• Σχόλιο του χρήστη 'Ειρηνοδίκης' | 17 Απριλίου 2024, 11:43

    Νομίζω ότι δεν έχουν αξιολογηθεί καθόλου τα κόστη και η πραγματική επιπρόσθετη καθυστέρηση που θα δημιουργείται από την εκτέλεση καθηκόντων ποινικού δικαίου από τα περιφερειακά πρωτοδικεία. Τα βασικά ερωτήματα που προκύπτουν είναι: Α) που θα τηρούνται οι δικογραφίες που θα δικάζονται στα περιφερειακά Μονομελή όταν εξ του νόμου επιβάλλεται να βρίσκονται στην Εισαγγελία, της οποίας η έδρα θα είναι στα Κεντρικά Πρωτοδικεία; με βάση ποια λογική εξυπηρετείται ο πολίτης, ο δικηγόρος, ή η ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης, όταν τη μια μέρα η δικογραφία θα βρίσκεται στο κεντρικό, που σημαίνει ότι όλοι θα πρέπει να μεταβαίνουν εκεί για την εξυπηρέτησή τους, τη μελέτη της, την χορήγηση αντιγράφων, τις δηλώσεις παράστασης πολιτικής αγωγής κτλ, και την επόμενη θα πρέπει ως δια μαγείας, ένα πινάκιο 60-70-80 δικογραφιών να μεταφερθεί υπηρεσιακά αλλού; Ποιός θα φέρει το βάρος και την ευθύνη εάν χαθεί μια δικογραφία "στο δρόμο"; Β) με ποιον τρόπο εξυπηρετείται η ταχύτητα απονομής, ο πολίτης, ο δικηγόρος και η δικαιοσύνη εν γένει, από την εκτέλεση προανακριτικών καθηκόντων στα περιφερειακά πρωτοδικεία που ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ αυτοτελές προανακριτικό τμήμα, όταν οι Δικαστές του Κεντρικού Πρωτοδικείου (οι οποίοι θα πρέπει αν μεταβαίνουν στο περιφερειακό για προανάκριση, καθόσον δεν θα υπάρχει ειδικός πρώην πταισματοδίκης), θα ορίζονται ανά μήνα, με ποιον τρόπο θα περατώνονται προανακρίσεις που απαιτούν πολυήμερες απολογίες, πολλαπλή λήψη μαρτυρικών καταθέσεων κτλ; Είναι δυνατόν τον ένα μήνα να εκτελεί ένας δικαστής προανάκριση και τον άλλο διαφορετικός; Και πώς θα περαιώνονται οι δικογραφίες; Προφανώς με τεράστια καθυστέρηση διότι προκειμένου να ολοκληρωθεί η προανάκριση θα περιμένουν όλοι το πότε θα ξαναέχει ο ίδιος Δικαστής υπηρεσία στο Περιφερειακό. Ουσιαστική επιτάχυνση, πράγματι... Επιπροσθέτως, έχουν ήδη κατατεθεί απόψεις στη δημόσια διαβούλευση περί της ανάγκης θέσπισης προανακριτικών τμημάτων σε εξαιρετικά περιορισμένα περιφερειακά πρωτοδικεία, λόγω της πραγματικής ιδιαιτερότητας της γεωγραφικής τους θέσης και της αδυναμίας μετάβασης εναλλάξ των δικαστικών λειτουργών των υπηρετούντων στο Κεντρικό Πρωτοδικείο εξαιτίας του κόστους που αυτό συνεπάγεται (βλ. απόφαση Ειρηνοδικών Ειρηνοδικείων Λέσβου και Λήμνου), όπου προφανώς θα πρέπει να υπάρξει ρητή πρόβλεψη για δυνατότητα εθελούσιας παραμονής του ήδη Υπηρετούντος Δικαστικού Λειτουργού. Για όλους τους παραπάνω λόγους, προτείνεται η αναδιατύπωση του άρθρου 5 ως εξής: Αρθ.5 Καθ’ υλην αρμοδιότητα των εδρών των πρωτοδικείων « 1. Οι κεντρικές και παράλληλες έδρες των Πρωτοδικείων διατηρούν πλήρη καθ’ ύλην αρμοδιότητα. Οι προανακρίσεις διενεργούνται από προανακριτικά τμήματα με αρμοδιότητα αντίστοιχη των πταισματοδικείων που ανήκαν στα καταργούμενα ειρηνοδικεία. 2. Στην καθ’υλην αρμοδιότητα των περιφερειακών εδρών των πρωτοδικείων ανήκουν η εκδίκαση πολιτικών υποθέσεων αρμοδιότητας μονομελούς πρωτοδικείου. Η προανάκριση διενεργείται πάντοτε στην κεντρική έδρα του Δικαστηρίου από τον ειδικό προανακριτή όπου υπάρχει, εκτός των ρητώς θεσπιζόμενων εξαιρέσεων της επόμενης παραγράφου. 3. Στις περιφερειακές έδρες Λήμνου [.. κτλ..], η προανάκριση διεξάγεται στην έδρα τους, από τον διορισμένο στο οικείο περιφερειακό Δικαστήριο Δικαστή.».