Αρχική Σχέδιο νόμου:«Υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης (πόθεν έσχες) και οικονομικών συμφερόντων»ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ, ΧΡΟΝΟΣ – ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ – ΤΡΟΠΟΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ Δ.Π.Κ. ΚΑΙ Δ.Ο.Σ. Άρθρο 17 Υποχρέωση ηλεκτρονικής καταχώρισης κατάστασης υπόχρεων προσώπων και επίλυση αμφισβητήσεωνΣχόλιο του χρήστη ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΟΜΠΡΟΥ | 13 Φεβρουαρίου 2023, 15:28
1. Η υποχρέωση συμπερίληψης στην κατάσταση υπόχρεων υποβολής Δ.Π.Κ. και των στοιχείων των συζύγων τους, των εν διαστάσει συζύγων τους ή των προσώπων με τα οποία έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε αδιέξοδο και αδυναμία ολοκλήρωσης της ηλεκτρονικής καταχώρισης της κατάστασης των υπόχρεων, ιδιαίτερα από τους φορείς με μεγάλο αριθμό υπόχρεων. Όπως είναι γνωστό, οι υπηρεσίες προσωπικού των διαφόρων φορέων δεν υποχρεούνται (και δεν χρειάζεται εξάλλου) να ενημερώνουν τους υπηρεσιακούς φακέλους των εργαζομένων τους με στοιχεία συζύγων, εν διαστάσει συζύγων ή προσώπων με τα οποία έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης. Επομένως, η μόνη πηγή συλλογής αυτών των στοιχείων είναι οι ίδιοι οι υπόχρεοι, γεγονός που θα προκαλέσει τα εξής τρία πολύ σοβαρά προβλήματα, ιδιαίτερα σε φορείς που διαχειρίζονται καταστάσεις με εκατοντάδες υπόχρεους: α) Θα υπεδιπλασιαστεί ο χρόνος εργασίας που απαιτείται για τη συλλογή και επεξεργασία των απαιτούμενων στοιχείων, χρόνος που στην πραγματικότητα δεν υπάρχει διαθέσιμος, δεδομένων των αρμοδιοτήτων και της υποστελέχωσης πολλών φορέων. β) Θα καθίσταται ανέφικτη η συλλογή του συνόλου των στοιχείων αυτών, καθώς μεγάλο μέρος των υπόχρεων θα ανταποκρίνεται εκπρόθεσμα ή και καθόλου. γ) Η ορθότητα των στοιχείων που θα δηλώνεται από τους υπόχρεους δεν θα μπορεί να ελεγχθεί από τους φορείς, με αποτέλεσμα τα λάθη να διαπιστώνονται κατά την προσπάθεια καταχώρισης της κατάστασης στο σύστημα και συνεπώς να απαιτείται επιπλέον επικοινωνία με τους υπόχρεους και άρα χρόνος που δεν θα υπάρχει. 2. Ενώ οι φορείς υποχρεούνται να καταχωρούν την κατάσταση υπόχρεων υποβολής της ετήσιας Δ.Π.Κ. μέχρι τα τέλη Μαΐου, φαίνεται ότι δίνεται στους υπόχρεους η δυνατότητα να γνωστοποιούν στο φορέα τους το ΑΦΜ τους και το ΑΦΜ των συζύγων τους, των εν διαστάσει συζύγων τους ή των προσώπων με τα οποία έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης πολύ αργότερα και συγκεκριμένα έως τέλος Ιουλίου. Η ασυμβατότητα αυτή θα οδηγεί σε αδυναμία εμπρόθεσμης συλλογής και καταχώρισης των απαιτούμενων στοιχείων από τους φορείς. 3. Από τα ισχύοντα γνωρίζουμε ότι η απόκτηση μιας νέας ιδιότητας υπόχρεου Δ.Π.Κ. δεν σημαίνει απαραίτητα και υποχρέωση υποβολής αρχικής Δήλωσης. Για παράδειγμα, εάν ένας εργαζόμενος οριστεί από το φορέα του πρόεδρος σε μια επιτροπή διαγωνισμού προμηθειών άνω των 150.000 ευρώ αποκτά ιδιότητα υπόχρεου Δ.Π.Κ. Εάν όμως ο συγκεκριμένος εργαζόμενος υποβάλει ετήσια Δ.Π.Κ. για το προηγούμενο έτος χρήσης ή εάν, νωρίτερα μέσα στο τρέχον έτος, έχει υποβάλει αρχική Δήλωση επειδή ορίστηκε τακτικό μέλος μιας επιτροπής διαγωνισμού έργου άνω των 300.000 ευρώ στο πλαίσιο συνεργασίας του με το φορέα του ή με τρίτο φορέα, τότε δεν χρειάζεται να υποβάλει ξανά αρχική Δήλωση. Από αυτό συνεπάγεται ότι η μηνιαία καταχώριση υπόχρεων υποβολής αρχικής Δ.Π.Κ. από τους φορείς, μπορεί να οδηγήσει σε εξαναγκασμό των υπόχρεων να υποβάλουν ξανά και ξανά αρχικές δηλώσεις, αφού οι φορείς πρακτικά δεν μπορούν να ελέγξουν απόλυτα την υποχρέωση ή μη του κάθε υπόχρεου για υποβολή αρχικής δήλωσης. 4. Σε κάθε περίπτωση τα στοιχεία των συζύγων των υπόχρεων μπορούν να αντλούνται ταχύτερα και με μεγαλύτερη αξιοπιστία μέσω της διαλειτουργικότητας των συστημάτων της ΑΑΔΕ και γενικά του κρατικού μηχανισμού διακυβέρνησης.