Αρχική Παρεμβάσεις στον Ποινικό Κώδικα και τον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας για την επιτάχυνση και την ποιοτική αναβάθμιση της ποινικής δίκης - Εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την πρόληψη και τη...ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣχόλιο του χρήστη ΑΡΣΙΣ Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων | 27 Δεκεμβρίου 2023, 22:13
ΣΧΟΛΙΟ: Η ΑΡΣΙΣ Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων έχει ως βασικό καταστατικό της σκοπό την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών και των νέων, αλλά και των υπόλοιπων ευπαθών κοινωνικά ομάδων. Από το 1992 μέχρι και σήμερα υλοποιεί ανελλιπώς προγράμματα παιδικής προστασίας. Σο παρόν νομοσχέδιο, φρονούμε ότι υπάρχει η δυνατότητα για βελτίωση αρκετών εκ των προτεινόμενων ρυθμίσεων. Στον βαθμό δε που μας αντιστοιχεί, ως ΑΡΣΙΣ Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων, θέτουμε στην παρούσα διαβούλευση τις σχετικές μας παρατηρήσεις και σχόλια, ελπίζοντας ότι το τελικό αποτέλεσμα της προσπάθειας όλων, όσοι συμμετέχουν σε αυτή, θα οδηγήσει στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Στις προτεινόμενες ρυθμίσεις υπάρχουν, αναμφίβολα, θετικές προτάσεις (ενδεικτικά οι προτεινόμενες διατάξεις στα άρθρα 38, 39, 40, 41, 42, 43 και άλλα του νομοσχεδίου, οι οποίες αυξάνουν το υφιστάμενο πλαίσιο ποινής, όταν η πράξη στρέφεται κατά ή τελείται ενώπιον ανηλίκου). Θεωρούμε, ωστόσο, χρέος μας να θίξουμε και να σχολιάσουμε κάποια από τα σημεία του, τα οποία μας προβληματίζουν. Παρατηρούμε αρχικά ότι αφενός είναι πολύ πρόσφατη η θέσπιση των Ν. 4619/2019 και Ν.4620/2019, με τους οποίους τέθηκαν σε ισχύ ο νέος Ποινικός Κώδικας και ο νέος Κώδικας Ποινικής Δικονομίας, και αφετέρου ότι έχει μεσολαβήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα η αναστολή λειτουργίας των ποινικών δικαστηρίων λόγω της πανδημίας. Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι δεν υπάρχει στην παρούσα συγκυρία επαρκές δείγμα εφαρμογής στην πράξη της μέχρι σήμερα ισχύουσας ποινικής νομοθεσίας, ώστε να κρίνεται επιβεβλημένη μία σε τέτοιο βαθμό παρέμβαση στα δύο αυτά βασικά νομοθετήματα. Πολύ περισσότερο όταν τα τελευταία τέσσερα έτη, τα παραπάνω νομοθετήματα έχουν ήδη υποστεί αρκετές αλλαγές (βλ. Ν.4637/2019, 4855/2021, 4908/2021, 4947/2022 και 4985/2022) δημιουργώντας ανασφάλεια δικαίου στους πολίτες. Επιπλέον, το χρονικό περιθώριο του ενός μήνα που τέθηκε προς διαβούλευση του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου, χωρίς μάλιστα την συγκρότηση νομοπαρασκευαστικής επιτροπής, θεωρούμε ότι δεν είναι επαρκές: οι προτεινόμενες δομικές και εκτεταμένες αλλαγές σε κείμενα, όπως ο Ποινικός Κώδικας και ο Κώδικας Ποινικής Δικονομίας, απαιτούν πολύ περισσότερο χρόνο για διαβούλευση με τους θεσμικούς φορείς που εμπλέκονται στην απονομή της ποινικής δικαιοσύνης (διαβούλευση που σύμφωνα με την από 8-12-2023 ανακοίνωση της Ολομέλειας των Δικηγορικών Συλλόγων δεν έλαβε χώρα). Σε κάθε περίπτωση, μας βρίσκει επιστημονικά αντίθετους κάθε αυστηροποίηση των ποινών σε ανηλίκους, όταν δεν έχει διασφαλιστεί η αποτελεσματική λειτουργία και εφαρμογή εναλλακτικών αναμορφωτικών μέτρων. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις ελλοχεύει ο κίνδυνος για δυσανάλογη συρρίκνωση θεμελιωδών εγγυήσεων και δικαιωμάτων του κατηγορουμένου, πολλώ δε μάλλον των ανηλίκων που βαρύνονται με ποινικές διώξεις. Δεν παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι η εγκληματικότητα ανηλίκων βαίνει αυξανόμενη, όμως είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα αντιστραφεί η τάση αυτή με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.