Αρχική Επιλογή, κατάρτιση και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στην Εθνική Σχολή Δικαστικών ΛειτουργώνΆρθρο 25 Ιδιότητα εκπαιδευόμενου που πρόκειται να καταλάβει θέση δικαστικού υπαλλήλου – Προσθήκη άρθρου 55ΙΓ στον ν. 4871/2021Σχόλιο του χρήστη Δήμητρα Τζ. -δικαστικός υπάλληλος Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης | 10 Νοεμβρίου 2022, 22:16
Η παράγραφος 3 του άρθρου 25 κάνει λόγο για κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, ήτοι για παράκαμψη κανόνα δικαίου, κτήση της ιδιότητας του εκπαιδευομένου. Κι εδώ οι κανόνες που παρακάμπτονται είναι οι σχετικοί με τις γραπτές και προφορικές εξετάσεις των διαγωνιζομένων για την εισαγωγή τους στη σχολή δικαστικών υπαλλήλων. Κατά το σαφές γράμμα του νομοθέτη, επιδιωκόμενος σκοπός είναι μέσω του γραπτού και προφορικού διαγωνισμού να διασφαλισθεί η αξιοκρατική και αδιάβλητη διαδικασία των εξετάσεων και ο τρόπος κτήσης της ιδιότητας του εκπαιδευομένου δικαστικού υπαλλήλου μόνο δια της διαδικασίας αυτής. Ο νομοθέτης σπάνια υπερβαίνει κανόνες δικαίου κι αυτό για να εξασφαλίση τη σταθερότητα της έννομη τάξης, όπως σχετικά στο άρθρο 2 ν. 3900/2010: «Κατ` αποφάσεως διοικητικού δικαστηρίου που κρίνει διάταξη τυπικού νόμου αντισυνταγματική ή αντίθετη σε άλλη υπερνομοθετική διάταξη, χωρίς το ζήτημα αυτό να έχει κριθεί με προηγούμενη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, χωρεί ενώπιον αυτού, κατά παρέκκλιση από κάθε άλλη διάταξη, αίτηση αναιρέσεως, αν πρόκειται για διαφορά ουσίας, ή έφεση, αν πρόκειται για ακυρωτική διαφορά. Αν το Συμβούλιο της Επικρατείας διαπιστώσει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της διάταξης αυτής, μπορεί, εφόσον η απόφαση αυτή υπόκειται σε έφεση ενώπιον άλλου δικαστηρίου, να του παραπέμψει την υπόθεση προς εκδίκαση.». Η κατ’ άλμα αναίρεση ασκείται κατά παρέκκλιση των περιορισμών λόγω ποσού. Επομένων, η διάταξη αυτή κρίνεται ασαφής , αντίθετη στις διατάξεις του άρθ. 4 παρ. 1 Σ , αντιθετη στην αρχή της ισότητας και της αξιοκρατίας. Ο νομοθέτης θα πρέπει να εξειδικεύσει τις προυποθέσεις απόσπασης δημοσίων υπαλλήλων, που δεν μετέχουν του γραπτού και προφορικού διαγωνισμού, για την κτήση της ιδιότητας του εκπαιδευομένου και αυτό δύναται μόνο στην περίπτωση που τίθεται θέμα σταθερότητας της έννομης τάξης, ήτοι μόνο στην περίπτωση που δεν πληρούται ο αριθμός των εκπαιδευομένων για την κάλυψη των θέσεων εργασίας των δικαστικών υπαλλήλων και τίθεται ζήτημα λειτουργίας των Δικαστηρίων της χώρας.