Αρχική Μεταρρυθμίσεις αναφορικά με τις σχέσεις γονέων και τέκνων και άλλα ζητήματα οικογενειακού δικαίουΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΣΚΟΠΟΣ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΡΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ | 19 Μαρτίου 2021, 13:50
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ο κίνδυνος της νομοθέτησης της νομολογίας κρύβεται στην ανάδειξη ενός πρωτεύοντα γονέα με τον οποίο το τέκνο θα διαμένει και ενός δευτερεύοντα, του γονέα του «πηγαινέλα». Διατηρούνται εξαιρέσεις για τα παιδιά εκτός γάμου. Δεν προβέπται μηχανισμός λειτουργίας της κοινή επιμέλειας πράγμα που θα οδηγήσει στη βέβαιη αποτυχία του νέου συστήματος και τη δικαιοόγηση της πρακτικής της αποκλειστικής επιμέλειας. Ο γονέας με τον οποίο το τέκνο διαμένει καθορίζει τον τόπο κατοικίας του και επιπλέον ο τόπος αυτός δεν θα μεταβάλεται χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του. Δεν ορίζεται ότι οι διανυκτερεύσεις είναι μέσα στο 1/3 του χρόνου και ότι κατά τις σχολικές διακοπές ο χρόνος θα είναι Η μεταβατική διάταξη εξαιρεί όλες τις αποφάσεις αποκλειστικής επιμελειας που έχουν εκδοθεί. Δηλαδή προστατεύεται η αποκλειστική επιμέλεια και η διατροφή. Αν και δεν προβλέπονται τα σχέδια ανατροφής τέκνου - parenting plans, εισάγεται η υποχρεωτική διαμεσολάβηση με άγνωστους διαμεσολαβητές, άγνωστο κόστος και επιπλέον καθυστέρηση στην έκδοση απόφασης. Ειδικότερες παρατηρήσεις επί του σχεδίου : Άρθρο 3 Τόπος κατοικίας τέκνου Ως τόπος νομίμου κατοικίας του τέκνου πρέπει να ορίζεται η τελευταία κοινή κατοικία των γονέων του. Άρθρο 4 Συναινετικό διαζύγιο Η παράγραφος 2 και 3 του άρθρου 1441 πρέπει να προβλέψει την χρήση σχεδίων ανατροφής τέκνου. Με αυτά θα ρυθμίζονται κατ’ ελάχιστον τα θέματα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψηςς, σπουδών, εξωσχολικών δραστηριοτήτων, διακοπών και συμμετοχής σε κοινωνικές εκδηλώσεις και αρχές της ανατροφής του παιδιού. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης με απόφασή του να εκδίδει ερωτηματολόγιο το οποίο οι γονείς καλούνται να απαντήσουν. Το έγγραφο με τις απαντήσεις σε αυτό να παραδώσουν ο ένας γονέας στον άλλο κατά τη πρώτη υποχρεωτική συνάντηση διαμεσολάβησης. Το σχέδιο του κάθε γονέα μπορεί να οδηγήσει στη συμφωνία ενώπιον συμβολαιογράφου ή στην αντιδικία, έχοντας όμως προσδιορίσει τα σημεία τη διαφωνίας των γονέων. Άρθρο 5 Συμφέρον τέκνου Άρθρο 1511 Συμφέρον του τέκνου Ως συμφέρον του τέκνου ορίζεται η εξίσου ανατροφή του και από τους δύο γονείς του. Το τελευταίο εδάφιο πρέπει να διορθωθεί προβλέποντας αντί για την ωριμότητα την ικανότητα του τέκνου