Αρχική Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΔικαιοσύνηςΜΕΡΟΣ Α’ ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ – ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΩΝ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΙΝΙΚΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1: ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη νυν Ειρηνοδίκες | 10 Απριλίου 2024, 13:10
Το νομοσχέδιο βασίζεται σε εσφαλμένα στοιχεία. Από που προκύπτει ότι οι Ειρηνοδίκες δικάζουν μόνο το 20% της δικαστικής ύλης των αστικών υποθέσεων πρώτου βαθμού και οι Πρωτοδίκες το 80%, όπως αναγράφεται στην αιτιολογική έκθεση; Με μια πρόχειρη έρευνα στα στατιστικά στοιχεία του Υπουργείου Δικαιοσύνης οι 916 Ειρηνοδίκες εξέδωσαν το Α' και το Β' τρίμηνο του 2023 40.723 και 34.901 αποφάσεις αντίστοιχα, ενώ οι 1.100 Πρωτοδίκες και Πρόεδροι Πρωτοδικών 40.627 και 40.512 αποφάσεις αντίστοιχα. Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν ότι οι αριθμητικά λιγότεροι Ειρηνοδίκες είναι πιο αποδοτικοί στην έκδοση αποφάσεων, καθώς εξέδωσαν κατά το το πρώτο εξάμηνο του 2023 εξέδωσαν κατά μέσο όρο 83 αποφάσεις ο καθένας, ενώ οι Πρωτοδίκες 74 αποφάσεις ο καθένας. Στην ίδια αιτιολογική έκθεση ενώ αναγράφεται ότι ο μέσος χρόνος έκδοσης απόφασης από τους Ειρηνοδίκες είναι 237 ημέρες και από τους Πρωτοδίκες 525 ημέρες, εντελώς αντιφατικά καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι Ειρηνοδίκες εκδίδουν αποφάσεις με πιο αργό ρυθμό(!). Το δε περίφημο κόστος ανά απόφαση που εκδίδει ένας ειρηνοδίκης οφείλεται στο γεγονός ότι υπάρχουν Ειρηνοδικεία σε επαρχιακά μέρη με μικρό αριθμό εισερχόμενων υποθέσεων. Όπως ένας γιατρός ή ένας δάσκαλος π.χ. στην Μήλο έχουν λιγότερους ασθενείς ή μαθητές απ'ότι ένας γιατρός ή δάσκαλος στην Αθήνα, έτσι κι ο Ειρηνοδίκης Μήλου έχει λιγότερες υποθέσεις απ'οτι ο Ειρηνοδίκης Αθηνών. Αποτελεί όμως πολιτική βούληση να υπάρχει δικαστική παρουσία στα μέρη αυτά. Εάν παύσει αυτή η πολιτική βούληση, τότε αρκεί να κλείσουν τα Ειρηνοδικεία αυτά. Η συλλήβδην όμως κατάργηση των Ειρηνοδικείων δεν εξυπηρετεί την επιτάχυνση της δικαιοσύνης. Το Υπουργείο γνωρίζει καλά ότι οι Ειρηνοδίκες στα περιφερειακά Ειρηνοδικεία δεν χρεώνονται μόνον τις υποθέσεις του Ειρηνοδικείου στο οποίο υπηρετούν, αλλά, στο πλαίσιο ισοκατανομής, χρεώνονται και υποθέσεις του κεντρικού Ειρηνοδικείου. Για παράδειγμα ο Ειρηνοδίκης Ιστιαίας χρεώνεται τις υποθέσεις του Ειρηνοδικείου Ιστιαίας αλλά και υποθέσεις του Ειρηνοδικείου Χαλκίδας. Με το νομοσχέδιο αυτό που προτείνεται είναι ο δικαστικός σχηματισμός του Ειρηνοδικείου, ο οποίος λειτουργεί τελικά καλύτερα από αυτόν του Πρωτοδικείου, να ενοποιηθεί με το τελευταίο. Με ποιον τρόπο αυτό θα επιφέρει επιτάχυνση της δικαιοσύνης μόνον οι συντάκτες του ξέρουν. Ας μην κοροϊδευόμαστε μεταξύ μας. Όλοι μας γνωρίζουμε ότι εάν δεν μειωθεί η αναλογία δικηγόρων-δικαστών δεν πρόκειται να αντιμετωπισθεί η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης. Η Ελλάδα έχει 410 δικηγόρους και 26 δικαστές ανά 100.000 κατοίκους, δηλαδή αντιστοιχούν 16 δικηγόροι για κάθε δικαστή, όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. είναι 162 δικηγόροι και 22 δικαστές ανά 100.000 κατοίκους, δηλαδή αντιστοιχούν 7 δικηγόροι για κάθε δικαστή.