Αρχική Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΔικαιοσύνηςΆρθρο 19 Ενοποίηση των σταδίων γραπτής εξέτασης με τη συμπερίληψη της εξέτασης ξένης γλώσσας – Τροποποίηση άρθρου 19 ν. 4871/2021Σχόλιο του χρήστη Ίωνας | 11 Απριλίου 2024, 17:08
Είναι πολύ ορθά όλα όσα έχουν επισημανθεί σε προηγούμενα σχόλια αναφορικά με την ανάγκη αύξησης του ανώτατου ηλικιακού ορίου εισαγωγής στην ΕΣΔΙ από τα 40 στα 45 έτη. Με την αιφνιδιαστική μείωση του ανώτατου ηλικιακού ορίου εισαγωγής κατά 5 ολόκληρα έτη (από τα 40 στα 45) αφενός εισήχθη απαράδεκτη διάκριση με κριτήριο την ηλικία των υποψηφίων και αφετέρου αρκετοί υποψήφιοι που είχαν καταβάλει κόπο, αφιέρωσαν πολύ χρόνο και επωμίστηκαν το κόστος της δαπανηρής προετοιμασίας αιφνιδιάστηκαν και τέθηκαν εκτός διαγωνισμού μετά από μόλις δύο επιπλέον προσπάθειες που τους δόθηκαν με τη σχετική μεταβατική διάταξη, γεγονός απαράδεκτο και εξοργιστικό! Ωστόσο, μετά λύπης παρατήρησα ότι αντί να επιδιώκεται η εκ νέου αύξηση του ανώτατου ηλικιακού ορίου εισαγωγής από τα 40 στα 45 έτη, όπως ίσχυε και παλαιότερα, πολλοί υποψήφιοι επιλέγουν να σπαταλούν τον πολύτιμο χρόνο και την ενέργεια τους, διαμαρτυρόμενοι συνεχώς για το κατώτατο ηλικιακό όριο εισαγωγής που είναι στα 28 έτη και ισχυριζόμενοι μάλιστα κατά απόλυτο τρόπο ότι αποκλείεται ένας νεότερος ηλικιακά υποψήφιος να έχει την απαιτούμενη εργασιακή εμπειρία, ωριμότητα και συγκρότηση να δικάσει ως αυριανός δικαστής, ότι απλώς παπαγαλίζει νομολογίες κλπ. Τους διαφεύγει βέβαια ότι ένας 30 - 35άρης δικηγόρος ενδέχεται να διαθέτει πολύ μεγαλύτερη δικαστηριακή εμπειρία από έναν 40 - 45άρη που απασχολείται π.χ. σε μία τράπεζα ή που ασκεί συμβουλευτική και όχι μάχιμη δικηγορία με αποτέλεσμα να μην περνάει ούτε έξω από τα δικαστήρια. Η γνώση, η υπευθυνότητα, η κριτική και συνδυαστική νομική σκέψη και η διάθεση για προσφορά σε καμία περίπτωση δεν συναρτώνται με την ηλικία κάποιου αλλά με το ήθος, την παιδεία και τον χαρακτήρα του. Επιπλέον, μία αιφνιδιαστική αύξηση του κατώτατου ηλικιακού ορίου π.χ. από τα 28 στα 35 έτη θα τίναζε στον αέρα την προετοιμασία πάρα πολλών υποψηφίων θέτοντας τους εκτός του διαγωνισμού για αρκετά χρόνια, πράγμα εξίσου άδικο. Ας αφήσουμε λοιπόν στην άκρη την εμπάθεια και την εκδικητική λογική του να προσπαθούν οι μεν να βλάψουν τους δε δια του αιφνιδιαστικού αποκλεισμού τους από τον διαγωνισμό και ας εστιάσουμε στις ουσιαστικές αλλαγές που απαιτούνται για να τονωθεί το κύρος του διαγωνισμού και κυρίως η εμπιστοσύνη των υποψηφίων στη διαφάνεια και το αδιάβλητο αυτού. Σε προηγούμενο σχόλιο αναφέρθηκαν πολύ εύστοχα διάφορα κακώς κείμενα και θολά σημεία του διαγωνισμού όπως π.χ. η αναγραφή μόνο της βαθμολογίας στα γραπτά χωρίς καμία παρατήρηση και η μη ανάρτηση ενδεικτικών απαντήσεων στα θέματα μετά το πέρας του διαγωνισμού, πρακτικές που έχουν σαν αποτέλεσμα να μην δύναται ο υποψήφιος να κατανοήσει τη βαθμολογία που έλαβε το γραπτό του. Επίσης, η μη τήρηση πρακτικών κατά την προφορική εξέταση η οποία μάλιστα καταλαμβάνει το 25% της τελικής βαθμολογίας, ποσοστό αδικαιολόγητα υψηλό ενόψει και του γεγονότος ότι στα προφορικά δεν είναι ποτέ όλες οι ερωτήσεις που τίθενται στους υποψηφίους του ιδίου βαθμού δυσκολίας όπως στα γραπτά, με αποτέλεσμα να παρατηρείται το παράδοξο και ανησυχητικό φαινόμενο ορισμένοι υποψήφιοι που μετά βίας συγκέντρωσαν μέσο όρο 8 στα γραπτά και οριακά πέρασαν στα προφορικά να παθαίνουν κάτι σαν επιφοίτηση του αγίου πνεύματος κατά την προφορική εξέταση, να σκαρφαλώνουν 15 - 25 θέσεις στην οριστική κατάταξη και τελικά να εισάγονται αυτοί και όχι άλλοι υποψήφιοι που έγραψαν π.