Αρχική Κώδικας ΝαρκωτικώνΆρθρο 1 Ορισμός ναρκωτικώνΣχόλιο του χρήστη Εταιρεία Διογένης | 22 Σεπτεμβρίου 2011, 09:42
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΧΟΛΙΟ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ «ΔΙΟΓΕΝΗΣ», Πρωτοβουλία Διαλόγου για την πολιτική των Ναρκωτικών στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, στο σχέδιο νόμου «Κώδικας Ναρκωτικών» Η εταιρεία ΔΙΟΓΕΝΗΣ είναι οργάνωση μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με κύριο στόχο την προώθηση του διαλόγου για την πολιτική των ναρκωτικών στην Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η εταιρεία προωθεί τη συνεργασία Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων στις χώρες της περιοχής των Βαλκανίων και επιδιώκει τη συνεργασία με επιστήμονες, ερευνητικά κέντρα και τους αρμόδιους φορείς για τη χάραξη πολιτικής για τα ναρκωτικά. Κεντρική επιδίωξη της εταιρείας είναι η συμβολή της στην επίτευξη μιας συνεκτικής, συνεπούς και αποτελεσματικής πολιτικής για την αντιμετώπιση των ναρκωτικών. Ανταποκρινόμενη στην πρόσκληση του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η εταιρεία ΔΙΟΓΕΝΗΣ διατυπώνει τις απόψεις και τις παρατηρήσεις της στην νομοθετική πρωτοβουλία του Υπ. Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων δικαιωμάτων για τον κώδικα Ναρκωτικών, κάνοντας μερικές γενικές παρατηρήσεις και σχόλια σε ορισμένα άρθρα του σχεδίου νόμου με βάση τη διεθνή εμπειρία της εταιρείας στο θέμα της πολιτικής για τα ναρκωτικά ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ Σωστή ανάλυση. Η αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου –με την οποία συμφωνούμε- αποτελεί σωστή βάση για την αντιμετώπιση των Ναρκωτικών. Η σαφής αναφορά στις δυσμενείς συνέπειες του φαινομένου των ναρκωτικών στην υγεία και τις κοινωνικοψυχολογικές συνέπειες με μεγαλύτερη απ΄ αυτές την ανάπτυξη της εγκληματικότητας και κυρίως η διαπίστωση ότι η στήριξη της προληπτικής πολιτικής ιδίως στην καταπολέμηση της προσφοράς, δηλαδή του εμπορίου, διέψευσε τις προσδοκίες, αποτελεί αναγνώριση ότι η υφιστάμενη πολιτική δεν αποδίδει τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Υπογραμμίζουμε και προσυπογράφουμε ιδιαίτερα την άποψη ότι «μόνο ο συνδυασμός πολιτικών κατά της προσφοράς και της ζήτησης ναρκωτικών, κι όχι μονομερώς η επιβάρυνση των ποινών, εμφανίζει αποτελεσματικότητα». Γιατί όχι κοινή πρωτοβουλία του Υπουργείου Δικαιοσύνης και του Υπουργείου Υγείας; Παρά την παραπάνω ορθή τοποθέτηση ότι μόνο ο συνδυασμός κατά της προσφοράς και της ζήτησης ναρκωτικών, εμφανίζει αποτελεσματικότητα, θεωρούμε ατυχές το γεγονός ότι το εν λόγω σχέδιο νόμου αποτελεί πρωτοβουλία μόνο του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Σύμφωνα μάλιστα με το άρθρο 4 της νομοθετικής πρωτοβουλίας «τον έλεγχο και την εποπτεία επί των ναρκωτικών ασκεί το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Πρόνοιας». Κατανοούμε ότι το νομοσχέδιο είναι πρόταση της κυβέρνησης