Αρχική Κώδικας ΝαρκωτικώνΆρθρο 1 Ορισμός ναρκωτικώνΣχόλιο του χρήστη Κρίστα Παππά | 24 Σεπτεμβρίου 2011, 20:05
Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Περί βιομηχανικής κάνναβης… (Συνέχεια του από 19/09/2011 σχολίου http://www.opengov.gr/ministryofjustice/?c=2675) Αρχικά, η προσέγγιση του παρόντος σ/ν – αναφορικά με την βιομηχανική κάνναβη – ήταν η παράθεση προτάσεων για τα άρθρα εκείνα που ενδεχομένως να δημιουργήσουν άδικα νομικά προβλήματα (κυρίως άρθρα 1, 2, 20, 22, 24 και 41). Λαμβάνοντας όμως υπόψη τις διεθνείς επιστημονικές εξελίξεις, τις αναπτυξιακές δυνατότητες και προοπτικές που – τεκμηριωμένα – έχει η εκμετάλλευση της βιομηχανικής κάνναβης, καθώς και τις δεσμεύσεις μας όπως αυτές απορρέουν από την ισχύουσα Ευρωπαϊκή Νομοθεσία, καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι η βιομηχανική κάνναβη με χαμηλή περιεκτικότητα σε THC (< 0,2%) καθώς και τα νόμιμα προϊόντα που παρασκευάζονται από αυτήν θα πρέπει να εξαιρούνται εξαρχής από τις διατάξεις του παρόντος σ/ν. Για τη διατύπωση της τελικής μας πρότασης συναξιολογήθηκαν κυρίως τα εξής: 1. Τόσο η πρώτη ύλη (δηλ. το φυτό της βιομηχανικής κάνναβης με THC <0,2%) όσο και τα προϊόντα που προέρχονται από αυτήν δεν μπορούν να υπαχθούν στα «ναρκωτικά» καθότι δεν πληρείται κανένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα όπως αυτά ορίζονται στο άρθρο 1 παρ. 1 του παρόντος σ/ν. Σημειώνεται ότι, για να υπάρξει η ελάχιστη ψυχοτρόπος επίδραση της THC στον ανθρώπινο οργανισμό από την κατανάλωση βιομηχανικής κάνναβης (με THC <0,2%) ή από προϊόντα της, θα πρέπει να καταναλωθούν τόσο μεγάλες ποσότητες (σε μία μόνον δόση!) που εκ των πραγμάτων αυτό αποκλείεται, όπως ακριβώς αποκλείεται η κατανάλωση 1kg αλατιού ή 1kg σακχαρόζης κ.λπ. Οι Φυτοτοξικολόγοι, οι Φαρμακολόγοι, οι εξειδικευμένοι Χημικοί Αναλυτές κ.λπ. μπορούν να επιβεβαιώσουν τα ως άνω. 2. Η καλλιέργεια βιομηχανικής κάνναβης δεν απαιτεί φυτοφάρμακα και ζιζανιοκτόνα, αφήνει το έδαφος σε άριστη κατάσταση αποτελώντας εξαίρετη λύση για συστήματα αμειψισποράς, έχει πολλή καλή απόδοση, όλη η παραγωγή είναι εκμεταλλεύσιμη (ακόμα και τα υποπροϊόντα), αποτελεί πρώτη ύλη για πάρα πολλά – φιλικά στο περιβάλλον και υψηλής ποιότητας – προϊόντα με διαφορετικές χρήσεις (υφαντά, σκοινιά, χαρτί, μονωτικά και δομικά υλικά, χρώματα-βαφές-βερνίκια, καύσιμα, καλλυντικά, τρόφιμα, ζωοτροφές-στρωμνές, βελτιωτικά εδάφους, κ.ά.). Μία μικρή χώρα όπως η Ελλάδα δεν θα πρέπει να αφήνει ανεκμετάλλευτη καμία αναπτυξιακή προοπτική. Η βιομηχανική κάνναβη σαφέστατα δεν μπορεί να λύσει τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα, αποτελεί όμως μία αξιόπιστη και εναλλακτική πρόταση. 3. Στο ερώτημα: «Τι γίνεται στην περίπτωση που υπάρξει παράνομη συνκαλλιέργεια βιομηχανικής και ινδικής κάνναβης;», η ίδια η φύση δίνει την απάντηση: Υποβαθμίζονται τα «ποιοτικά» χαρακτηριστικά και στις δύο καλλιέργειες. Τους μηχανισμούς αυτούς τους γνωρίζουν όλοι οι Γεωπόνοι και Φυσιολόγοι Φυτών. 