• Σχόλιο του χρήστη 'Δικαστής' | 10 Απριλίου 2024, 16:07

    Προβληματισμό εγείρει το θέμα της έναρξης ισχύος του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, καθώς ακόμα δεν είναι σαφές αν η έναρξη τελικα θα αφορά την Αττική και θα γίνει από 1.1.2026 και εάν στην υπόλοιπη Ελλάδα, οι διατάξεις το νομοσχεδίου θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από 16.9.2024. Πέραν του παράδοξου φαινομένου, που θα δημιουργηθεί με δικαστές και δικονομία 2 ταχυτήτων (εντός και εκτός Αττικής) και ό,τι μπορει να συνεπάγεται αυτό υπηρεσιακά και για μεταθέσεις – προαγωγές συναδέλφων – που άραγε αυτήν την διετία θα παγώσουν; - θα ήθελα να επισημάνω από την πλευρά μου κάποια πράγματα, ως δικαστική λειτουργός, που γνωρίζει εκτός των άλλων λειτουργικά (όπως όλοι οι συνάδελφοί μου δικαστές) τις δυσκολίες και τις προκλήσεις του λειτουργήματός μας: Αρχικά κοινώς γνωστό, ότι οι αλλαγές και δη οι μεγάλες αλλάγες χρειάζονται λεπτομερή προγραμματισμό, στατηγική, προβλέψεις των όποιων ανατροπών και δυσκολιών στο μέλλον και το λεγόμενο «plan b» ώστε να αντιμετωπιστούν όλα αυτά αποτελεσματικά, όταν και εφόσον ανακύψουν. Εφόσον λοιπόν μιλάμε για την μεγαλύτερη αλλαγή, που επιχειρείται ποτέ στο σύστημα λειτουργίας και απονομής της ελληνικής δικαιοσύνης, το νομοσχέδιο μας αφήνει με την αίσθηση του μετέωρου και του αβέβαιου, ειδικώς ως προς την ύπαρξη σαφούς προγραμματισμού και υλοποίησης, δεδομένου, ότι στην ουσία θα πρέπει μέχρι 16.9.2024 ο νέος, μεγάλος και σύνθετος δικαστικός σχηματισμός (αποτελούμενους από τεράστιο ανθρώπινο δυναμικό, δικαστές, γραμματείς κλπ) να λειτουργεί στην εντέλεια, τόσο από την πλευρά της διαχείρσης των ανθρώπινων πόρων, όσο και από αυτήν της συστημικής οργάνωσης και διοίκησης. Αυτό γιατί μιλάμε για σύνθετη προεργασία υλοποίησης, που δεν πρέπει να γίνει αφήφιστα και πρόχειρα. Απαιτούνται αναλύσεις και προβλέψεις αριθμού εκδίκασης υποθέσεων τουλάχιστον σε βάθος 5ετίας, την στιγμή που υπάρχει μάλιστα και πρόβλεψη σε άρθρο του νομοσχεδίου για αυτεπάγγελτο επαναπροσδιορισμό υποθέσεων «στην πλέον σύντομη διαθέσιμη δικάσιμο» (συμπεριλαμβανομένων και των εκκρεμών στα ειρηνοδικεία υποθέσεων, γιατί οι 1.000 ειρηνοδίκες δεν «ρίχνονται στη μάχη» από το πουθενά, αλλά έχοντας το βάρος του σημαντικού αριθμού υποθέσεων, που εκκρεμούν στα ειρηνοδικεία αυτή τη στιγμή), ώστε να γίνει σωστή και αποτελεσματική κατανομή δικαστικών λειτουργών σε τμήματα πολιτικών υποθέσεων, αναλύσεις και κατανομή αντίστοιχα δικαστικών λειτουργών στην ποινική δικαιοσύνη, ψηφιοποιήση φακέλων ώστε ανά πάσα στιγμή ο δικαστής να έχει πρόσβαση στη δικάσιμό του (αν μιλάμε για επιτάχυνση το έτος 2024 δεν μπορούμε να φανταστούμε δικαστές και εισαγγελείς – όντες επιφορτισμένοι και με πολλά άλλα καθήκοντα - να γυρίζουν απο δικαστήριο σε δικαστήριο για να διαβάζουν την ποινική έδρα τους, η οποία θα εκδικάζεται στο εκάστοτε περιφερειακό πρωτοδικείο), αναδιοργάνωση και κατανομή οργανικών θέσεων γραμματέων (αναλόγως της εμπειρίας τους, ώστε να δουλεύουν και αυτοί γρήγορα) με τρόπο ώστε να είναι αποτελεσματικά στελεχωμένες όλες οι υπηρεσίες (συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών πρωτοδικείων) και να διευκολύνεται η πρόσβαση πολιτών και δικηγόρων σε αυτές, συστημική αποτύπωση όλων των υποθέσεων που θα επαναπροσδιοριστούν αυτεπαγγέλτως, ώστε να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι χωρίς περαιτέρω ταλαιπωρία για την δικάσιμό τους, τροποποιήσεις ΚΠολΔ, ΚΠοιΔικ, ΚΟΔ κλπ. Αυτά και ενδεχομένως άλλα πολλά, που ένας δικαστικός λειτουργός, γνωρίζοντας τις δυσκολίες του επαγγέλματος, επισημαίνει ως σημαντικά και που πράγματι είναι αμφίβολο αν υπάρχει χρόνος, σύστημα και πλάνο για να εφαρμοστούν μέχρι 16.9.2024. Αναμένουμε τις εξελίξεις και ελπίζουμε ότι δεν θα δούμε από 16.9.2024 δικαστές επιφορτισμένους με αυξημένη ύλη (διότι μην ξεχνάμε, όπως προανέφερα και τις εκκρεμείς υποθέσεις στα ειρηνοδικεία, που δεν θα εξαφανιστούν εν μία νυκτί) να γυρνάνε γύρω γύρω από περιφερειακό πρωτοδικείο σε περιφερειακό πρωτοδικείο, κάτι που θα συμβάλει στην μείωση του ήδη περιορισμένου χρόνου τους, τον οποίο πρέπει να αφιερώνουν στην επί της ουσίας μελέτη και επίλυση της κάθε υπόθεσης.