Υπουργείο Δικαιοσύνης Μεσογείων 96, Τ.Κ. 11527 Τηλ: 213-1307000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@justice.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η παράγραφος 7 του αρθρ. 4 του υπο διαβούλευση νομοσχεδίου που προβλέπει την ενημέρωση του παρακαλουθούμενου για λόγους Εθνικής Ασφαλέιας, υπό προυποθέσεις, μετά από 3 έτη από την παύση της ισχύος της εισαγγελικής διάταξης όπως αναφέρει χαρακτηριστικά και η αρμόδια από το Σύνταγμα αρμόδια Αρχή η ΑΔΑΕ δεν είναι στην κατεύθυνση της προστασίας των ατομικών δικαιωμάτων και φαίνεται να εξυπηρετεί άλλους σκοπούς. Συγκεκριμένα στην Έκθεση Πεπραγμένων για το 2021 η Ανεξάρτητη Αρχή αναφέρει: "Η υποχρέωση ενημέρωσης των θιγόμενων από το μέτρο της άρσης περιλαμβάνεται μεταξύ των πάγιων κριτηρίων της νομολογίας του ΕΔΔΑ τα οποία θα πρέπει να πληρούνται προκειμένου να καταγνωστεί η συμβατότητα του εθνικού δικαίου προς την ΕΣΔΑ. Όπως έχει κριθεί από το ΕΔΔΑ, το ζήτημα της εκ των υστέρων -μετά το πέρας της άρσης του επικοινωνιακού απορρήτου- γνωστοποίησης στον θιγόμενο, ότι είχε κατά το παρελθόν διαταχθεί εις βάρος του το εν λόγω μέτρο, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το ζήτημα της αποτελεσματικής προσφυγής, άλλως με την εκ μέρους του θιγόμενου δυνατότητα άσκησης ενδίκων βοηθημάτων και μέσων προκειμένου να υπερασπισθεί τα δικαιώματα και έννομα συμφέροντά του απέναντι σε κάθε τυχόν μη σύννομη ή καταχρηστική και δυσανάλογη εις βάρος του χρήση του μέτρου." Με την προτεινόμενη διάταξη ο παρακαλουθούμενος χάνει ουσιαστικά την δυνατότητα άσκησης των δικαιωμάτων του, καθώς η περίοδος των 3 ετών είναι πολύ μεγάλη και ο χρόνος αυτός αποστερεί την δυνατότητα για μια δίκαιη δίκη. Η επίκληση των πρακτικών άλλων χωρών δεν είναι δόκιμη, καθώς η διάταξη της παρ. 9 του άρθρου 5 του Ν. 2225/1994, πριν την τροποποίησή της με το άρθρο 87 του Ν. 4790/2021 ( Α’ 48) που όριζε τα εξής: ««9. Μετά τη λήξη του μέτρου της άρσης και υπό την αναγκαία προϋπόθεση ότι δεν διακυβεύεται ο σκοπός για τον οποίο διατάχθηκε, μπορεί η Α.Δ.Α.Ε. να αποφασίζει τη γνωστοποίηση της επιβολής του στους θιγόμενους.», ήταν αρκετή για να εγγυηθεί τα ατομικά δικαιώματα. Το μόνο που χρειάζεται είναι η κατάργηση του άρθρου 87 του Ν. 4790/2021 και επιπλέον να δοθεί με το υπο διαβούλευση νόμο η αναδρομική δυνατότητα στον παρακολουθούμενο για λόγους Εθνικής Ασφάλειας να μπορεί να ενημερωθεί από την ΑΔΑΕ για τους λόγους της παρακολούθησης του.