Αρχική Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΔικαιοσύνηςΆρθρο 19 Ενοποίηση των σταδίων γραπτής εξέτασης με τη συμπερίληψη της εξέτασης ξένης γλώσσας – Τροποποίηση άρθρου 19 ν. 4871/2021Σχόλιο του χρήστη Αλέξανδρος Γ. | 13 Απριλίου 2024, 21:48
1. Αύξηση του ανώτατου ηλικιακού ορίου εισαγωγής από τα 40 στα 45. 2. Να μην εξετάζονται σε κανένα στάδιο η ξένη γλώσσα και η γενική παιδεία. Για την ξένη γλώσσα να προσκομίζεται αντίγραφο του σχετικού πιστοποιητικού όπως γίνεται και σε άλλους διαγωνισμούς (ΝΣΚ), η δε νομική παιδεία είναι ένα μάθημα άνευ ουσίας και νοήματος για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Εξέταση δηλαδή αποκλειστικά και μόνο στα νομικά μαθήματα διότι πρόκειται για διαγωνισμό απευθυνόμενο σε καταρτισμένους νομικούς και όχι σε φιλόλογους ή μεταφραστές - διερμηνείς. Με το να εξετάζονται τα μαθήματα αυτά το μόνο που επιτυγχάνεται στο τέλος είναι οι βαθμολογικές αδικίες και η εισαγωγή στην ΕΣΔΙ υποψηφίων που έγραψαν καλή έκθεση ιδεών αλλά οι γνώσεις τους περί τα νομικά βρίσκονται σε μέτριο επίπεδο. Αλήθεια, τέτοιους αυριανούς δικαστικούς και εισαγγελικούς λειτουργούς θέλουμε; 3. Αναγραφή δίπλα από κάθε ερώτημα των μονάδων που αυτό καταλαμβάνει επί του συνόλου καθώς και παρατηρήσεων πάνω στα γραπτά και όχι μόνο της βαθμολογίας. Δεν νοείται να αιτείται ο υποψήφιος μετά το πέρας των εξετάσεων επίδειξη γραπτού και να βλέπει ένα γραπτό άθικτο με μόνη τη βαθμολογία πάνω, χωρίς παρατηρήσεις, υπογραμμίσεις κλπ. Με αυτή την πρακτική που ακολουθείται παγίως από τους διορθωτές έχουν δημιουργηθεί εύλογες υπόνοιες σχετικά με το κατά πόσο διορθώνονται τα γραπτά με την απαιτούμενη σοβαρότητα και υπευθυνότητα και όχι στο γόνατο… Έχει παρατηρηθεί δε, ιδίως κατά τα τελευταία 3 χρόνια, το φαινόμενο απ’ τους περίπου 450 υποψηφίους που γράφουν οι 400 να κόβονται με ανεξήγητα χαμηλές βαθμολογίες (κάτω από τη βάση του 6) με αποτέλεσμα να περνάνε στα προφορικά περίπου 50 υποψήφιοι, όσοι περίπου και οι θέσεις των δικαστών, μετά δε και τα προφορικά να μην κόβεται κανένας αλλά να εισάγονται άπαντες, ακριβώς επειδή οι επιτυχόντες που πέρασαν στο τελικό στάδιο των προφορικών εξετάσεων ήταν ήδη λιγότεροι απ’ τις θέσεις που είχαν προκηρυχθεί… Π.χ. 55 θέσεις δικαστών με βάση την προκήρυξη και στα προφορικά να έχουν περάσει και να εξετάζονται μόλις 50 υποψήφιοι απ’ τους οποίους φυσικά ουδείς κόβεται για να μην μείνουν ακόμη περισσότερες θέσεις ακάλυπτες… Με δύο λόγια προφορική εξέταση για τα μάτια του κόσμου αφού τελικώς όλοι όσοι κατάφεραν να περάσουν σε αυτήν εισάγονται στην ΕΣΔΙ… Το σωστό όμως θα ήταν να περνούν στα προφορικά περισσότεροι υποψήφιοι ώστε αυτά να διεξάγονται κανονικά διότι πρόκειται για αυτοτελές στάδιο του διαγωνισμού με επιτυχόντες και αποτυχόντες. Εάν περνούν κάθε χρόνο στα προφορικά μόνο τόσοι υποψήφιοι όσες και οι θέσεις ή και λιγότεροι με αποτέλεσμα να μην κόβεται κανείς στα προφορικά και τελικώς να εισάγονται άπαντες για ποιο στάδιο μιλάμε; Αν είναι να πηγαίνει έτσι κάθε χρόνο ας καταργηθεί εντελώς το στάδιο των προφορικών εξετάσεων γιατί έχει καταντήσει παρωδία… Σε συνέχεια της παρατήρησης αυτής, δέον να αναφερθεί ότι ο διαγωνισμός της ΕΣΔΙ είναι ο μοναδικός πανελλαδικός διαγωνισμός στον οποίο πολλές χρονιές μένουν αρκετές απ’ τις θέσεις που προκηρύχθηκαν ακάλυπτες εξαιτίας της υπέρμετρα αυστηρής βαθμολόγησης των γραπτών. Τι ακριβώς εξυπηρετεί αυτό; Θέλουμε ή όχι δικαστές; Δεν έχει καμία απολύτως λογική να μην γνωρίζει επί της ουσίας ο υποψήφιος για πόσες θέσεις ακριβώς διαγωνίζεται. Δεν είναι σοβαρό να προβλέπονται στην προκήρυξη π.