• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΘΗΒΩΝ' | 17 Απριλίου 2024, 10:21

    Mε το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο και συγκεκριμένα με το Α΄ μέρος αυτού σκοπείται η επιτάχυνση της έκδοσης των δικαστικών αποφάσεων στην Ελλάδα .Η κοινή λογική θα περίμενε το εν λόγω σχέδιο νόμου να εστιάζει στις δικαστικές εκείνες περιφέρειες που εμφανίζουν καθυστερήσεις και να επικεντρώνεται στην υϊοθέτηση όλων εκείνων των πολιτικών, μέτρων και αλλαγών που θα μετριάσουν το πρόβλημα και θα επιταχύνουν τον προσδιορισμό των υποθέσεων και την έκδοση των δικαστικών αποφάσεων. Επίσης, θα περίμενε κανείς οι ήδη υφιστάμενες κτιριακές και άλλες υλικοτεχνικές υποδομές να αξιοποιηθούν στο έπακρο ώστε άμεσα να διαφαίνονται αποτελέσματα και όπου υπάρχει ανάγκη για νέες υποδομές αυτές να καταγραφούν , να σχεδιαστούν με ακρίβεια και να δρομολογηθούν έχοντας κατά νου ότι δε μπορούν να αποδώσουν βραχυπρόθεσμα αλλά μακροπρόθεσμα και δη μετά από αρκετά χρόνια. Επίσης, θα αναμενόταν στις άμεσες προτεραιότητες της μεταρρύθμισης να είναι η κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων Δικαστών και Δικαστικών Γραμματέων, ώστε να αντιμετωπιστεί η σοβαρότατη υπο-στελέχωση που υφίσταται αυτή τη στιγμή και που έχει επισημανθεί από διάφορους Διεθνείς Οργανισμούς στο πλαίσιο αξιολογήσεων της Χώρας. Αντί όλων των παραπάνω το σχέδιο νόμου φαίνεται ότι προχωράει σε ένα σχέδιο που αντί να αγγίξει την βαρύτατα νοσούσα περιφέρεια Αθηνών , προχωρά σε σαρωτικές αλλαγές στην περιφέρεια η οποία δεν αντιμετωπίζει προβλήματα καθυστέρησης ούτε προσδιορισμού ούτε έκδοσης πολιτικών αλλά και ποινικών αποφάσεων. Αυτή η αστοχία και θα μετρηθεί και θα αποτιμηθεί κατά την αξιολόγηση αυτής της δημόσιας πολιτικής και αυτοί που την υϊοθέτησαν θα κληθούν να εξηγήσουν στο Ταμείο Ανάκαμψης τί δεν πήγε καλά και θα είναι υπεύθυνοι για τις κυρώσεις που θα μας επιβληθούν. Κυρίως όμως και πρωτίστως για το κύρος της Χώρας το οποίο θα τρωθεί ξανά ενώ το μήνυμα που οι αγορές θα λάβουν είναι ότι μετά από τόσα μνημόνια, θυσίες και αιμορραγία του ελληνικού λαού, μετά από όσα υπέστημεν κατά τους χαλεπούς εκείνους καιρούς , δεν μάθαμε απολύτως τίποτα, ούτε είμαστε αξιόπιστη δικαιοδοσία όπου κάποιος αξίζει να επενδύσει. Είναι απορίας άξιο πως δικαστικά μέγαρα με μεγάλο αριθμό αιθουσών όπου θα μπορούσαν να δικάζουν ταυτόχρονα πολλοί δικαστικοί σχηματισμοί συμβάλλοντας τα μέγιστα στην επιτάχυνση, αντί να αξιοποιούνται στο έπακρο, καταδικάζονται σε μαρασμό. Τρανό παράδειγμα το Δικαστικό Μέγαρο του Πρωτοδικείου