Αρχική Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΔικαιοσύνηςΆρθρο 8 Ένταξη στην ειδική επετηρίδα – Βαθμολογική αντιστοιχία – Ένταξη στη γενική επετηρίδαΣχόλιο του χρήστη Η.Ε.Γ Ειρηνοδίκης | 16 Απριλίου 2024, 19:57
Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, δυστυχώς δεν κινούνται προς το σκοπό της ουσιαστικής ενοποίησης του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας της πολιτικής Δικαιοσύνης, καθώς κατατείνουν σε άνιση μεταχείριση δημοσίων λειτουργών. Ειδικότερα, εγείρονται ζητήματα αντισυνταγματικότητας αναφορικά με το άρθρο 8 παρ. 2 καθώς Ειρηνοδίκες εντασσόμενοι στη γενική επετηρίδα τοποθετούνται πάντα μετά τον τελευταίο Πρωτοδίκη κατά τον χρόνο ένταξής τους, κατά παράβαση του Συντάγματος αλλά και του Ενωσιακού Δικαίου. Με τον τρόπο αυτό, δεν αναγνωρίζονται τα μέχρι τώρα χρόνια προϋπηρεσίας των Ειρηνοδικών, ούτε όμως εναλλακτικά εκείνα ως Πρωτοδίκες της ειδικής επετηρίδας για το διάστημα που θα ασκούν αυτά μέχρι την ένταξή τους στη γενική. Συνεπώς, η ρύθμιση για την ένταξη στη γενική επετηρίδα θα πρέπει να προβλεφθεί να γίνεται ανά έτος και να λαμβάνει υπόψη τη προγενέστερη υπηρεσία των Ειρηνοδικών, αν όχι όλη, έστω ένα τμήμα της, ώστε να μην απαξιώνεται το έργο των συγκεκριμένων λειτουργών. Διαφορετικά, η ένταξη στη γενική επετηρίδα θα πρέπει να προβλέπεται να γίνεται με προσμέτρηση των ετών υπηρεσίας ως πρωτόδικη της ειδικής επετηρίδας, από την έναρξη ισχύος του νόμου. Ομοίως, προβληματική είναι η ρύθμιση αναφορικά με τους δόκιμους Ειρηνοδίκες και τους σπουδαστές της Εσδι, για τους οποίους προβλέπεται άμεση ένταξη στη γενική επετηρίδα, άρα και ιεραρχικό προβάδισμα απέναντι σε Ειρηνοδίκες με πολλά έτη εμπειρίας παρόλο που στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου γίνεται αναφορά στη «διατήρηση του κεκτημένου κάθε επετηρίδας». Εφόσον, υπό τα ισχύοντα δεδομένα, η ρύθμιση του νομοσχεδίου προβλέπει τη μη εμβόλιμη ένταξη στην επετηρίδα των πρωτοδικών, αλλά την τοποθέτηση κάτω από τον τελευταίο πρωτοδίκη, δεν γίνεται κατανοητό γιατί δεν αντιμετωπίζεται με τον ίδιο τρόπο και η σειρά αρχαιότητας των ειρηνοδικών! Ομοίως, η τήρηση εσαεί ειδικής επετηρίδας χωρίς καμία περαιτέρω εξέλιξη των Δικαστών που παραμένουν σε αυτή εγείρει ζητήματα αντισυνταγματικότητας, καθώς καλούνται να ασκούν ίδια καθήκοντα με τους Δικαστές της γενικής, χωρίς όμως να τους αναγνωρίζονται τα ίδια δικαιώματα και δυνατότητες εξέλιξης, έστω έως τον βαθμό του Προέδρου Πρωτοδικών. Ειδική μνεία πρέπει να γίνει και για τους Ειρηνοδίκες ηλικίας 40-45 ετών που αυτή τη στιγμή έχουν 10-12 έτη εμπειρίας και οι οποίοι με την προβλεπόμενη ρύθμιση του Υπουργείου αναφορικά με την περιορισμένη (χρονικά και αριθμητικά) ένταξη τους στη γενική επετηρίδα, αφενός δεν αναμένεται άμεσα να ενταχθούν σε αυτή, αφετέρου η μη αναγνώριση των ετών (ή μέρους αυτών) προϋπηρεσίας τους σε συνδυασμό και με τον χρόνο που απαιτείται για την προαγωγή στον επόμενο βαθμό, τους στερεί τη δυνατότητα βαθμολογικής εξέλιξης, αναγκάζοντας τους ουσιαστικά σε αμφότερες τις επετηρίδες (γενική/ειδική) να ασκούν τα ίδια καθήκοντα. Ακόμη, πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι η ένταξη ενός Ειρηνοδίκη από την ειδική στη γενική επετηρίδα θα πρέπει να γίνεται με διατήρηση της οργανικής του θέσης μέχρι την προαγωγή του στον επόμενο βαθμό, ενόψει ότι σε αμφότερες τις επετηρίδες διατηρεί τον ίδιο βαθμό, ήτοι του Πρωτοδίκη, ασκεί τα ίδια καθήκοντα και η ένταξη δεν αποτελεί προαγωγή ούτε μετάταξη. Τέλος, οι προτάσεις του Ειρηνοδικείου Θεσσαλονίκης κινούνται στη σωστή κατεύθυνση για μια πιο δίκαιη και ουσιαστική ενοποίηση.