Αρχική Ενοποίηση του πρώτου βαθμού δικαιοδοσίας, χωροταξική αναδιάρθρωση των δικαστηρίων της πολιτικής και ποινικής δικαιοσύνης και λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου ΔικαιοσύνηςΆρθρο 8 Ένταξη στην ειδική επετηρίδα – Βαθμολογική αντιστοιχία – Ένταξη στη γενική επετηρίδαΣχόλιο του χρήστη Ε.Κ. ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΗΣ | 17 Απριλίου 2024, 16:31
Η διάταξη του άρθρου 8 είναι αντίθετη στην αρχή της ίσης μεταχείρισης εργαζομένων, όπως η αρχή αυτή προβλέπεται στο Σύνταγμα αλλά και σε πληθώρα διατάξεων του Ευρωπαϊκού Δικαίου και της ΕΣΔΑ. Συνιστά ταυτοχρόνως προσβολή του δικαιώματος στην προσωπικότητα εκάστου των Ειρηνοδικών, έκφανση της οποίας αποτελεί και η προσδοκία στην δίκαιη επαγγελματική και υπηρεσιακή αντιμετώπιση και εξέλιξη. Περαιτέρω, η πρόβλεψη στο σχέδιο νόμου να μη δίδεται καμία δυνατότητα εξέλιξης στους πρωτοδίκες της ειδικής επετηρίδας, ούτε καν στο βαθμό του Προέδρου Πρωτοδικών, ενώ οι λοιποί πρωτοδίκες της γενικής επετηρίδας, ασκώντας τα ίδια ακριβώς καθήκοντα, θα έχουν δικαίωμα απεριόριστης εξέλιξης έως το βαθμό του αρεοπαγίτη - ήτοι η καθήλωσή των πρωτοδικών ειδικής επετηρίδας ισόβια και έως τη συνταξιοδότησή τους στον ίδιο βαθμό, χωρίς καμία προοπτική προαγωγής, ανεξαρτήτως μάλιστα του επιπέδου και της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν - κείται πέραν πάσης λογικής και θα αποτελέσει στο μέλλον αντικίνητρο και τροχοπέδι στην επίτευξη του σκοπού που το νομοσχέδιο επιδιώκει, δηλαδή της «επιτάχυνση» της δικαιοσύνης. Έτι περαιτέρω, η πρόβλεψη της δυνατότητας ένταξης των ειρηνοδικών στη γενική επετηρίδα των Δικαστικών Λειτουργών κάτω από τον τελευταίο πρωτοδίκη κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης εισαγωγής, βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση τόσο με την πρόβλεψη της παραγράφου 1 του άρθρου 8 του ίδιου σχεδίου, όπου έχει ήδη γίνει αντιστοίχιση των Ειρηνοδικών με τους Προέδρους Πρωτοδικών και Πρωτοδίκες, με βάση τα αναφερόμενα σε αυτή έτη υπηρεσίας, καθιστώντας την έτσι κενή περιεχομένου, όσο και με το Σύνταγμα, το Ενωσιακό Δίκαιο και την ΕΣΔΑ, καθώς δεν αναγνωρίζει τα χρόνια προϋπηρεσίας των εν λόγω δικαστικών λειτουργών τόσο ως ειρηνοδίκες όσο και έως πρωτοδίκες. Λαμβανομένου υπόψη ότι για να έχει ένας ειρηνοδίκης (μέλλον πρωτοδίκης ειδικής επετηρίδας) δικαίωμα να υποβάλει αίτηση στο ΑΔΣ για είσοδο στη γενική επετηρίδα θα πρέπει να έχει σωρευτικά τελειώσει την επιμόρφωσή του και αν έχει, κατά το προτεινόμενο σχέδιο, δύο εκθέσεις αξιολόγησης από επιθεωρητή του Αρείου Πάγου, έως την πρώτη αίτηση εισαγωγής στην γενική επετηρίδα, η οποία θα εξαρτάται πάντοτε από απόφαση του ΑΔΣ, θα έχει παρέλθει ικανός αριθμός ετών, τουλάχιστον 5ετία, που ο ειρηνοδίκης αυτός θα παρέχει υπηρεσίες ως πρωτοδίκης. Παρά ταύτα, στη προτεινόμενη διάταξη προτείνεται το παράλογο και παράδοξο να μην του αναγνωρίζονται, όχι μόνο όλα τα χρόνια προϋπηρεσίας και εμπειρίας ως ειρηνοδίκης, αλλά ούτε καν τα ενδιάμεσα αυτά χρόνια προϋπηρεσίας ως πρωτοδίκης και να τοποθετηθεί αυτός κάτω από το τελευταίο κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης ένταξης πρωτοδίκη, ήτοι κάτω από δικαστικό λειτουργό με κανένα έτος υπηρεσίας και καμία εμπειρία. Μετά ταύτα, οι ανωτέρω διατάξεις παρίστανται όχι απλά αντίθετες προς το Σύνταγμα και το ενωσιακό δίκαιο, όχι απλά αλυσιτελείς για την επίτευξη του επιδιωκόμενου αποτελέσματος, αλλά επιπλέον αντίθετες με το κοινό περί δικαίου αίσθημα κάθε λογικά σκεπτόμενου ανθρώπου. Ως εκ τούτου συντάσσομαι πλήρως με τη με αρ. 30/2024 απόφαση της Ολομέλειας του Ειρηνοδικείου Αθηνών και τις προτεινόμενες με αυτήν τροποποιήσεις, καθώς επίσης και με τις κινούμενες στην ίδια κατεύθυνση παρατηρήσεις της Ολομέλειας του Ειρηνοδικείου Θεσσαλονίκης.