Θηβών με οκτώ (8) αίθουσες ακροατηρίων, παύει de facto να συνιστά οργανική μονάδα αφού χάνει τις οργανικές θέσεις Δικαστών, Εισαγγελέων και Δικαστικών Υπαλλήλων και προφανώς αδρανοποιείται αντί να αποτελεί ατμομηχανή της μεταρρύθμισης. Είναι επίσης εξόχως ανορθολογικό και δυσλειτουργικό το γεγονός ότι, εν μία νυκτί και βιαίως, χαράσσονται εκ νέου τα γεωγραφικά όρια κάποιων πρωτοδειακών περιφερειών. Αυτό γίνεται αυθαιρέτως και χωρίς να λαμβάνεται υπ’όψη ούτε η απόσταση ούτε το πλέγμα των ιδιαιτεροτήτων που ο ν.4938/2022 στα άρθρα 2 και 22 αναγνωρίζει ως προαπαιτούμενα για τέτοιου τύπου μεταρρυθμίσεις. Xαρακτηριστικό παράδειγμα και πάλι αυτό της πρωτοδειακής περιφέρειας Θηβών από την οποία βιαίως με το άρθρο 6 του νομοσχεδίου αφαιρείται ως τοπική αρμοδιότητα η Δημοτική Ενότητα Θεσπιέων ( Μαυρομμάτι, Θεσπιές, Λεοντάρι, Άσκρη και Νεοχώρι) αλλά και η Δημοτική Ενότητα Ακραιφνίας (Ακραίφνιο, Κάστρο, Κόκκινο και Νέο Κόκκινο) και οι Ερυθρές Αττικής (που απέχουν μόλις 13 χλμ από τη Θήβα). Επίσης δεν νοείται στη Περιφερειακή Ενότητα Βοιωτίας να υπάρχει συντρέχουσα αρμοδιότητα. Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι το ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΘΗΒΩΝ υπέστη ακρωτηριασμό ώστε να ‘χωρέσει΄ στον μοντέλο και να υποβιβαστεί σε παράλληλο πρωτοδικείο παρότι όλα του τα αντικειμενικά χαρακτηριστικά, το κατηγοριοποιούν ως το κεντρικό πρωτοδικείο της Βοιωτίας. Εφόσον η Κυβέρνηση παρέβλεψε την διαμορφωμένη πραγματικότητα της Περιφερειακής Ενότητας Βοιωτίας και το υφιστάμενο δίπολο Θήβας- Λιβαδειάς το οποίο διαμορφώθηκε λόγω των ιδιαιτεροτήτων αυτής και το οποίο μέχρι σήμερα είναι πλήρως λειτουργικό, τουλάχιστον θα έπρεπε να λάβει υπ’όψη της και να συνυπολογίσει ότι : 1) το ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΘΗΒΩΝ εξυπηρετεί μεγαλύτερο πληθυσμό κατοίκων και να πέραν των κατοίκων να λάβει υπ’όψη και των πληθυσμό των εργαζομένων στις δυο βιομηχανικές ζώνες (ΒΙΠΕ Οινοφύτων και Θίσβης) που προστρέχουν εδώ ζητώντας τον φυσικό τους δικαστή. 2) το ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΘΗΒΩΝ επιλαμβάνεται των υποθέσεων που αφορούν στα δύο Σωφρονιστικά Καταστήματα αρμοδιότητάς της (τις μεγαλύτερες γυναικείες φυλακές της Χώρας και το ΚΑΤΚ Ελεώνα). Τα προτεινόμενα κριτήρια συγχωνεύσεων πρωτοδικείων ΑΠΟΚΛΕΙΟΥΝ ΤΙΣ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ όπου υπάρχουν φυλακές, για λόγους ευνόητους (δημόσια ασφάλεια). 3) το πλήθος των μεταγωγών από και πίσω στα Σωφρονιστικά Κκαταστήματα, που ειδικά μετά την θέση σε ισχύ των τροποποιημένων ΠΚ και ΚΠΔ θα αυξηθεί έτι περαιτέρω. 