Αρχική Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΔικαιοσύνηςΆρθρο 14 Μεταβατικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΝΙΚΟΣ. Α | 14 Απριλίου 2024, 18:21
Κάνοντας ανάγνωση της παραγράφου 2 του άρθρου 14 του σχεδίου νόμου (μεταβατικές διατάξεις), θα ήθελα να κάνω κάποιες επισημάνσεις, διότι κατά την άποψή μου, η διάταξή αυτή, μετά την ενοποίηση δημιουργεί άνιση μεταχείριση των νυν υπηρετούντων πταισματοδικών στα Ειδικά Πταισματοδικεία σε σχέση με τους λοιπούς συναδέλφους τους Ειρηνοδίκες, Πρωτοδίκες αλλά και ανακριτές. Συγκεκριμένα από την εμπειρία μας, όσοι υπηρετούμε στο Ειρηνοδικείο Αθηνών, γνωρίζουμε ότι η θέση του πταισματοδίκη, αποτελεί ένα λειτούργημα, που έχει πολύ πιο αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας σε σχέση με του Ειρηνοδίκη. Συγκεκριμένα οι περισσότεροι Ειρηνοδίκες επιθυμούμε, με την πάροδο του χρόνου, να διοριστούμε στη θέση του πταισματοδίκη για τους ακόλουθους λόγους: 1) Έχει καθιερωθεί εθιμικά μεν αλλά κακώς κατά τη γνώμη μου, οι πταισματοδίκες να είναι αποκλειστικής απασχόλησης, αφού δεν χρεώνονται αστικές υποθέσεις αλλά και δεν ανεβαίνουν σε συνθέσεις Τριμελών Πλημμελειοδικείων, μολονότι το άρθρο 31 ΚΠΔ δεν ορίζει κάτι τέτοιο. 2) Πρόκειται για μία θέση, που σε αντίθεση με του ανακριτή, διενεργούνται απλές διαβιβαστικές ενέργειες κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας, χωρίς να μπορούν οι πταισματοδίκες να τελέσουν και αυτοτελώς ανακριτικές πράξεις, όπως οι ανακριτές, οι οποίοι εκδίδουν εντάλματα σύλλυψης, έρευνας, διατάσσουν πραγματογνωμοσύνες κλπ. Επίσης είναι γνωστό ότι αυτές τις διαβιβαστικές ενέργειες τις συντάσσουν κατά κανόνα οι γραμματείς και οι πταισματοδίκες απλώς τις υπογράφουν, έχοντας καθαρά εποπτικό ρόλο. 3) Επιπρόσθετα δεν επιβαρύνονται με βουλεύματα, όπως οι ανακριτές 4) Παίρνουν καταθέσεις από τους μάρτυρες, τις οποίες σπανίως γράφουν σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, διότι κατά κανόνα οι μάρτυρες τις φέρνουν ήδη γραμμένες και απλώς ζητούν από το μάρτυρα να επιβεβαιώσει το περιεχόμενο της κατάθεσης και να υπογράψει. 5) Οι έρευνες στις οποίες προβαίνουν, όταν δεν πηγαίνουν οι εισαγγελείς ανέρχονται σε συχνότητα μία φορά στις 10 ημέρες περίπου. 6) Τέλος λόγω των χαλαρών καθηκόντων τους, μπορούν να απουσιάζουν από την υπηρεσία τους 1 φορά τη βδομάδα αλλά και να έχουν χαλαρό ωράριο, αφού οι περισσότερες ενέργειες γίνονται από τους γραμματείς. Μάλιστα μέχρι πρόσφατα δεν είχαν συγκεκριμένη θητεία. Χωρίς να υποτιμώ τη δουλειά των συναδέλφων, διότι σε κάθε περίπτωση θα πρέπει κάθε μέρα σχεδόν να είναι στα γραφεία τους, πρόκειται για μία χαλαρή υπηρεσία, γι αυτό άλλωστε στο μέλλον τα καθήκοντά τους θα ανατεθούν στη δικαστική αστυνομία, ώστε να απελευθερωθούν περισσότερες θέσεις δικαστών, που θα βοηθήσουν στην ταχύτερη απονομή δικαιοσύνης. Σε αντίθετη με την αρχική διατύπωση του νομοσχεδίου, που όριζε ότι οι πταισματοδίκες θα αποχωρήσουν από την υπηρεσία τους μόλις διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις που μέχρι τώρα έχουν αναλάβει, γεγονός που σήμαινε ότι μέσα σε μερικούς μήνες, άλλοι συνάδελφοι τους θα έπαιρναν τις θέσεις τους, με τη νέα διατύπωση ορίζεται α) ότι οι νυν υπηρετούντες πταισματοδίκες θα παραμείνουν στα καθήκοντά τους, αποκλείοντας έτσι νυν ειρηνοδίκες, που επιθυμούν να υπηρετήσουν ως πταισματοδίκες