεται, αλλά όχι με τόσο υψηλή μοριοδότηση, τη στιγμή που υπάρχει και γραπτή εξέταση με ξεχωριστή μοριοδότηση. 10. Αρ.145 Αναπλήρωση προϊσταμένων. Η ανάθεση χρεών προϊσταμένου να γίνεται βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων (τυπικά προσόντα, ουσιαστικά προσόντα, ικανότητα, εκθέσεις αξιολόγησης, προσφορά στην υπηρεσία) και όχι με μόνο κριτήριο τα έτη υπηρεσίας, μετά από κατάθεση αιτήσεων από τους ενδιαφερόμενους και αιτιολογημένη απόφαση της Διοίκησης. 11. Γενικότερα, να ακολουθηθεί το πνεύμα του Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων σε όλα τα πεδία που αφορούν σε προαγωγή, αξιολόγηση, επιλογή σε θέση ευθύνης, ώστε να υπάρχει διαφάνεια και αξιοκρατία. Να επιτραπεί η κινητικότητα των δικαστικών υπαλλήλων και η αναγνώριση των ετών υπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα. Αξιότιμε κ. Υπουργέ της Δικαιοσύνης, εναποθέτουμε σε εσάς τις ελπίδες μας για εκσυγχρονισμό και εκλογίκευση των διατάξεων του Κώδικα Δικαστικών Υπαλλήλων, με πρόκριση της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και της αριστείας και πάταξη των στερεοτύπων. Πιστεύω πως αυτή θα πρέπει να είναι η επιδίωξη όλων των δικαστικών υπαλλήλων, για την αναβάθμιση του κλάδου και την αρμονική συνεργασία όλων μας, μέσα από έναν σύγχρονο και δίκαιο Κώδικα.