Αρχική Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΔικαιοσύνηςΆρθρο 8 Ένταξη στην ειδική επετηρίδα – Βαθμολογική αντιστοιχία – Ένταξη στη γενική επετηρίδαΣχόλιο του χρήστη Ελένη Βερβεροπούλου, ειρηνοδίκης Θεσσαλονίκης | 11 Απριλίου 2024, 18:08
Αναγνωρίζοντας ότι επιχειρείται μια μεγάλη τομή στην ιστορία της δικαιοσύνης με την ‘ενοποίηση’ του πρώτου βαθμού με την κατάργηση των ειρηνοδικών και των ειρηνοδικείων, πρέπει, κατά την άποψή μου, να ληφθούν υπόψη τα κατωτέρω: Από την ερμηνευτική δήλωση του άρθρου 88 του Συντάγματος που ρυθμίζει την ενδεχόμενη ενοποίηση του πρώτου βαθμού, δεν συνάγεται ότι οι ειρηνοδίκες δεν θα εξελίσσονται μετά την ένταξή τους ως πρωτοδίκες. Εξάλλου, το συμπέρασμα αυτό προσκρούει σε συνταγματικές διατάξεις του εσωτερικού δικαίου (εθνικού και ευρωπαϊκού), καθώς, από τη στιγμή που ομιλούμε για ενοποίηση, δηλαδή όλοι οι δικαστές θα έχουν τα ίδια καθήκοντα, είναι αντίθετο με το Σύνταγμα να μην έχουμε και ίδια δικαιώματα. Το επιχείρημα ότι οι ειρηνοδίκες της ειδικής επετηρίδας θα έχουν λιγότερες αρμοδιότητες, επειδή δεν θα συμμετέχουν στα ΜΟΔ ή στο Πολυμελές Πρωτοδικείο, δεν έχει συνταγματικό έρεισμα, δεδομένου ότι, εφόσον πρόκειται για ενοποίηση, ακόμα και η μη συμμετοχή μας στις ανωτέρω συνθέσεις, δεν αναιρεί τον όρο ‘ίδια καθήκοντα’, καθόσον θα επιφορτιζόμαστε με περισσότερα καθήκοντα στα μονομελή, πολιτικά και ποινικά, σε σχέση με τους συναδέλφους μας πρωτοδίκες. Τούτο ισχύει, καθώς το νομοσχέδιο κάνει λόγο για ισομερή κατανομή μεταξύ μας. Η μη εξέλιξη προσκρούει στη γενική αρχή της ισότητας και της μη διάκρισης (άρθρο 4 Σ), όπως και στην αρχή της ίσης μεταχείρισης των δικαστικών λειτουργών (άρθρο 22 Σ), συντελώντας στη δυσμενή διάκρισή μας σε σχέση με τους συναδέλφους μας πρωτοδίκες και μάλιστα η διάκριση αυτή είναι άμεση, καθώς προκύπτει από το γράμμα του νομοσχεδίου. Επίσης, προσκρούει στην αρχή της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των δικαστικών λειτουργών (άρθρο 87 Σ), δοθέντος ότι δεν λαμβάνεται υπόψη το γεγονός ότι οι ειρηνοδίκες είναι ισόβιοι δικαστές, έχουν κριθεί ως προς την επάρκειά τους και συνεχίζουν να κρίνονται από ανώτερους δικαστές κατά τη διάρκεια της θητείας τους, έχουν επιστημονικά προσόντα, έχουν αποκτήσει δικαστηριακή εμπειρία ανάλογη με τα χρόνια υπηρεσίας τους, ενώ επιπλέον συμμετέχουν στην παρακολούθηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων από την ΕΣΔΙ και από άλλους φορείς, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Παραβιάζεται επίσης η έννοια της ‘αρχαιότητας’ (άρθρο 66 παρ. 2 Κ.Ο.Δ.Κ.Δ.Λ.) που είναι συνυφασμένη με τον υπηρεσιακό βίο των δικαστών. Με την αρχαιότητα ρυθμίζονται οι σχέσεις μεταξύ των δικαστικών λειτουργών, οι οποίες με την ενοποίηση είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν. Το αυτό ισχύει και για τη γενική επετηρίδα, όπου με το παρόν νομοσχέδιο δεν αναγνωρίζονται χρόνια προϋπηρεσίας κατά την είσοδο στη γενική επετηρίδα των ειρηνοδικών που θα αξιολογηθούν από το ΑΔΣ του ΑΠ, αλλά εντάσσονται κάτω από τον νεότερο πρωτοδίκη. Συμπληρωματικά, η μη εξέλιξη χειροτερεύει τη θέση των ειρηνοδικών επί της ουσίας, καθώς προωθείται η εσαεί τοποθέτηση των ειρηνοδικών της ειδικής επετηρίδας κάτω από τον νεότερο πρωτοδίκη όχι της σημερινής επετηρίδας, αλλά και της μελλοντικής επετηρίδας, εκείνης δηλαδή που θα δημιουργείται με την είσοδο νέων πρωτοδικών από την σχολή δικαστών. Η χειροτέρευση συνίσταται στο γεγονός ότι οι πρώην ειρηνοδίκες θα επιφορτιστούν με το σύνολο σχεδόν της δικαστηριακής ύλης των πρωτοδικών, χωρίς υπηρεσιακή εξέλιξη, ενώ το επιχείρημα για αύξηση των μισθολογικών απολαβών δεν είναι απολύτως ακριβές, καθώς οι ειρηνοδίκες Α΄ τάξης 24ετίας λαμβάνουμε το μισθό του Εφέτη. Τέλος, η μη εξέλιξη των ειρηνοδικών προσβάλλει το κύρος μας ως δικαστικών λειτουργών και μακροπρόθεσμα προσβάλει το κύρος της δικαιοσύνης, ενώ σκοπός του ενλόγω νομοσχεδίου είναι ο εξορθολογισμός της απονομής της δικαιοσύνης, μίας δικαιοσύνης ταχείας, αλλά ταυτόχρονα ποιοτικής και δίκαιης. Αφαιρούνται με αυτόν τον τρόπο από τους ειρηνοδίκες τα κίνητρα αποδοτικότητας και εξέλιξης, τα οποία είναι συνυφασμένα με την ορθή απονομή της δικαιοσύνης. Συμφωνώ με το σύνολο των από 10-04-2024 προτάσεων του ειρηνοδικείου Θεσσαλονίκης, όπου γίνεται ειδική αναφορά ανά άρθρο του νομοσχεδίου στα σημεία που πρέπει να τροποποιηθούν. Συμφωνώ με την από 10-04-2024 πρόταση τροποποίησης επί του νομοσχεδίου που προτείνουν οι πταισματοδίκες Αφροδίτη Σακελλαροπούλου και Πάνος Βασταρούχας, η οποία είναι στο ίδιο ως άνω πνεύμα, όπου αιτείται ανάλογη υπηρεσιακή αντιμετώπιση με τους συναδέλφους πρωτοδίκες και γίνεται αναφορά στο ρόλο, την εμπειρία και την συμβολή των ειρηνοδικών στην απονομή της δικαιοσύνης