4. Αναφορικά με την ίνα κάνναβης, και ειδικότερα το ύφασμα, δεν θα υπάρξει – πιθανότατα – άλλη δίωξη. Η «ίνα κάνναβης», η οποία έχει εξαιρετικές ιδιότητες (ανθεκτική, αντιμυκητιακή, θερμορυθμιστική, κ.λπ.), έχει ήδη περιληφθεί σε πρόσφατες υπουργικές αποφάσεις προκειμένου να εναρμονιστεί η εθνική μας νομοθεσία με τα οριζόμενα σχετικών Κανονισμών. Σημειώνεται ότι το 1998, όταν ξεκίνησαν οι πρώτες διώξεις, είχαν κατασχεθεί και αναλυθεί εκτός των άλλων (καλλυντικά, τρόφιμα) και ρούχα!!! Η αντιμετώπιση από τις αρχές ήταν επιεικώς απαράδεκτη. Όσο για τις γνώσεις τους …!!! Οι «εξειδικευμένοι κρατικοί λειτουργοί» κοίταζαν τα μπλουζάκια, τα παντελόνια, τα εσώρουχα, κ.λπ. λες και βλέπανε το … «βαπόρι από την Περσία»!!! Επιδείξανε απόλυτη άγνοια ακόμα και για το καννάβι του υδραυλικού, το σπάγκο, το καραβόπανο, ή τις εξαρτήσεις του στρατού. 5. Τα τρόφιμα αλλά και τα καλλυντικά από βιομηχανική κάνναβη (συνήθως είναι και βιολογικά πιστοποιημένα) όχι μόνο είναι αβλαβή για τον άνθρωπο αλλά είναι και από πολλές πλευρές ευεργετικά για την υγεία του. Ιδίως ο σπόρος της κάνναβης αποτελεί μία από τις καλύτερες πηγές φυτικής πρωτεΐνης (20-24%) με υψηλή περιεκτικότητα σε Βιταμίνες Β (κυρίως Β1 και Β2), Βιταμίνη Ε, ασβέστιο, μαγνήσιο, κάλιο και σίδηρο. Την υψηλή διατροφική του αξία ο σπόρος κάνναβης την οφείλει και στην ύπαρξη ακόρεστων λιπαρών οξέων (ωμέγα-6, ωμέγα-3) σε υψηλές συγκεντρώσεις (75-80%) και σε ιδανικές αναλογίες (3:1). Τα τρόφιμα από βιομηχανική κάνναβη (καθώς και κάποια καλλυντικά) ενδέχεται να περιέχουν μικρή ποσότητα ΤHC, που όμως δεν μπορούν – όπως προαναφέρθηκε – σε καμία περίπτωση να θεωρηθούν ναρκωτικά κατά την έννοια του νόμου. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η περιεκτικότητα των τροφίμων σε THC είναι τόσο μικρή που θα πρέπει μεμιάς (!!!) να καταναλωθούν τουλάχιστον 30 λίτρα αφεψήματος κάνναβης ή 2 κιλά σπόροι κάνναβης κ.ο.κ. Σε ορισμένες χώρες (παρότι τα εν λόγω προϊόντα ούτως ή άλλως περιέχουν ελάχιστη έως μηδενική ποσότητα THC), έχουν οριστεί συγκεκριμένα όρια THC για διάφορες κατηγορίες τροφίμων/ ποτών ούτως ώστε να διασφαλίζεται απόλυτα η προστασία της υγείας των καταναλωτών. Λόγω του ότι τα τρόφιμα (και τα καλλυντικά) από βιομηχανική κάνναβη κυκλοφορούν σε όλες τις χώρες της ΕΕ, όσες χώρες δεν έχουν ορίσει εξειδικευμένα όρια THC για τα τρόφιμα υιοθετούν τα όρια των εν λόγω χωρών. Οι αρμόδιες ελληνικές αρχές, μέχρι και σήμερα, δεν προβαίνουν σε ποσοτική ανάλυση οποιοδήποτε προϊόντος βιομηχανικής κάνναβης με αποτέλεσμα όλα τα νόμιμα προϊόντα που περιέχουν έστω και ίχνη THC να χαρακτηρίζονται, με «συνοπτικές διαδικασίες» και χωρίς καμία επιστημονική τεκμηρίωση, ως ναρκωτικά!! 6. Οι Κανονισμοί που σχετίζονται με την βιομηχανική κάνναβη. Ενδεικτικά αναφέρονται οι Κανονισμοί (ΕΟΚ) 1308/70, (ΕΟΚ) 619/71, (ΕΟΚ) 1524/71, (ΕΟΚ) 2358/71, (ΕΟΚ) 1164/89, (ΕΚ) 1529/2000, (ΕΚ) 1672/2000, (ΕΚ) 1673/2000, (ΕΚ) 1782/2003, (ΕΚ) 796/2004, (ΕΚ) 953/2006, (ΕΚ) 1234/2007, (ΕΚ) 507/2008, (ΕΚ) 73/2009. Οι Κανονισμοί «περί ελεύθερης διακίνησης αγαθών μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ». Ενδεικτικά οι κανόνες των άρθρων 28-30 της Συνθήκης ΕΚ. 8. Μελέτες – Ανακοινώσεις – Γνωμοδοτήσεις (αναφέρονται επιλεκτικά): α) Η υπ. αριθμ. 