αλλά και πρωτοδίκες και ανακριτές, που ενδιαφέρονται για την ίδια θέση και β) ότι η θητεία τους θα είναι τριετής αντί για μονοετής το ανώτερο, σύμφωνα με την παλαιά διατύπωση. Η ρύθμισή αυτή ωστόσο κατά την άποψή μου είναι όχι μόνο άδικη προς τους υπόλοιπους συναδέλφους τους του πρώτου βαθμού αλλά δημιουργεί και ανισότητες ταυτόχρονα. Ειδικότερα με την ενοποίηση, που όλοι οι δικαστές του πρώτου βαθμού θα αναλάβουν βαριά καθήκοντα, δεν γίνεται μία κατηγορία των πταισματοδικών εν προκειμένω να δουλεύουν λιγότερα και ταυτόχρονα να παίρνουν τον ίδιο μισθό με τους υπόλοιπους, αφού πλέον θα υπάρχει πλήρης μισθολογική εξίσωση. Η υπηρεσία των πταισματοδικών ως αποκλειστικής απασχόλησης και μάλιστα επί μία τριετία αδικεί, κατά τα ανωτέρω αναφερόμενα τις ακόλουθες κατηγορίες: Α) Εμάς τους νυν Ειρηνοδίκες, που θέλουμε επίσης να διοριστούμε προανακριτές για τους προαναφερόμενους λόγους και θα επιβαρυνόμαστε μετά την ενοποίηση με αστικές αλλά και ποινικές υποθέσεις. Β) Τους νυν Πρωτοδίκες, που αποκλείονται από το διορισμό τους ως προανακριτές, που επίσης επιβαρύνονται με πολλές και δύσκολες αστικές και ποινικές υποθέσεις και θα ήθελαν να γίνουν προανακριτές και τέλος Γ) Τους νυν ανακριτές, που πιθανόν να θελουν κι εκείνοι να υπηρετήσουν σε μία πιο χαλαρή θέση, αφού ήδη είναι επιβαρυμένοι σύμφωνα με όσα προεκτέθηκαν. Κατ’ ουσίαν η ρύθμιση αυτή προβλέπει άνιση κατανομή καθηκόντων ανάμεσα σε δικαστικούς λειτουργούς, που αμείβονται ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Συμπερασματικά οι λύσεις που έχω να προτείνω είναι οι ακόλουθες: 1) Για όσα διάστημα λειτουργούν τα προανακριτικά γραφεία, μέχρι την ίδρυση δικαστικής αστυνομίας, να ανατεθούν τα καθήκοντα του προνακριτή σε νυν Ειρηνοδίκες, Πρωτοδίκες ή ανακριτές σε ποσόστωση, αφού οι κατηγορίες αυτές δεν είχαν ποτέ την ευκαιρία να υπηρετήσουν σε αυτή τη θέση. 2) Θεωρώ άλλωστε ότι οι θέσεις των προανακριτών θα πρέπει να μειωθούν , με καθαρά εποπτικό ρόλο των προανακριτών, όπως συνέβαινε παλαιότερα με τις διεξαγωγές αποδείξεων, όπου λίγοι δικαστές επόπτευαν όλη τη διαδικασία και ταυτόχρονα αναλάμβαναν κι άλλα καθήκοντα. Δεν μπορεί κάθε χρόνο να μειώνονται τα γραφεία γενικών και ειδικών ανακριτών, να έχουν μείνει στο Πρωτοδικείο Αθήνας, 31 ανακριτικά γραφεία και ταυτόχρονα να λειτουργεί ίσος αριθμός 31 προανακριτικών γραφείων. Είναι δυσανάλογο με το φόρτο της εργασίας των τελευταίων. 3) Αν παραμείνουν οι νυν πταισματοδίκες, να οριστεί συντομότερος χρόνος θητείας τους, που σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το έτος, ώστε να διεκπεραιώσουν τις πολύ επείγουσες υποθέσεις. 4) Σε κάθε περίπτωση είτε αναλάβουν οι νυν πταισματοδίκες καθήκοντα προανακριτή είτε οι Πρωτοδίκες, νυν Ειρηνοδίκες και Ανακριτές, θα πρέπει να έχουν σύντομη θητεία αλλά και να είναι μερικής απασχόλησης. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι θα πρέπει να παίρνουν και κάποιες αστικές υποθέσεις (μονομελών συνθέσεων), λιγότερες από τους υπόλοιπους Ειρηνοδίκες και Πρωτοδίκες, διότι ταυτόχρονα θα πρέπει να στελεχώνουν τα προανακριτικά τους γραφεία αλλά και να συμμετέχουν σε Τριμελείς συνθέσεις Πλημμελειοδικείων, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί ποτέ. Ευχαριστώ εκ των προτέρων για τον χρόνο, που θα αφιερώσετε για την ανάγνωση των απόψεών μας και συγχαρητήρια για το μέχρι τώρα έργο σας.