χ. 10 στα γραπτά, φαινόμενο που εγείρει σοβαρές υπόνοιες και αμφιβολίες για τη σοβαρότητα και τη διαφάνεια του διαγωνισμού. Και πολλά άλλα βέβαια, όπως ενδεικτικά το να μένουν εκτός υποψήφιοι που αρίστευσαν στα νομικά μαθήματα επειδή έλαβαν ανεξήγητα χαμηλή βαθμολογία (κάτω από τη βάση) στη γενική παιδεία λες και πρόκειται για διαγωνισμό φιλολογίας και όχι για διαγωνισμό απευθυνόμενο σε νομικούς κλπ. Ορισμένοι υποψήφιοι όμως αντί να ασχολούνται με αυτά τα σοβαρά ζητήματα αναλώνονται στην ατελείωτη κόντρα για τα ανώτατα και τα κατώτατα ηλικιακά όρια εισαγωγής στην ΕΣΔΙ, αξιώνοντας όχι απλώς να αυξηθεί το ανώτατο ηλικιακό όριο και πάλι από τα 40 στα 45 έτη, αίτημα απολύτως δίκαιο και εύλογο, αλλά και να αποκλειστούν οι νεότεροι ηλικιακά υποψήφιοι με μία αιφνιδιαστική αύξηση του κατώτατου ηλικιακού ορίου για να νιώσουν ότι παίρνουν κάπως το αίμα τους πίσω για την αδικία που υπέστησαν οι ίδιοι λες και γι’ αυτήν ευθύνονται οι νεότεροι συνυποψήφιοι τους και όχι η προηγούμενη ηγεσία του Υπ. Δικαιοσύνης που μείωσε εν μία νυκτί το ανώτατο ηλικιακό όριο κατά 5 ολόκληρα έτη από τα 45 στα 40, όρισε ως προκριματικό και αυτοτελές στάδιο του διαγωνισμού την εξέταση της ξένης γλώσσας, ως σαν να επρόκειτο για διαγωνισμό πρόσληψης μεταφραστών - διερμηνέων και αδιαφορώντας παντελώς για την απίστευτη ταλαιπωρία και το επιπλέον κόστος της διπλής μετάβασης στη Θεσσ/κη για τους περισσότερους υποψηφίους που ζουν σε άλλες πόλεις, έδωσε στο μάθημα της γενικής παιδείας τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας (1) με τα νομικά μαθήματα και εν γένει γελοιοποίησε πλήρως τη διεξαγωγή του πλέον κρίσιμου διαγωνισμού που αποσκοπεί στην επιλογή των μελλοντικών δικαστικών λειτουργών της χώρας. Η επαναφορά δε με το παρόν νομοσχέδιο στο προηγούμενο καθεστώς της εξέτασης της ξένης γλώσσας μαζί με τα νομικά μαθήματα και τη γενική παιδεία σε ενιαίο στάδιο έχει κατ’ αρχήν θετικό πρόσημο αλλά το ορθότερο θα ήταν η ξένη γλώσσα και η γενική παιδεία να μην εξετάζονται καθόλου διότι η εξέταση των συγκεκριμένων μαθημάτων και δη της γενικής παιδείας έχει παρατηρηθεί ότι οδηγεί κάθε χρόνο σε μεγάλες βαθμολογικές αδικίες. Είναι αστείο και συνάμα εξοργιστικό για τους υποψηφίους να εισάγεται κάποιος που έγραψε 8 στα νομικά μαθήματα και 13 στην ξένη γλώσσα και στη γεν. παιδεία και όχι κάποιος άλλος που αρίστευσε στα νομικά μαθήματα αλλά έγραψε χαμηλότερο βαθμό στη γεν. παιδεία και την ξένη γλώσσα. Σε τελική ανάλυση δικαστές ψάχνουμε ή φιλολόγους και μεταφραστές - διερμηνείς; Επιπλέον, η προφορική εξέταση πρέπει άμεσα να επανέλθει στο 15% αντί του 25% που ισχύει εδώ και δύο χρόνια διότι έχουν παρατηρηθεί διάφορα παράδοξα όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω. Τέλος, δέον να αναρτώνται μετά τον διαγωνισμό ενδεικτικές απαντήσεις στα θέματα, επί των γραπτών να σημειώνονται και παρατηρήσεις και όχι μόνο η βαθμολογία, να τηρούνται πρακτικά κατά την προφορική εξέταση και να προβλεφθεί νομοθετικά αρμόδιο όργανο για την υποβολή ενστάσεων, όπως ισχύει και σε άλλους διαγωνισμούς, αφενός για να είναι σε θέση ο εκάστοτε υποψήφιος να βγάλει μία άκρη όταν αιτείται την επίδειξη του γραπτού του και αφετέρου για να διασφαλιστεί η διαφάνεια και το αδιάβλητο του διαγωνισμού. Αν δεν προωθηθούν και ψηφιστούν νομοθετικές μεταβολές προς την κατεύθυνση αυτή, όσο και να ανεβοκατεβαίνουν τα ηλικιακά όρια κάθε λίγο και λιγάκι, τίποτα δεν πρόκειται επί της ουσίας να βελτιωθεί.