χ. 55 θέσεις δικαστών και τελικώς να εισάγονται μόλις 40 επειδή μόνο τόσοι πέρασαν στα προφορικά… Δεν συμβαίνει σε κανέναν άλλον διαγωνισμό αυτό το πράγμα… Το επίπεδο δε πολλών εκ των υποψηφίων, δεδομένης της πολυετούς προετοιμασίας τους για τη συμμετοχή τους στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, είναι αναμφίβολα υψηλό, οπότε το να βλέπουμε κάθε χρόνο εμμονικά χαμηλές βαθμολογίες (κάτω από τη βάση) εγείρει πολλά ερωτήματα… 4. Να προβλεφθεί αρμόδιο όργανο για την υποβολή ενστάσεων όπως ισχύει και σε άλλους πανελλαδικούς διαγωνισμούς. 5. Το τελικό στάδιο των προφορικών εξετάσεων να επανέλθει στο 15% από 25% που ισχύει σήμερα. Πέρυσι εισήχθη στην ΕΣΔΙ υποψήφιος που συγκέντρωσε μέσο όρο 8 στα γραπτά και ήταν χαμηλά στην κατάταξη επειδή στα προφορικά έλαβε βαθμολογία 13 με αποτέλεσμα να σκαρφαλώσει πολλές θέσεις και να εκτοπίσει άλλους υποψηφίους που είχαν συγκεντρώσει πολύ υψηλότερο μέσο όρο στα γραπτά (π.χ. 10). Είναι σοβαρά πράγματα αυτά; Δηλαδή κάθεται ένας υποψήφιος να διαβάζει νυχθημερόν και να κάνει δαπανηρή φροντιστηριακή προετοιμασία επί 2 και πλέον έτη προκειμένου να συγκεντρώσει μία υψηλή βαθμολογία στα γραπτά για να έρθει μετά στα προφορικά ο κύριος ή η κυρία από τη θέση 50 και να τον βγάλει εκτός; Έχουν όλες οι ερωτήσεις που τίθενται στους υποψηφίους στα προφορικά την ίδια βαρύτητα και δεν είναι και θέμα τύχης το πόσο βατές ή μη ερωτήσεις θα τεθούν στον καθένα; Αυτός ο οποίος συγκέντρωσε έναν υψηλό μέσο όρο στα γραπτά, της τάξεως π.χ. του 10 - 11, διαγωνίστηκε συνεχόμενα επί 3 ή 6 ημέρες (αν δίνει σε όλες τις κατευθύνσεις που είναι και το πιο σύνηθες) στα ίδια ακριβώς θέματα με τους συνυποψηφίους του και με καλυμμένα τα στοιχεία του στο τετράδιο των απαντήσεων. Αυτός όμως που συγκέντρωσε μέσο όρο π.χ. 8 στα γραπτά και 12 στα προφορικά υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να βαθμολογήθηκε τόσο υψηλότερα στα προφορικά συγκριτικά με τα γραπτά επειδή απλώς του έπεσαν ερωτήσεις που έτυχε να γνωρίζει τις απαντήσεις τους και όχι επειδή είναι όντως τόσο υψηλό το επίπεδο των νομικών του γνώσεων. Η δε προφορική εξέταση διαρκεί περίπου 1,5 ώρα ανά αλφαβητική ομάδα εξεταζομένων και όχι 6 ημέρες όπως η γραπτή οπότε είναι γελοίο και εξοργιστικό να εισάγεται στο τέλος αυτός που απέδωσε καλύτερα στα προφορικά αντί για εκείνον που απέδωσε καλύτερα στα γραπτά. Ας σημειωθεί εδώ και το γεγονός ότι στα γραπτά τα στοιχεία του κάθε υποψηφίου καλύπτονται με ταινία ενώ στα προφορικά όλα είναι φανερά οπότε πολλά θα μπορούσε να υποθέσει κανείς βλέποντας κάποιους/ες να σκαρφαλώνουν από το 8 των γραπτών στο 13 μετά στα προφορικά… 6. Απομαγνητοφώνηση της προφορικής εξέτασης ή τήρηση πρακτικών ώστε να μπορεί να λάβει αντίγραφο ο υποψήφιος και να υπόκειται σε έλεγχο η όλη δια/σία μήπως και εκλείψουν φαινόμενα όπως αυτά που αναφέρθηκαν αμέσως παραπάνω τα οποία πλήττουν σοβαρά τόσο το κύρος του διαγωνισμού όσο και την εμπιστοσύνη των υποψηφίων στη διαφάνεια και το αδιάβλητο αυτού.