και επομένως εξυπακούεται ότι όλα τα αρμόδια υπουργεία είναι συν-υπεύθυνα. Παρ΄όλα αυτά θα ήταν ορθότερο να ήταν το παρόν νομοσχέδιο κοινή πρωτοβουλία και των δύο υπουργείων. Προτεραιότητα στη θεραπευτική προσέγγιση Είναι σημαντική η υπενθύμιση που περιγράφει η αιτιολογική έκθεση ότι το πρώτο θεμέλιο της ισχύουσας νομοθεσίας για τα ναρκωτικά αποτέλεσε ο νόμος 1729/1987, ο οποίος εισήγαγε χρήσιμες διακρίσεις στην ποινική μεταχείριση και στον οποίο ο νομοθέτης θέλησε συμβολικά, με την Ίδρυση του πρώτου πανελλήνιου οργανισμού απεξάρτησης, του ΚΕΘΕΑ , να τονίσει ότι προτεραιότητα έχει η θεραπευτική προσέγγιση. Στις δεκαετίες μετά το 1987 δεν επιτεύχθηκε η υλοποίηση αυτής της προτεραιότητας. Αν και πρόθεση του νέου νομοσχεδίου είναι να δώσει το ίδιο στίγμα δεν το πετυχαίνει, κατά τη γνώμη μας, διατηρώντας σε μεγάλο βαθμό τις δομές και το πρωτείο της ποινικής δικαιοσύνης στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Πρέπει, κατά την άποψή μας, η αντιμετώπιση τόσο της προσφοράς όσο και της χρήσης ναρκωτικών να απαγκιστρωθεί σε μεγάλο βαθμό από την ποινική και κατασταλτική προσέγγιση. Μια ανάλυση της σχέσης κόστους - αποτελεσματικότητας στην αντιμετώπιση των ναρκωτικών θα μπορούσε να οδηγήσει σε άλλες πρακτικότερες, αποτελεσματικότερες και οικονομικά προτιμότερες επιλογές. Παραδείγματα άλλων προσεγγίσεων είναι –δυστυχώς- ελάχιστα στον κόσμο μας, γιατί το ισχύον καθεστώς της κατασταλτικής προσέγγισης εμποδίζει με όλα τα μέσα που έχει στη διάθεσή του την εφαρμογή άλλων μεθόδων ακόμη και σε μορφή πειραματισμού. Στην Ευρώπη υπάρχουν όμως παραδείγματα όπως της Πορτογαλίας, της Ολλανδίας, της Ελβετίας και τα τελευταία χρόνια της Γερμανίας, της Τσεχίας και άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που κινούνται σε διαφορετική κατεύθυνση με μεγαλύτερη έμφαση στην θεραπευτική προσέγγιση. Με τα δεδομένα της Ελληνικής πραγματικότητας οφείλουμε βέβαια να εκφράσουμε την ικανοποίησή μας για τη διόρθωση αναχρονιστικών διατάξεων που περιείχε η ισχύουσα νομοθεσία. Το νέο νομοσχέδιο προτείνει σωστές διορθώσεις με την αποποινικοποίηση της χρήσης, τη διάκριση και διαβάθμιση των σχετικών εγκλημάτων ώστε να αποφεύγονται οι δυσανάλογα βαριές ή ευνοϊκές μεταχειρίσεις και τη διευκόλυνση της εφαρμογής εναλλακτικών μέτρων. Όλα αυτά είναι θετική συμβολή στην εναρμόνιση της Ελληνικής νομοθεσίας με αυτή και άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και εμπλοκή τους στη χάραξη πολιτικής Στο σχέδιο νόμου δεν γίνεται καμιά αναφορά στη συμβολή Μη κυβερνητικών οργανώσεων στα πλαίσια της αντιμετώπισης του φαινομένου των ναρκωτικών. Κατά τη γνώμη μας θα πρέπει να υπάρξει μια πρόβλεψη στο σχέδιο νόμου για τη συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών στη διαμόρφωση της πολιτικής για τα ναρκωτικά. Υπάρχουν πρωτοβουλίες πολιτών, γονέων και οργανώσεων παροχής υπηρεσιών που δεν έχουν άμεσο δεσμό με την πολιτεία. Θα πρέπει κι αυτοί να συμμετέχουν στη διαμόρφωση της πολιτικής