4) τις δυο Ελεγχόμενες Δομές Προσωρινής Φιλοξενίας Αιτούντων Άσυλο αρμοδιότητας Πρωτοδικείου Θηβών με τις συνέπειες που αυτές συνεπάγονται ως προς την δικαστική ύλη και την εν γένει λειτουργία του. 5) την κτιριακή υποδομή δεδομένου του ότι το ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΜΕΓΑΡΟ ΘΗΒΩΝ είναι ένα σύγχρονο κτίριο με έτος εγκατάστασης το 1998 και έχει έκταση 8552μ2, επιτηρείται δε από σύγχρονο σύστημα με κάμερες. Διαθέτει οκτώ (8) αίθουσες ακροατηρίων πλήρως εξοπλισμένες, γραφεία διασκέψεων, ξεχωριστά ευρύχωρα γραφεία για κάθε Δικαστή (τα οποία, όταν χρειασθεί, μπορούν να φιλοξενήσουν το διπλάσιο αριθμό δικαστών από τους ήδη υπηρετούντες διασφαλίζοντας ότι οι Δικαστές θα μπορούν να αφοσιωθούν άμεσα στο δικαιοδοτικό τους ρόλο και να στηρίξουν την διαδικασία επιτάχυνσης), αρχείο σε ξεχωριστό ειδικά διαμορφωμένο χώρο με πυρασφάλεια και πυρόσβεση, ξεχωριστό χώρο για την φύλαξη των πειστηρίων της υπηρεσίας, ειδικά διαμορφωμένα κρατητήρια, υπόγειο χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων και τεράστιο υπαίθριο χώρο στάθμευσης για τους δικηγόρους και τους πολίτες, διευκολύνοντας την ακώλυτη πρόσβαση όλων. Κατόπιν αυτών, είτε θα έπρεπε στην Περιφερειακή Ενότητα Βοιωτίας και στις άλλες Περιφερειακές Ενότητας με ανάλογα χαρακτηριστικά, να προβλεφθεί η λειτουργία αυτόνομων/αυτοδιοικούμενων πρωτοδικείων είτε αν έπρεπε οπωσδήποτε να επιλεγεί ένα ως κεντρικό, αυτό θα έπρεπε να είναι αυτό που συγκεντρώνει τις προδιαγραφές των άρθρων 2 και 22 του ν.4938/2022, ωστόσο χωρίς να αγγίζεται η αυτοδιοίκηση και των χαρακτηρισμένων ως παράλληλων Πρωτοδικείων. Συνοψίζοντας, η μόνη βιώσιμη και ορθολογική επιλογή για την μεταρρύθμιση είναι τα παράλληλα πρωτοδικεία στο σύνολο τους να διατηρήσουν την διοικητική αυτοτέλεια και τις οργανικές θέσεις των δικαστικών υπαλλήλων . Σε περίπτωση δε καταργηθέντος Ειρηνοδικείου-Πταισματοδικείου, πρωτοδειακής περιφέρειας παράλληλου πρωτοδικείου, οι οργανικές θέσεις των δικαστικών υπαλλήλων θα έπρεπε να μεταφερθούν στο παράλληλο πρωτοδικείο. Εάν, τα εποικοδομητικά και καλόπιστα σχόλια των φορέων και των τοπικών κοινωνιών που αγνοήθηκαν σε όλα τα στάδια προετοιμασίας του παρόντος νομοσχεδίου δεν ληφθούν ούτε τώρα, την ύστατη στιγμή υπ’όψη έχουμε κάθε δικαίωμα να υποθέσουμε ότι η Κυβέρνηση δεν ενδιαφέρεται για την επιτάχυνση αλλά για κάτι άλλο που προσεχώς θα διαπιστώσουμε. Μεταρρύθμιση χωρίς συστράτευση των εμπλεκομένων ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