64/09.02.1999 Γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, β) ΕΘΙΑΓΕ, ΓΠΑ 2000: «Σχέδιο καλλιέργειας κλωστικής κάνναβης και κλωστικού λιναριού στην Ελλάδα», γ) Carus M. et all (NOVA-INSTITUT) 2008: «Studie zur Markt- und Konkurrenz-situation bei Naturfasern und Naturfaser-Werkstoffen (Deutschland und EU)» Guelzower Fachgespraeche, Band 26 (Εκδότης: Fachagentur Nachwachsende Rohstoffe e.V., …), δ) Ernst & Young 2005: «Evaluation of the Common Market Organization for Flax and Hemp», Paris …, ε) Δημοσιεύσεις του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου για την Βιομηχανική Κάνναβη - Εuropean Industrial Hemp Association (EIHA), στ) Διάφορες επιστημονικές γνωμοδοτήσεις & χημικές αναλύσεις τροφίμων (από χώρες της ΕΕ), ζ) Δεκάδες δικαστικές αποφάσεις (κυρίως από την Ελλάδα). ΠΡΟΤΑΣΗ Προσθήκη παραγράφου στο άρθρο 1 ως εξής: «4. Από τις διατάξεις του παρόντος νόμου εξαιρούνται αποκλειστικά και μόνον: α) οι ποικιλίες της βιομηχανικής κάνναβης που αναφέρονται στο Παράρτημα ΙΙ του Κανονισμού (ΕΕ) 796/2004 και του εκάστοτε ισχύοντα Κανονισμό της ΕΕ καθώς και όσες ποικιλίες βιομηχανικής κάνναβης πληρούν τα κριτήρια του άρθρου 39 του Κανονισμού (ΕΚ) 73/2009 του Συμβουλίου και του εκάστοτε ισχύοντα Κανονισμό της ΕΕ. Οι όροι για την καλλιέργεια, συγκομιδή, διάθεση και επεξεργασία των νόμιμων ποικιλιών βιομηχανικής κάνναβης αποτελούν αντικείμενο κανονιστικών διατάξεων διαχείρισης και ελέγχου των αρμόδιων υπουργείων. β) τα προϊόντα από ποικιλίες βιομηχανικής κάνναβης με χαμηλή περιεκτικότητα σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC). Ειδικότερα, για τα τρόφιμα και ποτά, πλέον των νόμιμων αδειών και πιστοποιητικών (όπου απαιτούνται), είναι υποχρεωτική η ύπαρξη έκθεσης ελέγχου όπου θα προσδιορίζεται ποσοτικά η περιεκτικότητα του προϊόντος σε τετραϋδροκανναβινόλη (THC). Η έκθεση ελέγχου εκδίδεται είτε από εγκεκριμένο εργαστήριο της χώρας προέλευσης του προϊόντος, εφόσον εισάγεται από κράτος μέλος της ΕΕ, είτε από ελληνικό εγκεκριμένο εργαστήριο, εφόσον προέρχεται από εγχώριες καλλιέργειες ή εισάγεται από κράτος εκτός ΕΕ. Η εμπορική ονομασία των προϊόντων αυτών (που πιθανότατα να σχετίζεται με την λέξη «κάνναβη») ή/και η απεικόνιση μέρους ή όλου του φυτού της κάνναβης στην συσκευασία τους καθώς και η διαφήμισή τους δεν συντελούν στη διάδοση της χρήσης των ναρκωτικών ουσιών». Επισήμανση σχετικά με τους πίνακες της παρ. 2 του άρθρου 1: Προκειμένου να μην υπάρξει καμία σύγχυση, θα πρέπει στους πίνακες (οι οποίοι σημειωτέον απαιτούν επαναξιολόγηση) να υπάρξει υποσημείωση διπλά στην αναφορά «Ινδική κάνναβη …» και «Τετραϋδροκανναβινόλη …» που να παραπέμπει στην προτεινόμενη ως άνω διάταξη εξαίρεσης.