να έχει σχηματίσει δική του άποψη για τη ζωή του καθώς και ότι η γνώμη του τέκνου πρέπει έχει ληφθεί κατάλληλα δηλαδή από ειδικούς που έχουν τα σχετικά επαγγελματικά δικαιώματα. Ιδίως για τα τέκνα που σήμερα ζουν μόνο με τον ένα γονέα. Άρθρο 6 Ορισμός διαμεσολαβητών Η εκούσια διαμεσολάβηση είναι χρήσιμη και χρειάζονται οικογενειακοί διαμεσολαβητές. Δε νοείται η υποχρεωτική υπαγωγή στη διαμεσολάβηση είτε από το νόμο είτε από το δικαστή. Το δικαστήριο μπορεί σήμερα να κάνει χρήση του άρθρου 214 ΚΠολΔικ (δικαστική μεσολάβηση). Η υποχρεωτική διαμεσολάβηση επιφέρει καθυστέρηση με την μετ’απόδειξη συζήτηση και αυξημένο κόστος. Άρθρο 7 Διαζύγιο ή ακύρωση του γάμου Το άρθρο 1513 ΑΚ πρέπει πρωτίστως ν’ αναφέρει τους όρους «κοινή γονική μέριμνα, επιμέλεια και φροντίδα του προσώπου του τέκνου». Το συμφέρον του τέκνου από το νομοθέτη και αυτό επιβάλλει την από κοινού ανατροφή του τέκνου από τους δύο γονείς. Άρα ο κανόνας πρέπει να είναι το δικαστήριο να μη μπορεί ν’ αφαιρέσει την επιμέλεια ενός γονέα παρά μόνο (α) σε περίπτωση κακής άσκησης (β) σε περίπτωση αδυναμίας (γ) σε περίπτωση συμφωνίας των γονέων. Πρέπει να οριστεί με σαφήνεια ως τόπος κατοικίας του τέκνου ο τόπος της τελευταίας κοινής κατοικίας των γονέων του και μέσα σ’ αυτή το τέκνο μπορεί να διαμένει εξίσου στις οικίες και των δύο γονέων του. Όταν το δικαστήριο αιτιολογημένα αποφασίζει λιγότερο χρόνο περιλαμβανομένων των διανυκτερεύσεων με ένα γονέα, αυτός δεν μπορεί να είναι λιγότερος από το 1/3 κατά τη σχολική χρονιά και ίσος κατά τις σχολικές διακοπές. Δεν συντρέχει λόγος μεταρρύθμισης του άρθρου 1514 ΑΚ Άρθρο 9 Τέκνα χωρίς γάμο των γονέων τους Από το άρθρο 1515 ΑΚ του σχεδίου νόμου πρέπει ν’ αφαιρεθούν οι λέξεις «με αγωγή που άσκησε ο πατέρας» και ολόκληρη η δεύτερη παράγραφος. Κάθε παιδί που γεννήθηκε εκτός γάμου και με οποιοδήποτε τρόπο αναγνωρίζεται ν’απολαμβάνει της ανατροφής και από τους δύο γονείς του. Άρθρο 10 Πράξεις από τον ένα γονέα Στο υπάρχον άρθρο 1516 του ΑΚ πρέπει να προστεθεί μόνο το ότι καθένας από τους γονείς μπορεί ν’ ασκεί τις αξιώσεις διατροφής του τέκνου κατά του άλλου γονέα ή άλλου υπόχρεου. Άρθρο 11 Προσωπική επικοινωνία Σύμφωνα με τις παρούσες προτάσεις δε πρέπει να υπάρχει «γονέας με τον οποίο το τέκνο διαμένει». Κατά συνέπεια δε νοείται επικοινωνία γονέα με τέκνο παρά μόνο όταν ο γονέας αυτός δεν ασκεί την επιμέλεια. Το ισχύον άρθρο διατηρείται μόνο για αυτές τις περιπτώσεις. Άρθρο 12 Από κοινού άσκηση της επιμέλειας του τέκνου σε σημαντικά ζητήματα Στο τέλος της δευτέρας παραγράφου πρέπει να προστεθεί η φράση «ιδίως την επιστροφή στο τόπο της νομίμου κατοικίας του».